پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها/

اخبار ویژه روزنامه‌ها/

 

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند

کیهان

رأی‌الیوم: ملاحظات امنیتی موجب شد سفر اسد به تهران محرمانه باشد

روزنامه منطقه‌ای رأی‌الیوم در تحلیلی به مناسبت سفر بشار اسد به تهران، راز مخفیانه بودن این سفر را مقابله با تحرکات جاسوسی آمریکا توصیف کرد.

به گزارش انتخاب، عبدالباری عطوان در این یادداشت ضمن بررسی ابعاد مختلف سفر مهم بشار اسد می‌نویسد: اینکه بشار اسد شخصاً برای تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری ایران، به این کشور سفر کند، منعکس‌کننده یک تحول راهبردی بی‌سابقه است.

این اولین بار است که از زمان آغاز بحران سوریه، اسد به پایتختی غیر از مسکو می‌رود؛ امری که منعکس‌کننده حالتی از اعتماد، اقدامات امنیتی دقیق و بهبود اوضاع سوریه در سطوح مختلف است.

انتخاب تهران از سوی بشار اسد، برای اینکه اولین مقصد او باشد، نشان‌دهنده عمق روابط استراتژیک بین دو کشور و ایستادگی آنها در یک جبهه واحد در برابر تروریسم و طرح غربی آمریکایی در منطقه است که به معنای ارسال پیامی برای آمریکا و اسرائیل است، مبنی بر اینکه نیروهای ایرانی در سوریه باقی می‌مانند.

قطعاً این سفر برای هماهنگی در خصوص چگونگی برخورد با تهدیدات اسرائیل و آمریکا انجام شد؛ این سفر همچنین پاسخی به تمام ادعاهایی بود که در برخی رسانه‌ها در خصوص محاصره اسد در کاخش مطرح می‌شد.

نکته مهم در این سفر، دیدار اسد با حسن روحانی بود که در جریان آن، رئیس‌جمهور ایران، اسد را از نتایج نشست سه جانبه سوچی، با حضور ایران، روسیه و ترکیه آگاه کرد. اینکه رئیس‌جمهور سوریه به‌صورت مستقیم و از همتای ایرانی خود آنچه در سوچی گذشته را بشنود، تفاوت زیادی دارد با دریافت پیام‌های کتبی یا شفاهی نمایندگانش در این باره.

مسئله دیگری که نمی‌توان از آن گذشت، صحبت‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، علی شمخانی بود که طی آن تصریح کرد محور مقاومت بیش از ۹۰ درصد اهدافش در سوریه را محقق کرده است.

این اظهارات همزمان شد با رونمایی ایران از زیردریایی خود که قادر به شلیک موشک‌های بالستیک است و همچنین، رونمایی از موشک جدیدی که برد آن به ۱۳۰۰ کیلومتر می‌رسد و توان حمل کلاهک‌های هوشمند را دارد. ضمن اینکه مانورهای دریایی ایران در تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند نیز تا سه روز به طول انجامید.

رأی‌الیوم در ادامه می‌نویسد: نمی‌دانیم بشار اسد چگونه به تهران پرواز کرد؛ همان‌طور که از هیئت همراه او و مسیر هواپیمایی که وی در آن بود و نظامی یا شهری بودن آن، اطلاعی نداریم. اما می‌دانیم که وی بدون هیچ مانعی به سلامت به دمشق بازگشت و طبق عادتِ اینگونه دیدارها، پس از پایان یافتن علنی آن و بازگشت سالم رئیس‌جمهور سوریه به پایتخت این کشور، سفر اسد به تهران علنی شد. همچنان‌که سفرهای قبلی او به مسکو نیز به همین شکل انجام شد. علت این مسئله آن است که آسمان سوریه پر است از جنگنده‌های آمریکایی و غربی و دهها ماهواره جاسوسی که گفته می‌شود حتی حرکت مورچه روی زمین را تشخیص می‌دهند؛ در چنین شرایطی، ملاحظات امنیتی ضروری به نظر می‌رسد.

باید بگوییم این سفر، منعکس‌کننده شتاب در بهبود اوضاع سیاسی و نظامی سوریه است و چه بسا در آینده نزدیک، زمینه‌ساز سفرهای دیگر بشار اسد به دیگر پایتخت‌های عربی و غیرعربی باشد. البته اسد ترجیح می‌دهد دیگران پیش او بروند.

همچنین وبسایت خبری عرب‌زبان «جاده ایران» در گزارش مشابهی می‌نویسد: سردار سلیمانی شخصاً بشار اسد را در این سفر همراهی می‌کرد. محرمانه ماندن، ویژگی بارز این سفر بود، تا از انتشار اخباری در این مورد که ممکن بود مهمان ویژه ایران را در معرض خطر قرار دهد، جلوگیری شود. علت کوتاهی سفر نیز همین مسائل امنیتی بود. پنهان کردن مسئله سفر اسد به تهران با هدف تضمین عدم انتشار این خبر تا پیش از زمان موعد، صورت گرفته است.

سروش: خمینی مردمی‌ترین رهبری بود که در تاریخ ایران ظهور کرد

عضو اتاق فکر فتنه سبز در خارج کشور گفت: هیچ رهبری از دوره هخامنشیان تا امروز، با آقای خمینی در سطح دانش و سواد قابل مقایسه نیست.

عبدالکریم سروش ضمن سخنانی در کالیفرنیا (مقارن با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب) گفته است: «اگر امروز شما را بین شاه و آقای خمینی مخیر کنند، کدامشان را می‌پذیرید، اگر فرض کنیم که هیچ اختیاری نداشته باشیم جز اینکه یا شاه و آقای خمینی یکی را انتخاب کنیم بنده صددرصد آقای خمینی را انتخاب می‌کنم. برای اینکه آقای خمینی، مردمی‌ترین رهبری بود که در تاریخ این کشور ظهور کرد. شما فقط کافیست که استقبال از او و بدرقه از او را وقتی که مرد ببینید. ما در تاریخ ایران هیچ رهبری را نداریم که این طور در دل مردم جا داشته باشد. شاه که هیچ، پدرجد شاه هم خواب این جور پشتیبانی مردمی را نمی‌دیدند. مردم به هر حال یک چیزی دیده بودند، نشان یک عشقی بود، نشان یک عاطفه‌ای بود که معطوف به یک رهبری می‌شد که دوستش داشتند؛ در او چیزی دیده بودند. خمینی باسوادترین رهبر این کشور بوده تا کنون؛ از ایام اولیه حکومت هخامنشیان تا روزگار حاضر هیچ‌کس به لحاظ علمی به پای او نمی‌رسید.

چرا؟ برای اینکه اولاً فقیه درجه اولی بود، عرفان هم خوانده بود، فلسفه هم خوانده بود. شاه قبل از آقای خمینی که بود؟ یک جوان ۲۰ ساله که از سوئیس بلند شد آمد ایران پادشاه شد. بعد از پادشاهی‌اش که درس و مکتب و مدرسه‌ای نبود؛ قبلش هم حداکثر یک دیپلم، اگر آن دیپلم را هم داشت، من خبر ندارم. سوادی نداشت. پادشاهان قبل از او چی؟ این رو تواریخ برای ما نوشتند، اینها خواندن و نوشتن بلد نبودند. آن‌قدر فاصله زیاد است که لازم نیست ما بخواهیم شواهد تاریخی بیاوریم. نه فقط در ایران، شما سراغ پادشاهان انگلستان و فرانسه بروید، اینها آدم‌های بافکری، با علمی و باسوادی نبودند. در تاریخ ما آقای خمینی واقعاً یک نمونه بی‌نظیر بود در مقام حکومتداری، خمینی سابقه خوبی داشت. در گذشته او هیچ چیز ناپاکی وجود نداشت. نه مال مردمی را خورده بود. نه آدمی را کشته بود. نه تجاوزی به حق کسی کرده بود. هیچکدام اینها نبود. مرد شجاعی بود. ما آدم شجاع در تاریخ خودمان کم داشتیم. آدم قلدر داشتیم، ولی شجاعت یک فضیلت اخلاقی است. این غیر از این است که شما زورتان زیاد باشد. نادرشاه هم آدم قلدری بود. ولی شجاعت اصلاً حرف دیگری است. اختناق و خفقانی که در زمان شاه بود که کسی جرأت سخن گفتن نداشت، یک کسی از قم (اشاره به امام خمینی) برمی‌خاست و فریاد می‌کشید و مقابل حکومت شاه می‌ایستاد و می‌گفت من سینه‌ام را برای سرنیزه‌های شاه آماده کرده‌ام، این چه میزانی از شجاعت لازم دارد؟!»

او همچنین گفت ممکن است بگویید مردم ایران دیوانه بودند، خب مردم ایران هم برمی‌گردند و می‌گویند خود شما دیوانه هستید.

اصغرزاده: دستاورد دولت برجام بود که به وصله ناجور تبدیل شده است

یک روزنامه اصلاح‌طلب، طی گزارشی به دلایل خروج وزرای نامدار و چهره‌های اصلی کابینه از دولت روحانی پرداخت.

روزنامه شرق نوشت: موضوع کابینه دولتی است که به صفت اعتدال‌گرایی خود می‌بالد، اما هر روز با شایعه کناره‌گیری و استعفا یا استیضاح یکی از وزرایش و از قضا وزرای مهم خود دست و پنجه نرم می‌کند. شاید مهم‌ترین پرسش این است که کابینه با چه وضعیتی روبه‌روست؟ و اینکه اساساً این خروج وزرا از دولت کابینه را به چه وضعی دچار می‌کند. در مورد خاص ظریف، اگر چه همه چیز دست به دست هم داد تا او به دولت بازگردد، اما دست کم درباره سایر وزرا وضعیت فرق کرده و می‌کند. یعنی آنها که قصد خروج از دولت داشتند، خارج شدند و حسن روحانی ماند و آنچه از سایر اعضای کابینه‌اش باقی مانده است؛ یعنی برخی مهره‌های اصلی رفته‌اند و مانده مهره‌هایی که از اول در زمین بازی روحانی نبودند، اما به ناچار آنها را وارد زمین کرد.

به گزارش جهان نیوز در ادامه گزارش این روزنامه حامی دولت آمده است: سوال این است که چه چیزی باعث شده تا برخی وزرا، بیش از ماندن به رفتن ترغیب شوند؟ یا به عبارت ساده‌تر مگر در دولت چه می‌گذرد؟ ابراهیم اصغرزاده در گفت‌وگوی خود با «شرق» به این سوال پاسخ داده است و می‌گوید: به اندازه کافی شواهد داریم که نشان دهد دولت ضعیف شده است. در شرایط فعلی در حالت بی‌دولتی به سر می‌بریم. نه اینکه دولتی نداشته باشیم، بلکه دولتی وجود دارد که در حوزه اقتصاد، سیاست داخلی و سیاست خارجی دست پایین را دارد.

اصغرزاده ادامه می‌دهد: مهم‌ترین دستاورد دولت که قابل دفاع بود، مسئله برجام بود که الان به یک وصله ناجور بدل شده است. اشکال دولت روحانی این است که چون اولویت خود را حل مسئله هسته‌ای و برجام گذاشته و در سال ۹۵ هم به موفقیتی دست پیدا کرد، اما باعث شد که در سایر حوزه‌ها دست پایین‌تر داشته و انگیزه‌ای هم برای برنامه‌ریزی نداشته باشد.

اصغرزاده اضافه می‌کند: بر همین اساس، با خروج آمریکا اقتصاد و سیاست خارجی متلاطم شده و دولت به لحاظ سیاست داخلی و خارجی چون برای تحقق اهداف خود پشتوانه کافی ندارد، باعث می‌شود که وزرای قدرتمند از کابینه خارج شوند.

مومنی: رئیس‌جمهور حق تعرض به دارایی‌های سازمان تأمین اجتماعی را ندارد

یک کارشناس اقتصادی حامی دولت، برخی اظهارات و اقدامات رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت را خطرناک توصیف کرد.

فرشاد مؤمنی با انتقاد از سخنان اخیر رئیس‌جمهور بر شدت گرفتن واگذاری‌ها بویژه دارایی‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: آقای رئیس‌جمهور که خودشان حقوقدان هستند فرمان‌های غیرقانونی صادر می‌کنند، می‌گویند هرچه که داریم را می‌فروشیم، کسانی می‌توانند این حرف را بزنند که از تاریخ اقتصادی ایران آگاهی نداشته باشند، وقتی دولت همه چیز خود را می‌فروشد کاری‌های بسیار خطرناکی می‌تواند انجام دهد که بخشی از آنها در وابستگی عمیق و ذلت‌بار ایران به دنیای خارج نمود دارد که ناشی از کسری مالی دولت است و اگر اصل بر استمرار هزینه‌های ناکارآمد دولت باشد و این دولت نتواند آن را از داخل تامین کند به سمت وام‌گیری از خارج حرکت خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، وی متذکر شد: متاسفم که بگویم آقای رئیس‌جمهور هنوز نمی‌دانند که حق تعرض به دارایی‌های سازمان تامین اجتماعی را ندارد، حتی اجازه صدور فرمان در این زمینه را نیز ندارد، این عجیب است که هنوز ایشان نمی‌دانند که بخش بزرگی از دارایی‌های تامین اجتماعی حق‌الناس است و متعلق به کارگران و کارفرمایان است بطوری که اصلاً دولت اجازه صدور فرمان در این مورد را ندارد و اگر قرار باشد در این مورد کاری صورت بگیرد باید از طریق فرایندهای خاص انجام شود.

وی گفت: سهم امور حاکمیتی در سند لایحه بودجه ۹۸ به یکی از پایین‌ترین سطوح در سه دهه اخیر رسیده است و یکی از طنزهای تلخ این است که در شرایطی که کشور با مشکلات زیادی روبرو و تأثیر تحریم‌ها بیشتر شده است عزیزان این صرفه‌جویی‌ها را بیشتر در زمینه بودجه موسسات اندیشه‌ورز و پژوهشی اعمال کرده‌اند، گویی دولت به این جمع‌بندی رسیده است که وقتی کشور در این شرایط است نیاز به اندیشیدن آن هم از نوع کارشناسی هم کاهش می‌یابد.

مومنی گفت: در سند لایحه بودجه شیوه‌های بسیار افراطی خصوصی‌سازی آموزش‌های پایه پیش‌بینی شده که چشم‌انداز بسیار نگران‌کننده‌ای برای آینده کشور می‌تواند داشته باشد. در شرایطی که بنگاه‌های تولیدی شناخته شده و ریشه‌دار کشور ورشکسته می‌شوند، دولت به جای کمک به آنها استراتژی دفع شر را در پیش گرفته است و در ظاهر از این دارایی‌ها خود را خلاص می‌کند بدون اینکه برنامه‌ای در این زمینه ارائه شده باشد. منابع بین نسلی مردم را به شکل غیرشفافی به دیگران واگذار می‌کنند در حالی که این دیگران مشخص نیستند چه کسانی هستند، آیا رئیس‌جمهور و موافقان این سیاست تجربه‌های هفت‌تپه، هپکو و ماشین‌سازی تبریز را نمی‌بینند که کارگران آنها اعتراض کردند و به زبان فارسی گفتند ما را به دولت بازگردانید.

ایران

جدال توئیتری سفیران ایران و انگلیس

خبر اول اینکه، کیفیت استقلال شبکه خبری بی‌بی‌سی موضوع جدال توئیتری بین سفیر ایران در لندن و سفیر انگلیس در تهران شد. روز پنجشنبه حمید بعیدی‌نژاد در نخستین پیام توئیتری خود نوشت: «بی.بی.سی فارسی» نمی‌تواند یک شبکه خبری مستقل باشد، چون هزینه‌های آن از بودجه عمومی کشور تأمین می‌شود؛ بنابراین فعالیت آن تحت نظارت دولت انگلیس است.وی افزود: کمیته‌ای از مجلس بریتانیا نیز سه سال قبل از راه‌اندازی این شبکه، مؤکداً به شبکه بی.بی.سی توصیه کرده بود برای ایجاد تغییرات سیاسی در ایران به ایجاد سرویس فارسی اقدام نماید.«راب مکر» سفیر انگلیس در تهران در پاسخ به این توئیت ادعا کرد: بی‌بی‌سی کاملاً به لحاظ سردبیری مستقل است. به‌همین دلیل است که در سطح جهان همواره به‌عنوان یکی از منابع خبری مورد اعتماد ارزیابی می‌شود. بعیدی‌نژاد سپس سندی را توئیت کرد که در آن نوشته است: سرویس جهانی بی.بی.سی از طریق عوارض تلویزیون در انگلیس تأمین می‌شود، درعین حال، بودجه‌ای معادل ۲۸۹ میلیون پوند از سوی دولت به این شبکه تخصیص داده شده که در پنج سال تا سال ۲۰۲۰ پرداخت می‌شود.سفیر ایران افزود: اما در خصوص اعتماد عمومی به این شبکه، بر اساس بررسی‌های رسانه‌ای در انگلیس، از هر شش نفر در این کشور، تنها یک نفر به اخبار و تحلیل‌های بی.بی.سی اعتماد دارد.

حکم قاضی به خواندن کتاب زیدآبادی

خبر دیگر اینکه، محمدجواد رهسپار، دادرس شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو، شهرستان قم، یک متهم را به خواندن کتاب «سرد و گرم روزگار» نوشته احمد زیدآبادی محکوم کرد. به گزارش «ایران» جرم این جوان که دانشجو و متاهل هم هست، خرید و فروش دستگاه «بی سیم» با قابلیت اتصال به یگان‌های نیروی انتظامی است. احمد زیدآبادی، نویسنده این کتاب نیز در واکنش به این حکم در «تلگرام» نوشت: «برای من روشن است که او (قاضی) از سرِ خیرخواهی و علاقه‌اش به کتاب این حکم را داده تا بدین وسیله توجه نسلی را که یا عجولانه در صدد کشف و پیمودن راهی سهل و آسان و غیرعادی و میان‌بر برای دستیابی به اهداف و خواست‌های خود است یا اصولاً از پیمودن چنین راهی نومید و مأیوس شده و سر در گریبان افسردگی فرو برده است، به این موضوع معطوف کند که زندگی به تلاش مداوم، انگیزه قوی، اراده محکم، ستیز با انواع مشکلات، نهراسیدن و تسلیم نشدن در برابر شرایط، صبر و شکیبایی و قناعت، تحملِ ناملایمات و چشم دوختن به افق‌های فراتر از روزمرگی و مادی‌اندیشی نیاز دارد.»

مرخصی «مشایی» تمدید شد

شنیدیم که، مرخصی اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر دولت احمدی‌نژاد برای چند روز دیگر تمدید شد. به گزارش ایسنا اسفندیار رحیم مشایی که از روز یکشنبه پنجم اسفندماه از زندان اوین به مرخصی آمده بود، برای چند روز دیگر مرخصی‌اش تمدید شد.

ویلای فرزند وزیر سابق در لواسان تخریب می‌شود

دست آخر اینکه، شهردار لواسان گفت: حکم تخریب ملک ویلایی غیرمجاز دختر یکی از وزیران سابق صادر، قطعی و هفته آینده اجرا خواهد شد. به گزارش تابناک، علی حیدریان درخصوص یکی دیگر از ویلاهای پرحاشیه این شهر منتسب به یکی از اطرافیان خانم نماینده مجلس شورای اسلامی، افزود که این ملک در کمیسیون ماده ۱۰۰ حکم جریمه گرفته و آن را نیز پرداخت کرده است، لذا ویلای مذکور تخریب نمی‌شود.

آرمان

دستگیری فرزند مدیر ارشد اسبق مازندران

شنیده شد که یک منبع آگاه از دستگیری فرزند مدیر ارشد اسبق مازندران در شرق استان خبر داد و گفت: در برآورد اولیه میزان اتهامات مالی این فرد به مبلغ ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان اعلام شده است. فارس نوشت؛ یک منبع آگاه از دستگیری فرزند یکی از مدیران ارشد اسبق استان مازندران خبر داد و گفت: اتهام این فرد در بررسی‌های اولیه مالی بود که با شکایت شاکی خصوصی دستگیر و روانه زندان شده است. وی افزود: در برآورد اولیه میزان اتهامات مالی این فرد به مبلغ ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان اعلام شده است. این منبع آگاه اضافه کرد: این پرونده حداکثر با سه شاکی در مراحل بازپرسی قرار دارد و متهم هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

هیچ صفحه‌ای در اینستاگرام ندارم

شنیده شد کهبه‌دنبال انتشار خبرهای پیرامون جدال لفظی سید جواد هاشمی و حمید فرخ نژاد در فضای مجازی، سید جواد هاشمی اعلام کرد که هیچ صفحه ای در اینستاگرام ندارد. ایلنا نوشت؛ سید جواد هاشمی با ابراز تاسف از چنین رفتارهایی در فضای مجازی گفت: من با حمید فرخ نژاد دوست و همکلاسی هستیم و مطالبی که درباره جدال لفظی بین ما در فضای مجازی منتشر شده است اصلاً صحت ندارد. وی ادامه داد: من در اینستاگرام هیچ صفحه شخصی ندارم و متاسفانه برخی افراد با راه اندازی صفحات جعلی به نام من سوء استفاده می کنند به همین دلیل قصد دارد از طریق مراجع قضائی و پلیس فتا این مسئله را پیگیری کنم.

بیشتر وزرای فیکس دولت استقلالی اند!

شنیده شد که فتح ا… زاده مدیرعامل سابق استقلال گفت: استقلال مقابل ذوب آهن چهره جدیدی از خودش به نمایش گذاشت. اگر دست‌های پشت پرده به تیم ضربه نزنند، استقلال مدعی جدی قهرمانی آسیاست؛ ما افرادی را داریم که فقط تا وقتی خودشان هستند، دلشان می‌خواهد استقلال موفق باشد و بس. همه وزرای دولت برایم عزیز هستند. اما در پاسخ به این شایعه که می‌گویند خیلی از اعضای هیأت دولت پرسپولیسی هستند، باید بگویم بیشتر وزرای فیکس آقای دکتر روحانی، استقلالی اند. روح ناصر خان حجازی از حکمی که آقای تاج به دخترش در تیم‌های ملی بانوان داد شاد شد؛ از تاج خواهش می‌کنم آتیلا را هم در یکی از تیم‌های ملی پایه مشغول کند.

ورود ۴۶ تن لوازم آرایشی ناخن با ارز دولتی

شنیده شد که در ۱۰ ماهه نخست سال جاری واردات «فرآورده‌ها برای آرایش ناخن دست و پا» ۴۶ تن معادل ۳۲۷ هزار دلار و به ارزش ریالی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است. این فرآورده‌ها عمدتاً از سه کشور آلمان، فرانسه و ترکیه وارد شده‌اند. بر اساس آمارهای اعلام شده توسط گمرک ایران، در این مدت همچنین چیزی حدود ۲۷ تن دستمال مرطوب بهداشتی و آرایشی وارد کشور شده است که ارزش دلاری آن حدود ۱۹۱ هزار دلار یعنی ۷۳۰ میلیون تومان بوده است. میزان واردات «ظروف بسته‌بندی برای محصولات آرایشی و بهداشتی» نیز هزار و ۶۰۰ تن معادل سه میلیون و ۲۳۵ هزار دلار و به ارزش ریالی ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

سبزی پلو با ماهیِ شب عید برای بی‌خانمان‌ها

شنیده شد که رئیس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران از فعالیت ۲۴ ساعته گرمخانه‌های پایتخت در ایام نوروز خبر داد و گفت: در این ایام برنامه خانه‌تکانی گرمخانه‌ها اجرا و سبزی پلو با ماهی شب عید بین افراد بی‌خانمان و معتاد توزیع خواهد شد. محمدی گفت: کارشناسان معتقدند زمان تبدیل شدن یک معتاد به کارتن خواب پنج سال است، ما در این پنج سال کجا هستیم؟ چرا پیشگیری‌های لازم را در این زمینه انجام نمی‌دهیم؟ در شب‌های زمستان بیش از ۲۰۰۰ بی‌خانمان را در ۱۹ گرمخانه ساماندهی کردیم و دنبال توسعه خدمات و استانداردسازی هستیم، اما اینکه شهرداری وظایف بیشتری برعهده بگیرد درست نیست.

سانسور نامه روحانی به ظریف در صدا و سیما

شنیده شد که گوینده بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران پس از بیست دقیقه و در ساعت ۱۴:۲۰ و بعد از پخش گزارشی درباره پژوهش‌های امیدوارکننده با موضوع «آب شیرین‌کن» ها از خبرنگار صدا و سیما در آبادان، خبر مخالفت مکتوب رئیس جمهوری با استعفای محمدجواد ظریف از وزارت امور خارجه را خواند، اما ترجیح داده شده بود بخش‌هایی را نخوانند. تلویزیون در بخش خبری ساعت ۱۴ روز چهارشنبه بخش‌هایی از نامه مخالفت رئیس جمهوری با استعفای وزیر خارجه را نخواند. نامه طولانی هم نیست که بگوییم وقت و فرصت نداشتند.

ویلای دختر وزیر سابق تخریب می‌شود

شنیده شد که شهردار لواسان از تخریب ویلای دختر وزیر سابق دولت در روز شنبه یا یکشنبه خبر داد. مهرنوشت؛ علی حیدریان در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه تهران ۲۰ گفت: حکم تخریب ویلای دختر یکی از وزرای سابق صادر و قطعی شده است. وی افزود: کارشناس رسمی دادگستری آمده و بررسی کرده چه مقدار از ویلای وی تخلف داشته است و در حیطه جواز نیست تا حکم را اجرا کنیم. شهردار لواسان گفت: نامه به دادگستری زده ایم که به ما پیمانکار و نیروی انتظامی بدهد و امیدوارم شنبه یا یکشنبه حکم را اجرا کنیم.

اردبیل استان سفید در خودکشی است

شنیده شد که مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: استان اردبیل جز استان‌های با آمار پایین خودکشی است و در حقیقت ما در کشور در ردیف استان‌های سفید می‌باشیم که در مجموع آمار خودکشی‌ها در طول سال بسیار پایین است. بهزاد ستاری افزود: البته در برخی از مناطق استان متأسفانه آمار خودکشی رو به افزایش است که قطعاً با اجرای برنامه‌های دقیق کارشناسی و ارائه مشاوره‌های مؤثر در این زمینه امیدواریم این آمارها به حداقل برسد.

حمید حامی ممنوع‌الفعالیت شد

شنیده شد که حمید حامی، خواننده پاپ تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الفعالیت شد. حمید حامی، خواننده پاپ به نظر می‌رسد به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع‌الفعالیت شده است و تا اطلاع ثانوی اجازه فعالیت نخواهد داشت. با این اتفاق، کنسرت‌های پیش‌روی این خواننده لغو شده‌اند. به نظر می‌رسد، علت این ممنوع‌الفعالیتی، پخش تصاویر نامتعارف در صفحه نمایش پشت سر او در حین کنسرت بوده است.

انتقاد از سیاست‌های دوگانه صداوسیما

شنیده شد که محمدرضا زائری در توئیتر خود نوشت: پیدا شدن پستان گرگ در لوگوی یک تیم ورزشی خارجی خلاف موازین شرعی و ارزش‌های دینی است، اما اگر تمام شبکه‌های تلویزیونی با هیجان قرعه کشی به کازینو تبدیل شوند و در بهترین زمان پخش با قدرت تبلیغات مخاطب را به پول پرستی و حرص دنیا تشویق کنند و قمارخانه به راه بیاندازند خلاف اسلام نیست!

روایت ظریف از بودجه نظامی ایران

شنیده شد کهمحمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: امنیت خود را تولید می‌کنیم، مصرف نمی‌کنیم. ۱۰۰ میلیارد دلار به منطقه ما سلاح فروختند. کل هزینه نظامی شامل پول حقوق پرسنل، کل بازنشستگی نیروهای مسلح روی هم ۱۶ میلیارد دلار است.