جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مایک پنس بار دیگر جمهوری اسلامی را به تلاش برای برپایی هولوکاستی دیگر متهم کرد/

مایک پنس بار دیگر جمهوری اسلامی را به تلاش برای برپایی هولوکاستی دیگر متهم کرد/

مایک پنس که سخنران کنفرانس «جنبش سیاسی محافظه‌کاران» در ایالت مریلند آمریکا بود،ابتدا تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، را برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران ستود و این توافق را «فاجعه‌انگیز» خواند.

معاون رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه ۱۰ اسفند بار دیگر حکومت ایران را به تلاش برای به راه انداختن یک هولوکاست دیگر متهم ساخت و تاکید کرد که واشینگتن برابر جمهوری اسلامی خواهد ایستاد.

به گزارش رادیو فردا مایک پنس گفت: «رئیس جمهور ترامپ به پشتوانه قدرت رهبری خود در عرصه جهانی به مقابله با بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح و ثبات در خاورمیانه شتافت و ایالات متحده را از توافق فاجعه‌انگیز هسته‌ای با ایران خارج ساخت.»

این اظهارات در حالی‌ست که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، همین روز جمعه در دفاع از برجام آن را «حاصل ۱۰ سال رویارویی و مذاکره» دانست و خطاب به دونالد ترامپ گفت که «به توافقی بهتر از آن دست نخواهید یافت».

مایک پنس اما در ادامه سخنان خود از مسئله توافق هسته‌ای فراتر رفت و ایران را در «حمایت از تروریسم جهانی» «پیشگام» توصیف کرد.

معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت: «ایران از گروه‌های وابسته تروریستی حمایت می‌کند، به منازعات در منطقه دامن می‌زند، برای حملات تروریستی در خاک اروپا نقشه می‌کشد و علنا خواستار نابودی کشور اسرائیل است.»

وی سپس با اشاره به قتل عام میلیون‌ها یهودی به دست نیروهای آلمان نازی، تاکید کرد که این رخداد به هیچ وجه نباید فراموش بشود، بلکه جامعه جهانی باید مراقب باشد که هر زمان و هر جایی که دوباره یهودی‌ستیزی سر برآورد، دست به اقدام بزند و آن را محکوم کند.

آقای پنس افزود: «حکومت ایران آشکارا از یک هولوکاست دیگر جانبداری می‌کند و در پی راهی برای انجام آن است. اما من به شما اطمینان می‌دهم که آمریکا تحت رهبری رئیس جمهور دونالد ترامپ همچنان در برابر آن با قدرت خواهد ایستاد. ما همچنان با ایران و نفوذ اهریمنی آن مقابله می‌کنیم. و من به شما قول می‌دهم که آمریکا تحت رهبری این رئیس جمهور هیچ گاه به ایران اجازه نخواهد داد که به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

مایک پنس اواخر بهمن ماه نیز جمهوری اسلامی را متهم ساخته بود که از طریق دشمنی با اسرائیل «به دنبال برپایی هولوکاستی جدید است».

وی در همان سخنرانی به گفته‌های حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، اشاره کرد که عنوان کرده «راهبرد ما محو اسرائیل از جغرافیای سیاسی جهان است».

اما مقامات ایران اتهام «یهودی‌ستیزی» و تلاش برای برپایی «هولوکاستی جدید» را «پوچ و تبلیغاتی» خواندند. از جمله محمدجواد ظریف گفت: «ایران همیشه از یهودیان حمایت کرده است. ما فقط علیه صهیونیست‌ها هستیم. هولوکاست یک فاجعه بوده و هیچ‌کس، حتی معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اجازه ندارد با استفاده از هولوکاست جوسازی کند.»

منابع: وبسایت کاخ سفید، رادیو فردا؛ س.ن