شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

تمدید سه ماه معافیت عراق از تحریم های ضد ایرانی، تغییرات جدید در سازمان اطلاعات عربستان، نامه تشکرآمیز ترامپ به آلبانی به خاطر اخراج دیپلمات های ایرانی، ادای سوگند سه وزیر در نشست پارلمان عراق و واکنش سعودی ها به توییت جنجال آفرین سفارت آمریکا در عربستان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بیانیه پایانی نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، حجت‌الاسلام حسن روحانی و “رجب طیب اردوغان” در یک بیانیه مشترک که در پایان پنجمین نشست شورای عالی روابط راهبردی دو کشور منتشر شد، تاکید کردند که هرگونه اقدام لازم را به منظور افزایش تجارت فی مابین به هدف 30 میلیارد دلاری بوسیله تقویت ساز و کارهای موجود بکار خواهند گرفت.

رؤسای جمهور دو کشور همچنین با ابراز تاسف عمیق در خصوص خروج آمریکا از برجام و تحریم های یکجانبه و غیرمنصفانه ای که توسط ایالات متحده آمریکا بر بخش های گسترده ای در ایران اعمال شده، به طور مشترک از اینکه اعمال این تحریمها موجب آسیب رسانی به زندگی مردم بیگناه شده و بر تجارت منطقه ای، رفاه و ثبات منطقه تاثیر می گذارد، ابراز نگرانی کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و “رجب طیب اردوغان ” همچنین با ابراز تاسف عمیق در خصوص خروج آمریکا از برجام و تحریم های یکجانبه و غیرمنصفانه ای که توسط ایالات متحده آمریکا بر بخش های گسترده ای در ایران اعمال شده، به طور مشترک از اینکه اعمال این تحریمها موجب آسیب رسانی به زندگی مردم بیگناه شده و بر تجارت منطقه ای، رفاه و ثبات منطقه تاثیر می گذارد، ابراز نگرانی کردند.

تمدید سه ماه معافیت عراق از تحریم های ضد ایرانی

منابع آگاه از تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا برای یک بازه ۹۰ روزه خبر می‌دهند. این تصمیم در راستای رفع نیاز عراق به منابع انرژی ازجمله برق و گاز اتخاذ شده است.

گفتنی است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دنبال خروج یک جانبه از برجام، تحریم‌های ضدایرانی را از اوایل ماه میلادی نوامبر مجدداً اعمال کرد.

آمریکا پیشتر معافیتی ۴۵ روزه را برای عراق لحاظ کرده بود تا نیاز انرژی خود را از راه معامله با ایران رفع کند.

قرار بود طی این مدت، عراق طرحی را برای رفع وابستگی به ذخایر انرژی ایران ارائه کند حال آنکه پیش از آنکه این مهلت ۴۵ روزه امروز پنجشنبه تمام شود؛ «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق از اعزام هیأتی به واشنگتن برای رایزنی در این خصوص خبر داد.

گفتنی است عراق برای تامین نیروی برق مورد نیاز خود روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از ایران خریداری می‌کند حال آنکه خرید الکتریسیته از ایران نیز بیش از ۱۳۰۰ مگاوات در روز است.

تغییرات جدید در سازمان اطلاعات عربستان

رسانه‌های سعودی از تغییرات جدید در ساختار ریاست سازمان اطلاعات این کشور خبر دادند. کمیته وزارتی بازنگری در ساختار ریاست سازمان اطلاعات عمومی راه‌ حل‌هایی فوری برای توسعه این بخش ارائه کرد.

این کمیته به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی راه حل های کوتاه، میان مدت و بلندمدتی را برای توسعه ریاست سازمان اطلاعات عمومی توصیه کرده است که عبارتند از:

1.ایجاد یک اداره کل راهبردی و توسعه برای اطمینان از هماهنگی عملیات‌های سازمان اطلاعات عمومی با راهبردهای ریاست کمیته مذکور و امنیت ملی و ارتباط این عملیات‌ها با رئیس اطلاعات کل.

بیانیه پایانی نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه/ نامه تشکرآمیز ترامپ به آلبانی به خاطر اخراج دیپلمات های ایرانی/تمدید سه ماه معافیت عراق از تحریم های ضد ایرانی/ توییت جنجال آفرین سفارت آمریکا در عربستان

2.ایجاد اداره کلی برای امور قانونی به منظور بازبینی عملیات‌ها بر اساس قوانین و اساسنامه‌های بین‌المللی و حقوق بشری و در ارتباط بودن این اداره با رئیس اطلاعات کل.

3.ایجاد اداره کلی برای ارزیابی عملکرد و بازبینی داخلی با هدف ارزیابی عملیات و تحقق پیروی از اقداماتی که بر سر آن توافق شده و ارائه گزارش‌ها به رئیس اطلاعات کل.

4. راه اندازی کمیته فعالیت‌های اطلاعاتی و تدوین ساز و کاری برای مامویت‌های این کمیته که به دنبال بازبینی اولیه و انتخاب صلاحیت‌های مناسب برای مأموریت‌ها است.

نامه تشکرآمیز ترامپ به آلبانی به خاطر اخراج دیپلمات های ایرانی

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نامه‌ای خطاب به «ادی راما» نخست‌وریر آلبانی، اقدام اخیر وی در اخراج ۲ دیپلمات ایرانی از تیرانا را ستود.

وی در این نامه که تاریخ آن به ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) باز می‌گردد با تکرار ادعاهای خود علیه ایران، می‌نویسد: از شما به دلیل تلاش‌های پایدار برای مقابله با ایران و مهار فعالیت‌های ثبات‌زدای این کشور تشکر می‌کنم.

گفتنی است سفارت آمریکا در تیرانا این نامه را روز پنجشنبه در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد.

این در حالی است که از روز چهارشنبه که خبر اخراج ۲ دیپلمات ایرانی، رسانه‌ای شده است؛ وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در پیام‌های توییتری به تقدیر از نخست‌وزیر آلبانی پرداختند.

 همچنین ادعا می‌شود یکی از این ۲ دیپلمات اخراجی، «غلامحسین محمدنیا» سفیر ایران در تیرانا است.

اظهارات ایران‌هراسانه مقامات آمریکایی درحالی مطرح می‌شود که آلبانی آشیانه گروهک تروریستی منافقین است که با آلوده کردن دستشان به خون مردم بی‌گناه ایران، جایی برای برائت از خود باقی نگذاشته‌اند.

ادای سوگند سه وزیر در نشست پارلمان عراق

سه وزیر عراقی روز پنجشنبه در جلسه پارلمان عراق سوگند قانون اساسی یاد کردند. جلسه پارلمان شاهد سوگند وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی، فرهنگ و گردشگری و میراث فرهنگی و نیز برنامه ریزی بود.

در همین حال، عمار الحکیم رئیس ائتلاف اصلاح و آبادانی عراق در جریان دیدار هیئتی از فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان عراق بر اهمیت انسجام در درون پارلمان و تکمیل کابینه دولت تاکید کرد.

بیانیه پایانی نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه/ نامه تشکرآمیز ترامپ به آلبانی به خاطر اخراج دیپلمات های ایرانی/تمدید سه ماه معافیت عراق از تحریم های ضد ایرانی/ توییت جنجال آفرین سفارت آمریکا در عربستان

در بیانیه دفتر عمار الحکیم آمده است: در این دیدار آخرین تحولات سیاسی و روابط بین دولت فدرال و دولت محلی منطقه کردستان عراق و نیز پرونده کابینه دولت و لزوم تکمیل آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا این کابینه بتواند برنامه های خود را اجرا کرده و به مردم خدمات رسانی کند.

براساس این بیانیه، در این دیدار “وضع قوانین مهم در راستای خدمت به مردم و روند سیاسی و تکمیل بنیان نظام سیاسی عراق مورد بحث قرار گرفت”.

واکنش سعودی ها به توییت جنجال آفرین سفارت آمریکا در عربستان

سفارت ایالات متحده آمریکا در ریاض، پایتخت عربستان سعودی روز چهارشنبه در حساب توییتری خود فیلمی منتشر کرد که واکنش شدید سعودی‌ها را در پی داشت.

سفارت آمریکا در توییت خود به زبان عربی و انگلیسی، از مزایا اعتراض‌‌های مسالمیت آمیز گفته و در توضیح فیلم منتشر شده تحت عنوان «قدرت اعتراض مسالمت‌آمیز» نوشته بود: «فیلم [زیر] را ببینید تا پی ببرید چگونه اعتراض‌های مسالمت آمیز به تغییر‌های و [اصلاحات] اجتماعی و سیاسی مثبت منجر می‌شود».

به گزارش شبکه الجزیره، انتشار این توییت موجی از اعتراض‌ها و انتقادهای کابران سعودی را در پی داشت؛ برخی این توییت را دخالت آشکار در امور داخلی عربستان سعودی توصیف کردند و برخی نیز درباره برگزاری تظاهرات و اعتراض‌ها در داخل این کشور هشدار دادند.

فردی به نام «مبارک آل عاتی»، نویسنده و مشاور رسانه‌ای سعودی توییت سفارت آمریکا را «خطرناک» و «غیر موجه» خواند و گفت که تاثیر معکوسی خواهد گذاشت.

بیانیه پایانی نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه/ نامه تشکرآمیز ترامپ به آلبانی به خاطر اخراج دیپلمات های ایرانی/تمدید سه ماه معافیت عراق از تحریم های ضد ایرانی/ توییت جنجال آفرین سفارت آمریکا در عربستان

او ضمن اینکه خواستار حذف توییت مذکور شد، اظهار داشت که این گونه توییت‌ها باید برای داخل آمریکا و جلیقه‌ زردها در اروپا نوشته شود نه سعودی‌ها.

کاربران دیگر نیز هدف از این توییت را تلاش آمریکا برای تحریک و تشویق سعودی‌ها برای برگزاری تظاهرات عنوان داشتند.