جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

احداث پایگاه نظامی مصر در امارات و بحرین، استقبال پاکستان از میانجی‌گری ایران برای حل اختلاف با هند، نبرد سنگین قسد با داعش در شرق دیرالزور و موضع‌گیری وزیر کشور انگلیس علیه حزب‌الله لبنان، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به مذاکرات سه‌جانبه اردن، روسیه و آمریکا درباره آوارگان «الرکبان» نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «أیمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن تأکید کرد، اردوگاه الرکبان، اردوگاهی مخصوص آوارگان سوری و در خاک سوریه است و لذا این قضیه کاملا مربوط به سوریه و سازمان ملل است.

الصفدی در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز افزود: «در گذشته به دلیل اوضاع میدانی، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این اردوگاه از داخل خاک سوریه دشوار بود و به همین دلیل، اردن با ایفای نقش انسانی اجازه داد این کمک‌ها از طریق اردن وارد اردوگاه مذکور شود.»

الصفدی تصریح کرد، هم اکنون وضعیت تغییر کرده و امکان ارسال کمک‌ها به الرکبان از داخل سوریه فراهم و دو کاروان امدادرسانی نیز از داخل سوریه به این اردوگاه اعزام شد و مهم‌تر از آن اینکه شهرها و مناطق محل سکونت این آوارگان اکنون از اشغال داعش آزاد شده است و امکان بازگشت آنها به این شهرها وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اردن همچنین گفت، تنها راهکار قضیه الرکبان، بازگشت ساکنان آن به روستاها و شهرهای خود است.

احداث پایگاه نظامی مصر در امارات و بحرین/استقبال پاکستان از میانجی‌گری ایران برای حل اختلاف با هند/مذاکرات سه‌جانبه اردن، روسیه و آمریکا درباره آوارگان «الرکبان»/نبرد سنگین قسد با داعش در شرق دیرالزور

وی با اشاره به گفت‌وگوی اردن با آمریکا و روسیه در خصوص دستیابی به سازوکاری جهت انتقال ساکنان این اردوگاه، تصریح کرد، اردن رنج‌های زیادی به خاطر این اردوگاه و مشکلات مربوط به آن متحمل شده است که مهم‌ترین آن عملیات تروریستی بود که از داخل این اردوگاه آغاز شد و اردن بهای سنگینی برای آن پرداخت و شماری از نیروهای مسلح آن کشته شدند.

احداث پایگاه نظامی مصر در امارات و بحرین

منابع آگاه به پایگاه خبری الخلیج الجدید گفتند: امارات و بحرین مذاکراتی با مصر برای تقویت همکاری نظامی و احداث دو پایگاه نظامی مصر در خاک خود انجام می دهند.

بر اساس گفته این منابع، مصر موافقت و آمادگی خود را برای این منظور اعلام کرده و رهبران سیاسی و نظامی مصر از آن استقبال می کنند.

این منابع گفتند: قرار است، امارات و بحرین هزینه کامل ساخت دو پایگاه را متقبل شوند و جزئیات بیشتری درباره جدول زمانی احداث آنها و هزینه و میزان و ماهیت نیروهایی که در آنها مستقر خواهند شد، ارایه نشده است.

این منابع افزودند: مأموریت نیروهای مصری روی آموزش و بالابردن توان رزمی نیروهای اماراتی و بحرین و انتقال تجارب در کنار مأموریت های دیگر متمرکز خواهد بود.

به ادعای این منابع، ابوظبی و منامه از ساخت این پایگاه ها در تلاش برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه و نیز مقابله با گسترش حضور ترکیه از طریق پایگاه نظامی خود در قطر است.

گزارش های رسانه ای پیشتر از احداث یک پایگاه نظامی مصر در جزایر حوار بحرین در نزدیک قطر خبر داده بودند.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر در آن زمان بدون تأیید یا تکذیب این خبر گفت: این امر می تواند امنیت ملی اعراب و امنیت بحرین و مصر و همه برادران را تقویت کند.

ماه گذشته، نیروهای مصری در تمرین نظامی همتای بحرینی خود با نام «حمد 3» برای بالا بردن توان رزمی و عملیاتی و تاکتیکی از طریق تبادل تجارب و مهارت های میدانی نیروهای دو کشور شرکت کردند.

استقبال پاکستان از میانجی‌گری ایران برای حل اختلاف با هند

«آصف غفور»، سخنگوی ارتش پاکستان از پیشنهاد اخیر وزیر امور خارجه ایران مبنی بر آمادگی برای کمک به رفع تنش بین اسلام آباد و دهلی‌نو استقبال کرد.

غفور در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران درباره میانجیگری، از این پیشنهاد استقبال کرد.

وی افزود: این معنای حقیقی و چیزی است که ما از کشور دوست و برادر خود ایران انتظار داریم.

سخنگوی ارتش پاکستان ضمن تشکر از مواضع ایران در خصوص تنش‌های اخیر با هند گفت: کشورهایی مانند چین، ترکیه و ایران کمک بزرگی در وضعیت فعلی هستند.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر، مبنی بر راه های مؤثر برای تقویت امنیت مرزهای ایران و پاکستان و جلوگیری از تحرکات عناصر تروریستی، گفت نیروهای امنیتی و مرزبانی پاکستان همکاری بسیار خوبی با دوستان ایرانی خود در آن طرف مرز دارند.

احداث پایگاه نظامی مصر در امارات و بحرین/استقبال پاکستان از میانجی‌گری ایران برای حل اختلاف با هند/مذاکرات سه‌جانبه اردن، روسیه و آمریکا درباره آوارگان «الرکبان»/نبرد سنگین قسد با داعش در شرق دیرالزور

غفور افزود: پاکستان برای مراقبت از مرزهای خود با ایران، بخش ویژه ای در گردان نیروهای مرزی (FC) تشکیل داده و به تازگی نیز حضور نیروهای مرزی در بخش های مختلف نوار مرزی ایالت بلوچستان را افزایش داده است.

وی گفت: متأسفانه برخی عناصر تروریستی با انجام عملیات در خاک ایران اقدام به فرار به داخل پاکستان کرده و در مناطق دورافتاده پنهان می شوند، اما پاکستان از هیچ اقدامی برای شناسایی و بازداشت این عناصر دریغ نمی‌کند.

سخنگوی ارتش پاکستان اظهار داشت: نیروهای پاکستانی همان طور که پنج تن از دوازده مرزبان ربوده شده را توانستند از تروریست ها پس گرفته و به مسئولان ایران تحویل دهند، به همکاری خود ادامه می‌دهند.

غفور تأکید کرد: در حال رایزنی با مقامات ایرانی برای حصارکشی مرز مشترک هستیم.

وی در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: پاکستان حتی یک ذره در همکاری و روابط خود با ایران شک ندارد.

آصف غفور تصریح کرد: روابط پاکستان با ایران قابل قیاس با روابط این کشور با سایر کشورها به ویژه هند نیست.

نبرد سنگین قسد با داعش در شرق دیرالزور

مصطفی بالی، مدیر رسانه‌ای نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کرد: داعشی ها دست به یورش علیه نیروهای ما زده اند و سه تن از نیروهای ما تاکنون زخمی شده اند. هم اکنون درگیری شدیدی در جریان است.

وی احتمال داد، به زودی جنگ با داعش در آخرین منطقه تحت کنترل این گروه تروریستی در شرق دیرالزور سوریه به پایان برسد.

موضع‌گیری وزیر کشور انگلیس علیه حزب‌الله لبنان

«ساجد جاوید» وزیر کشور انگلیس با انتشار پیامی توئیتری بدون اشاره به مبارزه بی امان مقاومت حزب‌الله با تروریست های مصنوع محور غربی ـ عبری عربی، در موضعی مضحک این گروه را یک سازمان تروریستی توصیف کرد!

در پیام توئیتری، وزیر کشور انگلیس در این خصوص ادعا شده است: از امروز حزب‌ الله یک سازمان تروریستی ممنوعه در انگلیس است. هر فردی که عضو این سازمان باشد یا دعوت به پشتیبانی از آن کند، در حال نقض قانون است!

ساجد جاوید در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: نشان دادن پرچم حزب‌ الله در اماکن عمومی غیرقانونی است و در قوانین جدید نشان دادن پرچم حزب‌الله جرم شناخته می‌ شود!

گفتنی است، همزمان با ادامه تلاش‌ های آمریکا به منظور تشدید فشار بر حزب‌الله لبنان، «ساجد جاوید» وزیر کشور انگلیس دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد، لندن کلیت حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌ های تروریستی قرار داده است.

وزیر کشور انگلیس در پیروی محض از اوامر واشنگتن و صهیونیست ها بدون اشاره به مبارزه بی امان حزب الله لبنان با تروریست های تکفیری ساخته غرب در این خصوص در ادعایی خنده دار مدعی شده بود: حزب الله به تلاش های خود در راستای بی ثباتی در اوضاع شکننده در خاورمیانه ادامه می دهد! بنابراین، دیگر نمی توانیم میان شاخه نظامی که پیشتر آن را ممنوعه خوانده بودیم، با شاخه سیاسی آن تمایزی قائل شویم؛ لذا تصمیم گرفتیم کلیت این گروه را ممنوعه اعلام کنیم.