پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

واکنش آمریکا به حمله موشکی به پایگاه «عین الاسد»، گزارش پنتاگون از تأثیر ناچیز تحریم‌ها بر توانایی‌های ایران، شلیک روزانه ۲۵۰۰ موشک حزب‌الله به سمت اسرائیل و درخواست پاپ از مقامات امارات برای پایان جنگ یمن، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بیانیه حزب الله عراق در مورد حضور آمریکا در عراق نیز اشاره کرد.

«جعفر الحسینی»، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق، یکشنبه‌شب در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «المیادین» هشدار داد، در صورتی‌که واشنگتن تصمیم بگیرد از خاک عراق به سوریه یا ایران تجاوز کند، دستانش را قطع خواهیم کرد.

الحسینی اظهار داشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌تواند هرگز به فکر تعدی علیه ایران از طریق خاک عراق باشد.

وی یادآور شد: گروه‌های مقاومت هرگز برای مدت طولانی منتظر نخواهند ماند که پارلمان عراق، مسأله خروج نیروهای آمریکایی از عراق را یکسره کند. نمایندگان پارلمان عراق باید پیش‌نویس قانون خروج نیروهای آمریکایی از عراق را ارائه کنند.

بیانیه حزب الله عراق: در صورت حمله به ایران، دستان آمریکا را قطع می کنیم/واکنش آمریکا به حمله موشکی به پایگاه «عین الاسد»/ گزارش پنتاگون از تاثیر ناچیز تحریم‌ها بر توانایی‌های ایران/شلیک روزانه ۲۵۰۰ موشک حزب‌الله به سمت اسرائیل

روز گذشته ترامپ در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس»، با بیان اینکه قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکا را از عراق خارج کند، گفت: «ما برای ساخت این پایگاه در عراق، هزینه هنگفتی کرده‌ایم. می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. یکی از دلایلی که می‌خواهم نگهش دارم، این است که می‌خواهم کمی حواسمان به ایران هم باشد، چون ایران یک مشکل واقعی است.»

سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق در ادامه گفت: «نیروهای آمریکایی اهداف مشروع مقاومت عراق هستند و آنها باید هدف دستگاه‌های امنیتی نیز باشند.»

وی خاطرنشان کرد: مأموریت جدید ارتش آمریکا، طبق گفته‌های ترامپ، مشخص شد. گروه‌های مقاومت عراق از مدت‌های طولانی به نیات خصمانه ایالات متحده آگاه بودند.

الحسینی اظهارات اخیر ترامپ را چالشی برای تصمیم رسمی عراق ارزیابی کرد که به حاکمیت این کشور ضربه می‌زند. وی تأکید کرد که نیروهای آمریکایی آزادی تردد در مناطق مرزی را ندارند و نمی‌توانند تجاوز کنند.

واکنش آمریکا به حمله موشکی به پایگاه «عین الاسد»

روزنامه عکاظ عربستان، به نقل از یک منبع سیاسی گزارش داد، آمریکا تهدید کرده که با تمام امکانات خود علیه هر گروهی که پایگاه عین الاسد را هدف قرار دهد، مقابله خواهد کرد.

منابع عراقی روز گذشته از خنثی سازی موشک هایی که به سوی این پایگاه آمریکایی در عراق نشانه گرفته شده، خبر داده بودند. در حال حاضر نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد در عراق مستقر هستند.

بیانیه حزب الله عراق: در صورت حمله به ایران، دستان آمریکا را قطع می کنیم/واکنش آمریکا به حمله موشکی به پایگاه «عین الاسد»/ گزارش پنتاگون از تاثیر ناچیز تحریم‌ها بر توانایی‌های ایران/شلیک روزانه ۲۵۰۰ موشک حزب‌الله به سمت اسرائیل

وی در سخنان خود مدعی شد، این حمله قرار بود با استفاده از موشک های ایرانی صورت گیرد و تهران مسئول آن است!

بر اساس گفته های این منبع سیاسی، آمریکا خواهان نظارت 24 ساعته در اطراف پایگاه عین الاسد شده است.

گزارش پنتاگون از تأثیر ناچیز تحریم‌ها بر توانایی‌های ایران

پنتاگون روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد، تحریم های آمریکا علیه ایران ـ که در ماه آگوست و نوامبر 2018 مجددا اعمال شد ـ تأثیر محدودی بر توانایی ایران برای انجام عملیات در سوریه داشته است.

این گزارش افزود: در عین حال، تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا که در ماه نوامبر علیه شبکه ای روس و ایرانی اعمال شد که به ادعای واشنگتن در انتقال غیرقانونی نفت در سوریه دست داشت، می تواند بر توانایی ایران برای تأمین مالی نیروها در سوریه مؤثر باشد.

بیانیه حزب الله عراق: در صورت حمله به ایران، دستان آمریکا را قطع می کنیم/واکنش آمریکا به حمله موشکی به پایگاه «عین الاسد»/ گزارش پنتاگون از تاثیر ناچیز تحریم‌ها بر توانایی‌های ایران/شلیک روزانه ۲۵۰۰ موشک حزب‌الله به سمت اسرائیل

بر اساس تحریم های آمریکا، تأمین کالا برای دولت سوریه، از جمله انتقال محموله های نفتی به بنادر تحت کنترل دولت سوریه، ممنوع است.

شلیک روزانه ۲۵۰۰ موشک حزب‌الله به سمت اسرائیل

«عاموس گلعاد»، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و رئیس سابق کمیته سیاسی امنیتی رژیم صهیونیستی سخنانی را در خصوص قدرت حزب الله لبنان مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، وی اذعان کرد، در هر گونه جنگ آینده حزب الله قادر خواهد بود، روزانه ۲۵۰۰ موشک به سمت اهداف صهیونیست ها شلیک کند.

وی همچنین اذعان کرد، سامانه های موشکی رژیم صهیونیستی، قادر به رهگیری موشک های حزب الله نخواهند بود.

درخواست پاپ از مقامات امارات برای پایان جنگ یمن

«پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌ها که در سفربه امارت متحده عربی در ابوظبی به سر می‌برد، خواستار توقف جنگ در خاورمیانه از جمله در یمن شد.

رهبر کاتولیک های جهان در گفت وگوی خود با رهبران امارات ضمن درخواست و تأکید دوباره بر پایان جنگ یمن گفت: جنگ چیزی جز بدبختی ندارد و ما نتایج شوم آن را با چشمان خود در سوریه، یمن، عراق و لیبی می بینیم.

بیانیه حزب الله عراق: در صورت حمله به ایران، دستان آمریکا را قطع می کنیم/واکنش آمریکا به حمله موشکی به پایگاه «عین الاسد»/ گزارش پنتاگون از تاثیر ناچیز تحریم‌ها بر توانایی‌های ایران/شلیک روزانه ۲۵۰۰ موشک حزب‌الله به سمت اسرائیل.

روز گذشته نیز پاپ پیش از سفر خود به امارات، با انتقاد از جنگ یمن گفته بود: صدای گریه و مصیبت کودکان یمنی و والدین ‌آن‌ها به خدا می رسد؛ این برای نخستین بار است که پاپ به امارات سفر می‌کند و در این سفر نیز انتقاد او از جنگ علیه یمن برجسته شده است.

سفر پاپ به امارات در عین حال با انتقاداتی روبه رو شده و روزنامه «آبزرور» در مقاله ای از «هریت شروود» خبرنگار خود در ابوظبی گفته است: مخالفان سفر پاپ، تصور می کنند وی با این سفر، درصدد همکاری با دولت امارات است که در جنگ یمن مشارکت داشته است.