شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » فرق و ادیان » آیت الله مختاری: کرسی های اسلام شناسی در داخل و خارج از کشور برگزار می شود/

آیت الله مختاری: کرسی های اسلام شناسی در داخل و خارج از کشور برگزار می شود/

رئیس پژوهشکده عروه الوثقی در مراسم افتتاح دفتر این پژوهشکده در تهران گفت:کرسی های اسلام شناسی در داخل و خارج از کشور برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاح پژوهشکده بین المللی عروه الوثقی در دفتر تهران ظهر امروز برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، هادی زاده از اعضای هیات امنای این پژوهشکده به مهمانان حاضر در جلسه خیرمقدم گفت.

سپس آیت الله محمدحسین مختاری رئیس پژوهشکده عروه الوثقی سخنرانی کرد و گفت: امروز در عصری زندگی می کنیم که بیش از هر زمان دیگری اسلام مظلوم است. این مظلومیت از دو طرف بر ما وارد می شود. یکی از سوی استکبار جهانی و دیگری توسط پدیده ای که استعمار انگلیس به وجود آورده است. تمام تلاش دشمن این است که آموزه های وحیانی اسلام را محو کند. البته آنها چون نتوانسته اند که دین را از بطن جامعه خارج کنند، از روش های دیگری مثل خلق گروه های افراطی استفاده کرده اند که اندیشه های نامعقول دارند. این گروه ها تلاش می کنند چهره دین اسلام را مشوش کنند. علمای ما قریب به هزار سال مقابل این جبهه مبارزه کردند و برخی هم شربت شهادت را نوشیدند.

وی افزود: رسالت و ماموریت عالمان دین و صاحبان فکر و اندیشه در این جبهه مقابله و مبارزه با این دو گروه است که اتفاقا اصلا کار آسانی هم نیست. تفکری که انسداد را در جامعه ترغیب می کند و قرائت خودش را به حق جلوه می دهد، باعث شده که از اسلام چهره دیگری به معرض نمایش گذاشته شود. با وجود همه اینها گرایش به اسلام و مطالبه برای تفسیر قرآن بیشتر شده است.

رئیس پژوهشکده عروه الوثقی در ادامه تصریح کرد: سال ۱۳۷۸ موسسه ای به نام عروه الوثقی در قم تأسیس شد که رأس آن مرحوم فاضل لنکرانی بود و با مراجع مختلف تقلید هم در ارتباط بود. بعد از یک مدتی قرار بر این شد که زبان نوشتاری و فکری این پژوهشکده تغییر پیدا کند، بنابراین تصمیم بر آن شد که مجموعه کارش را به زبان انگلیسی یا عربی آغاز کند. در همان زمان جلسه نسبتا خصوصی هم با رهبری داشتیم و از رهنمودهای ایشان در این باره استفاده کردیم. صحبت ایشان این بود که شما می خواهید درباره فقه شیعه صحبت کنید، پس باید از علمای بزرگ در حوزه فقه استفاده کنید.

مختاری اضافه کرد: چندی پیش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی موسسه عروه الوثقی به پژوهشکده ارتقاء یافت و با پیشنهاد دوستان بنا بر این شد که یک دفتر از این پژوهشکده هم در تهران دایر شود که قرار است ان شاء الله اتفاق های خوبی در این مجموعه بیفتد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر کارهای خوبی در حوزه علمیه قم انجام می شود ولی یکی از نقص های موجود در آن این است که همه اثرات به زبان فارسی هستند در حالی که علوم اهل بیت باید به زبان روز باشد. قرار است در آینده نزدیک دایره المعارفی در حوزه های مختلف به زبان جوانان با زبان انگلیسی به صورت مصور منتشر شود. همچنین قرار است کرسی های اسلام شناسی در داخل و خارج از کشور برگزار می شود.

پس از مختاری، حجت الاسلام مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی سخنرانی کرد و گفت: بنده با نظر آقای مختاری در خصوص کمبود اثر به زبان انگلیسی موافق هستم اما اعتقاد دارم که در زبان فارسی هم ما کم کار کرده ایم و اگر امروز مشکلاتی داریم، دلیلش این است که به همان نسبت که ما برای خارج از کشور کم گذاشتیم، دشمن زیاد کار کرده است.

وی افزود: امروز ما آثار به زبان فارسی که گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی را تقویت کند کم داریم و ناکامی های فراوانی در این باره داریم. این ناکامی فقط مخصوص نسل جنگ ندیده نیست، حتی خواص جامعه هم درباره این گفتمان توجیه نیستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی ادامه داد: برخی ها به مقدار بودجه ای که برای فعالیت های فرهنگی در مجلس اختصاص یافته اعتراض دارند، این در حالی است که نسبت بودجه حوزه فرهنگ و هنر اعم از سازمان ورزش، میراث فرهنگی، صدا و سیما، حوزه علمیه، موسیقی، سینما و … شش دهم درصد بودجه کل کشور است. با این حال متاسفانه عده ای شیاد با روش های عوامانه اعداد و ارقام نادرستی را اعلام می کنند و در جامعه طوری جا می اندازند که اگر امروز فقر و بیکاری و … زیاد است، به خاطر این است که بخشی از بودجه صرف فرهنگ می شود ولی لازم است تأکید کنم که اگر امروز جامعه المصطفی و مجمع تقریب فعال نباشند، داعش تربیت می شود، همان داعشی که تا پشت در پارلمان آمد.

مازنی در پایان گفت: معضل اصلی ما در فرهنگ است که ما نمی توانیم در سیاست با هم گفتگو کنیم. ما در مصرف و روابط اجتماعی مشکل فرهنگی داریم و هر چه از فرهنگ کم بگذاریم باید برای زندان ها هزینه ها کنیم.

در انتهای این مراسم، با حضور نمایندگان مجلس و آیات عظام این پژوهشکده به صورت رسمی در تهران افتتاح شد.