شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

اعلام شمار کشته های جنگ سوریه در سال 2018، حمله لفظی ترامپ به منتقدان خروج آمریکا از سوریه، تلاش آمریکا و محور عربی برای ایجاد «امارت» در شرق سوریه و حمله هوایی عراق به محل نشست فرماندهان داعش در سوریه، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ادعای مقام اسرائیلی در مورد ترور بشار اسد نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ خبرگزاری صهیونیستی جوییش نیوز سندیکا ادعا کرد، اسرائیل مواضع ایران و حزب‌الله را در سوریه در هفت سال جنگ بار‌ها و بار‌ها هدف گرفته است، ولی از هرگونه اقدام که می‌توانست حکومت بشار اسد را به طور جدی تضعیف کند، عمدا خودداری کرده است! درگیری طولانی در سوریه همراه با مذاکره مداوم تل‌آویو با دمشق برای رسیدن به توافق در سوریه بوده است!

جوییش نیوز سندیکا به گزارش روزنامه سعودی «الافا» اشاره کرده که به نقل از یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی یکشنبه در گزارشی نوشت، مقامات ارشد این رژیم (غاصب) توصیه‌های مأموران اطلاعاتی نظامی خود را مبنی بر سرنگونی حکومت سوریه که با ترور بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور ممکن بود رد کردند، زیرا روبه رو بودن با دشمنی شناخته شده را ترجیح می‌دادند.

ادعای مقام اسرائیلی در مورد ترور بشار اسد/اعلام تعداد کشته های جنگ سوریه در سال 2018/ حمله هوایی عراق به محل نشست فرماندهان داعش در سوریه/حمله لفظی ترامپ به منتقدان خروج آمریکا از سوریه

در ادامه ادعا‌های این گزارش آمده است، ژنرال آویو کوچاوی، رئیس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی که قرار است در اواسط ژانویه به سمت رئیس کارکنان ارتش این رژیم برگزیده شود، از حامیان براندازی حکومت اسد به دلیل حمایت او از حزب‌الله لبنان بوده است.

بنا به گزارش الافا، این مقام ارشد رژیم صهیونیستی حاضر به اظهارنظر در مورد تصمیم برخی از کشور‌های عربی مانند بحرین و امارات متحده عربی مبنی بر بازگشایی سفارتخانه‌های خود در دمشق نشد و گفت: روابط میان کشور‌های عربی و سوریه «خطر کمتری دارد».

اعلام شمار کشته های جنگ سوریه در سال 2018

مدیر مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: ۲۰ هزار تن در سوریه در سال ۲۰۱۸ کشته شدند.

به گزارش اسکای نیوز، رامی عبدالرحمن، مدیر مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه تأکید کرد این پایین‌ترین آمار قربانیان سالانه در سوریه از آغاز جنگ از حدود هشت سال قبل در این کشور است.

وی ادامه داد، دیده‌بان حقوق بشر کشته شدن ۱۹ هزار و ۶۶۶ تن را در سوریه در سال ۲۰۱۸ مستندسازی کرده است که ۶۳۴۹ تن از آنها، از غیرنظامیان بودند.

عبدالرحمن خاطرنشان کرد، در میان این قربانیان، ۱۴۳۷ کودک نیز کشته شده‌اند.

حمله لفظی ترامپ به منتقدان خروج آمریکا از سوریه

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد: من تنها شخصی در آمریکا هستم که وقتی می‌ گوید با پیروزی در حال بازگرداندن نیروهای فوق‌ العاده‌ مان به خانه هستم، رسانه‌ ها آن را پوشش بدی می دهند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نوشت: افرادی که گلایه می‌ کنند رسانه‌ های دروغین و کارشناسانی هستند که سال‌ هاست شکست خورده‌ اند. اگر تا ابد در جَنگ‌ های بی‌ پایان می‌ ماندم، آن ها باز هم ناراحت بودند.

این درحالی ست که رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش و با صدور دستوری غیرمنتظره اعلام کرد، تصمیم دارد نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند.

ادعای مقام اسرائیلی در مورد ترور بشار اسد/اعلام تعداد کشته های جنگ سوریه در سال 2018/ حمله هوایی عراق به محل نشست فرماندهان داعش در سوریه/حمله لفظی ترامپ به منتقدان خروج آمریکا از سوریه

تلاش آمریکا و محور عربی برای ایجاد «امارت» در شرق سوریه

«فالح الفیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی و شورای امنیت ملی عراق شنبه (8 دی) با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

دفتر ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد که الفیاض حامل پیامی از «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق بوده است. این پیام پیرامون تقویت روابط دوجانبه و اهمیت تداوم هماهنگی بین دو کشور سوریه و عراق در همه زمینه‌ها به ویژه در مسأله مقابله با تروریسم و همکاری موجود بین دو طرف به ویژه در مرزهای مشترک بوده است.

پایگاه خبری «رأی الیوم» امروز دوشنبه دهم دی با انتشار گزارشی به ابعاد این سفر پرداخت و آن را به تلاش گروه تروریستی داعش برای گسترش در مناطق مرزی عراق و سوریه پیوند زد.

رأی الیوم اعلام کرد، داعش در مناطق مذکور به ویژه در طول منطقه شرقی رود فرات در حال گسترش نفوذ است و به نظر می‌رسد که اعلام تصمیم خروج نظامیان آمریکا در سوریه نیز در این زمینه به داعش کمک خواهد کرد.

ادعای مقام اسرائیلی در مورد ترور بشار اسد/اعلام تعداد کشته های جنگ سوریه در سال 2018/ حمله هوایی عراق به محل نشست فرماندهان داعش در سوریه/حمله لفظی ترامپ به منتقدان خروج آمریکا از سوریه

به گزارش این پایگاه، رشد احتمالی داعش در مناطق مرزی، باعث نگرانی مسئولان عراق و سوریه شده و سفر سرزده مشاور امنیتی نخست وزیر عراق، بیانگر این نگرانی و سرآغازی برای هماهنگی بین طرفین به منظور مقابله با این چالش است.

بنا بر این گزارش، انتخاب الفیاض که ریاست الحشد الشعبی را بر عهده دارد، برای این مأموریت صرف یک اتفاق و تصادف نبوده است، زیرا نیروهای الحشد الشعبی در مقابله با داعش و بیرون راندن این گروه از موصل و بیشتر شهرها و روستاهای عراق نقش بی‌بدیلی ایفا کردند.

بشار اسد نیز که توانسته در تمامی زمینه‌ها به ویژه مسائل امنیتی روابط مستحکمی با عراق برقرار کند، به مسئولان و نیروهای امنیتی و نظامی این کشور اختیار تام داد که مواضع داعش را بدون اخذ اجازه از دمشق بمباران کنند و در این زمینه صرف اطلاع دادن کافی است.

بنا بر این گزارش، آمریکا با حمایت عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس در تلاش است یک امارت قبیله‌ای عربی در شرق دیرالزور ایجاد کند؛ منطقه‌ای که بیشتر ذخایر نفتی و گازی سوریه در آن قرار داد و در واقع هماهنگی بین دمشق و بغداد یک تصمیم مشترک از سوی دو کشور است تا گروه های طایفه‌ای و فرقه‌ای جدید در این منطقه راهبردی در مرزهای دو کشور شکل نگیرد.

حمله هوایی عراق به محل نشست فرماندهان داعش در سوریه

جنگنده‌های اف ۱۶ عراق محل تجمع فرماندهان داعش در خاک سوریه را بمباران کردند. مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق اعلام کرد، این حمله هوایی نشست مهم سی تن از فرماندهان برجسته داعش در سوریه را هدف گرفت.

بر اساس بیانیه مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق طی روز دوشنبه این حمله انجام شد.

بر اساس شبکه المیادین، این مرکز افزود، جنگنده‌های عراق حمله هوایی را به منطقه سوسه در داخل خاک سوریه داشتند. این حمله به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح و تحت نظارت و برنامه ریزی فرماندهی عملیات مشترک انجام شد.

ادعای مقام اسرائیلی در مورد ترور بشار اسد/اعلام تعداد کشته های جنگ سوریه در سال 2018/ حمله هوایی عراق به محل نشست فرماندهان داعش در سوریه/حمله لفظی ترامپ به منتقدان خروج آمریکا از سوریه

طبق این بیانیه، این عملیات دردناک و مؤثر بود و محل استقرار تروریست‌ها را هدف قرار داد که از آن برای برگزاری نشست‌هایشان استفاده می‌کنند.

این حمله پس از آن انجام گرفت که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق تأکید کرد که عملیات ارتش کشورش در سوریه بعد از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور افزایش خواهد یافت و عراق با سوریه گام‌های خود را هماهنگ می‌کند.

همچنین یک منبع عراقی اخیرا اعلام کرد، سوریه موافقت کرده عراق در انجام عملیات بدون رجوع به دمشق و کسب اجازه دست به عملیات بزند.

به گفته این منبع، جنگنده‌های عراقی می‌توانند بدون منتظر شدن برای موافقت دولت سوریه وارد خاک این کشور شده و مواضع داعش را بمباران کنند، چون دمشق در این باره چراغ سبز نشان داده است. تنها طرف عراقی باید به طرف سوری عملیات را اطلاع دهد.