شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » آمریکا: رژیم ایران امکان تهدید سعودی و امارات در یمن آینده را نخواهد داشت

آمریکا: رژیم ایران امکان تهدید سعودی و امارات در یمن آینده را نخواهد داشت

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید آمریکا می‌خواهد به حمایت از ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن ادامه دهد.

تیموتی لِندِرکینگ، مسئول امور کشورهای عرب خلیج فارس در وزارت خارجه آمریکا، روز یکشنبه در یک همایش در ابوظبی گفت آمریکا همچنان به مبارزه با نفوذ رژیم ایران و جنگجویان اسلام‌گرا در کشورهای عربی ادامه خواهد داد.

این مقام آمریکایی همچنین گفت که در یمن آینده جایی برای تهدیدهای حمایت شده از سوی رژیم ایران علیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی وجود نخواهد داشت.

تیموثی لیندرکینگ، جانشین معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کشورهای عرب خلیج فارس تاکید کرد که آمریکا به شدت مخالف متوقف کردن حمایت از ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی یمن است.

رنا غانم، عضو هیات مذاکره‌کننده دولت قانونی یمن در مذاکرات صلح این کشور که در استکهلم، پایتخت سوئد با حضور نمایندگان شبه‌نظامیان حوثی و فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در حال انجام است، گفت که حوثی‌ها هنوز برای رسیدن به زمینه‌ای مشترک که بتواند به پایان درگیری‌ها در یمن منجر شود، جدی نیستند.

مذاکرات سیاسی یمن در سوئد وارد مرحله بررسی دقیق جزئیات شده و نشان داد که هیات نمایندگی پیکارجویان حوثی تا چه اندازه بر شروط پیشین خود اصرار دارد. اختلاف‌نظرها درباره شهر ساحلی الحدیده، سرنوشت فرودگاه بین‌المللی صنعاء، راه‌حل‌های سیاسی، دوره انتقالی و سرنوشت بازداشت‌شدگان از جمله مواردی هستند که مذاکره‌کنندگان دو طرف هنوز درباره آنها به توافق نرسیده‌اند.

عبدالملک الحجری، عضو هیات مذاکره‌کننده حوثی‌ها در سوئد گفت که شبه‌نظامیان با بازرسی هواپیماهایی که به مقصد صنعاء پرواز می‌کنند، در خارج از یمن موافقت می‌کنند.

در سوی مقابل، خالد الیمانی، وزیر امور خارجه دولت قانونی یمن، پیشنهاد تبدیل الحدیده به منطقه بی‌طرف را رد کرد و گفت که این شهر باید تحت حاکمیت یمن قرار گیرد ولی دولت یمن ممکن است هماهنگی اداری با سازمان ملل در زمینه بندر الحدیده را بپذیرد.