پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » پاسخ لھستان بە تھران: حق شرکت در نشست ورشو رو ندارید و این اجلاس برگزار می شود.

پاسخ لھستان بە تھران: حق شرکت در نشست ورشو رو ندارید و این اجلاس برگزار می شود.

یاتسِک چاپوتوویچ، وزیر خارجه لهستان، روز دوشنبه در بروکسل در گفت‌وگو با خبرنگاران لهستانی گفت که رژیم ایران به دلیل رفتارش به نشست ورشو دعوت نشده است.

او در این باره توضیح داد: «چون به نظر لهستان، رژیم ایران صحبت‌هایی می‌کند و کارهایی می‌کند که در سطوح جامعه بین‌الملل نمی‌گنجد و این روند آرام برگزاری کنفرانس را تهدید می‌کند.»

آقای چاپوتوویچ افزود: «با این حال آنها مطمئناً در جریان نتایج کنفرانس قرار خواهند گرفت.»

وزیر خارجه لهستان روز دوشنبه در مورد موقعیت کشورش در زمینه همکاری با آمریکا توضیح داد که «آنچه برخی اوقات تحلیلگران می‌گویند که لهستان اسب تروای آمریکاست، یا می‌خواهد وحدت اروپا را از بین ببرد، درست نیست.»

وی در خصوص برگزاری این کنفرانس تأکید کرد که «لهستان حامی سیاست‌های اروپاست، ما پشتیبانی ماندن در توافق هسته‌ای هستیم و می‌خواهیم فرصتی تازه برای همکاری ایجاد کنیم.»

یاتسک چاپوتوویچ ادامه داد: «این ضرورت را می‌بینیم که به‌طور جدی با مشکل خاورمیانه روبه‌رو شویم، حد وسطی از رویکرد اروپا و آمریکا. این هدف ماست اما به هیچ وجه نمی‌خواهیم یگانگی اتحادیه اروپا را بشکنیم. این موضوع ما نیست.»

کنفرانس بین‌المللی درباره آینده خاورمیانه با تمرکز بر ایران که ایالات متحده میزبانش خواهد بود قرار است در روزهای در ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه در ورشو لهستان برگزار شود.

شبکه خبری اینترفکس به نقل از مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، هدف از این اجلاس را «ارتقای ثبات و آزادی در خاورمیانه با تاکید بر مقابله با نفوذ منطقه‌ای رژیم ایران» عنوان کرده است.

برگزاری این کنفرانس، ادامه کارزار «فشار حداکثری» بر رژیم ایران توصیف شده است و وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است ده‌ها کشور در اجلاس لهستان شرکت خواهند کرد، کشورهایی که منافع مشترکی برای ایجاد ثبات در خاورمیانه دارند.