جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها/

اخبار ویژه روزنامه‌ها/

 

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند .

*****

کیهان

فرار دولت از پاسخگویی درباره دوسوم بودجه کشور

دو سوم بودجه کشور به سمت شرکت های دولتی سرازیر می شود که تقریبا هیچ نظارتی بر آنها نیست و اصلا معلوم نیست که با این بودجه چه می‌شود؟

جهان نیوز در یادداشتی نوشت: اگر خاطرتان باشد در پایان هر سال بحث‌هایی مفصل در شبکه‌های اجتماعی در مورد بودجه جدول موسوم به 17 (کمک به موسسات فرهنگی و اشخاص حقوقی غیردولتی) صورت می‌گیرد. کاری به اینکه این مجموعه ها مستحق دریافت چنین بودجه‌هایی هستند یا نه، و اینکه چه می‌کنند یا اصولا چند درصد بودجه‌شان محقق می‌شود ندارم اما حتما مستحضر هستید که طی چند سال اخیر بحث‌های زیادی و تمرکز وسیعی از سوی رسانه‌ها بر روی تک‌تک ردیف‌های این جدول شده است.

دوسوم بودجه کشور به سمت شرکت‌های دولتی سرازیر می‌شود که تقریبا هیچ نظارتی بر آنها نیست و اصلا معلوم نیست که با این بودجه چه می‌شود؟ چه کار می‌کنند؟ کجا خرج می‌شود؟ مدیران این شرکت‌ها چقدر می‌گیرند؟ و… این شرکت‌ها حتی حاضر نیستند به مردم یا نمایندگان مردم در مجلس توضیح دهند که با این بودجه‌ها چکار می‌کنند؟

مجموع بودجه جدول 17 کمتر از 300 میلیارد تومان است اما بودجه شرکت‌های دولتی بیش از «800 هزار میلیارد تومان» است. کاری که رسانه با ما می‌کند همین است. از صبح تا شب جدول 17 را در چشم ما می‌کند و ما هم خیال می‌کنیم که به ریشه رسیده‌ایم اما کسی از بخش اعظم بودجه حرفی به میان نمی‌آورد. بودجه جدول 17 خیلی کمتر از یک هزارم بودجه شرکت‌های دولتی است اما میزان پرداخت رسانه به جدول 17 خیلی بیش از هزار برابر مقداری است که به بودجه شرکت‌های دولتی می‌پردازد.

در این شگرد مخاطبان جملگی مشغول می‌شوند تا کسی از آن 800 هزار میلیارد تومان سؤالی نپرسد. مخاطب فکر می‌کند که آگاه شده در حالی که قربانی چشم‌بندی شده است.

یک تکنیک متداول رسانه‌ها در عملیات روانی «برجسته سازی» است یعنی همین مثال بالا، یک موضوع کم‌اهمیت را آنچنان برجسته می‌کنند تا مخاطب موضوع اصلی را فراموش کند.

برجسته کردن ماجرای کنسرت‌ها و دیوارکشی و کمرنگ کردن مسائل اقتصادی در انتخابات 96، انتقاد تند فلان نماینده از رئیس‌جمهور یا وزیر خارجه، و… از جمله حاشیه‌هایی هستند که بر متن غلبه کرده‌اند.

بنابر برخی آمارها و گزارش‌های دیگر، کل بودجه نهادها و مؤسسات فرهنگی، حداکثر 3 درصد کل بودجه می‌باشد و این در حالی است که بودجه دستگاه‌های دولتی بالای 65 درصد کل بودجه می‌باشد.

آیتی: هیچ یک از وعده‌های روحانی عملی نشد

عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم می‌گوید حلقه نزدیک  به روحانی، وزن سیاسی ندارد و مشاوره‌های غلط به روحانی می‌دهد.

مهدی آیتی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان و درباره رفتار برخی دولتمردان برای ایجاد فاصله میان رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان گفت: بله! متاسفانه این تلاش‌ها وجود دارد به عنوان نمونه اخیرا آقای واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفته‌اند «آقای روحانی تغییری نکرده و از ابتدا خط و ربطش همانی که بوده، مانده است. از سویی دولت و آقای روحانی و دفتر ایشان ارتباط خوبی با اصلاح‌طلبان دارند مگر با برخی از اصلاح‌طلبانی که نظرات تندی علیه دولت دارند!» درباره اینگونه اظهارات باید اذعان کرد که طرح برخی سخنان بدون حاشیه نبوده است.

برخی‌ها هرگاه سخنی را در رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، آن مطلب در جامعه و در بین جناح‌های سیاسی، تنش ایجاد کرده است. علت این تنش‌آفرینی‌ها این است که این افراد در زمره سیاستمداران شناخته شده در کشور نبوده‌اند. سوابق و جایگاه آنها نشان می‌دهد که هیچگاه به عنوان چهره‌های سیاسی درجه یک یا وزنه‌های سیاسی در جناح‌ها که فعالیت و یا مبارزه‌ای داشته باشند، نبوده و نیستند.

وی افزود: این بار اولی نیست که چنین سخنانی مطرح می‌شود و شائبه‌ای ایجاد می‌کند که هدف از این سخنان نشانه گرفتن اصلاح‌طلبان است. پیش از این نیز برخی از اطرافیان رئیس‌جمهور، روحانی را وامدار هیچ گروهی از جمله اصلاح‌طلبان ندانسته‌اند! این در حالی است که همه بدون استثنا می‌دانند که اگر حمایت‌های بی‌دریغ جبهه اصلاحات و افرادی چون رئیس‌ دولت اصلاحات، ناطق نوری، آیت‌ا… سیدحسن خمینی و ایثار و گذشت آقای عارف و مجموعه عوامل دیگری نبود و برخی تصمیمات دست به دست هم نمی‌داد، در همان سال 92 و براساس افکارسنجی و نتایج نظرسنجی‌های مختلف صورت گرفته، آقای روحانی بیش از 5 درصد هم رأی نداشت، اما اکنون آقای واعظی می‌گوید دکتر حسن روحانی وامدار جریانی نبوده و رأی کسب شده را خودش آورده است! یا می‌گویند اساسا آقای روحانی ستاد انتخاباتی نداشت و شخص آقای روحانی و اعتبار سیاسی و اجتماعی ایشان باعث رأی‌آوری و به ریاست‌جمهوری رسیدن او منتهی شد!

آیتی همچنین گفته است: رئیس‌جمهور امروز نیاز به چشمانی باز و گوش‌هایی شنوا دارد تا مشکلات مردم را بدون واسطه ببیند و بشنود. اگر رئیس‌جمهور در چارچوب خاصی قرار گیرد و ایزوله شود و بدین وسیله ارتباطش با بدنه جامعه و حامیان خود قطع شود، آن مقام دیگر درک درستی از مشکلات و دردهای جامعه نخواهد داشت.

امروز آقای روحانی با این افکار افرادی که به عنوان مشاوره به او راهکار می‌دهند، اطلاع و احساس درستی از فضاهای اقتصادی،  مشکلات جامعه، فقر، مشکلات سیاسی، فشارهای روحی و روانی مردم و غیره ندارند که دلیلش هم حضور و اظهارات به عبارتی القاهای برخی مشاوران و حلقه نزدیک به رئیس‌جمهور است که با مشورت‌های خاص خودشان در جایگاه یک فرد مطلع و آگاه دکتر روحانی را از واقعیات جامعه دور نگه داشته‌اند.

آقای روحانی باید مقداری از این حلقه دور شده و خود را از چارچوب چنین مشاورانی خارج کند باید به جای آن افرادی صادق، دلسوز، خیرخواه و آگاه به مسائل و مشکلات جامعه را در اطراف خود به عنوان دستیار و مشاور به کار گیرد تا این  افراد دلسوز، مستمر و روزانه از اوضاع کشور به ایشان گزارش صحیح و درست بدهند.

چرا باید آقای روحانی قول‌هایی به مردم بدهد اما هیچکدام عملی نشود؟  بارها درباره مسائل مختلف سخن گفته شده، از کنترل بازار ارز گرفته تا زنده بودن و شاداب نگه داشتن محیط دانشگاه‌ها و برخی گشایش‌های سیاسی، چرخیدن چرخ معیشتی مردم و… اما هنوز چنان که باید و شاید نتیجه موثری دیده نشده و در حد حرف و حدیث و شعار باقی مانده است! امروز و در سال 97، جیب و سفره مردم نسبت به سال 92 که آقای روحانی به منصب ریاست جمهوری رسید، به مراتب کوچکتر شده است.

مسئله این است که گشایشی در اغلب مشکلات مردم به وجود نیامده است؛ نه در بخش اقتصادی، نه آموزشی نه در بخش فرهنگی و نارسایی‌های اجتماعی و… به هر حال این مسائل  در کارنامه آقای روحانی ثبت خواهد شد.

سانسور زنجیره‌ای‌ خبر پولشویی مشترک مدعیان اصلاحات و توتال

روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی و اعتدال که طی چند ماه گذشته ژست مبارزه با پولشویی گرفته بودند، خبر محکومیت شرکت توتال به پرداخت 500 هزار یورو به خاطر دادن رشوه به برخی مدیران نفتی دولت اصلاحات را سانسور کردند.

دادگاه فرانسه روز جمعه شرکت توتال را به جرم پرداخت رشوه از قراردادهای گاز با ایران در سال 1997 به پرداخت 500 هزار یورو محکوم کرد. توتال متهم است برای عقد قرارداد دو میلیارد دلاری، 30 میلیون دلار رشوه به طرف ایرانی داده است. در آن زمان، مهدی هاشمی مدیر شرکت‌های پیمانکار شرکت ملی نفت بود.

روزنامه‌های ایران و اعتماد و آرمان و آفتاب یزد و شرق و ابتکار و اطلاعات و هفت صبح و همشهری و جمهوری اسلامی و سازندگی دیروز ترجیح دادند از کنار خبر مهم محکومیت توتال به خاطر پرداخت رشوه (که مصداق بارز پولشویی است) با سکوت بگذرند. سایت‌ها و خبرگزاری‌های همسو با این طیف نظیر ایرنا و ایسنا و خبرآن‌لاین و عصر ایران و انتخاب و آفتاب و … نیز به همین نحو ترجیح دادند یا اصلا خبر را منتشر نکنند و یا لابه‌لای انبوه خبرها گم و گور کنند؛ و این درحالی است که مدعیان مبارزه با پولشویی باید پیگیر زوایای تاریک این پرونده مهم باشند.

سؤال مهم از طیف مذکور این است که چرا تحلیل‌های باسمه‌ای خود (اتهام محض و خلاف واقع) در سیاه‌نمایی علیه نظام به بهانه پولشویی را تبدیل به «خبر القایی» می‌کنند اما اخبار واقعی درباره فساد واقعی طیف متبوع خویش را درز می‌گیرند؟

خروج نیروهای آمریکا از سوریه ضربه سخت به اسرائیل است

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی گفت این رژیم از تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه غافلگیر شده است.

ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات و هم‌حزبی نتانیاهو، در مصاحبه با تلویزیون وای‌نت گفت: «موضع پرزیدنت ترامپ این بود که آمریکا زمانی نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند که ابتدا ایران از سوریه بیرون رفته باشد، اما او تصمیمش را تغییر داده است. این تصمیم، بیشتر مقامات اسرائیل را غافلگیر کرد.

کاتز افزود: برای ما بهتر می‌بود اگر وجود نظامیان آمریکایی همچنان حائلی میان سوریه با عراق ایجاد می‌کرد تا مانع از پیوستن زمینی شیعی (از ایران به عراق و سپس به سوریه و لبنان) شود اما در همین حال اسرائیل نمی‌تواند به آمریکا بگوید که نظامیانش را وارد کدام قلمرو کند.

به گزارش رادیو فردا مجموعه‌ای از واکنش کارشناسان نظامی اسرائیل و مقامات رسانه‌های این رژیم نشان می‌دهد اسرائیل با غافلگیر شدن از تصمیم دونالد ترامپ، خروج نیروهای آمریکایی را به سود ایران و بشار اسد می‌داند.

وب‌سایت والانیوز، نزدیک به دولت نتانیاهو، روز پنجشنبه نوشت این تصمیم، گشایش جاده تهران – بیروت است و به قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران، امکان می‌دهد سوار بر خودرو از راه زمینی به ضاحیه
(منطقه شیعه‌نشین جنوب بیروت و مقر اصلی حزب‌الله) برسد.

به نوشته والا، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، «یک ضربه سخت» برای مرز شمالی اسرائیل است.

روزنامه جروزالم پست نیز به نقل از سنگ ساگنیک، کارشناس مرکز مطالعات دایان نوشت: «ابهام در سیاست خارجی آمریکا برای تمامی هم‌پیمانان این کشور در خاورمیانه خطرناک است. خروج موثرترین متحد اسرائیل از سوریه درحالی که هنوز کار زیادی در آنجا باقی است، به آشفتگی می‌انجامد.»

سث فرنتزمن، گزارشگر جروزالم پست نیز که با کردهای منطقه در ارتباط است، پنجشنبه نوشت، تصمیم آمریکا دست این کشور را در برابر ایران تضعیف می‌کند و شرق سوریه را به کام هرج‌ومرج می‌برد.

سرچشمه افزایش نقدینگی بودجه خود دولت است

یک کارشناس اقتصادی تصریح کرد سرچشمه افزایش نقدینگی، بودجه دولت است.

آقای روحانی اخیرا ضمن اظهاراتی سعی کرده بود اختصاص 45 هزار میلیارد تومان به مسکن مهر در دولت قبل از خود را ریشه نقدینگی عنوان کند و این در حالی است که نقدینگی در دولت وی از 470 هزار میلیارد به 1693 هزار میلیارد تومان در مهرماه گذشته رسید.

علی‌اکبر نیکو اقبال اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با روزنامه آرمان درباره ریشه افزایش نقدینگی گفت: سرچشمه افزایش نقدینگی و پایه پولی، بودجه دولت است. زمانی که هزینه‌های بودجه‌ای به طرقی افزایش یافته یا منابع آن به دلایلی کاهش پیدا می‌کند، کسری بودجه بروز می‌کند.

این کسری بودجه معمولا از طریق برداشت دولت از منابع بانک مرکزی جبران می‌شود طی سال‌های گذشته متوسط افزایش نقدینگی بالای 22 درصد بوده است. اما با توجه به رشد اقتصادی پایین در سال جاری و سال آینده، همین میزان رشد نقدینگی نیز به دلیل ایجاد تقاضا و قدرت خرید کاذب میان خانوارها، موسسات و شرکت‌ها و…، باعث تورم نیز خواهد بود.

وی می‌افزاید: هم‌اکنون نیز برخی اقتصاددانان، تورم فعلی را تا 70 درصد برآورد می‌کنند اما از آنجا که ایران دچار تحریم بوده و منابع درآمدی ما از محل فروش نفت نیز به شدت کاهش یافته و دولت درصدد است بخشی از این کسری‌ها را از طریق درآمدهای مالیاتی تامین کند که این امر در دوران رکود، مشکل ایجاد خواهد کرد؛ چرا که دولت در حقیقت باید در این دوران مالیات‌ها را کاهش دهد تا واحدهای تولیدی و بازرگانی به سود رسیده و موجب رونق اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری شوند.

اما در مقابل در جایی که موسسات سوددهی خوبی ندارند و در مقایسه با گذشته ضرر هم می‌دهند، دولت می‌خواهد مخارج خود را از طریق مالیات‌ها جبران کند که این امر روی تولید فشار آورده و رکود را بیشتر می‌کند. دولت می‌تواند براساس پیشنهادهای علم اقتصاد، از طریق ارائه سوبسید و حمایت‌های مختلف دولتی از تولیدات، فشار مخارج خود را از روی تولید بردارد.

وی درباره سقف مجاز نقدینگی در اقتصاد گفت: براساس قوانین علم اقتصاد، نقدینگی دو تا سه درصد بالاتر از میزان رشد اقتصادی مجاز است. مثلا اگر رشد اقتصادی سه یا چهار درصد باشد، نقدینگی اجازه دارد شش یا هفت درصد باشد. اما حالا که رشد اقتصادی منفی است و برای سال آینده نیز تا منفی سه درصد نیز پیش‌بینی شده، رشد نقدینگی در حقیقت باید صفر باشد.

حالا اگر این رقم نیست و شده است بالای 20 درصد، پیش‌بینی اقتصاددانان مبنی بر رشد تورم تا 80 درصد در سال آینده می‌تواند درست باشد. این انباشت نقدینگی در سال‌های گذشته و عدم وجود عرضه تولیدی برای پاسخ به تقاضا، می‌تواند ما را با یک تورم سرسام‌آور روبه‌رو کند.

این کارشناس افزود: عجیب است که هیچ اقدام اساسی برای جلوگیری از این روند تورمی انجام نمی‌شود و گویی که اتفاق خاصی رخ نداده است. بخشی از این افزایش نقدینگی به عدم استقلال بانک مرکزی در تصمیم‌گیری‌ها بازمی‌گردد.

بانک مرکزی نباید از دولت در مجاز دانستن برداشت از منابع تبعیت کند. حتی طرحی که برای استقلال بانک مرکزی به مجلس فرستاده شد نیز آنچنان که باید اثر قوی و محکمی نخواهد داشت و بانک مرکزی همچنان مشغول تامین مالی خواسته‌های بودجه‌ای دولت‌ها خواهد بود.

تلویزیون اسرائیل: تصمیم ترامپ از ترس تحقیر بیشتر توسط ایران بود

تلویزیون اسرائیل می‌گوید دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به خاطر ترس از عملیات انتقام‌جویانه ایران و تحقیر هرچه بیشتر آمریکا بوده است.

به گزارش گویانیوز، شبکه تلویزیون ملی اسرائیل ادعا کرد یکی از علل تصمیم پرزیدنت ترامپ برای بیرون بردن نیروهای آمریکایی از سوریه، این نگرانی بوده که سپاه پاسداران و فرماندهی سپاه قدس، یک رشته عملیات علیه سربازان آمریکایی تدارک می‌بینند.

این شبکه گفت: بخشی از این عملیات تعرضی و انتقام‌جویانه، علیه حضور سربازان آمریکایی در عراق تدارک دیده شده بود.

در ادامه خبر ادعا شده «فرماندهان سپاه پاسداران قصد داشتند با انجام یک رشته عملیات علیه سربازان آمریکایی و کشتن‌ شماری از آنان، موجب تحقیر هرچه بیشتر ایالات متحده گردند.»

ایران

تکذیب دیدار پنهانی دیپلمات‌های ایرانی و امریکایی

خبر اول اینکه، سفیر ایران در انگلیس ادعای روزنامه الجریده کویت درباره دیدار پنهانی دیپلمات‌های ایرانی و امریکایی در لندن را تکذیب کرد و آن را یک دروغ پردازی صرف خواند.

به گزارش فارس، حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توئیترش نوشت: «برخی رسانه‌ها خبری به نقل از روزنامه الجریده کویت نقل کرده‌اند که این روزنامه ادعا کرده است که برخی دیپلمات‌های ایرانی و امریکایی به طور پنهانی در لندن دیدار کرده‌اند و مذاکرات یمنی‌ها در سوئد نتیجه این دیدارها بوده است.

این خبر یک دروغ پردازی صرف می‌باشد و کاملاً تکذیب می‌شود.» روزنامه الجریده با انتشار خبری مدعی شد که توافقات حاصل شده در استکهلم در نتیجه نشست‌های پنهانی دیپلمات‌های ایرانی و امریکایی با وساطت برخی کشورهای اروپایی و عمان به دست آمده است.

ادعای تلاش ایران برای دخالت در انتخابات امریکا

خبر دیگر  اینکه، مشاور عالی ارشد دونالد ترامپ مدعی تلاش روسیه، چین و ایران برای دخالت در انتخابات میان دوره‌ای امریکا شد.

به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، «دان کوتز» روز جمعه در بیانیه‌ای پس از بازبینی انتخابات توسط دفترش مدعی شد که روسیه و دیگر کشورهای خارجی، از جمله چین و ایران با انجام فعالیت‌های نفوذی و ارسال پیام‌های هدفمند در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای  تلاش کردند به اهداف و منافع استراتژیک خود برسند.

ترامپ در جریان فشارها برای اتخاذ موضع شدیدتر در برابر فرضیه دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، به کوتز دستور داد تا ظرف ۴۵ روز از انتخابات میان‌دوره‌ای ۶ نوامبر هرگونه احتمال نفوذ و دخالت در این انتخابات را بررسی کند. این گزارش که روز جمعه به کاخ سفید تحویل داده شده، در معرض دید عموم قرار نگرفته است.

  آزادی بیش از ۲۰ نفر از کارگران گروه ملی فولاد

شنیدیم که، استاندار خوزستان درخصوص آخرین وضعیت کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد ایران گفت: بیش از 20 نفر از کارگران بازداشتی گروه ملی آزاد شده‌اند.

غلامرضا شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: با دادستان استان صحبت‌هایی انجام گرفته است تا سایر کارگران بازداشتی نیز آزاد شوند. استاندار خوزستان تصریح کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با همکاری دادستانی، تمهیداتی اندیشیده شود تا سایر کارگران بازداشتی نیز آزاد شوند.

 ممنوعیت پروازهای ماهان به آلمان از ماه ژانویه

دست آخر اینکه، آلمان تحت فشار امریکا، ورود و خروج پروازهای شرکت هوایی ماهان ایر را به این کشور ممنوع می‌کند. به گزارش ایلنا، یک روزنامه آلمانی روز جمعه با گزارش این خبر دلیل این اقدام دولت آلمان را تحریم این شرکت هوایی از سوی ایالات متحده به اتهام واهی تأمین نیرو و تجهیزات برای دولت «بشار اسد» رئیس‌ جمهوری سوریه، دانست.

روزنامه بیلد گزارش داد که دولت آلمان در پی درخواست واشنگتن تصمیم به ممنوع کردن ورود پروازهای ماهان ایر به فرودگاه‌های دوسلدورف و مونیخ گرفته است. هواپیمایی ماهان علاوه بر مونیخ و دوسلدورف، پروازهایی هم به شهرهای پاریس، بارسلون و میلان دارد. این روزنامه گزارش داد که این ممنوعیت در ماه ژانویه اعمال خواهد شد.

خراسان

هشدار مهم درباره اعطای تسهیلات به شرکت های خاص

در حالی که بر اساس یکی از مصوبات شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور، مقرر شده مبلغ 250 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به تسهیل در صدور ضمانت نامه های ارزی صادرات خدمات فنی و مهندسی اختصاص یابد، یک نهاد مسئول با ارسال بخشنامه ای برای تشکل ها و صنوف مختلف تاکید کرده است پرداخت تسهیلات مذکور به اشخاص حقوقی و بنگاه های اقتصادی که صرف نظر از نوع مالکیت، بیش از 20 درصد اعضای هیئت مدیره آن توسط مقامات دولتی تعیین می شوند، ممنوع است.

3 شرط دولت برای استملاک یک ساختمان توسط کشور همسایه

پس از آن که هیئت دولت در اواخر آذرماه امسال با پیشنهاد آذرماه سال قبل وزارت خارجه برای استملاک یک پلاک ثبتی در منطقه یوسف آباد تهران توسط دولت یکی از کشورهای همسایه به عنوان سفارت آن کشور موافقت کرد، در ابلاغیه خود خطاب به محمد جواد ظریف متذکر شده این مجوز به شرط عمل متقابل، رعایت همزمانی اقدامات طرف مقابل در تثبیت مالکیت املاک دولت ایران، بهبود وضعیت آن ها و پیش بینی تدابیر لازم برای اطمینان خاطر از تبدیل وضعیت املاک ایران در آن کشور قابلیت اجرایی خواهد داشت.

آرمان

موافقت با فروش یکی از سفارتخانه‌های ایران

شنیده شد که خراسان نوشت؛ پس از پیشنهاد هفتم فروردین‌ماه امسال وزارت خارجه به کمیسیون لوایح هیات‌دولت برای فروش ساختمانی با 4هزار مترمربع عرصه و 680مترمربع اعیانی در منطقه Dnise Pritt شهر نایروبی کشور کنیا که پیش از این به عنوان سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت، حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور طی روزهای اخیر این پیشنهاد را به استناد ماده115 قانون محاسبات عمومی، مورد تایید قرار داده است.

سرنوشت نامعلوم فارغ‌التحصیلان دکتری

شنیده شد که معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه حدود صدهزارنفر دانشجوی دکتری و ۲۴ هزار فارغ‌التحصیل دکتری در سطح کشور داریم، گفت: سالانه در بهترین حالت امکان جذب سه تا پنج هزار نفر از این افراد وجود دارد و بقیه این افراد سرنوشت نامعلومی به لحاظ جذب در مراکز آموزشی و پژوهشی خواهند داشت.

مجتبی شریعتی‌نیاسر درخصوص رتبه بندی دانشگاه‌ها ادامه داد: این رتبه‌بندی هم کمی بوده و هم کیفی؛ در بحث کمی بیشتر امکانات و جمعیت دانشجویی و تیپ دانشگاه‌ها بررسی شده و در بحث کیفی نیز دستاوردهای پژوهشی و علمی مدنظر بوده است.

آزادی بیش از 20 کارگر گروه ملی فولاد

شنیده شد که استاندار خوزستان در خصوص آخرین وضعیت کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد ایران گفت: بیش از 20 نفر از کارگران بازداشتی گروه ملی آزاد شده‌اند.

غلامرضا شریعتی در خصوص آخرین وضعیت کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد ایران افزود: در حال حاضر بیش از 20 نفر از کارگران بازداشتی گروه ملی آزاد شده‌اند. وی اظهار کرد: با دادستان استان صحبت‌هایی انجام گرفته است تا سایر کارگران بازداشتی نیز آزاد شوند. استاندار خوزستان تصریح کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با همکاری دادستانی، تمهیداتی اندیشیده شود تا سایر کارگران بازداشتی نیز آزاد شوند.

پوشش پرزرق‌وبرق همسر اوباما

شنیده شد که پوشش پرزرق و برق همسر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشته است. میشل اوباما، همسر باراک اوباما در جریان نشستی در بروکلین که برای معرفی کتاب خود در کنار سارا جسیکا پارکر بازیگر مشهور آمریکایی شرکت کرده بود با لباس ابریشمی زردرنگ حضور یافت.

فرارو نوشت؛ نکته حاشیه‌ای این رویداد چکمه‌های طلایی میشل اوباما بود. برخی رسانه‌ها قیمت این چکمه‌ها را ۴۰۰۰دلار برآورد کرده‌اند. کتاب خاطرات میشل اوباما بانوی سابق آمریکا با عنوان «شایسته» در هفته نخست انتشار بیش از هر کتاب دیگری در سال ۲۰۱۸ فروش داشته است و ۱۵روز پس از انتشار به پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا تبدیل شده است.

مسدودشدن راه‌آهن سراسری تهران-جنوب

شنیده شد که مدیرکل راه‌آهن لرستان گفت: به دلیل انجام عملیات بازسازی در محدوده ریلی استان، راه‌آهن سراسری تهران-جنوب از روز شنبه به مدت چهار روز مسدود است. رحمت رحمت‌نژاد افزود: در این مدت تردد تمامی قطارهای باری و مسافری در این مسیر امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به انجام عملیات بازسازی در محدوده بلاک ‌قارون-بیشه گفت: طول این بلاک ۱۷کیلومتر است که با توجه به وجود تونل‌های طویل، قوس‌های زیاد و عدم دسترسی راه جاده‌ای یکی از سخت‌گذرترین مسیرهای ریلی کشور به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: از مجموع ۱۵۵کیلومتر راه‌آهن ناحیه لرستان واقع در مسیر سراسری تهران-جنوب، تمامی مسیرها به‌جز این مسیر بازسازی‌ شده که با پایان این بازسازی، سرعت و ایمنی در این مسیر افزایش یافته و احتمال بروز حوادث ریلی کاهش می‌یابد.

بازداشت هتاک اینستاگرامی

شنیده شد که رئیس پلیس فتا استان اردبیل از شناسایی و دستگیری هتاک حیثیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام در اردبیل خبر داد و اظهار داشت: این متخلف اقدام به بارگذاری مطالب و تصاویر توهین‌آمیز در صفحه شخصی خود بر ضد شاکی کرده بود در حالی که فضای مجازی هیچ گاه نباید به عنوان یک محل برای تسویه حساب مالی و شخصی باشد.

سرهنگ علی قهرمان طالع بیان کرد: پس از طرح شکایت توسط شاکی پرونده بررسی‌های کارشناسانه توسط عوامل سایبری پلیس فتا در سریع‌ترین زمان ممکن مبنای کار قرار گرفت و در نهایت مشخص شد که این اقدام توسط یکی از دوستان این شخص اتفاق افتاده که پس از محرز شدن مساله این فرد متخلف دستگیرشد و به پلیس فتا انتقال یافت.

سر آقازاده‌ها را باید برید!

شنیده شد که غلامحسین کرباسچی با بیانی طنزآمیز درباره‌ به‌کارگیری آقازاده‌ها در پست‌های دولتی گفت: به نظرم سر آقازاده‌ها را باید لب باغچه گذاشت و برید!

آقای کرباسچی گفت:«من که خودم آقازاده ندارم و سه دختر دارم که در حد شما هم فعال نیستند و خانه‌دارند، ولی نمی‌شود بیش از حد حساسیت‌ها را برانگیخت، هر کسی را آقازاده نامید و از حق برخورداری از روال عادی کار و زندگی محروم کرد.

بالاخره اگر بخواهیم مطلق نگاه کنیم هرکسی پدری دارد که او را آقا می‌داند و خودش را آقازاده. البته اگر کسی با رانت سمتی بگیرد، مثلا پسر وزیری باشد که پدرش آن را بر سر فلان پست بگذارد، این خلاف است؛ یا مثلا بخواهد به وزیر یا شهردار باج دهد خلاف است، یا اگر نماینده‌ای در قبال رأی به وزیر یا مطلبی متوقع انتصاب فرزند، همشهری، هم‌محلی باشد، خلاف است».

رفتار پلیسی نداشتم

شنیده شد که شهردار سابق تهران در چهارمین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مراقب رانتخواران فرصت طلب باشیم به گزارشی که اخیرا توسط اعضای حزب اتحاد شورا منتشر شده اشاره کرد و گفت: حداقل اگر به فکر شورا و اصلاح طلبان نیستید به فکر خودتان باشید، همه در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر مردم ناامید شوند حتما مشارکت نمی کنند.

سید محمد علی افشانی با بیان اینکه شهرداری را با 50 میلیارد هزارتومان بدهی تحویل گرفتیم تصریح کرد: تنها در سال 96، 3 هزار میلیارد تومان که یک هزار میلیارد تومان آن مربوط به نیمه اول سال و 2 هزار میلیارد تومان مربوط به نیمه دوم سال بود به حجم بدهی ها افزوده شد.

وی اظهارکرد: به دلیل راه انداری مرکز فوریت و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی به داشتن رفتار پلیسی متهم شدم در حالی که هیچگاه رفتار پلیسی نداشتم. افشانی تاکید کرد: هیچ وقت به میز و صندلی چسبیده نبودم.

ادعای روزنامه آلمانی درباره ممنوعیت پروازهای ایرانی!

شنیده شد که روزنامه بیلد چاپ آلمان روز جمعه گذشته گزارش داد که دولت این کشور اروپایی پروازهای ورودی و خروجی شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر را در خاک خود ممنوع خواهد کرد.

بنا بر گزارش این روزنامه، این ممنوعیت به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت هواپیمایی ایرانی اعمال می‌شود؛ تحریم‌هایی که به دلیل اتهامات واهی همچون حمل و نقل نیروهای نظامی و تجهیزات لازم به سوریه در حمایت از «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور وضع شده است.

روزنامه بیلد اعلام کرد که دولت آلمان تصمیم گرفته است پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر در فرودگاه‌های دوسلدورف و مونیخ را ممنوع کند. این در حالی است که سخنگوی دولت آلمان از اظهارنظر در مورد گزارش روزنامه بیلد خودداری کرد. گفتنی است که دولت آمریکا چندین شرکت را به دلیل ارتباط با شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر تحریم کرده است؛ از جمله یک شرکت هوانوردی تایلندی و یک عاملیت فروش مستقر در مالزی.