جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » پومپئو: کلید دستیابی به صلح در خاورمیانه «مقابله با ایران است»

پومپئو: کلید دستیابی به صلح در خاورمیانه «مقابله با ایران است»

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، صبح پنج‌شنبه، ۲۵ بهمن، ساعاتی پیش از مراسم گشایش کنفرانس ورشو از ایران به عنوان «بالاترین تهدید در خاورمیانه» نام برد و گفت: مقابله با ایران کلید دستیابی به صلح در سراسر منطقه است.

مراسم گشایش رسمی کنفرانس ورشو که بر «صلح و امنیت در خاورمیانه» تمرکز دارد قرار است عصر پنج‌شنبه برگزار شود اما این کنفرانس از روز چهارشنبه با انتشار بیانیه مشترک رئیس جمهوری لهستان و معاون رئیس جمهوری آمریکا کار خود را آغاز کرد و صبح پنج‌شنبه نیز دیدارهایی دوجانبه، از جمله بین وزیر خارجه آمریکا و نخست وزیر اسرائیل برگزار شد.

آقای پومپئو پس از این دیدار در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «بدون مقابله با ایران نمی‌توان شاهد صلح و ثبات در خاورمیانه بود؛ واقعا ممکن نیست» و مقابله با ایران «کانون مرکزی حل تمام مشکلات دیگر منطقه است».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به ضیافت شام مشترکی که چهارشنبه با مقام‌های بلندپایه برخی کشورهای عربی داشت، آن را نقطه عطفی در «تغییر اولویت‌ها» خواند.

آقای نتانیاهو گفت: «حدود ۶۰ وزیر خارجه، نخست وزیر اسرائیل و وزرای خارجه کشورهای پیشرو عربی در یک سالن کنار هم ایستادند، و با قدرت، صراحت و وحدتی جدید درباره ایران، که تهدیدی مشترک است، سخن گفتند».

نخست وزیر اسرائیل این رویداد را «یک تغییر» خواند که به گفته او «نشانگر درکی مهم نسبت به آنچه آینده ما را تهدید می‌کند» بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در مراسم شام چهارشنبه‌شب، بنیامین نتانیاهو در کنار نمایندگان کشورهای عربستان سعودی، امارات و بحرین به گفت‌وگو پرداخته‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی به‌شدت از نشست ورشو انتقاد کرده‌اند و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، آن را «سیرک ورشو» خوانده و همزمانی آغاز به کار این کنفرانس با حمله به اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران در جاده خاش – زاهدان را تلویحا «غیرتصادفی» خوانده است.

آقای ظریف بدون ذکر جزئیات گفته است که «تروریست‌ها از خیابان‌های ورشو» برای این حمله جشن گرفتند.

با این حال وزارت خارجه لهستان با محکوم کردن تمامی اشکال تروریسم، از جمله حمله به اتوبوس در شرق ایران، تأکید کرده است: «هیچ تروریستی امروز در ورشو حضور ندارد».

همزمان با مراسم رسمی کنفرانس ورشو که با میزبانی مشترک آمریکا و لهستان برگزار می‌شود گروه‌هایی از مخالفان جمهوری اسلامی نیز تظاهراتی در خیابان‌های ورشو برگزار کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، هواداران «سازمان مجاهدین خلق ایران» و همچنین شماری از هواداران پادشاهی از جمله معترضانی هستند که در روزهای چهارشنبه و صبح پنج‌شنبه تجمعاتی در ورشو برگزار کردند.