جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

واکنش شدیداللحن دمشق به مداخله جویی رئیس جمهور فرانسه، ادعای ضدایرانی آژانس امنیت دیجیتال اتحادیه اروپا، سفر مقام ارشد امنیتی روسیه به قاهره و ابوظبی، شرط کرزی برای مذاکرات صلح با طالبان و تأیید خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از هفده سال از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به هجمه اماراتی ها به دعوت قطر برای گفت‌وگوی عربی با ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ سوم ماه جاری (بهمن) «سعود حمد الشامسی» معاون نماینده دائم امارات در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره غرب آسیا ایران را آماج اتهامات قرار داد. این نشست شورای امنیت به بررسی وضع خاورمیانه اختصاص داشت و الشامسی ضمن متهم کردن ایران به «دخالت توسعه‌طلبانه و بی‌ثبات‌کننده در منطقه» و «حمایت از گروه‌های تروریستی و طائفی در کشورهای عربی»، ایران را «وجه مشترک کشمکش در سوریه و یمن و مسبب خلق تهدیدها، تنش و بی‌ثباتی در منطقه» توصیف کرد.

مطبوعات این کشور نیز با اقدامات ضد ایرانی مقامات آن همراه شده‌اند. روزنامه‌ «الاتحاد» امروز (دوشنبه) در گزارشی به دعوت وزیرخارجه قطر «محمد بن عبدالرحمن» برای «گفت‌وگوی سازنده و مثبت با ایران» اعتراض کرد و این دعوت را در برهه فعلی «مخرب» خواند.

این روزنامه به نقل از کسانی که آنها را «کارشناسان سیاسی» خواند، نوشت: «دعوت محمد بن عبدالرحمن برای گفت‌وگو با ایران و ایجاد روابط خوب با ایران، دلیل است بر درستی اقداماتی که کشورهای عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین علیه قطر در پیش گرفتند، زیرا دوحه بر اساس دستورکارهای ایران و ترکیه و به ضرر منافع عربی و کشورهای حوزه خلیج (فارس) کار می‌کند».

الاتحاد با «طارق فهمی» از اساتید عربی علوم سیاسی به گفت‌وگو نشسته و از قول وی نوشته است: باید به این دعوت وزیر خارجه قطر توجه کرد، زیرا در زمانی مهم ارائه می‌شود و معانی خود را دارد. دوحه اکنون از سوی طرف‌های منطقه‌ای به ویژه ایران، ترکیه و طرف اسرائیلی در پرونده فلسطین صحبت می‌کند؛ علاوه اینکه این دعوت قبل از نشست لهستان صورت می‌گیرد، نشستی که پیش‌بینی می‌شود (مواضعی) علیه ایران داشته باشد.

وی ادامه داد: دعوت قطر قبل از نشست کشورهای عربی در ماه مارس نیز انجام می‌شود، دوحه تمایل دارد که سخنگوی ایران باشد و پیام‌هایی را قبل از این نشست با هدف کاش فشار بر تهران منتقل کند. دعوت دوحه همچنین نوعی قدردانی از ایران است که امروز با سختی‌های سیاسی و اقتصادی زیادی به دلیل تحریم‌های آمریکا پس از لغو توافق هسته‌ای و فشارهای بین‌المللی روبه روست؛ دولت قطر می خواهد تأکید کند در این بحران در کنار ایران است.

تایید خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از 17 سال/ هجمه اماراتی ها به دعوت قطر برای گفت‌وگوی عربی با ایران/ادعای ضدایرانی آژانس امنیت دیجیتال اتحادیه اروپا/ سفر مقام ارشد امنیتی روسیه به قاهره و ابوظبی

طارق فهمی سپس مدعی شد، این دعوت شکی باقی نمی‌گذارد که اقدامات عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین علیه قطر، درست بوده‌اند. دوحه به جای اینکه به آغوش کشورهای عربی و شورای همکاری بازگردد، تحرکات خصمانه ای علیه این چهار کشور (عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین) به کار گرفته و با ایران و ترکیه همراه شده است.

از دیگر کسانی که روزنامه الاتحاد با وی گفت‌وگو کرده، «سعید اللاوندی» استاد روابط بین‌الملل است. وی ادعا کرد: قطر با این دعوت بار دیگر خود را در برابر جهان محکوم کرد زیرا ایران و ترکیه مطامع استعماری در منطقه دارند و دایم تلاش می‌‌کنند در امور عربی و (کشورهای حاشیه) خلیج (فارس) مداخله و تسلط خود را بر منطقه تحمیل کنند.

وی در ادامه اتهام‌زنی ها به ایران مدعی شد: این دعوت نشان‌دهنده همکاری و ائتلاف محکم میان ایران و قطر علیه امنیت ملی عربی است. دعوت وزیر خارجه قطر دعوتی مخرب و دلیل توطئه‌های این کشور علیه امنیت و ثبات (کشورهای حاشیه) خلیج (فارس) و منطقه است، به ویژه پس از آنکه دوحه به پایگاه نظامی طرف‌های منطقه‌ای تبدیل شده که طمع‌ورزی‌های استعماری دارند.

وزیر خارجه و معاون نخست وزیر قطر در گفت ‌وگوبا شبکه خبری «بلومبرگ» بر اهمیت کشورهای ایران، ترکیه و عراق تأکید و کشورهای عربی را به «گفت‌وگوی مثبت» با ایران دعوت کرد.

واکنش شدیداللحن دمشق به مداخله جویی رئیس جمهور فرانسه

یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: حرف های امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره سوریه عجیب نیست و این ادامه سیاست شکست خورده ای است که دولتهای متوالی فرانسه در قبال سوریه اتخاذ کرده اند.

این منبع بیان نمود: حرف های ماکرون درباره روند سیاسی سوریه جز تلاشی برای شستن دستش از خونی که در سوریه به علت سیاست های تخریبی این کشور ریخته شد، نیست. آنکه همه نوع حمایت از گروه های تروریستی انجام داده و وزیر خارجه کشورش، تروریست های النصره را انقلابی می خواند و در به شکست کشاندن طرح های سیاسی برای حل بحران سوریه سهیم بوده، به پایین درجه صداقت رسیده است، زیرا از روند سیاسی با معیارهای غربی استعماری متناقض با منافع و خواست سوری ها سخن می گوید. سوریه اهتمامی برای داشتن روابط با کشوری که در جنگ علیه سوریه دخالت داشته و دستانش به خون سوری ها آغشته است، ندارد.

تایید خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از 17 سال/ هجمه اماراتی ها به دعوت قطر برای گفت‌وگوی عربی با ایران/ادعای ضدایرانی آژانس امنیت دیجیتال اتحادیه اروپا/ سفر مقام ارشد امنیتی روسیه به قاهره و ابوظبی

منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: حرف های ماکرون نمایانگر احساس شکست تلخ به علت شکست طرح توطئه علیه سوریه است. بهتر است رئیس جمهور فرانسه فاقد مشروعیت مردمی، به حل بحران های داخلی فرانسه به جای دخالت در امور داخلی دیگران بپردازد.

ادعای ضدایرانی آژانس امنیت دیجیتال اتحادیه اروپا

«آژانس امنیت دیجیتال اتحادیه اروپا» در گزارشی مدعی شده است که همزمان با سرد شدن رابطه میان ایران و قدرت‌های غربی، فعالیت‌ها و حملات سایبری ایران نیز افزایش خواهد یافت.

در این گزارش، هکرهای ایرانی عامل حملات سایبری و آنلاین معرفی شده‌اند و گفته که با افزایش تحریم‌ها، میزان حملات سایبری ایران نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

گزارش مذکور همچنین علاوه بر ایران، دو کشور روسیه و چین را خطرهای عمده برای انجام حملات سایبری معرفی نموده است.

پیش از انتشار این گزارش و در ماه‌های گذشته نیز برخی شرکت‌های آمریکایی مدعی انجام حملات سایبری توسط هکرهای ایرانی شده بودند؛ هرچند ایران همواره این اتهامات را رد می‌کند. این اتهامات به صورت مشابه از سوی برخی نهادهای صهیونیستی نیز همواره تکرار می‌شود.

در اکتبر ۲۰۱۵ نیز ادوارد اسنودن، افشاگر اسناد امنیت ملی آمریکا، با استناد به سندی از آژانس امنیت ملی این کشور اعلام کرد حملات سایبری از سوی ایران با توجه به الگوبرداری و واکنش به حملات مشابهی است که پیش از این توسط هکرهای آمریکایی علیه ایران انجام شده است.

سفر مقام ارشد امنیتی روسیه به قاهره و ابوظبی

منابع روسی از سفر یک مقام ارشد امنیتی این کشور به مصر و امارات در ماه جاری میلادی خبر دادند.

بر اساس این گزارش،نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه در روزهای ۲۹ تا ۳۱ ژانویه جاری به قاهره و ابوظبی سفر می کند.

تایید خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از 17 سال/ هجمه اماراتی ها به دعوت قطر برای گفت‌وگوی عربی با ایران/ادعای ضدایرانی آژانس امنیت دیجیتال اتحادیه اروپا/ سفر مقام ارشد امنیتی روسیه به قاهره و ابوظبی

قرار است که وی با مسئولان مصری، درباره موضوعات امنیتی رایزنی کند. وی همچنین با مقامات اماراتی در ابوظبی همکاری میان روسیه و امارات در زمینه امنیتی را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد داد.

شرط کرزی برای مذاکرات صلح با طالبان

«حامد کرزی» رئیس‌جمهوری سابق افغانستان دوشنبه با تأکید بر لزوم همزمانی مذاکرات صلح با اجرایی شدن توافق آتش‌بس گفت: «تحولات مثبتی در زمینه آغاز مذاکرات صلح با طالبان وجود دارد».

کرزی تأکید کرد، معاهده صلح برای تحقق صلح پایدار بین مردم افغانستان ضروری است.

پیش از این، «زلمای خلیلزاد» فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان اعلام کرد، گفت‌وگوهای نتیجه‌بخشی را با نمایندگان گروه طالبان انجام داده و مذاکرات صلح به زودی آغاز خواهد شد.

تأیید خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از هفده سال

یک مقام رسمی آمریکایی اعلام کرد، در شرایطی که گفت وگوهای اخیر با طالبان طی شش روز پیشرفت چشمگیری داشته، لذا واشنگتن نظامیان خود را از افغانستان خارج خواهد کرد.

مقام رسمی آمریکایی در عین حال به رویترز گفته است، پیش از خروج از افغانستان به دنبال برقراری آتش بس دایمی در این کشور هستیم.

این مقام آمریکایی همچنین هرگونه تصمیم برای ایجاد پایگاه نظامی دائمی آمریکا در افغانستان رد کرده است.

تایید خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از 17 سال/ هجمه اماراتی ها به دعوت قطر برای گفت‌وگوی عربی با ایران/ادعای ضدایرانی آژانس امنیت دیجیتال اتحادیه اروپا/ سفر مقام ارشد امنیتی روسیه به قاهره و ابوظبی

طی چند روز گذشته زلمای خلیلزاد، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان اعلام کرد، موفق به دستیابی به یک توافق با گروه طالبان در جریان مذاکرات اخیر در قطر شده است.

بر اساس این توافق احتمالی، قرار است نیروهای خارجی در هجده ماه از افغانستان خارج شوند.

همچنین منابعی از گروه طالبان به رویترز گفته‌اند که بعد از پایان چهارمین دور مذاکرات صلح با زلمای خلیلزاد در دوحه، به پیش نویس توافقی برای پایان جنگ در افغانستان دست یافته‌اند.

هرچند جزئیات بیشتری از این توافق منتشر نشده، توافقاتی در ارتباط با عدم استفاده القاعده و داعش از خاک افغانستان و در مقابل عدم استفاده از خاک افغانستان برای حمله و تهدید کشور دیگر، از جمله موارد این توافق احتمالی عنوان شده است.