پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پرزیدنت ترامپ برای امنیت مرز جنوبی آمریکا «وضعیت اضطراری ملی» اعلام کرد

پرزیدنت ترامپ برای امنیت مرز جنوبی آمریکا «وضعیت اضطراری ملی» اعلام کرد

رئیس جمهوری ایالات متحده درباره امنیت مرز جنوبی آمریکا، اعلام وضعیت اضطراری ملی کرد.

پرزیدنت دونالد ترامپ روز جمعه ۲۶ بهمن در یک سخنرانی اعلام کرد وضعیت بحرانی مرز مکزیک او را وادار کرده که وضعیت اضطراری اعلام کند.

کاخ سفید خواستار پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای تقویت امنیت مرزهای جنوبی کشور شده بود و به دنبال مخالفت کنگره با تخصیص این مبلغ در لایحه بودجه و اعلام امروز وضعیت اضطراری ملی، دولت فدرال می‌تواند با دور زدن کنگره، مبلغ مورد نیاز خود را از منابع دیگر برای انجام این کار تامین کند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: در جنگهایی هستیم که بسیار از ما دور هستند، درحالی که به مرزهای خود توجهی نمی‌کنیم. باید به امنیت ملی در مرزهای جنوبی آمریکا رسیدگی شود.

وی بخش بزرگی از مشکل را قاچاق مواد مخدر دانست و گفت: بخش اعظم مواد مخدر از مرزهای جنوبی وارد آمریکا می‌شود اما دیوار جلوی آن را خواهد گرفت. کارتل‌های مواد مخدر از گذرگاه‌های قانونی رد نمی‌شوند. قاچاقچیان انسان هم همین طور. آنها از جایی می‌آیند که دیواری مقابلشان وجود ندارد… تنها در سال گذشته ۷۰ هزار آمریکایی جانشان را بر اثر مواد مخدر از دست داده‌اند. این باید متوقف شود.

پرزیدنت ترامپ افزود: یک وضعیت اضطراری ملی را امضا خواهم کرد؛ امضایی که پیش از این توسط روسای جمهوری قبلی در موارد کم اهمیت‌تر هم صورت گرفته. اما این بار برای موضوع امنیت ملی امضا خواهد شد.

اختلاف میان کاخ سفید و دموکرات‌ها بر سر تامین بودجه ساخت دیوار یا حائل در امتداد مرزهای‌های مشترک با مکزیک باعث تعطیلی ۳۵ روزه دولت فدرال شده بود، که طولانی‌ترین زمان تعطیلی دولت در تاریخ معاصر آمریکا است.

بعد از دو هفته مذاکره، دو طرف به یک توافق رسیدند که بخشی از هزینه یک مانع مرزی به پرزیدنت ترامپ داده شود اما رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد با اعلام وضعیت اضطراری، هزینه ساخت دیوار مرزی را تامین کند.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات اما از این تصمیم رئیس جمهوری انتقاد کرد و گفت، اگر قرار به اعلام وضعیت اضطراری باشد، مسئله خشونت‌های ناشی از استفاده اسلحه در آمریکا در اولویت قرار دارد.

پرزیدنت ترامپ سه‌شنبه هفته گذشته در سخنرانی سالانه خود در کنگره خواستار اتحاد دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای مواجهه با بحران مهاجرت غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر، به عنوان وضعیت اضطراری ملی، شده بود.

رئیس جمهوری ایالات متحده نخستین بار در بیستم دی ماه اعلام کرد که اگر برای تامین بودجه ساخت دیوار یا حائل مرزی در مناطق جنوبی کشور با نمایندگان کنگره به توافق نرسد، احتمال دارد که وضعیت اضطراری ملی اعلام کند.

هر چند رئیس جمهوری باید محل برداشت مبلغ مورد نیاز را به قانونگذاران اطلاع دهد، اما نیازی به تایید آن در کنگره ندارد.