جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور !

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور !

 

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

موسویان 2

«حسین موسویان» به تازگی اطلاعاتی را با ادعای کرنش موشکی ایران در مقابل آمریکا بازنشر داده است.

*** 

پوستر چسبان‌ها عذرخواهی نمی‌کنند!

اصلاح‌طلبان در تدارک یک «روحانی جدید» برای ۱۴۰۰

محمدصادق خرازی، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب ندای ایرانیان طی اظهاراتی در کنگره این حزب که به تازگی برگزار شد، گفته است: با وجود همه مشکلاتی که در کشور هست؛ کنشگران سیاسی هوشمندانه تجربه سال ۸۴ را تکرار نخواهند کرد که نتیجه اش آن گرفتاری بزرگ و هدر رفتن استعدادها و ظرفیت‌های کشور می‌شود.

او می‌افزاید:

مشکلات معیشتی مردم، بی تدبیری‌ها در مدیریت، فشار استکبار جهانی از جمله مشکلات امروز ما است. ما انتظارات فراوان زیادی از دولت و مسئولین داریم، اما هرگز حاضر نیستیم، روی دیوار کسانی که هشت سال جمود کشور را ایجاد کردند را امضا کنیم.

به گزارش سایت حزب ندا، خرازی با بیان اینکه مطالبات مردم آن چیزی نیست که اکنون در کشور می‌بینید، گفته است:

رأی یکایک مردم برای این نبوده که نشاط سیاسی از کشور رخت ببندد و به نام مردم و اصلاحات حرف خود را به دروغ به مردم بگویید و مردم را نشانه بگیرید. ما “پوسترچسبان” دولت‌ها نیستیم. ما دارای اندیشه سیاسی و مطالبه سیاسی هستیم. [۱]

*متأسفانه و علیرغم اظهارات خرّازی مبنی بر پوسترچسبان نبودن اصلاح‌طلبان اما آنچه که در جریان حمایت و عاشقانگی جریان چپ با آقای روحانی طی ۶ سال گذشته رخ داد؛ چیزی غیر از یک پوسترچسبانی نبود!

آنهم پوسترچسبانی از نوع زورکی کما اینکه چپ‌ها بدون هیچ فراخوانی از جانب روحانی، در سال ۹۲ و ۹۶ از او حمایت کردند، بر فدایی بودن برای روحانی تأکید داشتند و برایش «تَکرار» کردند.

همچنین است که مردم باید بدانند کسانی از اصلاح‌طلبان که امروز خود را در قامت مدعی‌العموم جلوه می‌دهند، زمانی در همین نزدیکی یعنی قبل از انتخابات ۹۶ از این می‌گفتند که روحانی حتی اگر نخواهد ولی ما به زور از او حمایت می‌کنیم. [۲]

آنچه که از لسان آقای خرّازی در کنگره حزب ندا مبنی بر نقد وضع موجود، عزم دوباره اصلاح‌طلبان برای در انداختن یک سیاست جدید و کنایه به روحانی ساطع شده است نیز در بهترین حالت می‌تواند یک «روحانی جدید» را در دامن مردم بگذارد.

کما اینکه مثلا اگرچه شهرداری تهران نیز تماماً به ملک طلق اصلاح‌طلبان تبدیل شده و با اشارات آنها راهبری می‌شود اما از شهرداری هم عملکردی بهتر از دولت سراغ نداریم و این همه صرفاً برای اینست که هم دولت و هم شهرداری تهران، تماماً متعلق به اصلاح‌طلبان هستند و حق مطلب این است که از مشی اصلاح‌طلبان نیز چیزی با محتوای خدمت به مردم، آسایش اقتصادی و مدیریت جهادی به دست نمی‌آید.

این حقایق ضروری می‌نماید که آقای خرازی و دوستان ایشان توضیح بدهند که در پس اینهمه انرژی و سیاست‌گذاری دوباره و ابراز شرم بدون عذرخواهی از وضع موجودی که خود در آن سهیم هستند؛ آیا جز «عام‌البلوی» کردن جامعه و تولد یک فراکسیون امید و یک روحانی دیگر در انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ قابل انتظار است!؟

***

قصه ناتمام مسئولانی که اهل «مطالعه» نیستند

فریب خوردن «پروانه سلحشوری» به‌خاطر نداشتن مطالعه

پروانه سلحشوری، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس طی اظهاراتی در همایش «مبارزه با فساد در ایران؛ نظام‌مند یا موردی؟»‌ ضمن تأکید بر نهادینه و سیستمیک بودن فساد در ایران گفته است:

«یک زمانی که بحث‌های مربوط به آقایان فاضل خداداد و رفیق دوست مطرح شد، برای ما باعث شوک شده بود از اینکه ببینیم در نظام جمهوری اسلامی فساد وجود دارد. البته از یک طرف باید به فال نیک بگیریم که مردم از فسادها مطلع شدند، اما روند فساد کاهش نداشته و شرایط اصلاً خوب نیست.»

به گزارش جماران، او در صحبت‌های خود همچنین گفته است: شاخص‌ها نشان می‌دهند که ما در فساد هستیم یا نه. ما در رتبه ۱۳۰ هستیم. از نظر این شاخص‌ها دانمارک اول بود... در کشور ما مبارزه با فساد نمایشی است! [۳]

*سؤال اساسی که از مدعیان وجود فساد گسترده در ایران وجود دارد اینست که بر اساس کدام سند علمی یا منطقی عنوان می‌کنند فساد در ایران زیاد است؟

زیرا اولاً اندازه‌گیری فساد مثل «اندازه‌گیری دروغ» ممکن نیست، ثانیا کلمه «زیاد» معانی عددی بالایی دارد و به ۱۰ یا ۲۰ پرونده نمی‌توان قید زیاد را اطلاق کرد و ثالثا آمارهای جهانی هم که از جانب برخی تشکل‌های غیر دولتی در کشورهای اروپایی و برای فساد منتشر می‌شود تعدادی «نظرسنجی ادراکی» هستند و سندی بر اثبات آنها نیست.

خانم سلحشوری همچنین درباره عبارت «فساد سیستمی» هم تصور درستی ندارند و آنرا در اشاره به معنای ذهنی خود از کلمه زیاد به کار برده‌اند.

این در حالیست که فساد سیستمی به معنی حمایت قانون و ساز و کارها از فساد است.

مثل کشور فرانسه که رئیس جمهور قانون کم کردن مالیات ثروتمندان و ازدیاد مالیات کم درآمدها را تصویب می‌کند و پارلمان این کشور هم ولو با وجود اعتراضات گسترده مردمی اما از رئیس‌جمهور و تصمیم پر مفسده‌ی او حمایت می‌کند.

مقوله‌ای که در ایران اسلامی و قوانین و ساز و کارهای آن دیده نمی‌شود. ضمن اینکه توضیح داده شد که تصور خانم سلحشوری درباره فساد هم از کلمه سیستماتیک غلط است هم از مفهوم «زیاد»!

و اما شوکه شدن…

خانم سلحشوری اگر مطالعه می‌داشتند و یا مثلا اگر بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب را دقیق‌تر می‌خواندند؛ یقیناً از بروز چند پرونده فساد با هر عدد و مقیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران و در هیچ حکومت دیگری تعجب نمی‌کردند چون در کتاب‌ها نوشته است که حتی در حکومت امام حسن مجتبی(ع) نیز فساد مالی رخ داد و برخی سرداران سپاه آن حضرت با دریافت رشوه به معاویه پیوستند.

در واقع پر بیراه نیست اگر بگوییم فرایند صلح تحمیلی به امام حسن(ع) از بحث فساد مالی کلید خورد.

چرای مسئله نیز ساده است! زیرا امام مجتبی(ع) معصوم بودند و از معصوم نیز جز عمل درست ساطع نمی‌شود اما مسئله فساد مربوط به نفسانیت انسان‌های غیر معصوم است و مثل دروغ یا هر گناه دیگری؛ ممکن است در هر لحظه‌ای و در نزد هر انسان غیر معصومی رخ دهد.

سلحشوری همچنین در تاریخ نخوانده و نمی‌داند که کارگزار مالی امام کاظم(ع) نیز به آن حضرت و ورّاث ایشان خیانت کرد و وجوهات کلانی که به امانت نزد او بود را به امام رضا(ع) نپرداخت.

این نماینده محترم مجلس باید بداند که به لحاظ تحلیلی، وقوع فساد حتی در حکومت امام زمان(عج) هم ممکن است و زمانی باید عتاب آن را خطاب به حکومت و حاکمان به کار برد که عزمی برای برخورد با آن نباشد.

به سخن دیگر اینکه تا زمانی که حکومت با فساد برخورد می‌کند و ساز و کارهای خود را بر بروز فساد سیستمیک می‌بندد؛ مفسدنمایی از آن حکومت منطقاً پذیرفته نیست.

گفتنیست، مقام معظم رهبری، در سال ۸۱ و در اشاره به مقوله بزرگنمایی عده‌ای از فساد فرموده‌اند:

«ما گفتیم با فساد مبارزه میکنیم – این یک نقطه روشن در نظام است – اما عدّه‌ای میخواهند این را به نقطه تاریک تبدیل کنند و بگویند فساد همه جا را گرفته است. نه آقا! فساد همه جا را نگرفته است. باید با فسادِ کم هم – هر جا بود – مبارزه کرد. ممکن است روزنامه‌ای بردارد یک مورد فساد را درشت کند؛ مگر همه جا فساد هست؟ فساد در گوشه‌هایی وجود دارد. انسانها لغزش دارند و دچار گناه میشوند؛ باید با این گناه مبارزه کرد. ما وقتی گناهکاریم که با فساد – ولو کمِ آن – مبارزه نکنیم؛ چون گسترش پیدا خواهد کرد. مبارزه با فساد لازم است؛ اما ناامید کردن مردم که بگوییم فساد همه جا را گرفته، یک خطای واضح و ناشی از نادانی و فریب‌خوردگیِ کسانی است که آدم میداند خودشان آدمهای مغرضی نیستند؛ مغرضان که جای خود دارند.»[۴]

***

اطلاعات موسویان از «کرنش موشکی ایران در مقابل آمریکا»!

ایسنا گزارش داد: حسین موسویان (از مقامات مذاکره‌کننده تیم حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای سعد آباد که هم‌اکنون در آمریکا دارای کرسی پژوهشی است) به تازگی طی مقاله‌ای در المانیتور پیرامون فعالیت‌های موشکی ایران نوشته است:

«نتایج بررسی اندیشکده “ان- تی- آی” به ریاست وزیر سابق انرژی آمریکا، ارنست مونیز نشان می‌دهد که بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ که قدرت‌های جهانی جامع‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده بودند، تهران موشک‌های بالستیک با سوخت مایع تولید کرد و حداقل ۳۳ بار آزمایش موشکی انجام داد، که بیش از ۲ برابر بیست سال پیش از آن است. اما از سال ۲۰۱۲ که ایران و آمریکا مشغول مذاکرات در سطوح بالا بودند تا زمان امضای برجام در جولای  سال ۲۰۱۵،   ایران تنها یک آزمایش موشکی انجام داد. به علاوه، بعد از شروع اجرای برجام، ایران شیوه آزمایش‌های خود را تغییر داده و با کاهش تعداد آزمایش‌ها، بیشتر به موشک‌های کوتاه برد با سوخت جامد توجه نشان داده است. اما اخیرا روزنامه آلمانی زونتاگ ادعا کرده است که سازمان‌های اطلاعاتی غربی باور دارند که تهران از زمان خروج ترامپ از برجام تعداد آزمایش‌های موشکی‌اش را ۲ برابر کرده است.»[۵]

*درباره اظهارات موسویان و ماساژ اطلاعات یک اندیشکده آمریکایی از سوی او تأملات زیادی وجود دارد.

خاصّه اینکه اتهامات جاسوسی آقای موسویان، حضور علی‌الرأس او در کاخ سفید طی چند مرتبه، پرداخت پول نقد از سوی کاخ سفید به طرف‌های موسویان برای ترویج برجام [۶] و طعنه‌های علی‌الدوام اعضای ستاد برجام به فعالیت‌های موشکی کشور نیز بر ضرورت طرح این تأملات می‌افزاید.

اینکه صحبت‌های موسویان درباره کاهش آزمایش‌های موشکی کشور، کنار گذاشته شدن آزمایش موشک‌های با سوخت مایع، کنار گذشته شدن آزمایش موشک‌های برد بلند و غیره درست هستند یا غلط؟ تماماً مقولاتی هستند که بایستی درباره آنها اقتراح درستی صورت گیرد.

خاصّه اینکه بارها اعلام شد مباحث موشکی ایران هیچ ربطی به برجام ندارد.

گفتنیست، علی مطهری زمانی گفته بود آزمایش‌های موشکی «کم‌عقلی» است. [۷]

***

۱_ http://irneda.ir/fa/news/۱۹۰

۲_ mshrgh.ir/۷۰۶۲۰۹

۳_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-۱۰۷۲۷۲۲

۴_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۳۱۳۰

۵_ https://www.isna.ir/news/۹۷۰۹۲۳۱۱۳۸۳/

۶_ http://tn.ai/۱۰۸۱۷۸۵

۷_ mshrgh.ir/۶۷۸۴۴۶