جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » هشدار آمریکا به رژیم حاکم بر ایران درباره پرتاب «موشک‌های بالستیک و فضایی»

هشدار آمریکا به رژیم حاکم بر ایران درباره پرتاب «موشک‌های بالستیک و فضایی»

مایک پمپئو وزیر خارجهآمریکا اعلام کردکه ماهواره‌برها از فناوری مشابه موشک‌های قاره‌پیما استفاده می‌کنند و ایران نباید برنامه ساخت ماهواره‌بر داشته باشد.

آقای پمپئو هشدار داد : «ایالات متحده بیکار نمی‌ایستد و نظاره‌گر سیاست‌های مخرب رژیم ایران که ثبات و امنیت بین‌المللی را در معرض ریسک قرار می‌دهد، نخواهد بود.»

وی افزود: «به این رژیم توصیه می‌کنیم در این پرتاب‌های تحریک‌آمیز تجدید نظر کرده و تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را متوقف کند تا با انزوای اقتصادی و دیپلماتیک بیشتر روبرو نشود.»

به نظر می‌رسد اظهارات وزیر خارجه آمریکا واکنشی به سخنان جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران باشد که روز هشتم آذر امسال گفته بود: «در ماه‌های آینده سه ماهواره توسط ایران به فضا پرتاب می‌شود».

«نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت»

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده که این دست از اقدامات تهران بار دیگر «مقابله جویی ایران» با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نشان می‌دهد که از رژیم ایران می‌خواهد تا از انجام هرگونه آزمایش موشکی بالستیکی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای باشد خودداری کند.

آقای پومپئو تصریح کرده است:‌ برنامه رژیم حاکم بر ایران شامل پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر می‌شود که از فناوری آن برای ساخت موشک‌های بالستیک از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده می‌شود. این موشک‌ها می‌توانند تا ۱۰ هزار کیلومتر برد داشته باشند که قادرند خاک آمریکا را هدف قرار دهند.

دهم آذرماه امسال نیز برای نخستین بار مایک پومپئو بود که یک آزمایش موشک میان‌برد ایران را فاش کرد و گفت آزمایش این نوع موشک که قادر است بخش‌هایی از خاک اروپا و کل خاورمیانه را هدف قرار دهد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

مقام‌های رژیم ایران نخست از تأیید انجام این آزمایش طفره رفتند اما بعد آن را تأیید کردند. ایران اما می‌گوید که این موشک‌ها قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را ندارند و لذا آزمایش‌های موشکی‌اش خلاف قطعنامه شورای امنیت نیست.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه روز پنجشنبه خود با بیان اینکه ایران از زمان تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بارها دست به آزمایش موشکی زده است، به آخرین آزمایش ایران در اول دسامبر امسال اشاره کرد و گفت فرمانده هوافضای سپاه پاسداران اذعان کرده که رژیم حاکم بر ایران سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ آزمایش موشکی انجام می‌دهد.

آقای پومپئو افزوده است: ایالات متحده مرتبا هشدار داده که انجام آزمایش‌های موشکی بالستیک و فضایی ایران صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن را به خطر می‌اندازد. فرانسه، آلمان، بریتانیا و بسیاری دیگر از کشورهای جهان نیز در این زمینه ابراز نگرانی عمیق کرده‌اند.

وی به رژیم حاکم بر ایران توصیه کرده است که در این «پرتاب‌های تحریک‌آمیز» تجدیدنظر کرده و همه فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک را متوقف کند تا از انزوای بیشتر اقتصادی و دیپلماتیک تهران جلوگیری شود.