جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

طرح کنگره آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان، پذیرش درخواست نتانیاهو از سوی پوتین، دعوت بشار اسد از ظریف برای سفر به سوریه، انتقاد ترکیه از فشارهای بین‌المللی علیه ایران و واکنش «سعد حریری» به تصمیم انگلیس علیه حزب‌الله از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش سید حسن نصرالله به دیدار بشار اسد با رهبر انقلاب نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان ضمن استقبال از سفر اخیر «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه به ایران گفت: زمانی که تصویر امام خامنه‌ای و بشار اسد را دیدم، اشک شوق ریختم؛ وی این جمله را در دیداری داخلی با هیئت زنان حزب الله به مناسبت ولادت حضرت فاطمه (س) بیان داشت.

نصرالله در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به تلاش‌ها برای محاصره حزب الله از طریق اعمال تحریم، اظهار داشت: عنوان نخست این نبرد فقیر کردن، گرسنگی دادن و محاصره مالی است که برای فشار بر مقاومت انجام می‌شود. وی تأکید کرد، باید اراده مقابله با این چالش‌ها تقویت شود.

طرح کنگره آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان

در طرحی که هم در مجلس نمایندگان و هم در سنای آمریکا مطرح شده است، واشنگتن با هدف پیشبرد راهبرد مقابله با ایران و سوریه، سلطه رژیم اشغالگر صهیونیستی بر بلندی های جولان را به رسمیت خواهد شناخت.

در بخشی از نسخه سنای این طرح پیشنهادی آمده است: «این سیاست ایالات متحده خواهد بود… که حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را به رسمیت بشناسد.»

بر اساس این طرح، هدف از مصوبه جدید، ضرورت روبه رو شدن با حقایق موجود در منطقه، از جمله مقابله با حضور ایران در سوریه است. این طرح پیشنهادی تصریح می کند، حفظ امنیت اسرائیل در برابر حملات از داخل سوریه و لبنان، بدون کنترل داشتن بر بلندی های جولان ممکن نخواهد بود.

پذیرش درخواست نتانیاهو از سوی پوتین/ دعوت بشار اسد از ظریف برای سفر به سوریه/ طرح کنگره آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان/واکنش سید حسن نصرالله به دیدار بشار اسد با رهبر انقلاب

این طرح آمریکایی همچنین ادعا کرده است، ایران از جنگ سوریه برای تثبیت حضور بلند مدت نظامی خود در شامات با هدف حمله به رژیم صهیونیستی از طریق بلندی های جولان بهره برده است.

در جنگ شش روزه کشورهای عربی و اسرائیل در سال 1967، این رژیم بخش عمده‌ای از بلندی‌های جولان را به اشغال خود درآورد. اسرائیل در سال 1981 بلندی‌های جولان را ضمیمه قلمرو تحت اشغال خود کرد اما از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشد.

پذیرش درخواست نتانیاهو از سوی پوتین

«ولادمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، دعوت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به سرزمین‌های اشغالی را پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، پوتین دعوت نتانیاهو برای سفر به بیت‌المقدس برای افتتاحیه بنای یادبود قربانیان محاصره لنینگراد را پذیرفته است.

پس از آنکه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد 27 شهریور گذشته در جریان تجاوز نظامی به لاذقیه سوریه، یک فروند ایلوشن روس را سرنگون کردند، روابط روسیه و اسرائیل رو به وخامت گذاشت.

از آن پس نتانیاهو تلاش گسترده‌ای آغاز کرد تا با پوتین در مسکو دیدار کند؛ اما تا امروز (هشتم اسفند) این تلاش‌ها با موفقیت همراه نبود. بنا به گفته نتانیاهو، مهمترین محور گفت‌وگوی وی با پوتین مقابله با ایران در سوریه بوده است.

دعوت بشار اسد از ظریف برای سفر به سوریه

پس از گفت وگوی تلفنی امروز محمدجواد ظریف و ولید المعلم، وزرای خارجه ایران و سوریه، سفیر سوریه در تهران نیز در تماسی تلفنی با ظریف دعوت بشار اسد رئیس جمهور سوریه از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به سوریه را اعلام کرد.

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوریه بعدازظهر چهارشنبه در گفت وگویی تلفنی در خصوص آخرین تحولات روابط راهبردی دوجانبه و دیگر مسائل مورد علاقه گفت وگو و تبادل نظر کردند.

پذیرش درخواست نتانیاهو از سوی پوتین/ دعوت بشار اسد از ظریف برای سفر به سوریه/ طرح کنگره آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان/واکنش سید حسن نصرالله به دیدار بشار اسد با رهبر انقلاب

بشار اسد روز دوشنبه ششم اسفند ماه سفری چند ساعته به تهران داشت و با مقام معظم رهبری و حسن روحانی همتای ایرانی خود دیدار و گفت وگو کرد.

انتقاد ترکیه از فشارهای بین‌المللی علیه ایران

«مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه در سخنانی در کنفرانس «دیپلماسی بشردوستانه و کارآفرینی» که در دانشگاه اقتصاد و تکنولوژی در آنکارا برگزار شد، تأکید کرد «تشدید فشارها علیه ایران کار صحیحی نیست.»

پذیرش درخواست نتانیاهو از سوی پوتین/ دعوت بشار اسد از ظریف برای سفر به سوریه/ طرح کنگره آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان/واکنش سید حسن نصرالله به دیدار بشار اسد با رهبر انقلاب

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه ترکیه ضمن انتقاد از تشدید فشارهای بین‌المللی علیه ایران افزود: «آنکارا در تحریم‌ها کنار تهران بوده است.»

وی در ادامه مسأله مبارزه آنکارا به تروریسم اشاره کرد و اظهار داشت که «ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم در میدان نبرد و میز مذاکرات بسیار قدرتمند است.»

چاووش ‌اوغلو با تأکید بر اینکه در نظام جهانی فعلی، تعیین و اجرای سیاست خارجی بسیار دشوار است، گفت: «نظام جهانی با مشکلات بسیار جدی از جمله تروریسم و بحران مهاجرت مواجه است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با بیان اینکه در جهان علاوه بر کشمکش‌های موجود، اختلافات دیرینه هم وجود دارد، افزود: «بازیگران بین المللی در زمینه حل این اختلافات دچار لغزش شده‌اند.»

وزیر خارجه ترکیه همچنین بر ادامه نشست‌ها درباره حل سیاسی بحران سوریه تأکید کرد و گفت: «با وجود همه تلاش‌هایی که در زمینه حل بحران سوریه انجام داده‌ایم، هنوز به نتیجه مناسب دست نیافته‌ایم.»

چاووش ‌اوغلو تصریح کرد: «ترکیه تنها کشوری است که در زمینه مبارزه با تروریسم با ارتش ملی خود با تروریست‌ها مبارزه می‌کند.»

واکنش «سعد حریری» به تصمیم انگلیس علیه حزب‌الله

«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان در واکنش به طرح انگلیس برای تروریستی اعلام کردن شاخه سیاسی حزب‌الله اعلام کرد «این تصمیم، مربوط به بریتانیاست نه لبنان».

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، الحریری ادامه داد: موضوع مهم برای ما این است که به روابط میان ما و بریتانیا آسیبی وارد نشود، امیدواریم به لبنان مانند لبنان و ملتش نگاه شود و معتقدیم باید بهترین روابط را با همه داشته باشیم و این موضوعی اساسی برای آینده لبنان است.

پذیرش درخواست نتانیاهو از سوی پوتین/ دعوت بشار اسد از ظریف برای سفر به سوریه/ طرح کنگره آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان/واکنش سید حسن نصرالله به دیدار بشار اسد با رهبر انقلاب

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان هم هفته جاری اعلام کرد: تروریستی اعلام کردن (شاخه سیاسی) حزب‌الله از سوی بریتانیا، تأثیر منفی بر لبنان ندارد و این موضوعی است که به آن عادت کرده‌ایم. بریتانیا به اطلاع لبنان رسانده که مُصِر به روابط دوجانبه (میان لندن و بیروت) است.

وزیر خارجه لبنان افزود: اگر تمام جهان بایستند و بگویند مقاومت، تروریسم است، این باعث نمی‌شود که مقاومت برای لبنانی‌ها، تروریسم محسوب شود؛ تا زمانی که سرزمین، اشغال‌شده باشد (در اشاره به بخش‌هایی از خاک لبنان که هنوز در اشغال رژیم صهیونیستی است) سازمان‌های دولتی و تمام ملت لبنان، مقاومت را در آغوش خواهند گرفت.

«ایلی الفرزلی» معاون رئیس پارلمان لبنان هم اعلام کرد، موضع باسیل همان موضع دولت لبنان است.