چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

افزایش تنش در اقلیم کردستان عراق و ماجرای نامه بارزانی، احتمال دیدار قریب‌الوقوع رؤسای جمهور لبنان و سوریه، واکنش «بولتون» به بیانیه جدید FATF درباره ایران، تشکیل هسته اولیه نیروی دریایی حشد شعبی در بصره و برگزاری رزمایش مشترک نظامی عربستان و اعضای شورای همکاری خلیج فارس، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بمباران گسترده فرودگاه الحدیده توسط  سعودی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ یک منبع نظامی تأکید کرد، سعودی در ادامه نقض توافق آتش بس، فرودگاه بین المللی الحدیده را به طور گسترده بمباران کرد.

این منبع نظامی اظهار کرد: مزدوران سعودی که به سبب مخالفت با اجرای مرحله نخست از بازاستقرار نیروهای طرفین درگیر در استان الحدیده، در برابر جامعه جهانی و سازمان ملل رسوا شدند، اینک بر شدت حملات خود افزودند. این در حالی است که در نشست های کمیته هماهنگی به ریاست ژنرال مایکل لولیسگارد، رئیس هیأت ناظران سازمان ملل در یمن، در خصوص باز استقرار نیروها توافق حاصل شده بود.

واکنش «بولتون» به بیانیه جدید FATF درباره ایران/برگزاری رزمایش مشترک نظامی عربستان و اعضای شورای همکاری خلیج فارس/ افزایش تنش در اقلیم کردستان عراق/بمباران گسترده فرودگاه الحدیده توسط مزدوران سعودی

این منبع نظامی به مزدوران هشدار داد که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی و قبایل شریف تهامه در کمین آنها نشسته‌اند و تمام اقدامات عناصر دشمن در برابر ایستادگی و مقاومت قهرمانان یمنی شکست خواهد خورد.

افزایش تنش در اقلیم کردستان عراق و ماجرای نامه بارزانی

اتحادیه میهنی کردستان که با توافق سیاسی دو حزب دموکرات کردستان و جنبش تغییر، به نوعی خود را در عرصه سیاسی اقلیم کردستان عراق در حاشیه می‌بیند، سقف مطالبات خود را برای شرکت در کابینه جدید افزایش داده است و برخی از مسئولان این حزب اعلام کرده‌اند، با انتخاب نامزد حزب دموکرات کردستان به عنوان رئیس پارلمان محلی، اتحادیه میهنی به دنبال پست ریاست اقلیم است و لطیف شیخ عمر، سخنگوی جدید این حزب هم به صراحت اعلام کرده با تحولات پیش آمده و در صورت هر گونه مذاکره با حزب دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی درخواست‌ها و حرف‌های جدیدی برای گفتن خواهد داشت که به باور کارشناسان، مطرح کردن درخواست پست ریاست اقلیم ـ آن هم در شرایطی که حزب دموکرات کردستان عراق نچیروان بارزانی را رسما برای تصدی این پست نامزد کرده ـ به نوعی تلاش برای تضمین انتخاب نامزد این حزب به عنوان استاندار کرکوک محسوب می‌شود.

همزمان با این تحولات، یک رسانه کردی در اقلیم کردستان عراق، از ارسال نامه رسمی مسعود بارزانی به دفتر سیاسی اتحادیه میهنی خبر داد.

بر اساس گزارش سایت دواروژ، مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در نامه خود به کوسرت رسول علی معاون اول دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان درباره مشارکت در کابینه مسرور بارزانی و اهمیت جایگاه و موقعیت این حزب اطمینان داده است.

بارزانی همچنین درخواست کرده که نشست دفاتر سیاسی دو حزب با هدف رسیدن به راه‌حل توافقی عبور از تنش‌های کنونی برگزار شود.

این در حالی است که قرار است نشست دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان، امروز در سلیمانیه در خصوص نامه بارزانی و چگونگی تعامل با حزب دموکرات کردستان در شرایط پیش آمده برگزار شود.

احتمال دیدار قریب‌الوقوع رؤسای جمهور لبنان و سوریه

روزنامه «الجمهوریه» لبنان شنبه (چهارم اسفند) نوشت، احتمال دارد در آینده نه چندان دور «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان با «بشار الاسد»، همتای سوری خود دیدار کند.

این روزنامه نوشت، عون طی جلسه دیروز کابینه که اولین جلسه بعد از تشکیل کابینه بوده، خطاب به وزرای لبنان گفته که او رئیس جمهوری این کشور بوده و حافظ قانون اساسی است؛ از این روی، او می‌تواند منافع مهم لبنان را تشخیص دهد.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور لبنان در این جلسه که «سعد الحریری»، نخست‌وزیر این کشور نیز حضور داشته، گفته، موضوع آوارگان سوری در این کشور، جزو اولویت‌های اصلی کاری است؛ آوارگانی که تعداد آن‌ها بیش از دو میلیون و ۲۸۵ هزار تن است.

واکنش «بولتون» به بیانیه جدید FATF درباره ایران/برگزاری رزمایش مشترک نظامی عربستان و اعضای شورای همکاری خلیج فارس/ افزایش تنش در اقلیم کردستان عراق/بمباران گسترده فرودگاه الحدیده توسط مزدوران سعودی

الجمهوریه به اظهارات اخیر میشل عون به هنگام استقبال از «نزار العلولا»، فرستاده پادشاهی عربستان سعودی به لبنان نیز اشاره کرده و نوشته، میشل عون همانند این اظهارات را تکرار کرده است.

رئیس جمهوری لبنان در دیدار با العلولا گفته است: «لبنان می‌خواهد آوارگان سوری را به کشورشان بازگرداند ولی این شدنی نیست، جز با ایجاد تعامل با رئیس جمهور “بشار الاسد”».

الجمهوریه می‌نویسد: «اگر این تعامل مورد نظر عون، مستلزم این باشد که او با همتای سوری‌اش دیدار کند، او هرگز برای دیدار شخصی با بشار اسد تردیدی نخواهد کرد و یا اینکه “جبران باسیل”، وزیر خارجه این دیدار را انجام دهد».

واکنش «بولتون» به بیانیه جدید FATF درباره ایران

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توییتی در زمینه بیانیه جدید «اف‌ای تی‌اف» در قبال ایران واکنش نشان داد.

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید شنبه بعدازظهر در توییتی در این زمینه نوشت: «زمان تقریباً پایان یافته است. بعد از دو سال و بدون هیچ پیشرفتی، کار گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) برای نخستین بار با باز اعمال اقدام قابل توجه علیه ایران در ماه ژوئن (تیر) و در صورت عدم اقدام این کشور در مواجهه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، موافقت کرد. من به این اقدام آن‌ها تبریک می‌گویم.»

روز جمعه برخی منابع خبری گزارش دادند، کار گروه اقدام مالی تعلیق ایران از فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی را به مدت چهار ماه دیگر تمدید کرده است. در نشست تازه این کار گروه در پاریس، FATF تا ماه ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد – تیر ۱۳۹۸) به ایران فرصت داده است تا قوانین مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را تصویب کند.

واکنش «بولتون» به بیانیه جدید FATF درباره ایران/برگزاری رزمایش مشترک نظامی عربستان و اعضای شورای همکاری خلیج فارس/ افزایش تنش در اقلیم کردستان عراق/بمباران گسترده فرودگاه الحدیده توسط مزدوران سعودی

رویترز در گزارشی به نقل از کار گروه اقدام مالی نوشت، اگر ایران تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۹ قوانین باقی ‌مانده در راستای استانداردهای اف‌ای تی‌اف را اجرایی نکند، اف‌ای تی‌اف مجبور خواهد بود اقدام‌های نظارتی خود بر شعب و زیرمجموعه‌های مؤسسات مالی مستقر در ایران را افزایش دهد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام در چند هفته گذشته، نشست‌های کارشناسی برای تأیید یا رد این لایحه برگزار کرده، اما برای بررسی بیشتر و دریافت نقطه نظرات همه اعضا، تصمیم گیری نهایی در این زمینه را به هفته‌های آینده موکول کرده است.

تشکیل هسته اولیه نیروی دریایی حشد شعبی در بصره

«ابوکرار العبادی»، یکی از فرماندهان حشد شعبی در جریان مراسم پایان دوره آموزشی ده ها تن از نیروهای حشد شعبی تأکید کرد، این نیروها با توجه به آموزش هایی که دیده اند می توانند هسته اولیه نیروی دریایی حشد شعبی در بصره را تشکیل دهند.

وی در ادامه افزود: این افراد دوره های فشرده غواصی و قایقرانی را پشت سر گذاشته اند و می توانند هسته اولیه نیروی دریایی حشد شعبی در بصره را تشکیل دهند.

العبادی تصریح کرد: در صورت در اختیار قرار گرفتن امکانات لازم، این نیروها در کنار نیروی دریایی عراق گشت زنی می کنند.

چند ماه پیش نیز فرماندهان حشد شعبی از قصد خود برای ایجاد یک نیروی دریایی وابسته به این سازمان در چهارچوب فرماندهی عملیات «صلاح الدین» خبر داده بودند.

برگزاری رزمایش مشترک نظامی عربستان و اعضای شورای همکاری خلیج فارس

رسانه‌های سعودی از برگزاری رزمایش نظامی سعودی و متحدانش در منطقه شرقیه خبر دادند که تا چهاردهم مارس آینده ادامه خواهد داشت.

سرلشکر ستاد عبدالله القحطانی، فرمانده منطقه شرقیه عربستان گفته است، همه نیروها آماده آغاز این رزمایش هستند که از بزرگترین رزمایش‌های نظامی در منطقه به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش روزنامه عکاظ، وی افزود: این رزمایش تا چهاردهم مارس آینده(23 اسفند) ادامه خواهد داشت و هدف از آن افزایش سطح آمادگی جنگی خواهد بود.

واکنش «بولتون» به بیانیه جدید FATF درباره ایران/برگزاری رزمایش مشترک نظامی عربستان و اعضای شورای همکاری خلیج فارس/ افزایش تنش در اقلیم کردستان عراق/بمباران گسترده فرودگاه الحدیده توسط مزدوران سعودی

به گزارش این رسانه،‌ رزمایش سپر جزیره در چهارچوب تمرینات نظامی مشترک میان عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در زمینه‌های مختلف و با هدف تقویت روابط و مبادله تجارب نظامی و افزایش یکپارچگی مفاهیم و طرح‌های راهبردی نظامی برگزار می‌شود.

البته رسانه‌های سعودی به مشارکت قطر در این رزمایش اشاره نکرده‌اند، چون بیش از یک سال و نیم است روابط رژیم سعودی با قطر قطع شده است.