پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » حاجی زاده پس از ده روز، آزمایش موشکی رژیم ایران را تایید کرد

حاجی زاده پس از ده روز، آزمایش موشکی رژیم ایران را تایید کرد

در حالیکه جامعه جهانی آزمایش موشکی اخیر تهران را محکوم کرد، مقام های نظامی جمهوری اسلامی ایران بعد از یک هفته بالاخره این آزمایش موشکی را تایید کردند.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن تایید انجام آزمایش موشکی اخیر، گفته است که آزمایش اخیر موشک بالستیک ایران «تست مهمی» بود. به گفته او واکنش‌ها به این آزمایش موشکی از سوی آمریکا نشان می‌دهد که «این موضوع برای آنها بسیار مهم بود که فریادشان درآمد.»

حاجی‌زاده در این مصاحبه اشاره‌ای به نام یا مشخصات موشک بالستیکی که اخیرا آزمایش شده، نکرد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران اضافه کرده است که ایران «بیش از ۴۰ تا ۵۰ تست» موشکی در سال انجام می‌دهد.

هفته گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، خبر داد که ایران دست به آزمایش یک موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای زده، که به گفته او نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

این آزمایش موشکی با واکنش منفی فرانسه و بریتانیا هم مواجه و در نهایت سبب شد تا شورای امنیت سازمان ملل متحد، پشت درهای بسته، درباره برنامه موشکی ایران تشکیل جلسه دهد.

تا پیش از سخنان حاجی‌زاده، هیچ یک از مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی حاضر به تایید یا تکذیب انجام این آزمایش موشکی نشده بودند.

روز گذشته فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته بود که حمایت کشورهای اروپایی از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه‌ ۱+۵ (برجام) باعث نمی‌شود که آنها از دیگر مسایل مربوط به ایران چون وضعیت سوریه و موشک‌های بالیستیک بی‌توجه باشند.

او گفته بود این مسایل از جمله «نگرانی‌های جدی» اروپا است که تلاش می‌‌کند با «اجرای کامل برجام» باب مذاکره با ایران را در این‌ زمینه باز کند.

برنامه موشکی ایران از جمله مواردی است که آمریکا و کشورهای اروپایی بارها نسبت به آن هشدار داده‌ و خواستار توقف آن شده‌‌اند. مسئولان غربی معتقدند این آزمایش‌ها نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. با این حال مقام‌های مسئول در ایران می‌گویند که موشک‌های تولید‌شده قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را ندارند و به همین دلیل، تولید و آزمایش آن‌ها ناقض قطعنامه شورای امنیت نیست.

هفته جاری یک روزنامه آلمانی نیز گزارش داده بود جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۸ اقدام به آزمایش هفت موشک میان‌برد و پنج موشک کوتاه‌برد و کروز کرده؛ ۱۲ آزمایشی که به‌ گفته روزنامه «ولت‌ام زونتاگ» دو برابر تعداد آزمایش‌های موشکی ایران در سال ۲۰۱۷ است.

این روزنامه آلمانی منبع این خبر را «گزارش سازمان‌های اطلاعاتی غربی» اعلام کرده است، اما جزئیات بیشتری درباره منبع خود ارائه نداد.

آزمایش‌های موشکی ایران پیش از این نیز با واکنش کشورهای غربی مواجه شده بود و آنها بارها از جمهوری اسلامی خواسته بودند تولید و آزمایش این موشک‌ها را متوقف کند.

ایران طی سال‌های اخیر دست به انجام آزمایش‌های موشکی زده است که روی برخی از آنها به زبان‌های مختلف (از جمله عبری) شعار «نابودی اسرائیل» نقش بسته بود.