سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

 

فرود ناگهانی هواپیمای حامل ترامپ در پایگاه نظامی آمریکا در قطر، آغاز عملیات امنیتی حشدالشعبی در شرق الأنبار، سفر داماد ترامپ به خاورمیانه برای پیشبرد معامله قرن و همکاری انصارالله با ناظران سازمان ملل در الحدیده، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تنش شدید بین ابوظبی و دبی درباره اداره بنادر استراتژیک نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ در حالی ‌که اداره بنادر مربوط به شرکت جهانی «بنادر دبی» است اما برخی منابع اطلاعاتی از تشدید تنش در روابط دو امارت ابوظبی و دبی درباره سیطره بر بنادر استراتژیک در جهان خبر می‌دهند.

وبگاه اطلاعاتی فرانسوی «انتلیجنس آنلاین» با اعلام این خبر گزارش کرد، ابوظبی تمایل دارد به یک بازیگر بزرگ در بازار بنادر استراتژیک تبدیل شود و لذا سیطره دبی بر این بخش را به چالش کشیده است.

وبگاه «الخلیج اونلاین» به نقل از این وبگاه فرانسوی افزود، شرکت جهانی «بنادر دبی» تا کنون بزرگ‌ترین مالک بنادر و آفریقا بوده، ولی ابوظبی وارد رقابت شدید با این شرکت برای کنار زدن آن از این عرصه شده است.

طبق این گزارش، شرکت بنادر دبی از این به بعد دیگر نمی‌تواند روی حمایت مالی و دیپلماتیک ابوظبی جهت موفقیت در بنادر جدید جهان، حساب کند.

فرود ناگهانی هواپیمای حامل ترامپ در پایگاه نظامی آمریکا در قطر/تنش شدید بین ابوظبی و دبی درباره اداره بنادر استراتژیک/سفر داماد ترامپ به خاورمیانه برای پیشبرد معامله قرن/ آغاز عملیات امنیتی حشدالشعبی در شرق الأنبار

هم اکنون شرکت بنادر دبی، اداره بنادر مهم برخی کشورها از جمله الجزائر، سنگال، آرژانتین، کانادا، استرالیا، پاکستان، فرانسه، انگلیس و … را در دست دارد؛ اما به تازگی با مشکلاتی روبه رو شده و جیبوتی و سومالی نیز توافقنامه‌های خود با این شرکت را لغو کردند.

سه ماهه آخر سال گذشته نیز این شرکت شاهد کاهش ۴.۶ درصدی حجم نقل و انتقال کانتینرها بود که شرکت مذکور دلیل آن را کاهش سود‌دهی برخی نقل‌وانتقال‌ها عنوان کرده است.

فرود ناگهانی هواپیمای حامل ترامپ در پایگاه نظامی آمریکا در قطر

منابع خبری از فرود هواپیمای حامل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به مقصد هانوی ویتنام برای دیدار با رهبر کره شمالی، در پایگاه نظامی آمریکا در قطر خبر دادند.

این منابع بیان کردند که هواپیمای حامل ترامپ در پایگاه العدید فرود آمده است تا برای بار دوم سوخت گیری کند؛ این پس از سوخت گیری اولیه در ملدن هول در انگلیس بود.

فرود ناگهانی هواپیمای حامل ترامپ در پایگاه نظامی آمریکا در قطر/تنش شدید بین ابوظبی و دبی درباره اداره بنادر استراتژیک/سفر داماد ترامپ به خاورمیانه برای پیشبرد معامله قرن/ آغاز عملیات امنیتی حشدالشعبی در شرق الأنبار

در پایگاه العدید در قطر، نزدیک به سیزده هزار نظامی آمریکا حضور دارند که بیشتر آنها را کادر نیروی هوایی آمریکا تشکیل می دهند. این پایگاه در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب دوحه پایتخت قطر قرار دارد.

آغاز عملیات امنیتی حشدالشعبی در شرق الأنبار

منابع آگاه اعلام کردند، فرماندهی عملیات حشد الشعبی در شرق الأنبار عملیات امنیتی را برای تعقیب بقایای عناصر داعش در شرق استان الأنبار ترتیب داده است.

طبق این گزارش، عملیات مذکور در مناطقی همچون “جرف البحیره” و “النهر الیابس” انجام می‌شود.

هدف حشد الشعبی از این عملیات پاکسازی مناطقی در الانبار از بقایای تکفیری‌های داعش است.

همچنین طبق گفته منابع آگاه، این عملیات تا زمان برقراری امنیت برای خانواده‌های مناطق مذکور و تسهیل رفت و آمد آنها ادامه خواهد یافت.

پس از انتشار اخباری مبنی بر انتقال عناصر داعش به صحرای غربی عراق، مدتی است، حشدالشعبی تلاش خود برای پاکسازی صحرای غربی را آغاز کرده است.

سفر داماد ترامپ به خاورمیانه برای پیشبرد معامله قرن

دولت آمریکا در ادامه تحرکات و زمینه‌چینی‌ها برای رونمایی از طرح خود که به «معامله قرن» موسوم شده، مشاور ارشد و داماد رئیس‌جمهور آمریکا را به مسقط، پایتخت عمان فرستاده و او در این سفر با شاه عمان دیدار کرده است.

بنا به گزارش پایگاه صهیونیستی «عاروتص شوع»، کاخ سفید روز دوشنبه (به وقت محلی واشنگتن) از دیدار سه مقام آمریکایی با «سلطان بن سعید قابوس» پادشاه عمان خبر داد.

طبق اعلام کاخ سفید، «جرد کوشنر»، مشاور ارشد دونالد ترامپ و داماد او، «جیسون گرینبلات» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در مذاکرات سازش و «برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در این دیدار حضور داشتند.

فرود ناگهانی هواپیمای حامل ترامپ در پایگاه نظامی آمریکا در قطر/تنش شدید بین ابوظبی و دبی درباره اداره بنادر استراتژیک/سفر داماد ترامپ به خاورمیانه برای پیشبرد معامله قرن/ آغاز عملیات امنیتی حشدالشعبی در شرق الأنبار

بنا بر گفته آمریکایی‌ها، هیأت آمریکایی در دیدار با سلطان قابوس درباره روابط دوجانبه واشنگتن ـ مسقط و موضوع مذاکرات سازش صحبت و رایزنی کردند.

کاخ سفید اعلام کرد: «افزایش همکاری آمریکا و عمان و تلاش‌های دولت ترامپ برای تسهیل صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان»، از جمله محورهای مورد رایزنی در این دیدار بوده است.

دیدار کوشنر با پادشاه عمان در حالی صورت گرفته که او در مصاحبه روز دوشنبه (دیروز) با «اسکای نیوز» مدعی شده بود، کشورهای عربی از پیشنهادهای آمریکا در رابطه با مذاکرات سازش حمایت کرده‌اند.

این اظهارنظر در حالی صورت گرفته که مخالفت‌ها با طرح دولت آمریکا ـ که به «معامله قرن» نامیده شده ـ همچنان ادامه دارد و حتی تشکیلات خودگردان فلسطین ـ که همواره حامی مذاکرات با رژیم صهیونیستی بوده ـ با محتوای آن مخالفت کرده است.

سفر هیأت آمریکایی به مسقط، چند هفته پس از نشست دیدار دوجانبه وزیر خارجه عمان با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست ضد ایرانی آمریکا در لهستان صورت گرفته است. پیش از این دیدار، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، چهارم آبان ماه در سفری به مسقط با پادشاه عمان دیدار کرده بود.

همکاری انصارالله با ناظران سازمان ملل در الحدیده

روز سه‌شنبه هیأت وابسته به دولت نجات ملی یمن در صنعاء، مفاد توافق استکهلم درباره بندر الحدیده در غرب این کشور را اجرا کرد.

با حضور «محمد عیاش قحیم» معاون استاندار «الحدیده»، «مایکل لول‌سگارد» رئیس هیأت ناظران سازمان ملل در یمن و نمایندگان هیأت ملی یمن در کمیته استقرار مجدد، مسیرها به سمت کارخانه‌های آرد «البحر الاحمر» (دریای سرخ) در استان الحدیده، یک طرفه بازگشایی شد.

محمد عیاش قحیم به خبرگزاری «سبأ» یمن گفت: تسهیل کار سازمان‌ها، اقدامی انسانی از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی برای کم کردن از میزان رنج شهروندان است و در راستای سفارش‌های رهبر انقلاب (عبدالملک الحوثی) پیرامون برداشتن گام‌های ابتدایی در راستای اجرای توافق الحدیده صورت می‌گیرد.

وی افزود، در راستای پاسخگویی به تمام مطالبات برای کم کردن از رنج انسانی در یمن و برداشتن سختی‌ها از مسیر نهادهای وابسته به سازمان ملل، این اقدام پس از درخواست لول‌سگارد به صورت فوری انجام شد.

در ادامه این گزارش آمده، کمیته‌ای فنی از نهادهای سازمان ملل و سازمان جهانی غذا از مناطق تحت تسلط ارتش و کمیته‌های مردمی در خیابان «الخمسین» به سمت کارخانه‌های آرد البحر الاحمر رفتند.

رئیس ناظران بین‌المللی از تلاش‌های بین‌المللی برای تسهیل عبور از مناطق تحت تسلط ارتش و کمیته‌های مردمی در چهارچوب اجرایی کردن توافق سوئد تشکر کرد.

«مهدی المشاط»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن یکشنبه‌ (28 بهمن) پس از دیدار با «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن گفت، بر سر طرح بازاستقرار در الحدیده توافق حاصل شد.

به تازگی «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد از نحوه اجرای توافق باز استقرار نیروها در ساحل غربی یمن خبر داد. او در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت، مرحله اول این توافق شامل عقب‌نشینی نیروهای انصارالله و دولت نجات ملی از بندرهای «رأس عیسی» و «الصلیف» خواهد بود.

گریفیتس افزود: «مرحله دوم شامل باز استقرار در بندر الحدیده خواهد بود. در این مرحله استقرار نظامی در شهر الحدیده پایان خواهد یافت و طرف‌های درگیری به سمت شمال و جنوب عقب‌نشینی خواهند کرد».