پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

 

فرا خوندن سفیر ترکیه از سوی بغداد پس از دستور اردوغان برای حمله به عراق، استقبال وزیر خارجه عربستان از توافق گروه های یمنی، آماده شدن ترکیب کمیته قانون اساسی سوریه، جلسه شورای‌امنیت درباره تونل‌های حزب‌الله و حمله اردوغان به محمد بن سلمان، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به طرح سناتورهای آمریکایی برای تشدید فشارها علیه سیستم مالی ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ نشریه واشنگتن فری‌بیکن در گزارشی به نقل از منابعی نوشت: تعدادی از نمایندگان آمریکایی در مراحل اولیه طرحی هستند تا با طرح اتهام پولشویی و تامین مالی تروریسم علیه تمامی بانک‌های ایرانی، به تحریم و انزوای آنها بپردازند.

این منابع به فری‌بیکن گفتند، این طرح جدید توسط تد کروز، سناتور جمهوری خواه ایالت تکزاس و متحدانش در مجلس نمایندگان و سنا پیش برده می‌شود و هدف آن قطع ارتباط تمام بانک‌های ایرانی از سیستم مالی جهانی به اتهام ایفای نقش در عملیات تروریستی است.

این طرح که توسط فری‌بیکن نیز رویت شده، با تمام بانک‌های ایرانی به عنوان تهدیدی تروریستی و پولشویی رفتار خواهد شد.

طرح سناتورهای آمریکایی برای تشدید فشارها علیه سیستم مالی ایران/فراخوندن سفیر ترکیه از سوی بغداد پس از دستور اردوغان برای حمله به عراق/ جلسه شورای‌امنیت درباره تونل‌های حزب‌الله/حمله اردوغان به محمد بن سلمان

این طرح به موضوع روش مالی جایگزینی که قرار است میان ایران و اروپا و با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران به کار گرفته شود نیز می‌پردازد که از جمله می‌توان به ارزهای رمزنگار اشاره کرد.

همچنین این طرح قصد دارد با تلاش دولت ایران در مداخله در بازار ارز برای جلوگیری از سقوط ارزش ریال ایران مقابله کند و با قرار دادن بخش مالی ایران در لیست سیاه به دنبال تحقق این هدف است.

این طرح کنگره پس از آن مطرح شد که نمایندگان تندروی کنگره از دولت ترامپ در تحرک سریع برای قطع دسترسی مالی ایران ناامید شدند.

فرا خوندن سفیر ترکیه از سوی بغداد پس از حمله به عراق

در اعتراض به ادامه نقض حریم هوایی عراق، بغداد سفیر ترکیه در این کشور را به وزارت امور خارجه فراخواند.

به رغم انتشار گزارش های متعدد، دست کم در پانزده ماه گذشته از نقض هوایی و زمینی حریم عراق از سوی ارتش ترکیه، این نخستن بار است که سفیر این کشور به وزارت امور خارجه فرا خوانده می شود.

وزارت امور خارجه عراق روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: فاتح یلدز، سفیر ترکیه در بغداد را در اعتراض به نقض مکرر حریم هوایی عراق از سوی نیروهای ترکیه، فرا خوانده و یادداشت اعتراض آمیز در این خصوص به وی تسلیم کرده است.

در این بیانیه، اقدام جنگنده های ترکیه در نقض حریم هوایی عراق و هدف قرار دادن چند نقطه در دو منطقه جبل سنجار و مخمور در شمال عراق که منجر به تلفات و خساراتی شد، تقبیح می کند.

طرح سناتورهای آمریکایی برای تشدید فشارها علیه سیستم مالی ایران/فراخوندن سفیر ترکیه از سوی بغداد پس از دستور اردوغان برای حمله به عراق/ جلسه شورای‌امنیت درباره تونل‌های حزب‌الله/حمله اردوغان به محمد بن سلمان

برخی منابع عراقی گزارش کردند، در این حملات دست کم چهار شهروند عراقی ساکن در اردوگاه مخمور کشته شدند.

در پی حملات هوایی پنجشنبه شب ترکیه به خاک عراق، «فخرالدین آلتون» رئیس دفتر روابط در ریاست جمهوری ترکیه در پیامی توییتری اعلام کرد، این حملات پیام تندی است، علیه کسانی که از تروریسم حمایت می کنند.

بیانیه وزارت امور خارجه عراق تأکید کرده است: این گونه اقدامات نقض آشکار حاکمیت ملی عراق و امنیت این کشور و شهروندانش به شمار می آید و اقدامی از هر نظر غیرقابل قبول بوده و همچنین با اصول حسن همجواری ناسازگار است.

استقبال وزیر خارجه عربستان از توافق گروه های یمنی

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان طی پیامی در حساب کاربری اش در شبکه اجتماعی توئیتر مدعی شد، ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تلاش زیادی برای رسیدن به راهکار سیاسی کردند!

وی ادعا کرد، ولیعهد تلاش های شخصی زیادی برای به موفقیت رسیدن مذاکرات استکهلم انجام داد.

پیش از این، یک مسئول در وزارت خارجه عربستان اعلام کرده بود که مقامات این کشور به راه حل سیاسی در یمن ـ که تضمین کننده ثبات و امنیت این کشور باشد ـ پایبند هستند.

گفتنی است، مذاکرات حل بحران یمن که از چند روز پیش بین طرف‌های درگیر در سوئد آغاز شده بود، روز پنجشنبه با توافق در مورد آتش بس در الحدیده به پایان رسید.

آماده شدن ترکیب کمیته قانون اساسی سوریه

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، ترکیب پیشنهادی کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه آماده شده و به زودی به نماینده سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد.

سرگئی لاوروف، روز جمعه اعلام کرد، ترکیب پیشنهادی کمیته قانون اساسی سوریه آماده شده و در ابتدای هفته آینده به نماینده ویژه سازمان ملل تحویل داده خواهد شد.

لاوروف که در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سخن می گفت، اظهار داشت: درباره این موضوع با همتایان ایرانی و ترکیه ای خود رایزنی کرده است.

وی افزود: «ما به یک تفاهم رسیده ایم لیستی که دولت سوریه و مخالفان با کمک روسیه، ترکیه و ایران روی آن کار کرده اند، تقریبا آماده است.»

طرح سناتورهای آمریکایی برای تشدید فشارها علیه سیستم مالی ایران/فراخوندن سفیر ترکیه از سوی بغداد پس از دستور اردوغان برای حمله به عراق/ جلسه شورای‌امنیت درباره تونل‌های حزب‌الله/حمله اردوغان به محمد بن سلمان

ماه گذشته طرف های درگیر سوری و میانجی های بین المللی نتوانستند در مورد تشکیل کمیته قانون اساسی به اجماع برسند.

از نظر کارشناسان، تشکیل این کمیته یکی از مهمترین گام ها در پایان دادن به بحران سوریه خواهد بود.

جلسه شورای‌امنیت درباره جنجال تونل‌های حزب‌الله

به گزارش رسانه صهیونیستی جروزالم پُست، «دنی دانون» (Danny Danon) نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل اعلام کرد: شورای امنیت به درخواست آمریکا چهارشنبه هفته آتی نشستی را درباره تونل‌ های حزب‌الله لبنان (!) برگزار خواهد کرد.

نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در این خصوص مدعی شد: ما حقایق و اطلاعاتی را ارائه خواهیم کرد که نقض قطعنامه ۱۷۰۱ را ثابت می‌ کند.

این در حالی است که لبنان که شکایتی را علیه اقدامات رژیم صهیونیستی به سازمان ملل ارائه کرده است نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

گفتنی است، اخیراً رژیم صهیونیستی با ایراد اتهام واهی حفر تونل‌های حزب‌الله در مرز با این رژیم، به جنجال همیشگی علیه حزب الله لبنان شدت بخشیده است.

سه شنبه هفته گذشته، رژیم صهیونیستی ضمن اعلام بالاترین سطح آماده باش در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی با لبنان عملیات سپر شمال را آغاز کرد و هدف ادعایی آن را مبارزه با تونل هایی اعلام نمود، به ادعای اشغالگران صهیونیست توسط حزب‌الله لبنان در داخل اراضی اشغالی حفر شده اند!

حمله اردوغان به محمد بن سلمان

رجب طیب اردوغان درباره قتل روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول اظهار داشت: نمی توانیم این حادثه را به فراموشی بسپاریم. مجازات قتل نفس در دین ما روشن بوده و تنها ترکیه، پیگیر جنایت غیرانسانی خاشقچی است.

وی افزود: عامل این قتل از نظر من مشخص است. در فایل های صوتی مربوط به قتل خاشقچی، اسامی نزدیکترین افراد به ولیعهد عربستان نیز ذکر شده است.

طرح سناتورهای آمریکایی برای تشدید فشارها علیه سیستم مالی ایران/فراخوندن سفیر ترکیه از سوی بغداد پس از دستور اردوغان برای حمله به عراق/ جلسه شورای‌امنیت درباره تونل‌های حزب‌الله/حمله اردوغان به محمد بن سلمان

اردوغان همچنین تصریح کرد: محل وقوع قتل خاشقجی مشخص است. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز چندی پیش در این مورد به صراحت از مقامات سعودی نام برد. مشخص است، این قضیه به کجا مربوط است. هیلی در این باره اظهار نظر و اسم مشخصی را عنوان کرد. این ماجرا روشن در مقابل ما قرار دارد.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: عدالت تجلی خواهد کرد، روز گذشته تحولاتی در سنای آمریکا در این مورد رخ داد و این موضوع ادامه پیدا خواهد کرد، چون ما به سازمان های اطلاعاتی آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه و عربستان تمامی اطلاعات را بنا به درخواست آن ها ارایه دادیم و گفتیم هر کسی بخواهد این اطلاعات را خواهیم داد. عدالت پایه حاکمیت است و ما در چارچوب تجلی عدالت، این اقدام را انجام می دهیم.