سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » تاکید وزیر خارجه آمریکا مایک پومپئو درباره ادامه همکاریهای آمریکا و اسرائیل در برابر توسعه طلبیهای رژیم ایران/

تاکید وزیر خارجه آمریکا مایک پومپئو درباره ادامه همکاریهای آمریکا و اسرائیل در برابر توسعه طلبیهای رژیم ایران/

 

به گزارش رویترز، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: نبرد علیه داعش در جریان است، مقابله با ستیزه جویی رژیم ایران ادامه دارد و تعهد ما به ایجاد ثبات در خاورمیانه و حفاظت از امنیت اسرائیل نیز به همان شیوه‌ای که پیش از تصمیم (به خروج از سوریه) بود همچنان ادامه دارد.

مایک پومپئو و بنیامین نتانیاهو (عکس از آرشیو)

رادیوفردا- چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ تهران   مایک پومپئو همچنین در توییتر خود ضمن ابراز خرسندی از دیدار با بنیامین نتانیاهو در برزیل نوشته است: من بار دیگر تعهد دولت ترامپ و مردم آمریکا در خصوص حصول اطمینان از امنیت اسرائیل را تایید کردم. ایالات متحده کاملا از حق اسرائیل برای دفاع از خود، حمایت می‌کند. اتحاد ایالات متحده و اسرائیل، محکم است.

مایک پومپئو و بنیامین نتانیاهو برای حضور در مراسم سوگند ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهوری جدید برزیل، در این کشور به سر می‌برند.

در همین زمینه، رابرت پولادینو، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: مایک پومپئو و بنیامین نتانیاهو در خصوص تهدید غیرقابل قبول ستیزه جویی و اقدامات تحریک آمیز ایران و عواملش علیه امنیت منطقه و اسرائیل،رایزنی کردند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: آقای پومپئو بار دیگر تعهد ایالات متحده را در خصوص امنیت اسرائیل و حق بدون قید و شرط این کشور در دفاع از خود را مورد تایید قرار داد.

آقای ترامپ اوایل دسامبر به طور غیرمنتظره‌ای در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که دو هزار نیروی آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرده بود، گروه حکومت اسلامی (داعش) از بین رفته و نیروهای آمریکایی «به تدریج» به ایالات متحده باز خواهند گشت تا در کنار خانواده‌هایشان باشند.

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه که با کناره‌گیری انتقادآمیز جیمز متیس، وزیر دفاع، همراه شد انتقاد قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات را در پی داشت. برخی از این قانونگذاران آمریکایی نسبت به خلاء قدرت در سوریه پس از خروج نیروهای آمریکا و امکان گسترش نفوذ ایران ابراز نگرانی کرده بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز پس از دیدار با مایک پومپئو گفته است: مسائل بسیاری وجود دارد که می بایست درباره آنها صحبت کنیم.

بنیامین نتانیاهو تصریح کرد که اسرائیل و ایالات متحده در خصوص سوریه تشدید همکاری‌های اطلاعاتی و عملیاتی در سوریه و دیگر مناطق برای توقف ستیزه‌جویی‌های ایران در خاورمیانه گفت‌وگو خواهند کرد.

در همین زمینه، پیشتر رسانه‌های اسرائیل به نقل از یک مقام ارشد دفتر نخست‌وزیری نوشتند که بنیامین نتانیاهو در تماس تلفنی اخیر با دونالد ترامپ او را «متقاعد کرد که روند خروج نظامیان آمریکا از سوریه را آهسته کند»، و آقای ترامپ این درخواست را «با دیده مثبت» مورد سنجش قرار داد.

با استفاده از توییتر و گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ خ