سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام : پس از جلسه بلانتیجه وبیهوده شنبه “مجمع” درباره تایید یا رد مصوبه پالرمو ، به قتل تهدید شده است.

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام : پس از جلسه بلانتیجه وبیهوده شنبه “مجمع” درباره تایید یا رد مصوبه پالرمو ، به قتل تهدید شده است.

اگر کنوانسیون پالرمو” در مجمع به بن‌بست رسید،رفراندوم برگزار شود.

انصاری توضیح داد “بعضی‌ها از رفراندوم وحشتت دارند و فکر می‌کنند رفراندوم یعنی براندازی نظام”. او با ارجاع به قانون اساسی، گفت “در مسائل مهم اقتصادی، فرهنگی یا سیاسی ممکن است قانون گذاری از طریق مراجع مستقیم به آرا عمومی انجام شود”.

روز شنبه ۶ بهمن، جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران درباره پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته مشهور به کنوانسیون پالرمو بدون رأی گیری پایان یافت. مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این لایحه اختلاف دارند.

جریان مشکوک مجمع تشخیص را تهدید کرده‌اند

 
یک روز پیش در نماز جمعه قم به تصویب احتمالی کنوانسیون پالرمو اعتراض شده بود

به نوشته بی بی سی  مجید انصاری می‌گوید جریانی وجود دارد که علاوه بر مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت را هم “تهدید می‌کند” و این یعنی “تهدید نظام” جمهوری اسلامی.

به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام “یک جریان مشکوک با سو استفاده از احساسات پاک و دغدغه‌های واقعی متدینین، جوان‌ها و طلاب سعی کردند این موضوع را از مسیر طبیعی خودش خارج کنند”. او می‌گوید این جریان “افرادی را بسیج کنند و در شبانه روز صدها پیامک تهدید آمیز به مسئولان بفرستند”.

بهار امسال نیز شماری از نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که در رابطه با تصویب لوایح چهارگانه مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) پیامک‌های تهدید آمیز دریافت کرده بودند.

تهدید به قتل: نهادهای امنیتی و نظامی وارد شوند

اما مجید انصاری می‌گوید حالا محتوای تهدیدات شدید شده و بعد جلسه روز شنبه مجمع “پیامک‌هایی حتی تهدید به قتل و به تعبیر آنان برخورد خونین” دریافت کرده است. او از دستگاه قضائی و امنیتی کشور خواست تا به این موضوع رسیدگی کنند.

آقای انصاری با انتقاد از کسانی که موافقان پالرمو را خائن می‌خوانند گفت که نزدیک ۲۰۰ کشور عضو کنوانسیون پالرمو هستند و “آیا واقعاً همه این ۲۰۰ کشور منافع ملی ندارند؟”.

مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است مجدداً ۲۰ بهمن برای بررسی لایحه پالرمو جلسه تشکیل دهد.

مشکل چیست؟

گروه ویژه اقدام مالی به ایران پیشنهاد کرده که برای خروج دائمی از فهرست سیاه این سازمان قوانین داخلی خود را در ارتباط با مقابله با پولشویی و مبارزه با جرائم سازمان یافته اصلاح کند. از چهار پیشنهاد این گروه در باره قوانین، ایران دو مورد را انجام داده است.

این گروه قرار است در جلسه ای که اواخر بهمن ماه برگزار می‌کند، پیشرفت ایران در اصلاح قوانین اش را بررسی و درباره موقعیت ایران در این نهاد تصمیم گیری کند.

دولت حسن روحانی و اعضای آن می گویند در شرایط تحریم و وضعیتی که بانک و موسسات مالی بین‌المللی از همکاری با ایران پرهیز می کنند، قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، می تواند برخی از وخیم تر شدن موقعیت ایران جلوگیری کند.

در برابر مخالفان قوانین ضدپولشویی و مقابله با جرائم سازمان یافته می گویند پیوستن ایران به این مقررات باعث می شود کمک های مالی ایران از گروه های شبه نظامی در منطقه با مشکلات رو به رو شود و کسانی که تحریم ها را دور می زنند، نتوانند هویت خود و تبالدلات مالی شان را پنهان نگه دارند.