پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

واکنش آیت الله سیستانی به اظهارات ترامپ، قدردانی پامپئو از وزیر خارجه فرانسه در خصوص ایران، لغو مجوز فروش تجهیزات موشکی به عربستان توسط آلمان و عدم تمدید معافیت تحریم نفت ایران از سوی آمریکا، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، یاید به بازگشایی «سفارت مجازی» اسرائیل در کشورهای خلیج فارس نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وزارت خارجه رژیم صهیونیستی که صفحات مجازی مختلفی در شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با کشورهای عربی دایر کرده است، صفحه «اسرائیل فی الخلیج» در توئیتر را پس از وقفه شش ساله دوباره راه‌اندازی کرد.

در متن منتشره در این صفحه آمده است: «خوشحالیم که بازگشایی صفحه «اسرائیل فی الخلیج» با هدف توسعه گفت‌و‌گوها میان اسرائیل و مردم خلیج [فارس] را اعلام کنیم. امیدواریم این سفارت مجازی در تعمیق روابط میان مردم کشورهای خلیج [فارس] و اسرائیل در همه زمینه‌ها سهم داشته باشد.»

این صفحه مجازی برای نخستین بار در جولای 2013 تأسیس شد؛ اما در دسامبر 2014 فعالیت خود را متوقف و از شب گذشته دوباره آغاز به کار کرده است.

 

بازگشایی «سفارت مجازی» اسرائیل در کشورهای خلیج فارس/واکنش آیت الله سیستانی به اظهارات ترامپ/ لغو مجوز فروش تجهیزات موشکی به عربستان توسط آلمان/ عدم تمدید معافیت تحریم نفت ایران از سوی آمریکا

با نگاهی به نظریات کاربران عرب‌زبان ذیل این پست، می‌بینیم به جز چند نفر، باقی هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و به این رژیم لعن و نفرین فرستاده‌اند.

وزارت خارجه رژیم اسرائیل پیش از این صفحات بسیاری در شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با مردم کشورهایی که با آن‌ها در تخاصم به سر می‌برد، دایر کرده است. اسرائیل به عربی، اسرائیل با لهجه عراقی، اسرائیل به فارسی نمونه‌های از این دست تلاش‌ها در راستای دیپلماسی عمومی این رژیم است.

در کنار این صفحات، «اویخای ادرعی»، سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه رژیم اسرائیل و شخص بنیامین نتانیاهو نیز صفحاتی در شبکه‌های مجازی به زبان عربی، دایر کرده‌اند. علاوه بر این، ده ها صفحه مجازی با هدف عادی‌سازی روابط میان اعراب و صهیونیست‌ها دایر شده است.

تأکید برحق بودن رژیم اسرائیل، تبلیغات علیه گروه های فلسطینی ضد سازش، تأکید بر صلح (سازش)، تبلیغ و تشویق لزوم بهبود روابط و عادی‌سازی، تبلیغ «لزوم دوستی میان اعراب و صهیونیست‌ها»، آتش‌افروزی در تنور اختلافات ایران و برخی کشورهای عربی، از جمله محتوای این صفحات است.

واکنش آیت الله سیستانی به اظهارات ترامپ

شبکه الفرات گزارش داد، آیت الله العظمی سیستانی تأکید کرد، عراق با تبدیل به ایستگاهی برای آزار رساندن هر کشوری مخالف است.

اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر اینکه پایگاه‌های آمریکا در عراق در راستای رصد فعالیت‌های ایران و نیروهای هم‌پیمان این کشور فعالیت می‌کنند، به انتقادهای گسترده از وی در جامعه عراق و هم در آمریکا منجر شده است، شخصیت‌های سیاسی و دینی و مقامات عراق این اظهارات را مردود دانسته‌اند.

الفرات آورده است: آیت الله العظمی علی سیستانی مرجع عالی دینی، مأموریت‌ها و اولویت‌های دولت جدید عراق را مشخص و تأکید کرد، عراق با هر گونه آزار رساندن به کشورهای دیگر مخالف است.

بازگشایی «سفارت مجازی» اسرائیل در کشورهای خلیج فارس/واکنش آیت الله سیستانی به اظهارات ترامپ/ لغو مجوز فروش تجهیزات موشکی به عربستان توسط آلمان/ عدم تمدید معافیت تحریم نفت ایران از سوی آمریکا

این رسانه افزود: در بیانیه دفتر آیت الله سیستانی آمده است: آیت الله سیستانی پیش از ظهر امروز هینیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس دفتر نمایندگی این سازمان در عراق را به حضور پذیرفت و از تلاش‌های سازمان ملل در کمک به عراقی‌ها برای پشت سر گذاشتن مشکلاتی که کشور از آن رنج می‌برد، استقبال و برای این تیم آرزوی موفقیت کرد.

بر اساس این بیانیه، مرجع عالی عراق تصریح کرد، عراق به داشتن روابط حسنه و متوازن و برابری با تمام کشورها و دیگر دولت‌های دوستدار صلح بر اساس منافع مشترک بدون دخالت در امور داخلی‌اش و بدون اینکه خدشه‌ای به استقلال و حاکمیتش وارد شود، چشم دوخته است، ‌همچنین اینکه تبدیل به ایستگاهی برای آزار و اذیت هر کشوری تبدیل شود، مخالف است.

قدردانی پامپئو از وزیر خارجه فرانسه در خصوص ایران

رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، مایک پامپئو و ژان ایو لودریان وزرای خارجه آمریکا و فرانسه دیدار و درباره تلاش‌های جهانی در زمینه مبارزه با داعش گفت وگو کردند.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پامپئو از آنچه وی تلاش‌های فرانسه برای “پاسخگو ساختن ایران برای اقدامات تروریستی در اروپا” خوانده، تشکر کرده است.

بازگشایی «سفارت مجازی» اسرائیل در کشورهای خلیج فارس/واکنش آیت الله سیستانی به اظهارات ترامپ/ لغو مجوز فروش تجهیزات موشکی به عربستان توسط آلمان/ عدم تمدید معافیت تحریم نفت ایران از سوی آمریکا

دو طرف همچنین درباره تحولات ونزوئلا و لیبی و مقابله با روسیه رایزنی کرده ‌اند.

لغو مجوز فروش تجهیزات موشکی به عربستان توسط آلمان

موشک دوربرد متئور از سوی شرکت موشکی ام‌بی‌دی‌ای آلمان تولید می‌شود. کشور‌های مختلفی خریدار محصولات نظامی این شرکت موشکی هستند.

موشک دوربرد متئور از سوی شرکت موشکی ام‌بی‌دی‌ای آلمان تولید می‌شود. کشور‌های مختلفی خریدار محصولات نظامی این شرکت موشکی هستند. شرکت ام‌بی‌دی‌ای در حوزه تولید موشک‌های کروز نیز فعال است. دولت فدرال آلمان در صادرات محصولات این شرکت به عربستان محدودیت‌های جدی قائل شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان آبان ماه گذشته گفته بود، دولت آلمان تا اطلاع ثانوی قرارداد‌های جدید فروش تسلیحات به عربستان را تأیید نخواهد کرد. نمایندگان پارلمان اروپا نیز با تصویب قطعنامه‌ای ـ غیر الزام آور ـ خواستار تحریم سرتاسری اتحادیه اروپا در مورد فروش سلاح به عربستان شدند. این قطعنامه با ۳۲۵ رأی موافق، ۱۹ رأی ممتنع و تنها یک رأی مخالف به تصویب رسید.

فشار گروه‌های حقوق بشری متعاقب قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار ناراضی سعودی، مهمترین عامل لغو مجوز فروش این تجهیزات به ریاض است.

عدم تمدید معافیت تحریم نفت ایران از سوی آمریکا

«برایان هوک»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با خبرگزاری «ان‌ایچ‌کی» با درخواست از مشتریان نفتی ایران در خصوص قطع خرید نفت خام از تهران اعلام کرد: آنچه اعلام کرده ایم این است که سیاست ما به صفر رساندن واردات نفت خام ایران در اسرع زمان ممکن است.

بازگشایی «سفارت مجازی» اسرائیل در کشورهای خلیج فارس/واکنش آیت الله سیستانی به اظهارات ترامپ/ لغو مجوز فروش تجهیزات موشکی به عربستان توسط آلمان/ عدم تمدید معافیت تحریم نفت ایران از سوی آمریکا

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این خصوص گفت: ما در آینده قصد اعطای هیچ گونه معافیت از تحریم‌ ها یا استثنا قائل شدن در ساختارهای تحریم‌ های این کشور را نداریم؛ خواه این مسأله درباره نفت یا هر موضوع دیگر باشد.

این در حالی است که چند ماه پیش و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق بین المللی برجام، واشنگتن از آغاز تحریم های یکجانبه این کشور علیه تهران خبر داد و در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (آبان ماه سال شمسی جاری) تحریم‌ هایی را علیه ایران بازاِعمال کرد.

آمریکا در گام بعد با اعطای معافیت ۱۸۰ روزه به هشت کشور جهان تا ماه می سال ۲۰۱۹ میلادی (اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸) برای ادامه خرید نفت از ایران مهلت داد.