جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » دیپلمات آلمانی: رژیم ایران با جاسوسی در اروپا به خودش لطمه می‌زند

دیپلمات آلمانی: رژیم ایران با جاسوسی در اروپا به خودش لطمه می‌زند

رادیو فردا – ولفگانگ ایشینگر، دیپلمات با سابقه آلمانی، روز پنجشنبه ۲۷ دی‌ماه گفت حکومت ایران با اقداماتی نظیر مورد اخير مظنون به جاسوسی که یکی از پرسنل نیروهای مسلح آلمان نيز در آن دخیل است به تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام لطمه می‌زند.

ولی آقای ایشینگر، مدیر کنفرانس امنیتی مونیخ، در عین حال هشدار داد که اروپا نباید همچون آمریکا از این توافق خارج شود چون هدف برجام فقط توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده و نه رفتار آن در منطقه و یا فعالیت‌های جاسوسی آن کشور.

دولت آلمان که همراه با فرانسه اقدامات برای حفظ برجام را هدایت می‌کند نگرانی عمیق خود را از بازداشت یک شهروند آلمانی – افغانی به ظن جاسوسی برای حکومت ایران در روز سه‌شنبه به مقامات دیپلماتیک آن کشور ابلاغ کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «ما روز ۲۵ دی‌ماه (۱۵ ژانویه) با صراحت این موضوع را با مسئول سفارت ایران در میان گذاشته و نگرانی عمیق خود را از فعالیت‌های مظنون به جاسوسی به آنها ابلاغ کرده‌ایم».

ولفگانگ ایشینگر سفیر سابق آلمان در واشینگتن اقدامات ایران را محکوم کرد ولی گفت خیال خام است اگر فکر کنیم که ایران و یا هر حکومت دیگری حتی با وجود توافق رسمی در این زمینه فعالیت‌های جاسوسی خود را متوقف خواهد کرد.

او افزود: «ایران باید به حد کافی هوشمند باشد و بفهمد که چنین اقداماتی با ضربه زدن به فضای سیاسی مربوط به برجام عملا به خود آن کشور لطمه خواهد زد. ولی در عین حال این موضوع دلیل نمی‌شود که برجام را پاره کنیم».

آقای ایشینگر گفت اقدامات ایران در آلمان و سایر کشورها نگرانی‌های سیاسی را تشدید کرده و اقدامات برای حفظ برجام را تحت‌الشعاع قرار داده است.

او در عین حال اعلام کرد محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران از جمله بیش از صد تن از مقامات ارشد کشورهای مختلف جهان است که امسال در کنفرانس امنیتی مونیخ ( ۱۵ تا ۱۷ فوریه) شرکت خواهند کرد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از جمله مقاماتی هستند که در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.