شنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۱
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گزارش لحظه به لحظه هشتمین روز جشنواره فیلم فجر؛

گزارش لحظه به لحظه هشتمین روز جشنواره فیلم فجر؛

مطمئنا علم آمار به زانو در خواهد آمد اگر تعداد آرای واقعی اعلام شود. واقعا با این تعداد رای می‌شود سیمرغ داد؟ جشنواره ملی ۳۷ ساله باید کل آرای جمع آوری شده اش در ۶ روز برای کل فیلم‌ها از آرای “دقیقه اول” برنامه ۹۰ کمتر باشد؟!

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر عرصه نمایش 22 فیلم در بخش اصلی (سودای سیمرغ)، و ده فیلم در بخش نگاه نو (فیلم اولی‌ها) رقابت می‌کنند که از ده فیلم بخش نگاه نو، دو فیلم در بخش سودای سیمرغ نیز حضور دارند و شانس رقابت برای جوایز بخش‌های فنی را نیز در اختیار دارند.

در هشتمین روز از سی و هفتمین جشنواره ملی فجر، پس از نمایش مجموعه‌ فیلم‌های کوتاه، فیلم‌های بلند سینمایی «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی، «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی و «سرخپوست» اثر رضا جاویدی به نمایش درمی‌آیند. در میان این آثار «متری شیش و نیم» و «سرخپوست» جزو مهم‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره است که در بخش‌های متعددی مدعی دریافت سیمرغ‌‎های بلورین است.

 

متری شیش و نیم
فیلم‌های بخش اصلی جشنواره فیلم فجر مشخص شدند / تکرار طرح عجیب پوستر جشنواره

  • کارگردان : سعید روستایی
  • تهیه کننده : سیدجمال ساداتیان
  • فیلمنامه نویس : سعید روستایی
  • خلاصه داستان : در بزنگاه روزهای سخت، اعتیاد و مواد مخدر هم گریبان زندگی مردم این شهر را رها نم یکند.
  • بازیگران : پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و فرهاد اصلانی
  • مدیر فیلمبرداری : هومن بهمنش
  • چهره پرداز : ایمان امیدواری
  • طراح صحنه : محسن نصرالهی
  • طراح لباس : غزاله معتمد
  • تدوین : بهرام دهقانی
  • صدابردار : ایرج شهزادی
  • صداگذار : امیرحسین قاسمی
  • موسیقی : جواد مطوری
  • جلوه های ویژه بصری : جواد مطوری
  • عکاس : امیرحسین شجاعی

 

ایده اصلی

فیلم‌های بخش اصلی جشنواره فیلم فجر مشخص شدند / تکرار طرح عجیب پوستر جشنواره

  • کارگردان : آزیتا موگوئی
  • تهیه کننده : آزیتا موگوئی
  • فیلمنامه نویس : امیر عربی
  • خلاصه داستان : ایران و اسپانیا برای راه اندازی یک پروژه بزرگ در جزیره هندورابی در جنوب ایران به توافق رسیده اند. شرکت ها و افراد بسیاری به طمع برنده شدن در این مناقصه شرکت کرده اند.
  • بازیگران: بهرام رادان، مریلا زارعی، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی، مهرداد صدیقیان و شهناز نوشیر، آندره آ ماچالکیدو، ایرینا مانژوسوا، واروارا لارمو
  • مدیر فیلمبرداری : علیرضا برازنده
  • چهره پرداز : سودابه خسروی
  • طراح صحنه : امیرحسین قدسی
  • طراح لباس : نفیسه ناصرنیا
  • تدوین : بهرام دهقانی
  • صدابردار : امیر شاهوردی
  • صداگذار : پرویز آبنار
  • موسیقی : بهزاد عبدی
  • عکاس : علی نیک رفتار

 

سرخ پوست
فیلم‌های بخش اصلی جشنواره فیلم فجر مشخص شدند / تکرار طرح عجیب پوستر جشنواره

  • کارگردان : نیما جاویدی
  • تهیه کننده : مجید مطلبی
  • فیلمنامه نویس : نیما جاویدی
  • خلاصه داستان : سال 1347، یك زندان قدیمی در جنوب ایران به دلیل مجاورت با فرودگاه در حال توسعه شهر در حال تخلیه است. سرگرد نعمت جاهد، رئیس زندان به همراه مامورانش در حال انتقال زندانیان به زندان جدیدند. تا اینکه …
  • بازیگران : نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، مانی حقیقی، ستاره پسیانی ، حبیب رضایی و آتیلا پسیانی
  • مدیر فیلمبرداری : هومن بهمنش
  • چهره پرداز : ایمان امیدواری
  • طراح صحنه : محسن نصرالهی
  • طراح لباس : شیما میرحمیدی
  • تدوین : عماد خدابخش
  • صدابردار : ایرج شهزادی
  • صداگذار : ایرج شهزادی
  • موسیقی : رامین کوشا
  • جلوه های ویژه میدانی : آرش آقابیگ
  • جلوه های ویژه بصری : جواد مطوری
  • عکاس : محمد بدرلو

 

شش فیلم برتر آرای مردمی / شائبه مهندسی آرای مردمی

در پنجمین روز از اعلام نتایج آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، 6 فیلم برتر بدون اولویت معرفی شدند. «بیست و سه نفر»، «ماجرای نیمروز: رد خون»، «سرخپوست»، «متری شش و نیم»، «غلامرضا تختی»، «شبی که ماه کامل شد» بدون ترتیب بیشترین آرا را تاکنون به دست آورده‌اند.

نوبت تماشای «متری شیش و نیم» و «سرخپوست» مدعیان جدی جشنواره / شائبه مهندسی آرای مردمی با آرای اندک!

در همین زمینه کیوان کثیریان نویسنده و منتقد سینما و رئیس پیشین انجمن منتقدان سینما، نوشت: امروز بخشی از آمار و ارقام آرای مردمی را شنیدم و شگفت زده‌ شدم. به قول امروزی‌ها «فکّم افتاد.» هنوز باورم نمی‌شود که این همه جنجال و دعوا سر چند رای است. شنیده‌ می‌شود برخی صاحبان فیلم‌ها تیم‌هایی راه انداخته‌اند و بلیت می‌خرند و رای‌های آنچنانی و… ، در فضای مجازی یک کارهایی می‌کنند و…!

بعد هم من متوجه این نکته نمی‌شوم که وقتی هنوز نیمی از جشنواره باقی مانده و برای فیلم‌ها رای گرفته می‌شود با چه مبنایی هر روز یک فیلم خارج می‌شود؟ پس رای‌های آن فیلم در روزهای بعد کجا محاسبه می‌شود؟ یکی این سیستم عجیب و غریب را توضیح بدهد.

از مسئولان محترم خانه سینما و بخش سیمرغ مردمی تقاضا داریم خیلی شفاف و روشن تعداد آرای فیلم‌ها را اعلام کنند تا بفهمیم وقتی درباره “مردم” حرف می‌زنیم درباره چند نفر صحبت می‌کنیم. نمودارهایش را منتشر کنید و آرای هر فیلم را به تفکیک اعلام بفرمایید و تعداد کل بلیت‌ها که می‌شود تعداد کل آرا را نیز که بدانیم تعداد رای‌ها چند درصد تعداد کل است. صادقانه و بدون شائبه همه چیز را شفاف‌سازی کنید.

مطمئنا علم آمار به زانو در خواهد آمد اگر تعداد آرای واقعی اعلام شود. واقعا با این تعداد رای می‌شود سیمرغ داد؟ جشنواره ملی ۳۷ ساله باید کل آرای جمع آوری شده‌اش در ۶ روز برای کل فیلم‌ها از آرای “دقیقه اول” برنامه ۹۰ کمتر باشد؟! این مبحث حتما ادامه دارد.

 

آیا اکران یک فیلم با تدوین مجدد در سینما‌های مردمی فجر تخلف است؟

سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه زاده در حال برگزاری است و مانند دوره‌های قبل شاهد برخی اتفاقات عجیب و حاشیه ساز هستیم. در اتفاقی عجیب فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» ساخته کیومرث پوراحمد پس از نمایش در کاخ رسانه، با تدوین مجدد بصورت خطی، در سینما‌های مردمی در حال اکران است.

شاید یکی از دلایل چنین اتفاقی نقد‌های اهالی رسانه و منتقدان در زمان نمایش در سینمای رسانه باشد که باعث شد، فیلم را مجدد تدوین کنند. باید دید آیا این اتفاق تخلف محسوب می شود و آیا دبیرخانه جشنواره فجر اجازه چنین کاری را داده است و صاحبان اثر می‌توانند در ایام برگزاری جشنواره، چنین کاری انجام بدهند؟

 

ایوبی: جشنواره فیلم فجر و سینمای ایران از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و رئیس اسبق سازمان سینمایی، جشنواره فیلم فجر و سینمای ایران را از دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌داند و می‌گوید برگزاری همزمان این جشنواره در مراکز استان‌ها روی فروش فیلم‌ها تاثیر خوبی دارد.

نوبت تماشای «متری شیش و نیم» و «سرخپوست» مدعیان جدی جشنواره / شائبه مهندسی آرای مردمی با آرای اندک!

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ایوبی درباره این جشنواره گفت: جشنواره فیلم فجر باشکوه‌ترین، مهم‌ترین و یکی از دیدنی‌ترین رویدادهایی است که در ایام فجر برگزار می‌شود. برگزاری این جشنواره حتی در ایام جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هم متوقف نشده است.

او ادامه داد: از طرف دیگر جشنواره فیلم فجر محل زایش است،‌ از دل این جشنواره بود که جشنواره‌های دیگری شکل گرفت. خوشبختانه، جشنواره فیلم فجر فضای خوبی درست کرده است تا مردم ایران آثاری که فرزندان این سرزمین تولید کرده‌اند ببینند. از این جهت برگزاری جشنواره فیلم فجر جای خوشبختی دارد.

ایوبی تاکید کرد: سینما را می‌توانیم یکی از دستاوردهای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بدانیم. در واقع توسعه فرهنگ و هنر در همه عرصه‌ها از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، چه در عرصه تجسمی، خط، گرافیک و کاریکاتور. ما در این عرصه‌ها به خصوص گرافیک و کاریکاتور هم پیش از انقلاب حرفی برای گفتن نداشتیم. این سینما محصول انقلاب است.

رئیس اسبق سازمان سینمایی با اشاره به اینکه سینمای ایران همواره سفیر فرهنگی کشور در نقاط مختلف جهان بوده گفت: اگر از بالاتر با نگاه منافع ملی و فراجناحی و حزبی به سینمای ایران نگاه کنیم در کل کارنامه قابل قبولی دارد. در سخت‌ترین شرایط که راه‌ها بر ما بسته بود، سینمای ایران راه را باز کرد، پیش رفت و سعی کرد چهره خوبی از ایران را نمایش دهد.

او تاکید کرد: این حرف به معنای خوب بودن همه فیلم‌ها نیست یا اینکه همه فیلم‌سازان این‌چنین هستند. در مجموع سینمای دفاع مقدس، سینمای دینی و ارزشی هم از دل این سینما به دست آمد. البته که باید بهتر از این‌ها باشد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در خصوص به نمایش در آمدن فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در تمام نقاط شهر تهران و مراکز استان‌ها گفت: همیشه گفته‌ام، جشنواره فیلم فجر هم جشن است و هم جشنواره. بنابراین نمی‌توانیم بخش بزرگی از مردم ایران را از آن محروم کنیم و از آن‌ها بخواهیم از دور نظاره‌گر باشند. من همیشه جزو طرفداران برگزاری جشنواره فیلم فجر در مراکز استان‌ها بوده‌ام.

او ادامه داد: مردم ما به این مدل محافل بیشتر نیاز دارند. عده‌ای فکر می‌کنند چنین نمایش‌هایی به فروش فیلم‌ها ضربه می‌زند. در حالی که تجربه نشان داده، برعکس است. البته فیلم‌های بد از این نمایش‌ها تاثیر می‌گیرند.

 

دشواری‌های ایفای نقش «عبدالحمید» / به کار تئاتر عادت دارم

هوتن شکیبا، بازیگر نقش «عبدالحمید ریگی» در فیلم خوش‌ساخت «شبی که ماه کامل شد» درباره ایفای این نقش به فارس گفت: نقش عبدالحمید به دلائل مختلف برایم دشوار بود، چرا که لهجه و زبان خاص بود، ما خیلی تمرین کردیم و در فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه باید گشت و گذار می‌کردیم.

نوبت تماشای «متری شیش و نیم» و «سرخپوست» مدعیان جدی جشنواره / شائبه مهندسی آرای مردمی با آرای اندک!

وی در ادامه افزود: شرایط فیلمبرداری هم دشوار بود، بهرحال کاراکتر هم خاص و ویژه بود، من هم می‌بایست این نقش را باورپذیر می‌کردم تا کم و زیادی نداشته باشد.

شکیبا اظها رداشت: از خانم آبیار (کارگردان فیلم) تشکر می‌کنم، خیلی به من کمک کرد، امین میری برای لهجه‌ها و گویش خیلی کمکم کرد و خوشبختانه فکر می‌کنم موفق بودم.

وی در ادامه افزود: بهرحال بازیگر می‌بایست در هر نقشی بتواند ایفاگر کار باشد، من هم همه چیز را در نقش تعریف می‌کنم امیدوارم که موفق بوده باشم.

شکیبا با اشاره به اینکه صحبت کردن درباره نقش عبدالحمید و برادرهایشان مفصل است و زمان زیادی می‌برد،‌ درباره حضورش در پروژه‌های تئاتری «الیور توئیست» و «بینوایان» گفت:‌ من عادت به تئاتر دارم، از سال ۸۱ کار تئاتر کردم، به نظرم هر کدام تئاتر و سینما و تلویزیون ویژگی‌های خاص خود را دارند و بر همان اساس تعریف می‌شوند.

این بازیگر در پاسخ به سوالی که آیا باز هم تصمیم دارد در پروژه سنگین تئاتری ایفاگر نقش باشد،‌گفت:‌ بستگی به پیشنهادها دارد، هر چند من فعلا با گروه خودمان، گروه تئاتر تازه مشغول تمرین اجرایی هستیم که شاید یک سال هم زمان ببرد.