پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نتانیاهو به پوتین: به عملیات علیه حضور نظامی ایران در سوریه ادامه می‌دهیم‌!

نتانیاهو به پوتین: به عملیات علیه حضور نظامی ایران در سوریه ادامه می‌دهیم‌!

نتانیاهو روز چهارشنبه با پوتین در کاخ کرملین دیدار کرد.!

سفر نتانیاهو در شرایطی که موقعیت وی در اسرائیل در تهدید یک رشته مسائل داخلی قرار گرفته، انجام شد.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، چهارشنبه هشتم اسفند با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در کرملین دیدار کرد تا بر ادامه «هماهنگی میان ارتش‌های دو کشور» در ارتباط با «حضور نظامی ایران در سوریه» تاکید کند.

به گزارش وای.نت، نتانیاهو در آغاز دیدار با رییس جمهوری روسیه گفت «ارتباط مستقیم ما مانع از برخورد ارتش‌های‌مان شد و به امنیت و ثبات منطقه کمک کرد. بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات و امنیت منطقه، ایران و اذناب آن است؛ و ما مصمم به ادامه عملیات خود علیه تلاش‌های ایران برای تثبیت در سوریه هستیم».مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی و تامیر هیمن، افسر ارشد بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، نتانیاهو را در این مذاکره همراهی کردند.سفر نتانیاهو به مسکو این بار در حالی انجام شد که بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، دوشنبه ششم اسفند در اولین سفر خود به ایران در هشت سال جنگ سوریه، بر ادامه هم‌پیمانی مستحکم دمشق- تهران تاکید کرد.

رادیوفردا/فرنوش رام (اسرائیل) : به گزارش رسانه‌های اسرائیلی آقای نتانیاهو در این دیدار به آقای پوتین گفته که اسرائیل مصمم است که به حملات خود علیه اهداف ایرانی در سوریه ادامه دهد.این دیدار اولین ملاقات دو رهبر از زمانی است که اسرائیل به اشتباه یک هواپیمای روسی را بر فراز خاک سوریه منهدم کرد. این حادثه در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ (اواخر شهریور) رخ داد.در آن حادثه ۱۵ نفر ار نیروهای روسیه کشته شدند و بعد از آن تنش میان دو کشور به شدت بالاگرفت.

نتانیاهونخست ویر اسرائیل بار دیگر تاکید کرد که اجازه نخواهد داد که ایران از خاک سوریه به عنوان پایگاهی نظامی علیه اسرائیل استفاده کنداین نخستین بار در شش ماه اخیر، پس از سقوط هواپیمای نظامی روسی در سوریه و کشته شدن ۱۵ نظامی این کشور بود که ولادیمیر پوتین حاضر به دیدار دیگری با بنیامین نتانیاهو، در پی اصرارهای دولت اسرائیل برای مذاکره در خصوص حضور نظامی ایران شد.

پیش از دیدار پشت درهای بسته آقای نتانیاهو با تکرار مواضع قبلی خود علیه جمهوری اسلامی گفت: “بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات و امنیت منطقه ایران و گروه‌های وابسته به آن هستند و ما هر آنچه در توان داریم برای مقابله با این تهدید انجام می‌دهیم.”

رئیس جمهور روسیه در این دیدار ادامه همکاری میان دو کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: “روسیه یکی از شرکایی بود که از تاسیس کشور اسرائیل حمایت کرد… ما بسیار علاقه‌مندیم که درباره وضعیت منطقه و مسائل امنیتی گفت‌وگو کنیم.”

انتخابات اسرائیل ماه آوریل سال ۲۰۱۹ برگزار می‌شود و آقای نتانیاهو تلاش می‌کند مقام خود را حفظ کند.

وزارت دفاع روسیه در شهریور (سپتامبر) عملکرد جنگنده‌های اسرائیلی دخیل در بمباران اهدافی علیه ایران در سوریه را عامل سقوط هواپیمای نظامی ارتش روسیه دانست اما اسرائیل نتیجه تحقیقات روسیه را رد کرد.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، ماه گذشته پس از سفر به سوریه، گفت سامانه‌های دفاع هوایی اس‌۳۰۰، که روسیه به سوریه داده است، در زمان حملات اسرائیل فعال نمی‌شود.