پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » در اعتراض به وضعیت صنفی؛ معلمان در ایران دستکم در ۳۱شهر بار دیگر تحصن کردند

در اعتراض به وضعیت صنفی؛ معلمان در ایران دستکم در ۳۱شهر بار دیگر تحصن کردند

در ادامه اعتراضات و تجمعات ماه‌های اخیر در ایران این بار، معلمان سومین دور از تحصن سراسری خود را در شهرهای مختلف آغاز کردند.

براساس تصاویر منتشر شده روز یکشنبه ۱۲ اسفند،‌ جمعی از معلمان در دستکم در ۳۱شهر مختلف ایران از جمله قزوین، کردستان،کرج، جلفا در استان آذربایجان شرقی، کرمانشاه، مریوان، نجف آباد، سنندج، اصفهان، بابل، تهران، همدان، یزد، تاکستان در استان قزوین دست به تحصن زدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در ششم اسفند طی فراخوانی از معلمان سراسر کشور خواسته بود تا در روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ اسفند با حضور در دفتر مدارس از رفتن به کلاس درس خودداری و تحصن کنند.

از جمله اهداف این دور از تحصن معلمان در ایران آزادی فعالان صنفی زندانی، فعالیت رسمی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، اختصاص بودجه موردنیاز به آموزش و پرورش، رفع معوقات و حقوق فرهنگیان و بازنشستگان، توقف سیاست پولی سازی مدارس و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی و همچنین لغو بیمه ناکارآمد درمانی اعلام شده است.

پیشتر معلمان ایران در ماه‌های آبان و مهر دست به تحصن سراسری زده بودند که این تحصن‌ها با برخوردهای امنیتی جمهوری اسلامی همراه شد به طوری که معلمان تحصن کننده به مراجع قضایی فراخوانده شدند همچنین برخی از فعالان صنفی فرهنگیان نیز بازداشت شدند.

در حال حاضر محمد حبیبی، محمود بهشتی لنگرودی و اسماعیل عبدی از جمله فعالان صنفی معلمان هستند که در زندان به سر می‌برند.

برخورد با معلمان معترض و بازداشت آن‌ها از سوی نیروهای امنیتی، پیشتر با اعتراض نهادهای حقوق‌بشری و صنفی مواجه شده بود و آن‌ها از ایران خواسته بودند این معلمان را از زندان آزاد کند.