شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » سفر غیرمترقبه دونالد ترامپ به عراق!

سفر غیرمترقبه دونالد ترامپ به عراق!

انتظار می‌رود که وی به مدت سه ساعت در عراق حضور داشته باشد.

دیدار دونالد و ملانیا ترامپ با نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی الاسد عراق
دیدار دونالد و ملانیا ترامپ با نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی الاسد عراق

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه پنجم دی‌ماه به طور غیرمترقبه برای دیدار کریسمس با سربازان آمریکایی به عراق رفت.

رادیو فردا- پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ / به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری آمریکا در ادامه از تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه دفاع کرده و گفته است، تاخیری در این زمینه وجود نخواهد داشت.دونالد ترامپ همچنین در جریان دیدار از پایگاه هوایی «عین‌الاسد» در غرب عراق تصریح کرد که ایالات متحده دیر زمانی است که برای دیگر کشورها در حال جنگ است.این عادلانه نیست که همه بار مسئولیت بر دوش ما باشد. ما نمی‌خواهیم دیگر اجازه بدهیم که دیگران از ما سوءاستفاده بکنند و ارتش بی‌نظیر ما را برای محافظت از خود بکار گیرند.

این نخستین سفر دونالد ترامپ به یک منطقه جنگی طی دو سال حضور وی در کاخ سفید و چند روز پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هواپیمای ویژه رئیس‌جمهوری شامگاه چهارشنبه در پایگاه هوایی «عین‌الاسد» در غرب بغداد به زمین نشست و علاوه بر ملانیا ترامپ، همسرش، گروه کوچکی از دستیاران، ماموران مخفی و شماری از خبرنگاران او را همراهی می‌کنند.

رویترز می‌نویسد که آقای ترامپ به دلیل دیدار نکردن با نیروهای آمریکایی از زمان آغاز ریاست جمهوری‌اش در ژانویه سال ۲۰۱۷، در ارتش مورد انتقاد بوده است بویژه اینکه ماه گذشته حضور در یک گورستان مربوط به کشته‌شدگان جنگ جهانی اول در فرانسه را به دلیل بارش باران لغو کرد.

دونالد ترامپ در دیدار از عراق جا پای جرج بوش و باراک اوباما، روسای جمهوری پیشین آمریکا، گذاشته است که آنها نیز به صورت غیرمنتظره به این کشور سفر کردند.

با وجود اینکه به دلیل شکست گروه حکومت اسلامی (داعش) در سال گذشته از شدت خشونت‌ها در عراق کاسته شده است، ولی نیروهای آمریکایی همچنان در حال آموزش و مشاوره دادن به نیروهای عراقی برای مبارزه با گروه‌های شبه‌نظامی هستند.

رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است در راه بازگشت به ایالات متحده همچنین با نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی رامستین در آلمان دیدار کند.

رویترز می‌افزاید آقای ترامپ به دنبال جلب توجه مثبت پس از چند روز بحران بر سر تصمیماتش در خصوص بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی از سوریه، کاهش پنجاه درصدی ۱۴ هزار سرباز این کشور در افغانستان، و فشار به جیم متیس وزیر دفاع برای ترک پست خود دو ماه زودتر از موعد اعلام شده است.

بسیاری از قانونگذاران جمهوریخواه و دمکرات به شدت از تصمیم رئیس‌جمهوری برای خروج دو هزار سرباز آمریکایی از سوریه انتقاد کردند.

وی در زمان توقف در عراق از تصمیمش دفاع کرد و گفت که این اقدام به دلیل شکست شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی ممکن شده است.

منتقدان آقای ترامپ می گوید که مبارزه با این گروه هنوز پایان نیافته است و اقدام آمریکا موجب سرخوردگی متحدان واشینگتن می‌شود.

آقای ترامپ در دیدار از عراق جا پای جرج بوش و باراک اوباما، روسای جمهوری پیشین آمریکا، گذاشته است که آنها نیز به صورت غیرمنتظره به این کشور سفر کردند.

ارتش ایالات متحده می‌گوید که پنج هزار و ۲۰۰ سرباز آمریکایی در عراق به سر می‌برند که بیشتر روی آموزش و مشاوره دادن به نیروهای عراقی تمرکز کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود که گروه داعش دوباره به صحنه باز نخواهد گشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ک.ر