شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پیام توئیتری آذری جهرمی وزیرارتباطات به محمدجوادظریف وزیرمستعفی امورخارجه:ننشین برادر، پاشو بایست “جواد جان”! مردم نگرانند!!!

پیام توئیتری آذری جهرمی وزیرارتباطات به محمدجوادظریف وزیرمستعفی امورخارجه:ننشین برادر، پاشو بایست “جواد جان”! مردم نگرانند!!!

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در توییتی به این استعفا واکنش نشان داد. او در توییتر فارسی خود نوشت: “ظریف رفت. از دستش راحت شدیم. مادامی که من اینجا هستم، رژیم ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید.”

پیشتر الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس،”ناهماهنگی‌ها در حوزه سیاست‌ خارجی و دخالت نهادهای مختلف در این حوزه” را علت اقدام آقای ظریف خوانده است.آقای حضرتی از حسن روحانی خواست با استعفای محمدجواد ظریف مخالفت کند.

الیاس حضرتی به ایرنا گفت: “من حدس می‌زنم آقای ظریف چون در جریان سفر بشار اسد به تهران نبود استعفا دادند. البته ایشان تاکنون چند بار به دلیل ناهماهنگی‌ها در حوزه سیاست خارجی استعفا داده بود اما این بار استعفای خود را رسمی اعلام کرده‌اند.”این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ایران همچنین تصویب نشدن لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را دلیل دیگر استعفای محمدجواد ظریف خوانده است.

صحنه سیاسی ایران در ماه های اخیر، شاهد اختلافات گسترده‌ای بر سر پیوستن به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم سازمان ملل و دیگر مقررات بین المللی ضدپولشویی بوده است.

علی مطهری نائب رئیس مجلس ایران نیز درخصوص این استعفا گفته است “به نظرم دلیل اصلی استعفای محمدجواد ظریف دخالت‌هایی باشد که از طرف برخی نهادهای غیر مسئول در سیاست خارجی دولت و کشور انجام می‌شود. ظریف احساس می‌کند موانعی پیش رویش است و نمی‌تواند کار خودش را انجام دهد.”

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است که موضوع استعفای آقای ظریف، امروز در یک جلسه فوری این کمیسیون بررسی می‌شود.

علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به خبرنگاران گفته است که نامه‌ای از سوی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به حسن روحانی و در حمایت از محمد جواد ظریف تهیه شده است و نمایندگان در آن، خواهان ماندن آقای ظریف در سمت خود شده‌اند.

عباس موسوی، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایران استعفای آقای ظریف را تایید کرده اما محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، در ساعات نخست صبح سه‌شنبه پذیرش استعفای آقای ظریف از سوی حسن روحانی را تکذیب کرد.

وزیر خارجه ایران در متنی در شبکه اینستاگرام استعفای خود را اعلام کرد اما در حساب کاربری آقای ظریف در توییتر که وزیرخارجه ایران در آنجا معمولا به طور روزانه توییت می‌کند، خبری از این استعفا منتشر نشده است.

‘ظریف خواستار پرهیز از استعفای جمعی دیپلمات‌های ایران شده است’

همزمان پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران در واکنش به خبر استعفای جمعی از دیپلمات ها و مدیران وزارت امور خارجه از قول محمدجواد ظریف خواستار پرهیز از چنین اقداماتی شده است. آقای ظریف گفته “برای بنده خدمت در کنار شما افتخار بود و امیدوارم استعفای بنده تلنگری برای بازگشت وزارت امور خارجه به جایگاه قانونی اش در روابط خارجی باشد”.

ظریف: مشکل این است که دوستان به ما اعتماد ندارند

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود مصاحبه ای با محمدجواد ظریف منتشر کرده که زمان انجام آن پیش از استعفای اوست.

آقای ظریف در این مصاحبه از تصویب نشدن پیشنهادهای گروه ویژه اقدام مالی، رویکرد صداوسیما به مسائل جاری ایران، وضعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمایت نشدن دولت در مذاکره با کشورهای دیگر و برخی از ناهماهنگی ها در سطوح مختلف جمهوری اسلامی ایران گلایه کرده است.

نکات کلیدی اظهارات آقای ظریف به این شرح است:

  • معتقدم در نحوه طرح موضوعات در صداوسیما یک فضای بی‌اعتمادی و ناامیدی در مردم ایجاد شده. البته رئیس صداوسیما چنین اعتقادی ندارد.
  • بعضی‌ها مذاکره را ضد ارزش می‌دانند و آنرا مترادف سازش و حتی خیانت معرفی می‌کنند. این است که اجماعی در این زمینه وجود ندارد که مذاکره پشتوانه قدرت میدانی است و بالعکس.
  • باید سیاست خارجی را از دعوای حزبی و جناحی خارج کنیم باید به کارگزاران سیاست خارجی در سطح ملی اعتماد شود. این امر به اجماع داخلی نیاز دارد.
  • من و بعضی از همکارانم درباره گروه ویژه اقدام مالی بیست سی بار مسائل را پاسخ داده‌ایم ولی هنوز هم همان سوال‌ها مطرح است. ولی مشکل این است که دوستان به ما اعتماد ندارند.
  • مسئله گروه ویژه اقدام مالی دو سه بار در نشست سران ۳ قوه مطرح شده و آنها هم نظر موافق دولت را دارند که با تحفظ‌هایی پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی به صلاح کشور است.
  • اگر لوایح گروه ویژه اقدام مالی تصویب نشود، تبعاتش اینست که شما راه تنفسی خودتان را می‌بندید. اگر می‌خواهیم بانک‌های دنیا با ما تعامل کنند، لازمست به پیشنهادات گروه ویژه اقدام مالی بپیوندیم.
  • هرچه در مناسبات خارجی به دست آمده، از طریق مذاکره با اتکاء به قدرت بوده یعنی مذاکره وسیله‌ای بوده که شرایط میدانی را به یک دستاورد تبدیل کند.
  • به جای اینکه ترامپ را محکوم کنید، چرا رئیس‌جمهور منتخب مردم و دستگاه دیپلماسی را محکوم می‌کنید؟ این، چه نتیجه‌ای به جز نامیدی مردم از آینده کشور دارد؟

محمدجواد ظریف که از تابستان سال ۱۳۹۲ به عنوان وزیرخارجه دولت اول حسن روحانی انتخاب شده بود بلافاصله رهبری مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی و آمریکا را برعهده گرفت و به عنوان معمار اصلی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ شناخته می‌شود.