سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها

اخبار ویژه روزنامه‌ها

 

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند.

*****

کیهان

وقتی ورشکسته به تقصیر ادای ساختارشکن‌ها را درمی‌آورد

عضو ورشکسته حزب کارگزاران ضمن فرافکنی درباره سوءمدیریت دولت، مدعی شد نظام دچار فروپاشی محتوایی شده است.
فائزه هاشمی به روزنامه اجاره‌ای «مستقل» گفته است: از بین جریانات سیاسی، اصلاح‌طلبان واقعی را ملی- مذهبی‌ها می‌دانم. از همان ابتدای انقلاب بر روی اصول خود و تفکرات پیشرفته‌ای که داشتند، ایستادند و به خاطر ماندن در قدرت همان‌گونه که این گروه حذف شدند و بسیاری دیگر از جمله آقای منتظری، کوتاه نیامدند، چنین تفکراتی عملاً حذف می‌شوند.
وی در پاسخ این سوال که «در میان نخبگان سیاسی نوعی نگرانی ناشی از فروپاشی مشاهده می‌شود، از دیدگاه شما این فروپاشی تا چه اندازه جدی است؟» می‌گوید: از دیدگاه من فروپاشی محتوایی اتفاق افتاده است و تنها فروپاشی ظاهری و فیزیکی اتفاق نیفتاده است و خیلی احتمال می‌دهم که این اتفاق بیفتد، درست یا نادرست پایه‌های حکومت مستحکم‌اند، عمدتاً از طریق ارعاب و… و وحشت‌هایی که ایجاد می‌کنند، درست است با معترضین داخل خیابان دیگر برخورد فیزیکی مثل سال ۸۸ نمی‌شود ولی پرونده‌هایی که تشکیل می‌شود، دادگاه‌ها، محکومیت‌های شدید مانند اخراج از کار، تحصیل و غیره.
وی ضمن نقض حرف خود، در ادامه می‌گوید: با توجه به این فشار بالا و برخوردهایی که صورت می‌گیرد و وجود این نگرانی که اگر اینها بروند بعد چه می‌شود، امکان فروپاشی فیزیکی کم است ولی از لحاظ محتوایی این فروپاشی اتفاق افتاده چرا که هر جا را می‌بینی فشل است! هر جا دست می‌گذاری خالی از مدیریت و تدبیر است! همه چیز رها است، فکری برای حل مشکلات نمی‌شود یا اگر می‌شود به جای بهتر شدن بدتر می‌شود، آثار بهبود دیده نمی‌شود، روزمرگی حاکم شده است، مشکلات اقتصادی و اجتماعی روز به روز افزایش می‌یابد. بایستی کلی هزینه پرداخت کرد، تلاش، خشم، افسردگی، ناامیدی، بی‌تفاوتی و رها کردن، ظاهر پرزرق و برق و آباد و باطن توسعه نیافته و زیر جهان سوم داریم، اینها نشانه‌های خوبی نیست.
فائزه هاشمی اضافه کرد: وزیر آموزش و پرورش یک حرف‌هایی در مورد مافیای کنکور می‌زند که انگار نه انگار ایشان وزیر هستند و یا آقای روحانی یک حرف‌هایی می‌زنند که انگار نه انگار رئیس‌جمهور هستند. یک جوری دارند حرف می‌زنند انگار اپوزیسیون هستند، خودتان باید بتوانید و عمل کنید، به چه کسی انتقاد می‌کنید؟! به کی دارید انتقاد می‌کنید؟!
او ادامه می‌دهد: انقلاب فرزندان خود را می‌خورد. پدر هم قربانی شد چون هدفش حفظ نظام بود، نظام واقعی اسلامی، نه نظامی که به سمتش می‌رویم.
این اظهارات در حالی است که برخلاف ادعای فائزه هاشمی، فتنه‌گران همراه هاشمی در سال ۸۸ با برداشتن نقاب نفاق، شعار دادند «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است.»
در عین حال باید گفت آنچه دچار فروپاشی شد، امثال فائزه هاشمی و طیف متبوع وی هستند. او چند سال قبل تصریح کرد با دوستان خوب بهایی و سازمان مجاهدین خلقی در زندان رفیق شده است. و نیز تصریح کرد: حاضر نیست به سازمان مجاهدین خلق بگوید منافقین. چگونه می‌شود کسی نگران نظام اسلامی و مردم باشد اما سازمانی را که ۱۷ هزار شهروند و مقام ایرانی را ترور کرد، تمجید و ستایش کند؟ فائزه هاشمی با بیوه رجوی چه سر و سرّ و سنخیتی می‌تواند داشته باشد؟ یا با بیوه مفلوک محمدرضا پهلوی دیکتاتور پهلوی که اقدام به مصاحبه با وی در روزنامه زن کرد؟! اسلام فائزه هاشمی چگونه اسلامی است که دختر وی در گفت‌وگو با نیک‌آهنگ کوثر، از مصرف شراب در لندن حرف می‌زند؟! این چه اباحی‌گری لجام‌گسیخته‌ای است که باعث مفاسد اقتصادی و پولشویی برادر فائزه هاشمی در پرونده‌های رشوه استات اویل و توتال می‌شود؟!
اگر بهائیت به عنوان حزب انگلیسی و صهیونیستی دنبال زدن ریشه اسلام است، خانم فائزه هاشمی چگونه جذب آنها می‌شود به خانه سران این حزب می‌رود و عکس یادگاری با آنان می‌گیرد؟ آیا جز این است که در اوج فتنه سبز و هتاکی به ساحت امام حسین (ع) معلوم شد بهائیت و سازمان منافقین، معرکه‌گردان اصلی هستند؟ و آیا یکی از عناصر فراری طرفدار بهائیت، پس از فرار از کشور، ضمن هتاکی به کتیبه‌های امام حسین (ع) جام شراب در دست نگرفت؟!
بله آنچه دچار فروپاشی شد، تلاش باند اشرافی متبوع امثال فائزه هاشمی برای کودتا علیه جمهوریت و اسلامیت نظام بود که حمایت سیا و موساد و ام‌آی‌سیکس را پشت سر خود داشت و سرمایه بزرگ اسرائیل محسوب می‌شد.
و بالاخره اینکه امثال فائزه هاشمی در حزب کارگزاران باید پاسخگوی سو مدیریت‌های دولت مورد حمایت خود باشند و نمی‌توانند با فرافکنی و لگدپرانی (مثلاً ژست ساختارشکنی) از پاسخگویی به افکار عمومی درباره وعده‌های داده شده و فریب مردم درباره اعتماد به شیطان بزرگ
فرار کنند.

ذخیره اسکناس ارزی صفر بود و ۱۸ میلیارد دلار را حراج کردید؟!

اظهارات دیروز رئیس‌جمهور، تأسف درباره سوءمدیریت ارزی دولت را مضاعف می‌کند.
آقای روحانی دیروز در مجلس گفت: به چه دلیل یک مرتبه در ماه‌های اولیه سال ۹۷، کشور و اقتصاد ما با التهاب مواجه شد، دلیل این بود که اولاً تحریم‌ها توانست بر بازار ارز، هم روانی و هم در عمل تأثیر بگذارد. مردم ما شاید همه ریزه‌کاری‌ها را ندانند، ما در اوایل سال ۹۷ در مقطعی قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ارزی ما تقریباً صفر بود، آن التهابات در بازار به وجود آمد و دولت ناچار شد برای آرام کردن بازار و نجات کشور از التهاب، تصمیماتی هرچند سخت اتخاذ و اجرا کند که برای دولت نه اولویت اول و دوم که اولویت سوم بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سال ۹۸ حدود ۸۱ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق‌ها پرداخت می‌کنیم. از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش رفاهی در بودجه ۹۸ هشتادویک هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق‌ها پرداخت می‌کنیم. کی باید صندوق‌ها را در مسیر درست قرار دهیم؟ تا کی باید بودجه صندوق‌ها از بودجه سالانه پرداخت شود؟ پس این همه سرمایه‌گذاری برای صندوق برای چه بود؟ این زمانی بود که ما مشکل داشتیم به سمت صندوق می‌رفتیم، صندوق بازنشستگی آن قدر پول داشت و به ما کمک می‌کرد. در زمان جنگ در شرایطی ما این کار را می‌کردیم. این صندوقی که به ما کمک می‌کرد ببینید به چه روزی افتاده است و تأمین اجتماعی که باید روی کار خودش بایستد و این همه بنگاه اقتصادی به اسم شستا درآمدش در سال چند درصد است و بنگاه‌های ضرردهش چند درصد است؟ ما در اقتصاد دولتی مشکل داریم، ما بخش خصوصی را تقویت نکردیم، محضر شما عرض می‌کنم اگر بخش خصوصی ما در کشور فعال بود و بار اقتصاد عمدتاً بر عهده بخش خصوصی بود امروز تأثیر تحریم در کشور ما به مراتب کمتر بود. اگر بار بودجه بر دوش نفت نبود حتماً اثر تحریم کمتر بود.
درباره این اظهارات باید پرسید چرا دولت در حالی که به اعتراف آقای روحانی در اوایل سال ۹۷ با صفر شدن ذخیره اسکناس ارزی مواجه بود، ۱۸ میلیارد دلار را به نرخ ۴,۲۰۰ تومان توزیع کرد؟! آیا این کمک به سناریوی دشمن نبود؟!
در مورد بخش دوم سخنان آقای روحانی جای سوال است که چرا با همه شعارهای پرطمطراق دولت، شستا و صندوق‌های بازنشستگی، از فرصت حل مشکلات کشور و تأمین بودجه، به مرز ضرر و زیان رسیدند. آیا پس از ۵ سال آزمون و خطا، این خبر خوش دولت به مردم است؟! یا اینکه دولت طبق منطق غلط امثال وزیر مستعفی را در شهرسازی می‌خواهد تکالیف مدیریتی خود را در قالب واگذاری و فروگذاری به دوش مردم بیندازد و هزینه‌های مضاعفی را بر مردم تحمیل کند؟!

حرف‌های ظریف گواهی فوت برجام بود

«اگر سخنان اخیر ظریف را بپذیریم که توافق هسته‌ای به‌دلیل مسائل امنیتی بوده و نه اقتصادی باید بگوییم دولتمردان آگاهانه از مردم سوءاستفاده کرده‌اند.»
به گزارش الف، با خروج آمریکا از برجام، ایران مانده و توافقی که عملاً فقط به تعهدات تهران پرداخته است؛ در واقع تنها قسمتی که از توافق هسته‌ای در حال حاضر اجرا می‌شود همان تعهدات ایران است. دولت هم که تا چند روز قبل به وعده وعیدهای اروپایی دلخوش شده بود در حال ناامید شدن است. سهم ایران از برجام «تقریباً هیچ» است. این حرف منتقدان و مخالفان نیست که صحبت رئیس کل سابق بانک مرکزی است. اما دولتمردان که دال مرکزی گفتمان دولت اعتدال یعنی همان برجام را شکست خورده می‌بینند و هیچ جایگزینی نیز برای ارائه ندارند، ناچار به قلب واقعیت شده‌اند.
چند روز قبل محمدجواد ظریف در مصاحبه‌ای عنوان کرد هدف از توافق هسته‌ای، مسئله اقتصاد و تحریم نبوده است. او در ادامه عنوان می‌کند: «دولت مجبور شد سرنوشت برجام را با اوضاع اقتصادی مردم گره بزند تا مطالبات را برای انعقاد توافق بالا ببرد.»
فارغ از مسائل اخلاقی که اتفاقاً بسیار مهم و حائز اهمیت هستند اگر سخنان ظریف را بپذیریم باید بگوییم دولتمردان عامدانه برای انجام پروژه‌های خود و توافق با کشورهای دیگر از مردم سوءاستفاده کرده‌اند و از آنها به مثابه یک اهرم فشار بهره گرفته‌اند.
اما اولاً ایده اصلی که منجر به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۹۲ شد بحث هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بود و شعار اصلی وی در انتخابات نیز چرخیدن چرخ کارخانه‌ها همزمان با چرخ سانتریفیوژها بوده است.
اینکه ۲۶ آذر ۹۲ بعد از توافق اولیه، از ظریف در جمع فعالان اقتصادی، صنعتگران، تولیدکنندگان و سازندگان داخلی به عنوان قهرمان قهرمانان صنعت و دیپلماسی کشور تقدیر شد. اصولاً اگر هدف مذاکرات اقتصاد و تحریم نبوده چرا وزیر امور خارجه در چنین همایشی شرکت کرده بود؟ مگر این که این امر را سوءاستفاده از فعالان اقتصادی و یک بازی برای فشار آوردن به مخالفان بدانیم.
همچنین در مقاطع مختلف حسن روحانی و وزیر امور خارجه وعده لغو یکباره و یکجای تحریم‌ها از روز اول اجرای برجام را داده بودند.
روحانی روز سه‌شنبه ۲۳ تیر ماه سال ۹۴ پس از اعلام توافق نهایی و در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفته بود: «به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق (برجام)، در روز اجرای توافق (دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق».
همچنین رئیس‌جمهور ۱۷ خرداد ۹۴ در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست گفته بود: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند».
حتی حسن روحانی در مرحله دوم انتخابات و در مناظره‌ها عنوان کرده بود: اگر رأی بیاورم غیر از تحریم‌های هسته‌ای که برداشتم، بقیه تحریم‌ها را هم برمی‌دارم.
در نهایت باید گفت طرح موضوع اینکه هدف برجام اقتصادی و رفع تحریم نبوده برای فرار از پاسخگویی و نپذیرفتن شکست برجام به‌دلیل مبنا و بنیان یک‌طرفه آن است.

مدیران شهری تهران نباید لواسان‌نشین باشند

یک جامعه‌شناس اصلاح‌طلب با کنایه به مدیران اصلاح‌طلب گفت مدیران شهرداری باید در تهران زندگی کنند نه اینکه منزل‌شان ویلای خارج از شهر باشد.
تقی آزاد ارمکی در گفت‌وگو با شفقنا اظهار داشت: شهردار تهران باید در تهران زندگی کرده باشد و سرمایه و خانواده‌اش اینجا باشد، نه اینکه منزل او ویلای خارج از شهر باشد و تنها برای مدیریت کردن به شهر بیاید. یکی از مشکلات مدیران شهر این است که در ویلاهای لواسان زندگی می‌کنند، و به شهر تهران علاقه‌ای ندارند.
وی می‌افزاید: عموم مدیران اینطور هستند. کدام مدیر کدام خیابان زندگی می‌کند؟ آدم‌های ذی‌نفوذ این شهر یا خارج از شهر زندگی می‌کنند یا جاهای بزرگ زندگی می‌کنند. چنین مدیری ترافیک را نمی‌فهمد. از محل عبور اتوبوس و خط ویژه حرکت می‌کند و ۴ ساعت در ترافیک نمی‌ماند که بفهمد مردم چقدر عذاب می‌کشند. کسی باید شهردار شده باشد که قبل از ریاست در ترافیک مانده باشد نه اینکه از وزارت آمده باشد و شهردار شده باشد و از قبل سمت شهردار، رئیس جمهور شود.
اظهارات آزاد ارمکی، مقارن باسخنان برخی اعضای اشرافی شورای شهر است که مدعی‌اند بلیت مترو باید ۱۰ هزار تومان شود.

مؤمنی: دولت، بودجه را حیاط خلوت خود کرده است

دولت در تنظیم بودجه ۹۸ دچار آشفتگی فکری است و هیچ کوششی برای اصلاح ساختار بودجه‌ریزی مشاهده نمی‌شود.
فرشاد مؤمنی کارشناس اقتصادی حامی دولت، ضمن بیان مطلب فوق در مؤسسه دین و اقتصاد به ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس پرداخت و گفت: درباره سهل‌انگاری‌های بزرگ و نابخشودنی از سوی دولت به طور کل و بانک مرکزی به طور اخص که موجب آشفتگی و بحران‌آفرینی از ناحیه کاهش ارزش پول ملی و افزایش بی‌ضابطه نرخ ارز شده است، صحبت کرده‌ایم. طبیعتاً بخشی از این سهل‌انگاری‌ها و ولنگاری‌ها در تحولات مربوط به هزینه‌های دولت انعکاس می‌یابد. باید از تمامی اندیشمندان مدد بگیریم تا با ارائه تحلیل‌های عمیق از طول و عرض بودجه سال ۹۸، کمک کنند تا دولت از این آشفتگی فکری که در تدوین سیاست‌های اقتصادی رنج می‌برد بیرون بیاید.
اما هم در نطق بودجه‌ای رئیس‌جمهور و هم در کلیات سند لایحه با کمال تأسف مشاهده می‌کنیم که هیچ یک از مشکلات ساختاری بودجه مورد توجه دولت قرار نگرفته است و هیچ کوششی برای اصلاح ساختار بودجه‌ریزی مشاهده نمی‌شود.
وی متذکر شد: شاهد هستیم در شرایط رکود عمق یافته و تورم رو به فزاینده، بودجه شرکت‌های دولتی دو برابر بودجه عمومی دولت و دو سوم بودجه کل را شامل می‌شود و همچنان نقش حیاط خلوت خود راحفظ کرده است.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: متأسفانه همانند پنج سال اخیر هیچ اهتمامی در این زمینه نمی‌بینم و آسیب‌پذیری مالی دولت حرکت به سمت رفتارهای ناهنجار و انتقال ناتوانی‌ها و نارسایی‌های خود به زندگی مردم را اجتناب‌ناپذیر می‌کند و همچنان در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: در یک تحقیق صورت گرفته از کارافتادگی بودجه و بی‌معنا شدن همه نظارت‌ها بر روی بودجه نشان داده شد و براساس مفاد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت حدود ۳۰ درصد از اعتبارات جاری و عمرانی مصوب قابلیت جابجایی دارد که یک شوک بزرگ در راستای از برنامه خارج کردن بودجه است یعنی ۳۰ درصد کل منابع بودجه از خواسته قانون‌گذار متمایز و تابع صلاحدید شخصی و عموماً غیرکارشناسی مجریان است.
مؤمنی ادامه داد: حتی در سال‌های عادی اقتصاد همواره ۲۰ درصد کل اعتبارات به ردیف‌های متفرقه مربوط است که خصلت غیربرنامه‌ای دارد و به سهولت می‌تواند تابع صلاحدیدهای شخصی باشد. در سال‌های اخیر در برخی سال‌ها سهم آن از بودجه بالغ بر ۳۸ درصد هم رسیده بود.

ایران

رشوه به سودان برای دوری از ایران و ترکیه

خبر اول اینکه، روزنامه «ینی شفق» به نقل از منابع سودانی نوشت، بعد از آنکه سودان به رشوه‌های هنگفت عربستان سعودی و امارات عربی متحده برای برهم زدن روابط با ترکیه، قطر و ایران دست رد زد، تنش‌ها و ناآرامی‌هایی در این کشور به وقوع پیوست. به گزارش تابناک، «محمد مصطفی» رهبر حزب کنگره ملی سودان می‌گوید که یک کشور سوم (نامش را فاش نکرد) از جانب ریاض به خارطوم مبلغ هنگفتی پیشنهاد داده تا روابطش را با آنکارا برهم زند، زیرا پیشنهاد کمک ترکیه به سودان برای احیای جزیره «سواکن» در دریای سرخ، آنها را ناخشنود کرده است. بر اساس این گزارش، سودان این رشوه را قبول نکرده و روابط با ترکیه، ایران و قطر را برهم نزد، به همین دلیل عربستان سعودی و امارات با اقدامات پشت پرده قیمت سوخت و نان را در این کشور افزایش داده و اعتراض‌هایی را نیز به بهانه مشکلات اقصادی طرح‌ریزی کردند.

کارگران فولاد اهواز به جز ۷ نفر آزاد شدند

خبر دیگر اینکه، فرزانه زیلابی، وکیل مدافع تعدادی از کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد اهواز درباره آخرین وضعیت بازداشت کارگران گروه ملی فولاد اهواز اظهار داشت: بازداشتی‌های اخیر این کارگران ۴۱ نفر بودند که تاکنون همه آنها به جز هفت کارگر به قید کفالت آزاد شدند. به گزارش ایرنا، این وکیل دادگستری افزود: از این هفت کارگر، دو نفر در زندان مرکزی اهواز هستند و غریب حویزاوی از بازداشتگاه امنیتی به زندان منتقل شده است.
پرونده در شعبه بیستم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز مطرح و حسب اعلام بازپرس اتهام همه آنها امنیتی است و همین امر مانع وکالت اینجانب در پرونده شده است؛ البته برخی کارگران بازداشتی آزاد شده، اتهام تفهیم شده به خود را اخلال در نظم عمومی از طریق برگزاری تجمع غیرقانونی اعلام کردند که این اتهام زیرمجموعه اتهام‌های امنیتی مشمول تبصره ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری در خصوص وکلای معتمد رئیس قوه قضائیه نیست.

تلاش ترکیه برای افزایش مدت معافیت از تحریم‌های نفتی ایران

دست آخر اینکه، به گفته وزیر تجارت ترکیه، این کشور به دنبال افزایش دوره معافیت خود از تحریم‌های نفتی ایران است. وزیر تجارت ترکیه روز پنجشنبه گفته است که آنکارا به دنبال افزایش مدت معافیت‌های خود در برابر تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه ایران است که این مسأله تحریم روی کشورهایی که با ایران همکاری می‌کنند، اثر می‌گذارد. به گزارش ایسنا، «رخسار پکان» تصریح کرد: ما توافقنامه تجارت آزاد با ایران داریم؛ چگونه می‌توانیم همکاری‌مان را در چنین شرایطی ادامه دهیم؟ وی در مصاحبه با ان‌تی‌وی در این باره افزود: ما در رابطه با کالاهای وارداتی با ایران قرارداد ترجیحی امضا شده داریم. ما در سطح وزارتی و نمایندگان فنی این همکاری را انجام می‌دهیم تا ترکیه از این ممنوعیت‌ها مستثنی شود.

خراسان

شرط جالب دولت برای سیگاری نبودن شهرداران

پس از گذشت ۲۰ سال از مصوبه شهریورماه سال ۱۳۷۷ دولت اصلاحات در خصوص ویژگی‌های قانونی شهردار منتخب شورای شهر، یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه‌ای به رحمانی فضلی وزیر کشور ضمن لغو مصوبه قبلی، مواردی را به عنوان شروط جدید این انتخاب اعلام کرده که از جمله آن، نداشتن هیچ گونه بدهی قطعی معوق به همان شهرداری، پروازی نبودن وی و خانواده اش و نیز اعتیاد نداشتن به دخانیات است.

رکورد عجیب تصویب یک پیشنهاد در کابینه

در حالی که هیئت وزیران با تصویب مصوبه شماره ۱۳۰۷۴۰، آئین نامه نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی را تصویب و ابلاغ کرد که بر اساس آن، تعریف کامل‌تری از فرد کشاورز بیان شده، بررسی‌ها نشان می‌دهد این پیشنهاد با شماره ۵۸۴۰ در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ توسط وزیر جهادکشاورزی دولت احمدی نژاد به هیئت دولت واصل شده بود اما تصویب آن پس از گذشت ۵ سال و ۷ ماه، توسط اعضای کابینه انجام گرفته است.

آرمان

«لنزور» و «جیک‌وپیک» جای اینستاگرام!

شنیده شد که دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه تعداد قابل‌توجهی از جامعه مذهبی کشور درباره اینستاگرام انتقاداتی دارند، از جایگزین مشابه داخلی این شبکه اجتماعی با اپلیکیشن‌های «لنزور» و «جیک و پیک» سخن گفته است.

حمله تند کیهان به ظریف

شنیده شد که کیهان بعد از مدت‌ها حمله به ظریف، سرانجام در شماره روز پنجشنبه گذشته خود، او را «وقیح» خواند! این روزنامه با اشاره به مصاحبه اخیر وزیرخارجه با خراسان که گفته بود همه هدف برجام اقتصادی نبود، با ادبیات فحش‌گونه نوشت: تصریح وقیحانه محمدجواد ظریف مبنی بر فریب اقتصادی مردم در برجام، سزاوار توبیخ وی و دیگر دولتمردان مسئول، در مجلس و دستگاه قضائی است.

۷ کارگر بازداشتی آزاد نشدند

شنیده شد که وکیل مدافع تعدادی از کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد اهواز درباره آخرین وضعیت بازداشت کارگران گروه ملی فولاد اهواز اظهار داشت: بازداشتی‌های اخیر این کارگران ۴۱ تن بودند که تاکنون همه آنها به جز هفت کارگر به قید کفالت آزاد شده‌اند. فرزانه زیلابی افزود: از این هفت کارگر، دو نفر در زندان مرکزی اهواز هستند و غریب حویزاوی از بازداشتگاه امنیتی به زندان منتقل شده است.

افشاگری علم‌الهدی از فتنه ۹۸

شنیده شد که امام جمعه مشهد گفت: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حال مقدمه‌چینی اجرای فتنه جدید در سال ۹۸ با نقش‌آفرینی خواص هستند. وی افزود: دشمن در حال زمینه‌سازی توطئه فتنه ۹۸ با استفاده مجدد از خواص است که باید مردم با بصیرت در عرصه نظام ایستادگی کنند و انقلاب ۴۰ ساله خود را ادامه دهند و در این مسیر جریان‌هایی تحت عناوین مختلف نباید باعث شود مردم از حمایت نظام منصرف شوند.

شهادت ۲ مأمور در درگیری با اشرار

شنیده شد که بامداد روز پنجشنبه بر اثر درگیری پلیس کرمان با اشرار، ستوان سوم سلمان رهنما از بردسیر و سرباز حمیدرضا اسدی اهل اصفهان آسمانی شدند. به گزارش پایگاه خبری شهدای ناجا، بامداد روز پنجشنبه گذشته بر اثر درگیری پلیس کرمان در منطقه بردسیر با اشرار دو نفر از پرسنل پاسگاه گلریز آسمانی شدند. بر اساس اطلاعات دریافتی ستوان سوم سلمان رهنما از بردسیر و سرباز حمیدرضا اسدی اهل اصفهان در این درگیری شهید شدند.

بهنام صفوی در سی‌سی‌یو بستری شد

شنیده شد که بهنام صفوی، خواننده موسیقی پاپ که از چندی پیش دچار مشکلات جسمی شده است، بار دیگر در بخش ویژه یکی از بیمارستان‌ها بستری شد. بهنام صفوی، خواننده موسیقی پاپ که طی چندین ماه گذشته درگیر مراحل درمانی عارضه مغزی خود بود، از روز چهارشنبه پنجم دی به دلیل وخامت اوضاع جسمانی‌اش در بخش سی سی یو یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده است. بهنام صفوی، مرداد سال ۹۶، عمل جراحی موفقیت‌آمیزی در شهر هانوفر آلمان تحت نظارت پروفسور سمیعی داشت.

رفتار نمایندگان پسندیده نبود

شنیده شد که نایب‌رئیس مجلس رفتار نمایندگان در زمان سخنرانی حسن روحانی درباره بودجه سال ۹۸ را نامناسب می‌داند و می‌گوید که هیأت‌رئیسه مجلس حتماً به این موضوع ورود خواهد کرد. رئیس‌جمهوری در حالی سه‌شنبه‌ای که گذشت، برای ارائه بودجه سال ۹۸ به بهارستان رفت که بعضی از نمایندگان خوزستان هنگام سخنرانی او به سمت تریبون او رفتند و در مورد مساله آب به این موضوع اعتراض کردند؛ اعتراضی که چنددقیقه‌ای اظهارات روحانی را قطع و او را مجبور کرد که چندین‌بار درباره تدابیر دولت برای حل مشکل آب استان‌ها اظهارنظر کند.

توافق کی‌روش با فدراسیون فوتبال کلمبیا

شنیده شد که سایت «directvsports» با اشاره به مذاکرات چندماهه کارلوس کی‌روش با فدراسیون فوتبال کلمبیا، اعلام کرد که ممکن است به‌زودی سرمربیگری کی‌روش در تیم ملی کلمبیا اعلام شود. این سایت نوشت که کی‌روش با فدراسیون کلمبیا به توافقات مالی هم رسیده و منتظر اتمام جام ملت‌های آسیا است تا خبر حضور سرمربی تیم ملی ایران در کلمبیا به‌صورت رسمی اعلام شود. در این خبر، سوابق کارلوس کی‌روش در تیم‌های مختلف از جمله پرتغال، آفریقای‌جنوبی، امارات و همچنین عملکرد خوب تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه آورده شده و از این مربی به‌عنوان سازنده نسل طلایی فوتبال پرتغال یاد شده است.

دستگیری ۲ مسئول پیشین در ساوه

شنیده شد که فرمانده انتظامی شهرستان ساوه از دستگیری دهیار و عضو شورای اسلامی دوره گذشته در دو روستای این شهرستان به اتهام اختلاس شش‌میلیاردریالی خبر داد. پرویز اسدی گفت: در پی اعلام گزارشی از اختلاس یک نفر از دهیاران و یکی از اعضای شورای اسلامی در دوره گذشته، تحقیقات تخصصی پلیس برای بررسی موضوع آغاز شد. وی افزود: در انجام تحقیقات پلیس مشخص شد که این افراد با سوءاستفاده از موقعیت شغلی خود با فروش اراضی و فاکتورسازی در حدود شش‌میلیاردریال اختلاس کرده‌اند. این مقام انتظامی تصریح کرد: با تکمیل تحقیقات پلیس، هر دو متهم پرونده دستگیر و برای برخورد قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.

پیشنهاد برگزاری رفراندوم درباره بودجه

شنیده شد که نماینده شیراز با اشاره به عدم رضایت مردم از تخصیص بودجه به برخی از مؤسسات فرهنگی گفت: درباره بحث رفراندوم، بارها گفته‌ام که این اصل معطل‌شده قانون لازم‌الاجراست. در واقع اصل ۵۹ قانون اساسی، آنقدر معطل مانده که برای قانونگذار و مجری و مردم ناآشنا شده است. بهرام پارسایی افزود: نه‌فقط در این موضوع بلکه در بسیاری از موضوعات لاینحل دیگر، رفراندوم چاره کار است، چون در نهایت چوب بسیاری از مشکلات را مردم می‌خورند. نتیجه تصمیمات ما برای مردم ملموس است و در نهایت هم آنها باید قضاوت کنند و نظر بدهند. اما به جایی رسیدیم که اگر کسی از اصل ۵۹ قانون اساسی یعنی رفراندوم سخن بگوید، به او تهمت ضدانقلاب‌بودن می‌زنند و برخی نظر مردم را برنمی‌تابند.

انتقاد فرماندار کرمان از افزایش جمعیت سگ‌ها

شنیده شد که فرماندار شهرستان کرمان گفت: وجود سگ‌ها در کرمان جز مشکلات بهداشتی، مشکلات فرهنگی نیز ایجاد کرده و در خانه‌ها نیز سگ نگهداری می‌کنند که مشکلات زیادی را برای همسایگان در آپارتمان‌ها ایجاد کرده است. علی بابایی در جلسه ستاد ساماندهی سگ‌های بلاصاحب شهرستان کرمان، اظهار داشت: وجود همه موجودات به اندازه لازم خلقت، نیاز بشر است و در آن شکی نیست اما امروز توازن وجود سگ‌ها در جامعه به‌هم خورده و تعداد آنها رو به افزایش است. وی با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی برای کنترل سگ‌های بلاصاحب در کرمان لازم است، گفت: امروز بحث بهداشت و سلامت مردم در خطر است و در این زمینه همه دستگاه‌های متولی باید به وظایف خود عمل کنند.