پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » مقدمه‌چینی اسرائیل برای فشار بر ایران از مسیر عراق / تخمین اسرائیل از احتمال درگیری با حزب‌الله

مقدمه‌چینی اسرائیل برای فشار بر ایران از مسیر عراق / تخمین اسرائیل از احتمال درگیری با حزب‌الله

سخنان فرمانده اطلاعات ارتش اسرائیل در تلاویو؛

روز دوشنبه، فرمانده اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل اعلام کرد، ایران می‌تواند از نفوذ رو به رشد خود در عراق برای تبدیل کردن این کشور به یک سکوی پرش برای حمله به اسرائیل استفاده کند.

اسرائیل، گسترش نفوذ تهران در منطقه را تهدید رو به رشدی می‌بیند و شماری از حملات هوایی را در سوریه که درگیر جنگ داخلی است، در راستای مقابله با تحرکات مشکوک نظامی در راستای تجهیز و تسلیح نیروهای وابسته به ایران ـ که از دمشق حمایت می‌کنند ـ انجام داده است.

عراق که مرز مشترکی با اسرائیل ندارد، عملاً یکی از دشمنان اسرائیل است، اما آخرین بار در جنگ خلیج‌فارس در سال 1991 تهدیدی آشکار علیه اسرائیل داشته است. از زمانی که در حمله تحت رهبری ایالات‌متحده در سال 2003، صدام حسین، یکی از مسلمانان اهل سنت را از حکومت در عراق ساقط کرد، اسرائیل همواره نگران آن بوده که اکثریت شیعه عراق می‌تواند به سمت ایران متمایل شود.

تامیر هایمان، فرمانده رسته اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، در یک کنفرانس در تل‌آویو گفت: عراق تحت نفوذ رو به گسترش (واحد عملیات خارجی سپاه پاسداران ایران) نیروی قدس و ایران است.

مقدمه‌چینی اسرائیل برای فشار بر ایران از مسیر عراق / تخمین اسرائیل از احتمال درگیری با حزب‌الله

هایمان گفته: با توجه به اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده دغدغه‌های خود را از منطقه بریده، ممکن است ایرانی‌ها عراق را به‌عنوان یک صحنه راحت برای سنگرسازی، همانند آنچه در سوریه انجام دادند، ببینند و از آن به‌عنوان یک پلت فرم برای تقویت قوا استفاده کنند که می‌تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد.

روز یکشنبه نخست‌وزیر عراق گفت، مقامات امنیتی از بغداد با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در دمشق دیدار و در خصوص نقش پررنگ‌تر عراق در مبارزه با ستیزه جویان داعش رایزنی کرده‌اند.

رویترز در ماه اوت گزارش داد که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه برد را به متحدان شیعه در عراق منتقل کرده، حال آن که بغداد این گزارش‌ها را رد کرده است.

یک هفته بعد، اسرائیل اعلام کرد، ممکن است به این سایت‌ها در عراق حمله کرده و به‌طور مؤثر مبارزه‌ای که اکنون در سوریه علیه ایران صورت می‌دهد را به عراق گسترش دهد.

هایمان پیش‌بینی کرده که سال 2019 «تغییر قابل‌توجهی» را برای سوریه به ارمغان می‌آورد، جایی که اسد با کمک روسیه، ایران و نیروهای حزب‌الله لبنان، شورشیان داخلی را به عقب رانده و ترامپ هم در این ماه دستور خروج نیروهای ایالات‌متحده از سوریه را صادر کرده است.

این حضور نظامی ایران، به همراه بازگشت سوریه به ثبات داخلی زیر چتر روسیه، موضوعی است که ما دقیق آن را رصد می‌کنیم.

اسرائیل همچنین از زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای سال 2015 در ماه می و بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی، فعالیت‌های ایران را زیر نظر داشته است. هایمان گفته: ما بر این باوریم که ایران تلاش خواهد کرد تا در توافق هسته‌ای بماند، ولی هر کاری برای یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا خواهد کرد.

هایمان گفت: تنها شانس باعث جلوگیری از گسترش خشونت در لبنان با حزب‌الله و در نوار غزه با حماس بود.

بر اساس گفته‌های رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل، اسرائیل معتقد است، دو گروه حماس و فتح در حال حاضر خواهان جنگ نیستند، ولی این وضعیت بی‌ثبات است.

وی گفت: برای بیشتر دشمنان اصلی ما، جنگ در مجموع در تقابل با منافع اساسی امنیت ملی آن‌هاست، اما درعین‌حال احتمال افزایش تشدید خشونت و بدتر شدن جنگ نیز افزایش می‌یابد.

در اوایل ماه جاری، اسرائیل عملیات Northern Shield را آغاز کرد، که تلاشی برای پیدا کردن و تخریب تونل‌هایی که ارتش اسرائیل می‌گوید، حزب‌الله از دل لبنان به شمال اسرائیل زده بود. این تلاش باعث شد تا نگرانی‌هایی از افزایش خشونت بین گروه حزب‌الله و اسرائیل شد، چون سربازان ارتش اسرائیل مستقیم در مرز مورد اختلاف فعالیت می‌کردند؛ یعنی جایی که تصادف یا سوءتفاهم می‌تواند از به ‌سرعت از کنترل خارج شود.

هایمان بیان کرده: هدف این عملیات، تخریب تونل‌های حمله حزب‌الله نبود. این عملیاتی است که هدف اصلی آن حمله به برنامه اصلی تهاجمی حزب‌الله است که تحت آن می‌تواند مناطق را در امتداد مرز شمالی تسخیر کند.

وی افزود: جنبه تخریب تونل در این استراتژی مرکزی، مهم و قاطع بود، اما کل طرح نبود.
حزب‌الله در طول سال‌ها حفر گذرگاه‌های زیرزمینی مخفیانه فعالیت‌های تونلی خود را مخفی نگه داشته و معتقد است که داشتن این توانایی برای انجام یک حمله غافلگیرانه، ممکن است این گروه شیعه را به راه‌اندازی جنگ علیه اسرائیل تشویق کند.

وی گفت: این واقعیت که حزب‌الله این کارت را در آستین خود داشت، می‌توانست یک فرآیند تصمیم‌گیری غیرمسئولانه را منجر شود که موجب صدمه جدی به اسرائیل شود.

با این ‌حال، هایمان تأکید کرده، او اعتقاد ندارد که حزب‌الله با توجه به وضعیت سیاسی پیچیده این گروه در لبنان و کاهش حمایت مالی از سمت حامی خود یعنی ایران، مایل باشد که در آینده نزدیک جنگ را آغاز کند.

او گفته: اما این گروه ممکن است در نحوه پاسخ به یکی از حملات ما، محاسبه اشتباهی کند که منجر به اقدامات تلافی جویانه و قابل‌توجهی از جانب ارتش اسرائیل شده و به‌طور بالقوه تبدیل به یک جنگ تمام‌عیار شود.