سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پیمانه اقتصادی؛

پیمانه اقتصادی؛

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش شاخص کل بورس برای سومین روز پیاپی، ثبات نسبی نرخ دلار و یورو در بازار دوشنبه، مقاومت اونس طلا در سطح ۱۳۰۰ دلار، نرخ رشد اقتصادی در سال آینده منفی نخواهد شد، تورم تولید کننده در دی ماه به ۳۴.۲ درصد رسید، وام ازدواج ۶۰ میلیون تومان شد و سبزپوشی اوراق وام مسکن را در بر دارد.
۳.۵ میلیارد دلار از ارز‌های کشور در جایی نامعلوم

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که ۳.۵ میلیارد دلار از ارز‌های تخصیص یافته برای واردات کالا به کشور، هنوز تعیین تکلیف نشده است. پورابراهیمی در حاشیه هشتاد و دومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که بعضی از این ارز‌ها در فرایند نقل و انتقال در بانک‌های خارج از کشور قرار دارد و برخی از کالا‌های خریداری شده نیز به دلیل زمانبر بودن حمل و نقل، هنوز وارد کشور نشده است.

وی تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است و بر آن تأکید داریم، این که تکلیف ۳.۵ میلیارد دلار منابع ارزی که به واردات کالا اختصاص یافته، باید تعیین شود. نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امکان دارد کالا‌های خریداری شده با این ارز‌های تخصیص یافته با تاخیر وارد کشور شود، اما این مسأله باید مشخص شود که آن ارز‌ها و کالا‌ها اکنون در چه مسیری هستند. به نقل از ایرنا، پورابراهیمی توضیح داد: ما در مورد اینکه این ۳.۵ میلیارد دلار در چه فرآیندی قرار دارد اظهار نظر نمی‌کنیم، ولی می‌گوییم در مقابل این تخصیص ارز، نه کالایی وارد کشور شده، نه مواد اولیه آمده، نه تسویه شده و نه درخصوص آن اقدام خاصی صورت گرفته است.

شاخص کل بورس برای سومین روز پیاپی، ریزش کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، در ادامه روند نزولی دو روز گذشته، با کاهش ۹۶۵ واحدی معادل ۰.۶۰ درصد به رقم ۱۵۹ هزار و ۸۳۲ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۷۹ واحدی به رقم ۴۶ هزار و ۳۳۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن با رشد ۵ واحدی، عدد ۲۹ هزار و ۵۱۹ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۳ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۷۵۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۱۲۷۷ واحد کاهش را رقم زد و به سطح ۱۷۴ هزار و ۹۲۹ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۸۳۹ واحد کاهش به رقم ۱۱۸ هزار و ۹۴۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۳۱۱ واحد کاهش همراه بود و عدد ۳۱۲ هزار و ۶۳۱ واحد را به نمایش گذاشت.  نماد معاملاتی فارس متعلق به صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۱۸۳ واحد، بیشترین تأثیر منفی را در روند نزولی شاخص کل بورس داشت.

شاخص بورس
در شروع معاملات هفتگی بازارها؛ سهام آسیایی رشد کرد

روز دوشنبه، پس از اعلام بازگشایی دولت آمریکا، که چندین هفته انرژی بازار‌ها را گرفته بود، سهام آمریکا و پس از آن، سهام آسیایی رشد کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۴ درصد رشد کرد. شاخص کامپوزیت شانگ‌های ۰.۷ درصد و شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۵ درصد رشد کردند. کوسپی کره‌جنوبی ۰.۱ درصد بالا آمد، درحالی که نیکی ژاپن، خلاف روند بازار‌های جهانی ۰.۳ درصد افت کرد. در استرالیا به علت تعطیلی «روز ملی استرالیا»، بازار‌های مالی بسته است. ترامپ، روز جمعه تحت فشار سیاسی زیاد، توافق کرد بدون به دست آوردن بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری مورد نظر خود، برای ساخت دیوار مرزی، موقتا به تعطیلی ۳۵ روزه دولت پایان دهد.

ثبات نسبی نرخ دلار و یورو در بازار دوشنبه

در بازار روز (دوشنبه هشتم بهمن ماه ۹۷) بر اساس اعلام سامانه سنا بانک مرکزی (نرخ لحظه‌ای بازار) هر اسکناس دلار آمریکا، با نرخ ۱۱۷۰۰ تومان در صرافی‌های مجاز خریداری و با رشد ۱۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۱۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار، فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو با قیمت ۱۳۶۰۰ تومان در صرافی‌های مجاز خریداری شد و با قیمت ۱۳۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو، فروخته شد. نرخ خرید و فروش یورو، نسبت به قیمت پایانی روز یکشنبه، بدون تغییر بود.

مقاومت اونس طلا در سطح ۱۳۰۰ دلار

قیمت طلا در معاملات دیروز با افزایش ارزش دلار، کاهش یافت، اما از آنجاکه سرمایه‌گذاران در انتظار مشخص شدن تحولات مذاکرات تجاری چین و آمریکا و سیاست فدرال رزرو، رویکردی محتاطانه اتخاذ کرده‌اند، این فلز گران‌بها بالای ۱۳۰۰ دلار ماند. هر اونس طلا ۴.۳۸ دلار کاهش یافت و ۱۳۰۰.۸۷ دلار فروخته شد. طلا در ساعات اولیه معاملات به ۱۳۰۴.۲ دلار، بالاترین رقم از ۱۴ ژوئن ۲۰۱۸ رسیده بود.

آمریکا شرکت نفت ونزوئلا را تحریم کرد

به نقل از آسوشیتدپرس، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی از اعمال تحریم علیه شرکت نفت ونزوئلا (پترولئوس دی ونزوئلا) خبر دادند. منوچین در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: آمریکا افرادی را که باعث سقوط فاجعه‌بار ونزوئلا شده‌اند، مسئول می‌داند و از ظرفیت‌های اقتصادی و دیپلماتیک خود برای حمایت از خوآن گوآیدو، رئیس‌جمهور موقت، مجمع ملی و تلاش‌های مردم ونزوئلا برای احیای دموکراسی استفاده خواهد کرد. وزیر خزانه‌داری آمریکا اظهار کرد: عواید ناشی از خرید و فروش نفت ونزوئلا توسط شرکت‌های آمریکایی به یک حساب بلوکه شده منتقل خواهد شد. او اضافه کرد: تحریم شرکت نفت ونزوئلا از قرار گرفتن دارایی‌های این کشور در اختیار مادورو جلوگیری کرده و این سرمایه‌ها را برای مردم ونزوئلا حفظ خواهد کرد. وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: راه رفع تحریم علیه شرکت نفت ونزوئلا، واگذاری اختیارات به رئیس‌جمهوری موقت یا روی کار آمدن دولتی منتخب است.

وزیر اقتصاد: نرخ رشد اقتصادی در سال آینده منفی نخواهد شد، مگر اینکه …

فرهاد دژپسند دوشنبه شب در حاشیه نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در مورد واگذاری اموال بانک ها، به خبرنگاران گفت: بانک‌های دولتی در این زمینه هماهنگی‌های خوبی داشتند و در این ارتباط برنامه‌ای یک ساله تدوین شده و در دست اجراست. وی در ارتباط با خصوصی سازی و واگذاری‌ها به بخش خصوصی نیز گفت: ارزیابی‌های اولیه در این زمینه انجام شده و برخی انتقاد‌ها در مورد واگذاری‌ها وجود دارد؛ البته ارزیابی‌ها مقدماتی است و مقرر شده گزارشی تفصیلی در این زمینه تهیه شود. وزیر اقتصاد در مورد رشد اقتصادی و گزارش منتشر شده توسط مرکز پژوهش‌ها نیز افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس دامنه منفی دو تا منفی پنج را برای رشد اقتصادی برآورد کرده اند که این دامنه بسیار وسیع است و نشان می‌دهد پژوهش انجام شده قدرت کافی ندارد. دژپسند تصریح کرد: یکسری سیاست‌ها در حوزه‌های نحوه ورود کالا به مناطق آزاد، ورود ماشین آلات، کالا‌های سرمایه‌ای و تجهیزات تولید تدوین کرده ایم که با اجرای درست این سیاست ها، این نرخ‌های رشد اقتصادی در سال آینده اتفاق نخواهد افتاد. وزیر اقتصاد تأکید کرد با توجه به سیاست‌های تدوین شده، نرخ رشد اقتصادی در سال آینده منفی نخواهد شد، مگر اینکه اتفاقی خاص رخ دهد. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در سال آینده با کسری بودجه مواجه خواهیم شد نیز گفت: کسری بودجه یک مفهوم عام به معنی پیشی گرفتن مصارف بر منابع است و در حالتی رخ می‌دهد که برآورد‌های بودجه درست نباشد یا دولت مصارف خود را مدیریت نکند. /ایرنا

تبدیل دلار به بیت‌کوین در یک بانک‌

در چند سال اخیر ارز‌های دیجیتالی رمزنگاری شده بسیاری همچون بیت کوین، مونرو، ریپل و اتریوم از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری برخوردار شده و کاربران بسیاری در جهان به دنبال استخراج و تبدیل پول‌های خود به ارز‌های دیجیتالی هستند؛ چرا که این روز‌ها بسیاری از افراد با خرید و استخراج این ارز توانسته‌اند به پول زیادی دست پیدا کنند. به نقل از ایسنا؛ با توجه به افزایش روزافزون اهمیت و محبوبیت ارز‌های دیجیتال رمزنگاری شده همچون بیت کوین، یکی از مراکز مبادلات و صرافی‌های فعال در زمینه ارز‌های مجازی که Bitstamp نام دارد، به تازگی اعلام کرده است که با یک بانک سوئیسی به نام دوکاسکپی (Dukascopy) وارد همکاری شده است تا به مشتریانش این امکان را بدهد حساب‌های بانکی مبتنی بر دلار خود را هر زمان که خواستند، تبدیل به ارز‌های دیجیتال بیت کوین کنند و مبادلات موردنظر خود را از این طریق انجام دهند.

سبزپوشی اوراق وام مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) در روز دوشنبه حدود ۳/ ۰ درصد افزایش یافت و به قیمت ۵۴ هزار و ۱۸۷ تومان معامله شد. تمامی سررسیدهای‌های وام مسکن نیز طی معاملات دیروز با افزایش قیمت روبه‌رو شدند و میانگین بهای آن‌ها به کانال ۵۴ هزار تومانی صعود کرد. بررسی گزارش تحولات بازار معاملات مسکن بانک مرکزی در دی ماه نشان می‌دهد که رکود عمیق در بازار مسکن پا‌برجاست. افزایش ناهمگون قیمت واحد‌های مسکونی نسبت به رشد اجاره بها و محدود شدن قدرت خرید متقاضیان، بسیاری از خریداران بالقوه مسکن را روانه خانه‌های استیجاری کرده است. متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع آپارتمان درشهر تهران به ۸/ ۹ میلیون تومان رسیده است که نسبت به دی ماه سال گذشته ۸/ ۹۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. در همین زمان کرایه مسکن در پایتخت نسبت به سال قبل تنها ۹/ ۱۹ درصد افزایش داشته است.

دومین فراخوان یک خودروساز به دلیل نقص در سیستم فرمان

شرکت خودروسازی فیات‌کرایسلر در حال فراخوان ۱۸۲ هزار دستگاه از پیکاپ‌های مدل «رم» خود در سراسر جهان است. دلیل این فراخوان، لزوم بازرسی یک نقص فنی برقی مربوط به سیستم فرمان است که می‌تواند به عملکرد نامناسب آن منجر شود. این دومین فراخوان این خودروساز آمریکایی-ایتالیایی در سال‌جاری است. یک‌سوم از پیکاپ‌های رم هم‌اکنون در اختیار نمایندگی‌های قانونی فروش این شرکت است و اغلب آن‌ها نیز در آمریکا و کانادا هستند. این خودروساز اعلام کرده که تاکنون گزارشی از سوانح رانندگی در پی این نقص فنی دریافت نکرده است. درحالی‌که این شرکت زمان آغاز این فراخوان را اعلام نکرده است ضرب‌الاجل اجرای آن تا ۶۰ روز دیگر است. نمایندگی‌های قانونی این شرکت تعمیرات لازم را بدون دریافت هزینه‌ای انجام خواهند داد. این در حالی است که تنها دو هفته پیش فیات کرایسلر ۶/ ۱ میلیون دستگاه از محصولاتش را به‌ دلیل خطرات جانی کیسه‌های هوای تاکاتا برای سرنشینان فراخوان داد. /دنیای اقتصاد

تورم تولید کننده در دی ماه به ۳۴.۲ درصد رسید

بانک مرکزی گزارش داد: شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵ در دی ماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۷۵.۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۷ درصد افزایش داشته است. شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به دی ماه ۱۳۹۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به دی ماه ۱۳۹۶ به میزان ۳۴.۲ درصد افزایش یافته است. شاخص مورد اشاره در دی ماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۵۲.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وام ازدواج ۶۰ میلیون تومان شد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ با بیان اینکه با پیشنهاد مشترک کمیسیون فرهنگی و اجتماعی  وام ازدواج ۶۰ میلیون تومانی در کمیسیون تلفیق تصویب شد، شد، گفت: بازپرداخت وام پنج ساله در نظر گرفته شده است. سیده فاطمه ذوالقدر ادامه داد: با توجه به نرخ تورم و گرانی و از همه مهمتر افزایش نرخ لوازم خانگی این مهم در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از آنجایی که برخی جوانان از پس هزینه‌های سرسام آور ازدواج برنمی آیند انتظار می‌رود با همکاری بانک‌ها در پرداخت بموقع تسهیلات شاهد افزایش ازدواج جوانان در سال ۹۸ باشیم. /خانه ملت