جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب!

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب!

 

ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد/

*******

** ناصری: دولت در مشکلات امروز مقصر نیست!

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «ژنرال‌ها چه سودایی در سر دارند؛ استعفاهایی که شاید رنگ و بوی انتخاباتی داشته باشند» با اشاره به اینکه احتمال حضور قاضی زاده هاشمی، آخوندی، ظریف، زنگنه و دیگر دولتمردان در انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد، نوشت: «”عبدالله ناصری” فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است امروز برای پیش بینی درباره آرایش انتخاباتی ۱۴۰۰ زودهنگام است. ناصری به اعتماد گفت: “امروز انگیزه‌ای در میان وزرا و سایر چهره‌های سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد”. او درباره پیش بینی خود از استعفای دو وزیر از دولت دوازدهم گفت: ” به عقیده من استعفاهای اخیر به دلیل وجود به هم ریختگی در دولت است و جنبه انتخاباتی ندارد.” وی افزود: ” اگر به عنوان مثال قاضی زاده هاشمی یا آخوندی قصد کاندیداتوری در ۱۴۰۰ را داشته باشند، باید یک نقطه روشن در کارنامه خود داشته باشند، اما وقتی این نقطه وجود ندارد، چگونه می‌خواهند در ۱۴۰۰ کاندیدا شوند…”. ناصری در پایان گفت: “…اگر چه دولت در مشکلات پیش آمده امروز مقصر نیست، اما تصویری که از دولت دوم آقای روحانی ایجاد شده به گونه‌ای نیست که بتواند اعضای کابینه را راهی کارزار انتخاباتی ۱۴۰۰ کند”.»

طیف اصلاح طلب در مواجهه با دولت روحانی دو خط را به صورت همزمان در پیش گرفته است. اول اینکه می‌گوید ما در دولت نیستیم ولی اگر بودیم چنین می‌کردیم و چنان. این در حالی است که اکثریت مطلق کابینه در اختیار این طیف است. دوم اینکه می‌گوید کارنامه دولت قابل قبول نیست، ولی دولت که اختیاری ندارد! این در حالی است که دولت، اختیارات و امکانات گسترده‌ای دارد و به همین خاطر طیف اصلاح طلب پیش از هر انتخابات خود را به آب و آتش می‌زند تا کلید پاستور را در اختیار بگیرد.

این رویکرد بیش از پیش ثابت می‌کند که طیف اصلاح طلب به جز سیاسی کاری و سیاسی بازی و هراس افکنی و فحاشی به منتقدان دولت، هیچ هنر دیگری ندارد. هدف اصلی در این طیف، تصاحب قدرت برای تأمین منافع قبیله‌ای و شخصی است.

** موسوی لاری: با صندوق رأی قهر نمی‌کنیم اما به شرط کنار رفتن نظارت استصوابی!

«عبدالواحد موسوی لاری» وزیر کشور دولت اصلاحات و نایب رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در مصاحبه با روزنامه سازندگی در پاسخ به این سوال که «به نظر می‌رسد دو طیف در درون اصلاح طلب‌های شاخص وجود دارد. یک طیف همچنان به حضور انتخاباتی اصرار دارند…و یک طیف دیگر مثل سعید حجاریان که گفتند نباید گدایی قدرت بکنیم و نباید در هر صورتی وارد انتخابات بشویم، نظر شما چیست؟» گفت: «نظر من کاملاً روشن است. من عقیده دارم نباید با صندوق‌های رأی قهر کنیم. نباید مجرایی را که قانون اساسی برای حضور در قدرت پیش روی ما گذاشته است، نادیده بگیریم. موانعی وجود دارد و راه هموار نیست ولی یک مجموعه که خود را در متن نظام تعریف می‌کنند و برخی از نابسامانی‌های موجود در اداره کشور آنها را آزار می‌دهد نمی‌توانند کنار بنشینند و تماشاچی باشند یا از روش‌هایی استفاده کنند که این روش‌ها شیوه کسانی نیست که خود را در متن نظام می‌بینند. من عقیده دارم اصلاح طلب‌ها باید تمام تلاش خود را به کار ببندند تا در مسیر رسیدن به قدرت مشروع از صندوق‌های رأی استفاده کنند…اصلاح طلب نمی‌گوید ما باید از کل نظام عبور کنیم. عدد اصلاح طلبان رادیکالی که این شعار را قبول دارند، بالا نیست …۲۸ درصد مردم با انتخابات قهر هستند».

موسوی لاری در پاسخ به سوال دیگری با این عنوان که «آیا دیگر می‌توان با راه حل انتخابات با مردم تفاهم کرد؟» گفت: «قطعاً ممکن است، مگر اینکه قدرت‌های موجود، راه‌های انتخابات را ببندند و راه‌ها را باز نکنند و نیروهای کنشگر مورد تأیید و اعتماد مردم را رد کنند. در این صورت اصلاح طلبان دیگر راهی جز این ندارند که بگویند ما تلاش کردیم و نشد.»

در روزهای گذشته «سعید حجاریان» از فعالین اصلاح‌طلب گفته بود: «اگر همین امروز صندوق رأی بیاورند، اقبال چندانی به آن نخواهد شد. مگر آنهایی که رأی‌دادن را جز مناسک مذهبی می‌دانند…برای اصلاح‌طلبان هم گمان ندارم انتخابات چنگی به دل بزند».

جریان اصلاح‌طلب به واسطه حضور فعال در فتنه ۸۸ و همچنین تقلای بسیار برای بزک برجام، خود مسبب وضع موجود است اما با بی‌اخلاقی و بی‌مسئولیتی، از پذیرش سهم خود در ایجاد وضع موجود شانه خالی می‌کند.

این طیف که نه جنبه شکست در انتخابات را داشت و نه ظرفیت مسئولیت پذیری پس از پیروزی در انتخابات، در سال‌های اخیر در اقدامی مغایر با منافع ملی، همزمان با توهین و فحاشی نسبت به منتقدان و اظهار ضعف در مقابل آمریکا، معیشت مردم را به مذاکرات هسته‌ای و سپس برجام گره زد. برجامی که به ادعای دولتمردان، فتح الفتوح بود و تضمینِ امضای وزیر خارجه آمریکا را داشت، دستاوردش برای مردم ایران تقریباً هیچ و نزدیک به صفر شد و سفره مردم را کوچک کرد.

موسوی لاری از یکسو مدعی شده است که «اصلاح طلب‌ها باید تمام تلاش خود را به کار ببندند تا در مسیر رسیدن به قدرت مشروع از صندوق‌های رأی استفاده کنند» و در ادامه در یک تناقض فاحش گفته است اگر نظام نیروهای این طیف را رد کند. در این صورت، اصلاح طلبان قاعده را به هم می‌ریزند.

طیف اصلاح طلب با کارنامه سیاه خود در فتنه ۸۸ ثابت کرد که هیچ احترامی برای مردم و رأی مردم قائل نیست و بنابر رفتارهای قبیله‌ای، اگر نامزد مورد نظرشان انتخاب نشد، آشوب به پا می‌کند.

از سوی دیگر این طیف همواره به نظارت استصوابی شورای نگهبان حمله کرده و به قانون دهن کجی می‌کند.

این رفتارهای طیف اصلاح طلب مصادیق بی اهمیتی نسبت به جمهوریت و مبتلا بودن به رفتارهای دیکتاتورمآبانه است.

** مرعشی: نظر موافق رهبری، باعث تصویب برجام شد!

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت: «در مورد برجام، نظر موافق رهبری بود که باعث شد این توافق به تصویب برسد. در باقی مسائل هم همینطور است».

متأسفانه علیرغم تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در خصوص شیوه تدوین، رعایت خطوط قرمز و رعایت شروط اجرایی برجام باز هم اصلاح طلبان و برخی دولتمردان سعی دارند تا مسئولیت شکست برجام را به عهده نظام و رهبری بیاندازند.

این در حالی است که اولین و مهمترین رکن اساسی برجام که مقام معظم رهبری بیان نمودند اعتماد نکردن به آمریکا بود. متأسفانه دولت بدون توجه به عهدشکنی‌های آمریکا در گذشته، به آمریکا وهم پیمانانش اعتماد کرد. به عنوان مثال، دولت آقای روحانی دستور رئیس جمهور امریکا را به عنوان تضمین پذیرفت و حال اینکه در هیچ کجای دنیا، در توافقات دیپلماتیک، دستور جای تضمین نبوده و نیست.

یکی دیگر از ارکان تشکیل دهنده برجام مورد نظر رهبری، شفاف و غیرقابل تفسیر بودن متن برجام بود. ولی متأسفانه تیم مذاکره‌کننده در این خصوص دقت لازم را نداشت. چندی پیش روزنامه اصلاح طلب اعتماد در مطلبی نوشته بود: «متاسفانه در تیم کارشناسان مذاکره کننده ما تعداد کافی از متخصصان به ویژه در حوزه‌های مالی، تجاری و بانکی حضور نداشتند که خط به خط و بند و به بند توافق را دقیق و به طور تخصصی بررسی کنند تا امروز دچار چنین شرایط ناشی از بی تعهدی آمریکا و اروپا نشویم».

یکی دیگر از ارکان تشکیل دهنده برجام مورد نظر رهبری لغو تحریم بصورت یکجا بود. مقام معظم رهبری -۲۰ فروردین ۹۴- فرمودند: «تحریم‌ها اگر چنانچه به یک توافق رسیدند در همان روز توافق باید لغو شود…».

عبور تیم مذاکره کننده از خطوط قرمز به همین موارد ختم نمی‌شود. اینکه طیف اصلاح طلب با فرار از پذیرش مسئولیت، با مغلطه، خسارت محض برجام را به گردن دیگران بیاندازد مصداقی دیگر از سیاسی کاری و بی توجهی این طیف به منافع ملی و عزت مردم ایران است.

** اصلاح طلبان، مردم را ندیدند!

مراسم گرامیداشت نهمین سالروز حماسه ۹ دی ۸۸، صبح دیروز در میدان امام حسین (ع) تهران همزمان با سراسر کشور با حضور گسترده و باشکوه مردم برگزار شد.

فتنه ۸۸، هشت ماه کشور را در تب و التهاب فرو برد. گروهی که حماسه عظیم مردم در انتخابات را با دروغ تقلب به فتنه‌ای عظیم بدل کردند، علاوه بر ایجاد شکاف در جامعه، بی‌گناهان زیادی را به خاک افکندند و طمع دشمن را بر انگیختند. یکی از نتایج این خیانت نابخشودنی، تشدید تحریم‌ها در پی آشوب بود.

رژیم تحریم‌های فعلی ایران، ریشه در قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت دارد. تمام تحریم‌های یکجانبه‌ای که اکنون به‌عنوان تحریم‌های مؤثر علیه ایران از آنها یاد می‌شود، در واقع براساس زیرساخت حقوقی که در این قطعنامه ایجاد شد، اعمال شده است. نکته قابل توجه اینجاست که قطعنامه ۱۹۲۹ در ۲۵ خرداد ۸۹- سالگرد فتنه ۸۸- و با هدف ترغیب و تشویق جریان فتنه تصویب شد.

در همان مقطع «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه وقت آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار واشنگتن پست که پرسیده بود قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه ایران چه اثر قابل توجهی دارد؟ گفته بود: «این قطعنامه در حمایت از جنبش سبز صادر شده است»!

مردم ایران دیروز به خیابان‌ها آمدند و با گرامیداشت حماسه ۹ دی، نفرت و انزجار خود از فتنه گران را اعلام کردند. فتنه گرانی که تنها در یک قلم، تحریم‌ها را به مردم ایران تحمیل کرده و سفره آنان را کوچک کردند.

اما نکته قابل تأمل اینجاست که این حضور مردمی و محکومیت جریان فتنه توسط اکثریت مطلق رسانه‌های اصلاح طلب سانسور شد. لازم به ذکر است که روزنامه جمهوری اسلامی-منتسب به ولی فقیه- در صفحه اول خود هیچ اشاره‌ای به این حضور باشکوه نکرد. رهبر معظم انقلاب- ۲۱ آذر ۹۰ در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت ۹ دی- با اشاره به این حماسه بزرگ فرمودند: «یکی از خصوصیاتی که در حادثهٔ ۹ دی هست که باز آن را کاملاً به حوادث انقلاب نزدیک می‌کند، مسئلهٔ عاشوراست؛ یعنی در حوادث اول انقلاب هم محرّم پیش آمد و امام آن نکتهٔ عظیمِ عجیبِ تاریخی را بیان کردند: “ماهی که خون بر شمشیر پیروز است”».