جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری / اپلیکیشن‌های «لنزور» و «جیک و پیک» جایگزین مشابه داخلی شبکه اجتماعی اینستاگرام!

بسته ویژه خبری / اپلیکیشن‌های «لنزور» و «جیک و پیک» جایگزین مشابه داخلی شبکه اجتماعی اینستاگرام!

 

«لنزور» و «جیک و پیک» به‌جای اینستاگرام!

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه تعداد قابل‌توجهی از جامعه مذهبی کشور درباره اینستاگرام انتقاداتی دارند، از جایگزین مشابه داخلی این شبکه اجتماعی با اپلیکیشن‌های «لنزور» و «جیک و پیک» سخن گفته است.

همه ۴۱ کارگر بازداشتی گروه ملی اهواز به جز ۷ تن آزاد شدند

فرزانه زیلابی، وکیل مدافع تعدادی از کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد اهواز در گفت ‌وگو با ایرنا درباره آخرین وضعیت بازداشت‌ کارگران گروه ملی فولاد اهواز اظهار داشت: بازداشتی‌های اخیر این کارگران 41 تن بودند که تاکنون همه آنها به جز هفت کارگر به قید کفالت آزاد شدند. این وکیل دادگستری افزود: از این هفت کارگر، دو نفر در زندان مرکزی اهواز هستند و غریب حویزاوی از بازداشتگاه امنیتی به زندان منتقل شده است. پرونده در شعبه بیستم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز مطرح و حسب اعلام بازپرس اتهام همه آنها امنیتی است و همین امر مانع وکالت اینجانب در پرونده شده است؛ البته برخی از کارگران بازداشتی آزاد شده، اتهام تفهیم شده به خود را اخلال در نظم عمومی از طریق برگزاری تجمع غیر قانونی اعلام کردند که این اتهام زیرمجموعه اتهام‌های امنیتی مشمول تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری درخصوص وکلای معتمد رئیس قوه قضاییه نیست. مسأله از دو فرض خارج نیست؛ یا اتهام به درستی تفهیم نشده یا آن گونه که موکلانم اظهار داشته اند، اتهام آنها غیر امنیتی است. برای شفاف شدن واقعیت امر این موضوع را از طریق دادستانی پیگیری خواهیم کرد.

خاطره توکلی از مخالفت آیت‌الله شاهرودی با اقدام سعید مرتضوی

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر خاطره‌ای از زمان ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بر قوه قضاییه، از مخالفت او با یک تصمیم سعید مرتضوی خبر داد. احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر خاطره‌ای از زمان ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بر قوه قضاییه، از مخالفت او با یک تصمیم سعید مرتضوی خبر داد. احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار «انتخاب»، با ذکر خاطره‌ای از آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: آیت الله شاهرودی انسان بسیار باز و روشنفکری بودند. به یاد دارم زمانی سایت الف. توسط آقای مرتضوی فیلتر شده بود؛ در آن زمان من بیانیه‌ای تند علیه این اقدام منتشر کردم و پس از آن هم به خدمت آیت الله شاهرودی رسیدم. توکلی ادامه داد: آیت الله شاهرودی در ابتدا به حرف‌های من گوش سپردند و بعد با آقای مرتضوی تماس گرفتند و به او اعلام کردند اقدام به مسدود سازی سایت الف. تصمیم درستی نبوده است و استدلال آقای مرتضوی برای این مورد غلط است و حق با توکلی است؛ پس از آن هم سایت باز شد. او ادامه داد: در مدت کمی هم خدمت ایشان بودم همیشه شاهد بودم نظرات مخالف خود را می‌شنیدند و جمع بندی می‌کردند. توکلی همچنین درباره رئیس آینده مجمع تشخیص نیز گفت: به پیشواز انتخاب ریاست مجمع نمی‌روم و ترجیح می‌دهم صبر کنم تا خود رهبری در این مورد تصمیم گیری کنند.

اشتباه تاریخی اصلاح‌طلبان به روایت تاجیک

محمدرضا تاجیک معتقد است که ایران امروز، سرحال نیست تا جایی که هر جمعیت، فرد و نهادی در حال جدا شدن از کارکرد اصلی و ذاتی خود است. کسانی که به مثابه گروه‌های مرجع نقش‌آفرینی می‌کردند به طور فزاینده‌ای در حال مرجعیت‌زدایی هستند و سنت، عرف و فرهنگ دیرینه‌ای که روحی زیبا به جامعه می‌داد اندک اندک در حال از دست دادن زیبایی خود است. محمدرضا تاجیک برای رفع این ناخوش‌احوالی یک راه‌حل دارد: «اکنون زمان درنگ ـ به معنی تأمل و توقف نقادانه ـ است. معتقدم اگر باید زمانی را برای درنگ در نظر بگیریم، آن زمان هم‌اکنون است. هم‌اکنون باید به نقد آگاهانه و شجاعانه از خود بپردازیم. هم‌اکنون باید محاسبه نفس داشته باشیم و ببینیم که در این مسیر کجا بیراهه، کج‌راهه و کجا درست رفته‌ایم.» اشاره او به نابسامانی‌های ذهنی موجود در فضای عمومی و سیاسی کشور است. در تحلیل شرایط جاری کشور می‌گوید: «میان واقعیت زندگی روزمره مردم و یوتوپی‌هایی که قرار بود به صورت هتروتوپیا عمل کند، شکاف عمیقی وجود دارد و برای کاهش این فاصله نیازمند یک درنگ تاریخی هستیم.»

او در ادامه هرچند تنها چاره عبور از بحران‌ها و ابربحران‌های جاری را اصلاح‌طلبی اعلام کرد، در عین حال به این مسأله هم اعتراف کرد که برخی از اصلاح‌طلبان و جریان‌های اصلاح‌طلب به نام نامی اصلاح‌طلبی در حال تجارت‌اند. به اعتقاد این استاد دانشگاه، اصلاح‌طلبان باید نقش تاریخی خود را در قبال جامعه ایرانی به درستی ایفا کنند. ایفای درست نقش تاریخی از منظر او چیزی نیست جز اینکه اصلاح‌طلبان از برج عاج گفتمان‌های فربه و زیبا پایین بیایند و پایشان را روی زمین بگذارند. به اعتقاد تاجیک رفرمیست‌های سیاسی ایران اگر می‌خواهند، بخشی از حل مشکل مردم باشند، باید در میان مردم و با مردم حرکت کنند. همین است که در ادامه پیشنهاد می‌دهد تا سران اصلاحات و بازیگران اصلاح‌طلب فاصله بیشتر شده با دولت مستقر را حفظ کنند و با حسن روحانی و دولت اعتدال، نقادانه رفتار کنند. او البته نقد‌های جدی هم به جامعه روشنفکری دارد تا جایی که صریح و بدون لکنت زبان می‌گوید: «جامعه روشنفکری ایران در تعطیلات تاریخی به سر می‌برد.»

دو توئیت جدید ترامپ پس از بازگشت از عراق

تازه همین الان از سفر عراق و آلمان به خانه برگشته ایم. از یک چیزی مطمئنم و آن اینکه نمایندگان کشورمان افرادی باورنکردنی هستند- مردم میدانند چگونه پیروز شوند! دموکراتها بالاخره فهمیدند که ما نیاز مبرم به دیوار امنیتی در مرزهای جنوبی داریم؟ نیاز به توقف مواد مخدر، قاچاق انسان، باندهای جنایتکار و گانگستر و جلوگیری از ورودشان به کشور داریم؟ آیا دموکراتها فهمیدند که اغلب کسانی که دستمزد نگرفته‌اند، دموکرات هستند؟

پیگیری خانواده سیدامامی در پرونده شکایت از صداوسیما

وکیل مدافع اولیای دم کاووس سیدامامی از متهمان پرونده محیط زیست از ارائه تقاضای موکلانش به شعبه بازپرسی دادسرای کارکنان دولت مبنی بر احضار مجدد مسئولان صدا و سیما و تلاش برای رفع ممنوع الخروجی مادرشان خبر داد. پیام درفشان روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به شکایت اولیای دم سیدامامی از رئیس، معاون سیاسی و مدیر شبکه دوم صدا و سیما و همچنین تهیه کننده برنامه خبری 20:30 به خاطر پخش برنامه ای تحت عنوان « منطقه ممنوعه» اظهار داشت: بعد از طرح این شکایت، یک مرتبه نماینده حقوقی صدا و سیما در شعبه بازپرسی حضور یافت و رونوشتی از مستندات ما دریافت کرد تا به آنها پاسخ بدهد. این وکیل دادگستری افزود: در آخرین مراجعه ای که به شعبه بازپرسی دادسرای کارکنان دولت داشتیم، طی لایحه ای از بازپرس پرونده تقاضا کردیم، نماینده حقوقی یا مسئولان صدا و سیما که مورد شکایت قرار گرفته، برای پاسخگویی مجدد در دادسرا حضور یابند.

رکورد شکنی مجدد آمازون به مناسبت کریسمس

شرکت آمازون اعلام کرد، به مناسبت سال جدید میلادی رکوردهایی بی نظیر ثبت کرده است؛ رکوردهایی که پیش از این و در سال گذشته میلادی نیز مشابهشان ثبت شده بود. به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، آمازون اعلام کرده که به مناسبت تعطیلات سال نو میلادی، ده ها میلیون تن به عنوان مشترکین جدید این غول خرده فروشی آنلاین نام نویسی کرده اند. بر این اساس میلیون ها مشتری برای نخستین بار در سراسر جهان از سرویس های آمازون استفاده کرده اند که در مقایسه با سال گذشته میلادی رکوردی خیره کننده است.

با قلدری دانشگاه علوم تحقیقات را گرفتند و ساختند

خرم، وزیر سابق راه و ترابری گفت: زمین دانشگاه علوم تحقیقات را خارج از ضوابط قانونی در ارتفاع ۱۸۰۰ متری، قلدرمآبانه تصرف کردند و ساختند و به این قلدری هم افتخار می‌کردند. محل احداث دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در منطقه ۵ تهران یکی از بدترین مکان‌های استقرار در جهان است. طبق اصول شهرسازی، محیط دانشگاه و اطراف آن حتماً باید برای عبور پیاده، دوچرخه و خودرو شیب ملایم داشته باشد و به هیچ عنوان نباید در محیط ناهموار این‌چنینی اقدام به ساخت و ساز کرد. اساساً ساخت وساز در شیب بالای ۵ درجه خطرناک است، این دانشگاه با شیب‌های غیرمجاز در نقطه ارتفاعی در منطقه‌ای برفگیر و دارای یخ‌زدگی ساخته شده است. وقتی آنجا یخبندان می‌شود، آدم پیاده هم سر می‌خورد، چه برسد به ماشین.

انتقاد یک نماینده مجلس از غیر قابل نظارت بودن دانشگاه آزاد

عبدالکریم حسین زاده در تویتر خود نوشت: دانشگاهآزاد از نظارت‌ناپذیرترین سازمان‌هاست، اگر زیر نظر وزارت علوم بود امکان استیضاح داشتیم. فرضاً اتوبوس فرسوده بود و راننده‌ کارت سلامت نداشت، باز هم مقصر نیستند. مقصر شمایید که به وظیفه خود عمل نکردید و غیرقابل نظارت هستید. شرممان که در مرگ فرزندانمان هم عذرخواهی بلد نیستیم. حدود دو میلیون دانشجو در دانشگاه آزاد در حال تحصیل هستند و نه تنها که هاشمی حتی اگر خاتمی هم رئیس آنجا بود، دانشگاه آزاد باید زیر نظر وزارت علوم باشد تا ملت و وکلای ملت بتوانند ابزار نظارتی داشته باشند.

وزیر اقتصاد مانع اعمال نفوذ «حسین فریدون» در چینش هیأت مدیره ‌ها شود

ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به برخی اخبار مبنی بر اعمال نفوذ «حسین فریدون» برای چینش ترکیب هیأت مدیره برخی بانک‌ها، گفت: متأسفانه یکی از مدیران منسوب به وی که مدیرعامل یکی از بانک‌های بزرگ هم شده بود توسط فریدون سفارش شده و با اعمال نفوذ وی بر آن صندلی نشسته بود. به فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد توصیه می‌کنم صادقانه با مردم درمورد فشارهای وارده حرف بزند تا مانع حضور افراد فاقد اهلیت در سیستم پولی و بانکی شود. نباید اجازه دهیم افراد از نفوذشان برای تعیین اشخاصی که اهلیت حضور در هیأت مدیره بانک‌ها و سیستم پولی را ندارند سواستفاده کنند. /فارس

استعفا و عذرخواهی هم بلد نیستید؟

عصر ایران نوشت: هرچه منتظر ماندم تا خبر استعفایی، عذرخواهی از مسؤولان دانشگاه آزاد و کشور بابت حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات به گوشم برسد، نرسید که نرسید. نمی‌دانم دیگر چه اتفاقی باید می‌افتاد که حضرات مسئول در این ماجرا، قلم به دست می‌گرفتند و استعفا نامه خود را می‌نوشتند و در برابر مردم خم می‌شدند و عذرخواهی می‌کردند. به خدا خسته شده‌ایم. مدیریت که بلد نیستید که اگر بلد بودید، ما شاهد این چنین حوادث تلخی نبودیم، آیا عذرخواهی و استعفا هم بلد نیستید؟

دینداری ما کاریکاتوری است؛ همه دنبال کاسبی هستیم

سیدحسن خمینی گفت: اگر حجاب سیاست، حکومت و انقلاب شخصیت امام را نپوشانده بود، چهره علمی ایشان مشخص تر می شد. او گفت: اعجاز سخن امام در رجوع به ادلّه نبود، بلکه در آن بود که به علل مراجعه می کرد. امام دردها را نشان می داد و خودش نیز دوای درد شد. ما مقدار زیادی گرفتار ادلّه شده ایم، در حالی که باید به علل بپردازیم. دینداری ما کاریکاتوری است و تناسب ها در آن بر هم ریخته است. آیا واقعا قبح اعمال در نگاه ما به همان اندازه است که شریعت می گوید؟! الغیبه اشدّ من الزنا. اگر کسی به خمر لب زده باشد، هرگز با او رفاقت نمی کنیم، اما یقین دارم پشت سر کسی که پنج دقیقه قبل غیبت کرده نماز هم می خوانیم. آیا توانسته ایم حبّ نفس را از دنیای خودمان دور کنیم؟! همه دنبال کاسبی هستیم. همه آنچه که مردم از ما انتظار دارند، آن چیزی نیست که در کتاب ها می خوانیم. امروزه با جامعه ای مواجه شده ایم که انتظارات آن فراتر از چیزی است که ما در کتاب ها می خوانیم؛ مشکل از کسانی است که اینها را باید به ما یاد می دادند و ندادند. /انتخاب

کنایه عباس عبدی به کیهان در ماجرای اتوبوس علوم تحقیقات

غباس عبدی در توییتر خود نوشت: بدشانسی دانشجویان دانشگاه آزاد در این است که اگر حادثه‌ای برایشان رخ دهد،که داد،اصولگرایان عزیز بی خیال آنان می‌شوند. از نظر اینان ارزش جان ۱۰ دانشجوی نخبه بالای کارشناسی به اندازه مرگ یک کودک پناهجو در آمریکاست. می‌گویید نه؟ به این دو عکس که دو روز متوالی یک روزنامه انقلابی است نگاه کنید.

خاطره توکلی از مخالفت آیت‌الله شاهرودی با اقدام سعید مرتضوی/اشتباه تاریخی اصلاح‌طلبان به روایت تاجیک/استعفا و عذرخواهی هم بلد نیستید؟
شهرام ناظری در بیمارستان بستری شد
برادر شهرام ناظری از بستری شدن این خواننده در بیمارستان به دلیل عفونت ریوی و لغو کنسرت های وی خبر داد. سعدی ناظری در گفت‌وگو با ایرنا، ضمن تأیید خبر بیماری شهرام ناظری اظهار داشت: وی به علت عفونت ریوی در بیمارستان بستری شده است. ناظری با بیان اینکه برادرش در شرایط ایزوله در بیمارستان است، تأکید کرد: در این وضعیت به جز تیم پزشکی، من و خواهر پزشک ایشان کسی اجازه ملاقات را ندارد. وی از مردم و هواداران این هنرمند خواست برای رفاه حال بیمار از حضور در بیمارستان خودداری کنند.

مطهری: رفتار نمایندگان هنگام سخنرانی روحانی پسندیده نبود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی رفتار نمایندگان در زمان سخنرانی حسن روحانی درباره بودجه سال 98 را نامناسب می‌داند و می گوید که هیأت رئیسه مجلس حتما به این موضوع ورود خواهد کرد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری در حالی سه شنبه‌ای که گذشت، برای ارائه بودجه سال 98 به بهارستان رفت که بعضی از نمایندگان خوزستان هنگام سخنرانی او به سمت تریبون او رفتند و در مورد موضوع آب به این موضوع اعتراض کردند؛ اعتراضی که چند دقیقه‌ای اظهارات روحانی را قطع و او را مجبور کرد که چندین بار درباره تدابیر دولت برای حل مشکل آب استان‌ها اظهارنظر کند.

پیشنهاد یک نماینده برای برگزاری رفراندم در باره بودجه

بهرام پارسایی، تناینده شیراز با اشاره به عدم رضایت مردم از تخصیص بودجه به برخی از مؤسسات فرهنگی گفت: درباره بحث رفراندوم، بارها گفته ام که این اصل معطل شده قانون لازم الاجراست. در واقع اصل 59 قانون اساسی، آنقدر معطل مانده که برای قانون گذار و مجری و مردم نا آشنا شده است. او ادامه داد: نه فقط در این موضوع بلکه در بسیاری از موضوعات لاینحل دیگر، رفراندوم چاره کار است، چون در نهایت چوب بسیاری از مشکلات را مردم می خورند. نتیجه تصمیمات ما برای مردم ملموس است و در نهایت هم آنها باید قضاوت کنند و نظر بدهند. اما به جایی رسیدیم که اگر کسی از اصل 59 قانون اساسی یعنی رفراندوم سخن بگوید، به او تهمت ضد انقلاب بودن می زنند و برخی نظر مردم را برنمی تابند.

پروانه سلحشوری: مسئولین ارشد دانشگاه آزاد باید استعفا می دادند

پروانه سلحشوری درباره حادثه اخیر دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و جان باختن تعدادی از دانشجویان این دانشگاه، اظهار داشت: ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار این حادثه، بسیار متأسفم که در کشور ما چنین اتفاقاتی رخ می دهد، هنوز داغ دانش آموزان زاهدانی بر دل ماست که حادثه تلخ دیگری اتفاق افتاد. فکر نمی کنم این اتفاقات هیچ گاه از خاطرات محو شود. سلحشوری در پایان گفت: در هر کشور دیگری بود مسئولین آن بلافاصله استعفا می دادند. در این کشور ارزانتر از جان انسان چیزی وجود دارد؟ مسئولین ارشد دانشگاه آزاد و دانشگاه علوم و تحقیقات حداقل احترامی که می توانستند به افکار عمومی بگذارند این بود که استعفا دهند، در مقابل قصوری که انجام شد استعفا کمترین اقدام بود.

افشاگری علم‌الهدی از فتنه ۹۸

امام جمعه مشهد گفت: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حال مقدمه چینی اجرای فتنه جدید در سال ۹۸ با نقش آفرینی خواص هستند. وی گفت: دشمن در حال زمینه سازی توطئه فتنه ۹۸ با استفاده مجدد از خواص است که باید مردم با بصیرت در عرصه نظام ایستادگی کنند و انقلاب ۴۰ ساله خود را ادامه دهند و در این مسیر جریان هایی تحت عناوین مختلف نباید باعث شود مردم از حمایت نظام منصرف شوند.