پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

مأموریت مصر برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب، اعلام انقلاب در روابط اسرائیل و کشورهای عربی، تأیید سفر نمایندگان طالبان به ایران و واکنش قاهره به بازداشت صیادان مصری در ایران، از جمله مهم ترین عناوین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اظهارات موگرینی در مورد سرنوشت برجام در سال 2019 نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با پایگاه Livemint درباره موضوعاتی از جمله توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسشی درباره میزان احتمال اجرایی شدن SPV (ساز و کار مالی مختص ایران و اروپا) پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت: اتحادیه اروپا 28 عضو داشته و همه اعضای آن تلاش دارند با کمک جامعه بین‌الملل، توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند. اروپا تلاش دارد این توافق را در سال جدید حفظ کند و اساس کار نیز سیزده گزارش گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به برجام است.

وی در ادامه این مصاحبه با اشاره به این که اتحادیه اروپا نمی‌خواهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، افزود: سال گذشته بارها این موضوع مطرح شد که اروپا تنها با هدف ملاحظات تجاری و اقتصادی به دنبال حفظ برجام است، ولی هدف ما از ادامه این توافق جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

اعلام انقلاب در روابط اسرائیل و کشورهای عربی/ تایید سفر نمایندگان طالبان به ایران/ واکنش قاهره به بازداشت صیادان مصری در ایران/اظهارات موگرینی در مورد سرنوشت برجام در سال 2019

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره استقلال اروپا از آمریکا تأکید کرد: هرگز نمی‌توان پذیرفت که یک قدرت خارجی حتی اگر نزدیک‌ترین دوست و متحد باشد برای اروپا تعیین تکلیف کند و بگوید با چه کشوری کار کنیم و با چه کشوری کار نکنیم. این اساسی ترین حق ما بوده و نه فقط اروپا، بلکه هیچ کشوری در جهان نخواهد پذیرفت که یک کشور خارجی برای آنها تعیین تکلیف کند.

مأموریت مصر برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب

در پی سفر دو هفته پیش «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان به دمشق و افشای سفر قریب‌الوقوع «محمد ولد عبدالعزیز» رئیس‌جمهور موریتانی به سوریه، برخی منابع نزدیک به محافل تصمیم‌گیری در مصر، گفتند که قاهره در حال اجرای تماس‌های گسترده جهت انجام سفر مسئولان و رهبران عرب به دمشق در روزهای آینده و دیدار با «بشار اسد» رئیس‌جمهور است.

این منابع گفتند که هدف قاهره از این تماس‌ها بازگرداندن نظام سوریه به اتحادیه عرب پیش از برگزاری اجلاس آتی این اتحادیه در تونس است.

روزنامه «العربی‌الجدید» چاپ لندن به نقل از منابعی افزود، نظام مصر با هماهنگی عربستان و امارات در حال انجام این تماس‌هاست و گفت‌وگوهای مربوط به بازگرداندن سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب با سرعت در حال انجام است و دستیابی به هدف مورد نظر نیز نزدیک شده است.

اعلام انقلاب در روابط اسرائیل و کشورهای عربی/ تایید سفر نمایندگان طالبان به ایران/ واکنش قاهره به بازداشت صیادان مصری در ایران/اظهارات موگرینی در مورد سرنوشت برجام در سال 2019

این روزنامه همچنین نوشت: برخی مسئولان اردنی از وجود تحرکاتی برای پایان دادن به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب خبر داده‌اند؛ از جمله اینکه «نضال الطعانی» رئیس کمیته امور خارجه پارلمان اردن، دو روز پیش در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک از تلاش‌های پارلمانی اردن برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب خبر داد.

بر اساس این گزارش، قاهره در تلاش است تا برخی مسئولان برجسته را در سفری رسمی به دمشق اعزام کند و این احتمال قوی وجود دارد که سرلشکر «عباس کامل»، رئیس دستگاه اطلاعات مصر، دعوت همتای سوری خود سرلشکر «علی مملوک» را پذیرفته و به دمشق سفر کند.

این روزنامه افزود: برخی محافل مصری در حال بررسی پیامدهای سفر احتمالی سرلشکر عباس کامل به دمشق هستند و احتمالا «شریف اسماعیل» معاون رئیس‌جمهور در امور پروژه‌های ملی و «سامح شکری» وزیر خارجه مصر، سرلشکر عباس کامل را در این سفر همراهی خواهند کرد.

اعلام انقلاب در روابط اسرائیل و کشورهای عربی

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر به وجود همکاری‌های مخفیانه میان این رژیم و کشورهای عربی اعتراف کرده و گفته، این کشورها اسرائیل را «متحدی ضروری» برای مقابله با ایران می‌بینند.

نتانیاهو که به «ریو دو ژانیرو» سفر کرده، در مصاحبه‌ با Globe TV این کشور گفته: این موضوع باعث ایجاد «انقلابی در روابط اسرائیل با جهان عرب شده است.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، علی‌رغم آنکه به اعتراف رسانه‌های غربی از حامیان فعال گروه‌های تروریستی در سوریه بوده گفت که اسرائیل خودش را در مبارزه با افراط‌گرایی فعال نشان داده است.

اعلام انقلاب در روابط اسرائیل و کشورهای عربی/ تایید سفر نمایندگان طالبان به ایران/ واکنش قاهره به بازداشت صیادان مصری در ایران/اظهارات موگرینی در مورد سرنوشت برجام در سال 2019

منابع مختلف سوری و غربی گزارش داده‌اند رژیم صهیونیستی تروریست‌های جبهه‌النصره را پس از مداوا در بیمارستان‌های فلسطین اشغالی به سوریه بازمی‌گرداند. بهمن‌ماه سال 1392 تصاویری از عیادت نتانیاهو از تروریست‌های سوریه منتشر شد.

تأیید سفر نمایندگان طالبان به ایران

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان طی پیامی گفت، هیأتی از طالبان در راستای تماس با کشورهای منطقه وارد تهران شد.

در ادامه این پیام آمده است: این هیأت به تهران فرستاده شد تا در ارتباط با وضعیت افغانستان بعد از اشغال و تأمین صلح و امنیت این کشور و همچنین منطقه با کشور همسایه ایران، رایزنی کند.

به نوشته سخنگوی طالبان، نمایندگان طالبان دائم به کشورهای همسایه و منطقه سفرهایی دارند، تا حمایت سیاسی و اخلاقی این کشورها و نیز همکاری آن‌ها را به منظور پایان اشغال افغانستان و تأمین صلح در این کشور جلب کنند.

واکنش قاهره به بازداشت صیادان مصری در ایران

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای ضمن تأیید دستگیری صیادان مصری در ایران، از پیگیری پرونده آنها خبر داد.

در بیانیه این وزارتخانه که در صفحه فیس‌بوک آن قرار گرفت، آمده است: «با دقت موضوع صیادان مصری بازداشت شده در ایران به اتهام ورود غیرقانونی به آب‌های منطقه‌ای ایران در نزدیکی جزیره فارس [فارسی] را دنبال می‌کنیم».

اعلام انقلاب در روابط اسرائیل و کشورهای عربی/ تایید سفر نمایندگان طالبان به ایران/ واکنش قاهره به بازداشت صیادان مصری در ایران/اظهارات موگرینی در مورد سرنوشت برجام در سال 2019

طبق گزارش وزارت خارجه مصر، فعالیت این قایق صیادی در عربستان سعودی به ثبت رسیده است.

«یاسر محمود هاشم» معاون وزیر خارجه مصر در امور کنسولگری و مصری‌های مقیم خارج در این باره گفت: این صیادان به دادگاه ویژه رسیدگی به امور آنها ارجاع داده می‌شوند. صیادان مصری در سلامت کامل هستند و همکاری با مسئولان مربوطه ایرانی و تلاش برای آزادی آنها ادامه دارد».

پیش از این «ماجد القطارنه»، سخنگوی رسمی وزارت خارجه اردن اعلام کرده بود، تماس با یک قایق صیادی اماراتی قطع شده و صیادان آن نیز سه شهروند اردنی، دو مصری و یک اماراتی است.

وی افزود، مسئولان اماراتی جستجوی قایق را آغاز کرده و از طرف ایرانی نیز درخواست کمک کرده‌اند.