جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » یک رسانه آلمانی خبر داد: کانال معاملات مالی اتحادیه اروپا با ایران بعد از هشت ماه راه اندازی شد/

یک رسانه آلمانی خبر داد: کانال معاملات مالی اتحادیه اروپا با ایران بعد از هشت ماه راه اندازی شد/

 

شبکه «ان دی آر» (NDR) آلمان امروز پنجشنبه گزارش داد: سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا رسما کانال پرداخت تبادلات مالی با ایران را راه اندازی کرده اند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز درگزارشی به نقل از این رسانه آلمانی افزود: این کانال که تحریم‌های آمریکا را دور می زند، تحت عنوان ((INSTEX -ابزاری در حمایت از تبادلات تجاری- خواهد بود.

روزنامه وال استریت ژورنال روز سه شنبه به نقل از منابع آگاه در اتحادیه اروپا اعلام کرد که فرآیند ثبت رسمی ساز وکار تجارت اروپا و ایران (SPV) آغاز شده و احتمالاً پنجشنبه یا جمعه هفته جاری عملیاتی خواهد شد.
پیشتر مقام‌های اروپایی از تلاش برای اجرای ساز وکار مربوطه در روزهای آتی خبر داده بودند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات تقسیم‎کار «فرانسه»، «آلمان» و «انگلیس» در کانال مالی SPV

وال‌استریت‌ژورنال از آغاز فرآیند ثبت SPV خبر داد

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه هفته گذشته در همین ارتباط گفته بود که این ساز وکار، در حکم نوعی نهاد تسویه وجوه است که ایران را قادر می‌سازد تا سود حاصل از فروش بخشی از منابع نفتی خود را دریافت و همزمان از سه شریک اصلی اروپایی، کالاهای ضروری را خریداری کند.

رویترز پیشتر گزارش داد، نهاد مربوطه در پاریس تأسیس و احتمالاً تحت نظارت فرانسه، آلمان و انگلیس اداره خواهد شد.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.

این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت‌ها به موجب این قانون، مشمول تحریم‌های آمریکا قرار نگیرند.

اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور یک بیانیه، اجرای این ساز وکار را اعلام کند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه که اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بکار رفته اعلام شد، به تأخیر افتاد.

منبع: ایرنا