جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » بریتانیا: ایران به منظور فشار دیپلماتیک نازنین زاغری را گروگان گرفته است

بریتانیا: ایران به منظور فشار دیپلماتیک نازنین زاغری را گروگان گرفته است

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، حکومت ایران را متهم کرد که نازنین زاغری رتکلیف، کارمند بنیاد تامسون رویترز، را به منظور فشار دیپلماتیک بر لندن به گروگان گرفته است.

نازنین زاغری که تابعیت دوگانه ایرانی – بریتانیایی دارد از بهار سال ۲۰۱۶ تاکنون به اتهام تلاش برای سرنگونی جمهوری اسلامی در ایران زندانی‌ است و مقامات جمهوری اسلامی درخواست‌های مکرر بریتانیا برای آزادی وی را نادیده گرفته‌اند.

جرمی هانت در مصاحبه‌ای رادیویی که روز جمعه ۷ دی انجام شد، عنوان کرد: «نازنین تنها کسی نیست که به منظور فشار دیپلماتیک به گروگان گرفته شده و علی‌رغم آن که از هر نظر بی‌گناه است، در زندان به‌سرمی‌برد.»

وزیر خارجه بریتانیا سپس به تولد چهل سالگی نازنین زاغری در روز پنج دی اشاره کرد و گفت که او بیشتر از نصف روزهای زندگی دختر چهار ساله‌اش را در زندان گذرانده و نتوانسته است او را ببیند، واقعیتی که «هولناک و از هر نظر ناعادلانه است».

خانم زاغری به پنج سال زندان متهم شده است. وی همه اتهامات علیه خود را رد می‌کند. هفته گذشته همسر وی، ریچارد رتکلیف، ویدیویی منتشر ساخت که یادآوری می‌کرد روز هفتم دی هزارمین روزی است که او در زندان به‌سر برده.

جرمی هانت در ادامه سخنان روز جمعه خود به تجلیل از تمدن و تاریخ ایران پرداخت و گفت: «آنها می‌خواهند که از دیگر کشورها احترام ببینند. اما این راهش نیست که یک زن بی‌گناه را زندانی کنند و من واقعا امیدوارم که آنها در افکار خود تجدیدنظر کنند.»

وی افزود: «ما با خیلی از کشورها در سراسر جهان اختلاف داریم، اما هیچ کدام آنها آدم‌های بی‌گناه را به منظور فشار دیپلماتیک زندانی نمی‌کنند. آنها باید از این اقدامات دست بردارند.»

وزیر خارجه بریتانیا اواخر آبان ماه سفری به تهران داشت که در جریان آن سفر تلاش کرد با نازنین زاغری ملاقات کند، اما این امر محقق نشد. آقای هانت همان زمان به ایران هشدار داد که اگر بخواهد از بازداشت دوتابعیتی‌ها به عنوان اهرم فشار دیپلماتیک استفاده کند، هزینه آن را باید بپردازد.

روز سوم دی ماه نیز صادق خان، شهردار لندن، با انتشار بیانیه‌ای همراه ریچارد رتکلیف خواستار آزادی نازنین زاغری شد.