پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » پرزیدنت ترامپ: وضع ایران اصلا خوب نیست؛ آنها می‌خواهند گفتگو کنند

پرزیدنت ترامپ: وضع ایران اصلا خوب نیست؛ آنها می‌خواهند گفتگو کنند

رئیس جمهوری ایالات متحده در تازه ترین اظهارنظر درباره جمهوری اسلامی ایران گفت «وضعیت آنها اصلا خوب نیست. آنها می‌خواهند گفتگو کنند.»

پرزیدنت دونالد ترامپ یکشنبه ۱۶ دی در گفتگوی کوتاهی که با خبرنگاران داشت درباره موضوعات مختلفی صحبت کرد. او وقتی درباره ایران مورد سوال قرار گرفت، گفت: آنها وضعیت خوبی ندارند و می خواهند گفتگو کنند.

رئیس جمهوری آمریکا جزئیات بیشتری نگفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تصمیم خروج از سوریه گفت: «ما داعش را در عراق نابود کردیم، ما داعش را نابود کردیم. ایران بیش از ما از داعش متنفر است. روسیه بیش از ما از داعش متنفر است. ترکیه هم از داعش متنفر است، البته شاید نه به آن اندازه که ما متنفریم. اما این کشورها از داعش متنفر هستند.»

ایالات متحده از زمان روی کارآمدن پرزیدنت ترامپ فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش داد. پرزیدنت ترامپ ابتدا از توافق هسته‌ای کشورهای پنج به علاوه یک با ایران خارج شد و سپس دو دور تحریم های هسته ای علیه تهران را در مرداد و آبان ماه گذشته بازگرداند.

آمریکا پیشتر گفته بود که هدف این فشارها تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران است و رئیس جمهوری ایالات متحده گفته بود که آماده مذاکره بدون پیش شرط با مقامات تهران است. با این حال رهبر جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره را رد کرده بود.

ایالات متحده می گوید جمهوری اسلامی بزرگترین دولت حامی تروریسم است، برنامه موشک بالیستیک خود را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می‌دهد و عامل بی ثباتی در خاورمیانه است.

آزمایش‌های موشکی ایران پیش از این نیز با واکنش کشورهای غربی مواجه شده بود و آن‌ها بارها از جمهوری اسلامی خواسته بودند تولید و آزمایش این موشک‌ها را متوقف کند.

ایران طی سال‌های اخیر دست به انجام آزمایش‌های موشکی زده است که روی برخی از آن‌ها به زبان‌های مختلف (از جمله عبری) شعار «نابودی اسرائیل» نقش بسته بود.

وزیر خارجه آمریکا یکم خرداد با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است.

برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.