پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

 

منحل شدن پارلمان اسرائیل و برگزاری انتخابات زودهنگام، ورود افسران ارتش سوریه به «البوکمال» برای آغاز عملیات علیه داعش، رای اعتماد پارلمان عراق به دو وزیر پیشنهادی کابینه عبدالمهدی و گفتگوی تلفنی ترامپ و اردوغان، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تشکر ترامپ از عربستان به خاطر تقبل هزینه بازسازی سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه طی پیامی در توئیتر اعلام کرد: عربستان سعودی قبول کرده است تا پول موردنیاز برای بازسازی سوریه را پرداخت کند.

ترامپ به اردوغان: همه سوریه مال تو!/تشکر ترامپ از عربستان به خاطر تقبل هزینه بازسازی سوریه/ورود افسران ارتش سوریه به «البوکمال» برای آغاز عملیات علیه داعش/منحل شدن پارلمان اسرائیل و برگزاری انتخابات زودهنگام

وی در این پیام توئیتری نوشت: عربستان سعودی هم اکنون موافقت کرده تا پول ضروری مورد نیاز برای کمک به بازسازی سوریه را به جای آمریکا پرداخت کند. ببینید؟ آیا این زیبا نیست، زمانی که کشورهای خیلی ثروتمند به جای کشورهای خیلی بزرگ همانند آمریکا که ۵ هزار مایل دورتر هستند به بازسازی همسایگان خود می‌پردازند؟ تشکر عربستان سعودی.

منحل شدن پارلمان اسرائیل و برگزاری انتخابات زودهنگام

بر اساس گزارش‎ها سران احزاب ائتلاف حاکم اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که انتخابات زودهنگام کنست ماه آوریل برگزار خواهد شد. در پی توافق صورت گرفته میان سران احزاب حاضر در کابینه ائتلافی، کنست رژیم صهیونیستی منحل و انتخابات زودهنگام در نهم ماه آوریل برگزار خواهد شد.

ماه نوامبر و در پی استعفای «آویگدور لیبرمن»، از سمت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، کابینه بنیامین نتانیاهو در آستانه فروپاشی قرار گرفت و برخی احزاب و مقامات، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

ورود افسران ارتش سوریه به «البوکمال» برای آغاز عملیات علیه داعش

با ورود تجهیزات نظامی ارتش سوریه در چند روز گذشته به منطقه «البوکمال» در نزدیکی مرز با عراق، روز دوشنبه نیز چند تن از افسران عالی‌رتبه ارتش سوریه به این منطقه وارد شدند.

به نوشته پایگاه خبری عنب‌ بلدی، ارتش سوریه قصد دارد در روزهای نه چندان دور، عملیات نظامی علیه تروریست‌های داعش را در شرق سوریه کلید بزند. این در حالی است که نیروهای آمریکایی در حال انجام مقدمات خروج از سوریه به دستور دونالد ترامپ هستند.

طبق این گزارش، سرلشکر «زید صالح»، فرمانده ستاد گارد ریاست جمهوری و «فراس خیر» فرمانده نیروهای داوطلب تیپ پنجم از نیروهای ارتش سوریه در منطقه «الصالحیه» و شهر «البوکمال» در جنوب دیرالزور بازدید کردند.

ترامپ به اردوغان: همه سوریه مال تو!/تشکر ترامپ از عربستان به خاطر تقبل هزینه بازسازی سوریه/ورود افسران ارتش سوریه به «البوکمال» برای آغاز عملیات علیه داعش/منحل شدن پارلمان اسرائیل و برگزاری انتخابات زودهنگام

روز یکشنبه منابع خبری عمدتا معارض سوریه از ورود نیروها و تجهیزات نظامی ارتش سوریه به استان دیرالزور خبر دادند. طبق این گزارش‌ها ارتش سوریه بخشی از نیروهای خود را از اطراف استان ادلب به دیرالزور انتقال داده است.

همچنین دفتر اطلاع‌رسانی نیروهای هنگ «الطرامیح» وابسته به «نیروهای ببر» در ارتش سوریه نیز تأکید کرد: یگان الطرامیح دستورهایی در زمینه خروج از جبهه‌های درگیری در حومه شمالی حماة و حومه شرقی ادلب به سمت دیرالزور دریافت کرده‌ است.

نهاد دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری نیز گزارش داد، تجهیزات نظامی و نیروهای ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان به حومه شرقی دیرالزور رسیده‌ و در مقابل منطقه محاصره شده داعش (در محدوده شهر هجین و روستاهای آن تا کرانه شرقی رود فرات) مستقر شده‌اند.

رأی اعتماد پارلمان عراق به دو وزیر پیشنهادی کابینه عبدالمهدی

نخست‌وزیر عراق بیش از دو ماه است که مأمور به تشکیل کابینه جدید این کشور شده، ولی هنوز نتوانسته تشکیل کابینه خود را تکمیل کند.

ماه پیش نمایندگان در اولین جلسه رأی گیری پارلمان از میان 22 وزیر پیشنهادی نخست‌وزیر، تنها به 14 وزیر رأی اعتماد داده‌ بودند و به همین دلیل، پست‌های وزارتی برای تصدی ریاست هشت وزارتخانه، خالی ماند که با دادن رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی در جلسه هفته گذشته و به دو وزیر پیشنهادی دیگر در جلسه امروز پارلمان، پست سه وزارتخانه دیگر همچنان بدون تکلیف مانده است.

پارلمان عراق روز دوشنبه برای ششمین بار جهت تکمیل کابینه جدید این کشور به ریاست عادل عبد المهدی تشکیل جلسه داد.

به گزارش پایگاه خبری السومریه، نمایندگان پارلمان در جلسه رأی‌گیری روز دوشنبه از میان پنج وزیر پیشنهادی باقی‌مانده در کابینه عادل عبدالمهدی، به دو نفر رأی اعتماد دادند.

ترامپ به اردوغان: همه سوریه مال تو!/تشکر ترامپ از عربستان به خاطر تقبل هزینه بازسازی سوریه/ورود افسران ارتش سوریه به «البوکمال» برای آغاز عملیات علیه داعش/منحل شدن پارلمان اسرائیل و برگزاری انتخابات زودهنگام

یک منبع پارلمانی عراق گفت، نمایندگان به «شیماء خلیل الحیالی» و «نوفل بهاء موسی» به ترتیب به عنوان وزرای «آموزش و پرورش» و «مهاجرت» رأی اعتماد دادند.

این در حالی است که نمایندگان پارلمان در جلسه روز سه شنبه گذشته به «صبا الطائی» و «هناء عمانوئیل» به عنوان دو وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و وزارت مهاجرت رأی اعتماد نداده بودند.

«فالح فیاض» و «فیصل الجربا» به ترتیب دو نامزد پیشنهادی نخست‌وزیر جدید عراق برای تصدی دو وزارتخانه مهم و حساس دفاع و کشور هستند، اما نمایندگان پارلمان عراق در جلسه امروز به «فیصل الجربا» به عنوان وزیر دفاع پیشنهادی رأی اعتماد ندادند و رأی‌گیری برای انتخاب «فالح الفیاض» به عنوان وزیر کشور را هم به جلسه بعدی موکول کردند.

ترامپ به اردوغان: همه سوریه مال تو!

شبکه سی ان ان در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد دولت ترامپ فاش کرد، در تماس تلفنی که چندی پیش میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه انجام شده بود، ترامپ خطاب به اردوغان گفته بود: همه سوریه مال تو، ما کارمان را تمام کردیم.

در این گفت وگوی تلفنی که در چهاردهم دسامبر انجام شد، اردوغان از اقدام واشنگتن در خصوص مبارزه با تروریسم در سوریه ابراز خرسندی کرد و با اشاره به مشکلاتی که حضور آمریکا در منطقه ایجاد کرده، اعلام نمود ترکیه آماده ارائه هرگونه کمکی است.

طبق گزارش سی ان ان، تلاش اردوغان برای متقاعد کردن ترامپ به منظور عقب نشینی از سوریه با این استدلال که گروه تروریستی داعش در سوریه شکست خورده است، سبب شد ترامپ پشت تلفن خشمگین شود و با پرخاشگری بگوید: بسیار خب، همه اش مال تو، ما کارمان را تمام کردیم.

گفتنی است، ترامپ روز گذشته نیز در توییتی اعلام کرد، اردوغان به وی اطلاع داد باقیمانده عناصر داعش را در سوریه از بین خواهد برد. ترامپ در مورد اردوغان گفت: او مردی است که می تواند این کار را انجام دهد؛ به علاوه این که ترکیه در همسایگی ( سوریه) قرار دارد. سربازان ما در حال بازگشت به خانه هستند.