پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نشریه نیوزویک به نقل از یک مقام آمریکایی؛ هدف قرار گرفتن مقامات ارشد حزب الله در حمله هوایی شب گذشته اسرائیل

نشریه نیوزویک به نقل از یک مقام آمریکایی؛ هدف قرار گرفتن مقامات ارشد حزب الله در حمله هوایی شب گذشته اسرائیل

به گزارش روز چهارشنبه نشریه نیوزویک، یک منبع وزارت دفاع آمریکا مدعی شد، در حمله هوایی اسرائیل به سوریه در سه شنبه شب، چند مقام ارشد حزب الله در حالی که در هواپیما مربوط به خط هوایی  ایران حضور داشتند، مورد هدف قرار گرفته اند. این منبع بی نام به نشریه نیوزویک گفته، این اطلاعات را از ارتش اسرائیل دریافت کرده است.

وی گفته: در این حمله، انبار مهمات استراتژیک ایران نیز هدف قرار گرفته که از جمله آنها اجزای پیشرفته جی پی اس برای تسلیحات بوده است.

رسانه های دولتی سوریه گفته اند این حمله، حدود ساعت 10 شب از سمت لبنان انجام شده و تعدادی از موشک های اسرائیل در هوا مورد حمله و خنثی سازی قرار گرفتند. این رسانه ها گفته اند که سامانه دفاع هوایی سوریه روی “اهداف دشمن” آتش گشوده و آنها را ساقط کرده است.

هدف قرارگرفتن مقامات ارشد حزب الله در حمله هوایی شب گذشته اسرائیل

تلویزیون سوریه به نقل از یک منبع نظامی گفته که انبارهای تسلیحات در این حمله مورد اصابت قرار گرفته و سه سرباز سوری نیز زخمی شده اند.

اسرائیل اعلام کرده که دفاع هوایی این رژیم موشک هایی که از سوریه به قصد خنثی سازی حملات شلیک شده است را مورد اصابت و خنثی سازی قرار داده است.

منابع نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کردند، هیچ صدمه یا خسارت جانی ناشی از شلیک موشک های زمین به هوای سوریه وجود نداشته است.

ارتش اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد: سیستم دفاع هوایی اسرائیل در پاسخ به یک موشک ضد هوایی که از سوریه شلیک شده بود، فعال شد.

این بیانیه در این باره که آیا موشک مذکور با موفقیت مورد اصابت قرار گرفته یا نه، اطلاعاتی نداده. تصاویری که در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، نشان می دهد که یک موشک سامانه دفاع هوایی سوریه در نزدیکی هادر، شهری حدود 100 کیلومتری (60 مایل) در جنوب مرز سوریه که شهروندان از شنیده شدن صدای انفجار عظیم خبر داده بودند، شلیک شده است.

شاهدان عینی و ویدئوها در رسانه های اجتماعی نشان دهنده آتشی عظیم در نزدیکی اهداف حمله در پایتخت سوریه است. رامی عبدالرحمان، رئیس سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه در بریتانیا، گفته: «این یک حمله از سوی اسرائیل است.

عبدالرحمان بیان کرد: موشک های شلیک شده از هواپیماهای اسرائیلی … انبارهای اسلحه جنوب غربی و جنوب دمشق که متعلق به حزب الله یا نیروهای ایران هستند را آماج قرار داده است.

خبرگزاری ملی لبنان نیز گزارش داده که هواپیماهای نیروی هوایی اسرائیل در جنوب لبنان فعالیت می کرده اند. گزارش های خبری از ارتباط بین این حمله و ورود یک جت ایران در دمشق چندساعتی قبل از حمله خبر داده اند. بوئینگ 747 متعلق به شرکت هواپیمایی فارس ایر قشم، کمی پس از ساعت 7 شب در سوریه فرود آمده بود.

این شرکت که غیرنظامی است، قبل از این از سوی آمریکایی ها و اسرائیلی ها چندین بار به ارسال اسلحه های ایرانی به حزب الله متهم شده و رسانه های خبری بر این باورند که محموله این هواپیما، هدف حملات بوده است.

هنوز مشخص نیست، آیا این جت همان هواپیمایی است که به گفته منبع آمریکایی مقامات حزب الله در آن بوده اند؟!

اسرائیل در سال های اخیر صدها حمله هوایی در سوریه را علیه اهداف مرتبط با ایران انجام داده است که در کنار روسیه در حمایت از دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، مبارزه می کند.

اسرائیل ایران را به تلاش برای حضور نظامی در سوریه متهم کرده است که می تواند امنیت اسرائیل را تهدید کند و سعی در انتقال سلاح های پیشرفته به گروه هایی نظیر حزب الله در لبنان دارد.

روسیه ارتش اسرائیل را برای این دست از حملات – که اسرائیل آنها را رد کرده – سرزنش و سوریه را با سامانه دفاع هوایی S-300 پیشرفته خود مجهز کرده است.

سیستم های S-300 در ماه گذشته به سوریه تحویل داده شد، اما اعتقاد بر این است که هنوز در حال استفاده نیستند، زیرا خدمه سامانه دفاع هوایی سوریه همچنان نیاز به آموزش دارند تا قادر به مدیریت آنها باشند.

مقامات دفاعی اسرائیل بارها و بارها در هفته های اخیر در تلاش برای ایجاد یک ساز و کاری که باعث شود اسرائیل مجددا حملات خود را به سوریه آغاز کند، با همتایان خود در روسیه ملاقات کرده اند.

گزارش شده که روسیه خواهان یک دوره زمانی هشدار قبل از هرگونه حملات هوایی اسرائیل است، که البته مقامات اسرائیلی این موضوع را رد کرده اند.