سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

ساخت پایگاه نظامی جدید از سوی آمریکا در سوریه، آمادگی روسیه برای میانجی‌گری بین حماس و فتح، تسلط کامل نیروهای یمنی بر شهر «صرواح» در استان مأرب و اعلام جنگ گروه الشباب علیه داعش، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ورود ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس پس از 8 ماه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ ناو هواپیمابر «یو. اس. اس جان استنیس» روز گذشته وارد خلیج فارس شد تا به طولانی‌ترین دوران غیبت ناوگان دریایی آمریکا پایان دهد.

حضور این ناو هواپیمابر در منطقه، نخستین مورد پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران است.

این ناو پس از یک دوره غیبت هشت ماهه وارد منطقه شده است و طولانی‌ترین غیبت منطقه‌ای برای ناوگان دریایی آمریکا پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به شمار می‌رود.

گفتنی است، این اقدامات در حالی است که وبگاه رسمی نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده بود این ناو هواپیمابر تا صبح پنجشنبه در «دریای عرب» حضور داشته و قرار است، مأموریت اول این ناو افغانستان باشد.

ورود ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس پس از 8 ماه/ساخت پایگاه نظامی جدید از سوی آمریکا در سوریه/ آمادگی روسیه برای میانجی‌گری میان حماس و فتح/ تسلط کامل نیروهای یمنی بر شهر «صرواح» در استان مأرب

پیش از این نیز برخی منابع اعلام کرده بودند، تا چندی دیگر، این ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس مستقر می‌شود تا به طولانی‌ترین غیبت دو دهه اخیر ناوهای آمریکایی در منطقه پایان دهد.

رسانه آمریکایی مدعی شد، سی فروند از قایق‌های، ایران ناو آمریکایی و ناوگروه همراه آن را تعقیب کردند؛ یکی از قایق‌ها، پهپادی را برای فیلمبرداری از شناورهای آمریکا پرتاب کرد.

این تحرکات در حالی صورت می‌گیرد که وبگاه رسمی نیروی دریایی آمریکا نیز با بیان این که این ناو هواپیمابر تا صبح پنجشنبه در «دریای عرب» حضور داشته، اعلام کرد که تمرکز نخست مأموریت این ناوهواپیمابر «افغانستان» و نه «سوریه» و تأمین امنیت دریایی است.

ساخت پایگاه نظامی جدید از سوی آمریکا در سوریه

منابعی در دیده بان حقوق بشر سوریه تأکید کردند، کامیون های حامل تجهیزات لوجستیکی، سلاح و سوخت از کردستان عراق به سمت پایگاه ائتلاف بین المللی مبازه با داعش در منطقه حرکت کرد.

دیده بان حقوق بشر سوریه ادامه داد: ائتلاف بین المللی به رغم اعلام خروج از سوریه در حال ساخت پایگاه نظامی جدید در شرق فرات است.

این پایگاه در منطقه «هجین» واقع در اطراف منطقه تحت اشغال گروه تروریستی داعش در کرانه خاوری رود فرات قرار دارد و این منطقه تحت کنترل شبه‌ نظامیان کُرد است

ورود ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس پس از 8 ماه/ساخت پایگاه نظامی جدید از سوی آمریکا در سوریه/ آمادگی روسیه برای میانجی‌گری میان حماس و فتح/ تسلط کامل نیروهای یمنی بر شهر «صرواح» در استان مأرب

همچنین دیده بان حقوق بشر سوریه در هفدهم دسامبر اعلام کرده بود که نیروهای ائتلاف بین المللی ۱۵۰ کامیون تجهیزات نظامی، لوجستیکی و سوخت به پایگاه های نظامی در شمال سوریه در منطقه شرق فرات اعزام کردند.

آمادگی روسیه برای میانجی‌گری میان حماس و فتح

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز جمعه گفت: مسکو آماده برگزاری نشست میان‌ جنبش‌های فتح و حماس با هدف کمک به تحقق آشتی ملی فلسطین است.

فرستاده رئیس جمهوری روسیه به خاورمیانه و کشورهای آفریقایی خاطرنشان کرد، ما اسماعیل هنیه را برای سفر به مسکو دعوت کردیم؛ اما این سفر هفته آینده انجام نمی‌شود، چون طرفین برای توافق درباره زمان مناسب انجام این سفر در تماس هستند و به احتمال زیاد این سفر در آینده نزدیک در سال 2019 انجام خواهد شد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری شهاب فلسطین، وی افزود: در حال حاضر طرفین برای توافق درباره زمان مناسب این سفر برای تشکیل هیأتی به ریاست اسماعیل هنیه در تماس با یکدیگر هستند و ما برخی تمایلات خود را در این زمینه بیان کردیم و منتظریم.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی به دعوت روسیه از اسماعیل هنیه برای سفر به مسکو اعتراض کرده که روسیه آن را مردود دانسته است.

تسلط کامل نیروهای یمنی بر شهر «صرواح» در استان مأرب

ارتش و کمیته های مردمی یمن به عملیات خود علیه سعودی ها و مزدوران آنها ادامه می دهند. بر اساس این گزارش، نیروهای یمنی عملیات جدیدی علیه مزدوران سعودی در استان مأرب ترتیب دادند.

طبق اعلام رسانه های یمنی، این عملیات در شهر صرواح واقع در استان مأرب انجام شد. ارتش و نیروهای مقاومت یمن طی این عملیات موفق شدند، کامل بر شهر صرواح مسلط شوند. نیروهای یمنی در جریان این عملیات شماری از عناصر مزدور سعودی را به هلاکت رساندند.

اعلام جنگ گروه الشباب علیه داعش

روز جمعه گروه تروریستی الشباب، در بیانیه‌ای گروه تروریستی داعش را به منحرف کردن «جهاد» متهم و علیه آن اعلان جنگ کرد.

طبق گزارش وبگاه «الیوم‌السابع»، «علی محمد» سخنگوی الشباب گفت، عناصر داعش به منزله «بیماری کُشنده» و «سرطان» هستند که بایستی از بین بروند.

اخیرا داعش اعلام کرده بود، عناصر این گروه حدود ۱۴ تن از عناصر الشباب را در جریان درگیری مسلحانه در بلندی‌های منطقه بری واقع در ولایت پونتلند در شمال شرقی سومالی، به قتل رسانده‌اند.

پیش از این، وبگاه «الصومال الجدید» از تهدیدات داعش علیه الشباب خبر داده و گزارش داد که گروهک الشباب یک عضو مصری خود در شهر «جلب» واقع در منطقه جوبای مرکزی در جنوب سومالی را که قصد پیوستن به داعش را داشت، به قتل رساند و علاوه بر آن چند نفر دیگر را بازداشت کرده است.

داعش که در ارتفاعات ولایت پونتلند در شمال شرقی سومالی استقرار دارد در تلاش است تا نفوذ خود در داخل سومالی را گسترش دهد؛ اما با مانع بزرگ الشباب مواجه است و این گروه تا کنون چندین عضو داعش را به قتل رسانده‌اند.