پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » برگزیت؛ مشکلات خانم می در آستانه تعطیلات سال نوی میلادی !

برگزیت؛ مشکلات خانم می در آستانه تعطیلات سال نوی میلادی !

چشم‌انداز تصویب توافق برگزیت در پارلمان با ابهام روبرو است و احتمال دارد بریتانیا درگیر یک بن‌بست سیاسی بی‌سابقه در دهه‌های اخیر شود.

برگزیت؛ شکست تاریخی ترزا می در پارلمان بریتانیا و تشدید تردیدها

دسامبر 2018 – 14 آذر 1397

ترزا می در دو سال نخست وزیری خود کمتر روز راحتی دیده است و هر چه مهلت قانونی خروج از اتحادیه اروپا، برگزیت، (۲۹ مارس) نزدیکتر می‌‎شود، دشواری‌های او نیز بیشتر می‌‍شود.

اما با سه شکست پیاپی در سه رای‌گیری در پارلمان بریتانیا، روز سه‌شنبه، ۴ دسامبر، برای خانم می سخت‌تر از روزهای قبل بود.

برای اولین بار در تاریخ بریتانیا اکثریت نمایندگان مجلس رای دادند که کابینه خانم می در یک مورد محل اختلاف با بی‌اعتنایی به یکی از تصمیمات قبلی نمایندگان، مرتکب “اهانت به پارلمان” شده است.

شکست دولت در این رای‌گیری فراتر از یک شکست است، چرا که نشان می‌دهد احتمال دارد خانم می در رای‌گیری روی توافق پیشنهادی با اتحادیه اروپا نیز شکست بخورد.

اهمیت شکست روز سه‌شنبه در آن است که احزاب کارگر، لیبرال دموکرات و حزب ملی‌گرای اسکاتلند، با وجود آن که در مجموع اکثریت را ندارند، توانستند نظر خود را به دولت تحمیل و آن را به انتشار متن کامل برآورد حقوقی توافق پیشنهادی وادار کنند.

روز چهارشنبه دولت ناچار شد متن کامل برآورد حقوقی توافق پیشنهادی را منتشر کند.

متنی که منتشرشده توصیه مشاور حقوقی ارشد دولت است، و می‌گوید سازوکار توافق پیشنهادی برای مرز ایرلند، می‌تواند به طور همیشگی ادامه داشته باشد و عملا به باقی ماندن ایرلند شمالی در اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا منجر می‌شود، و ضمنا دادگاه‌های اروپایی صلاحیت قضایی برای رسیدگی به دعاوی مربوط به آن را خواهند داشت.

پیشتر متن این توصیه حقوقی با این توجیه که انتشار کاملش “خلاف منافع ملی” است، به طور چکیده منتشر شده بود.

به دنبال انتشار توصیه حقوقی دولت، حزب اتحادگرای ایرلند شمالی، و حزب ملی‌گرای اسکاتلند، هرکدام از دیدگاه خود به ترزا می و طرحش برای برگزیت تاختند.

رهبر حزب دی‌یوپی ایرلند شمالی در پارلمان بریتانیا گفته است که توافق پیشنهادی خانم می نمی‌تواند برگزیت را برای “یک بریتانیای واحد” تامین کند و به منزله “ورود به وضعیت گرگ‌ومیشی است که اتحادیه اروپا تسلط بی‌سابقه‌ای بر بریتانیا خواهد داشت.”

یکی از نمایندگان حزب ملی‌‍گرای اسکاتلند هم خطاب به خانم می گفت شرایط ویژه توافق فعلی برای ایرلند شمالی، به منزله نقض حقوق اسکاتلند است.

حزب محافظه‌کار در پارلمان اکثریت ندارد و باید برای تصویب طرح‌هایش نظر نمایندگان حزب دست راستی اتحادگرای دموکراتیک از ایرلند شمالی (دی‌یوپی) را جلب کند.

از آنجا که وضعیت مرز ایرلند شمالی (بخشی از بریتانیا) و جمهوری ایرلند (بخشی از اتحادیه اروپا) در کانون اختلاف نظرها است، جلب حمایت نمایندگان دی‌یو‌پی برای خانم می آسان نیست.

به دلیل سابقه ناآرامی‌ها و درگیری‌های ایرلند، حساسیت‌های زیادی در مورد برقراری محدودیت بین دو ایرلند وجود دارد و برخی نگران به خطر افتادن توافق صلح ایرلند هستند.

یکی از شرایط اتحادیه اروپا برای توافق آن است که دوباره مرزی بین دو ایرلند کشیده نشود.

علاوه بر این، از یک سو برخی از نمایندگان جناح راست خود حزب محافظه‌کار هم توافق پیشنهادی خانم می را “سازشکارانه” می‌دانند، و از سوی دیگر عده‌ای از جناح‌ میانه‌روی آن، اساسا مخالف برگزیت هستند.

ترزا می در رای‌گیری‌های روز سه‌شنبه با ۲۱ و ۱۸ اختلاف رای شکست خورد، برای شکست طرح برگزیت او تنها یک رای بیشتر هم کافی است.

خانم می می‌گوید طرح موجود بهترین توافقی است که اتحادیه اروپا حاضر است بپذیرد و عدم تصویب آن می‌تواند به معنی خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق بر سر روابط آتی باشد، یا آنکه از اساس خروج از اتحادیه را برای بریتانیا منتفی کند.

کارشناسان می‌گویند خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق درباره روابط آتی آثار منفی شدیدی برای بریتانیا خواهد داشت. باقی ماندن در این اتحادیه هم، علیرغم رای دو سال پیش اکثریت مردم به خروج، می‌تواند به بحرانی سیاسی منجر شود.

چه خواهد شد؟

رای‌‎گیری روی توافق پیشنهادی ترزا می سه‌شنبه هفته آینده (۱۱ دسامبر) انجام می‌شود و به نظر نمی‌‎رسد که تهدیدهای “خروج بی توافق یا ماندن در اتحادیه” منتقدان را به حمایت از خانم می مجاب کرده باشد.

در صورتی که طرح او رای نیاورد احتمال‌های مختلفی وجود دارد.

خانم می‌ می‌تواند طرح فعلی را دوباره به پارلمان ارائه کند، به این امید که نظر برخی نمایندگان عوض شود. ممکن است که او بتواند دوباره با سران اروپایی مذاکره کرده و طرح جدیدی را به پارلمان ارائه کند.

برخی از نمایندگان منتقد طرح فعلی، ممکن است از توافق دیگری حمایت کنند که ضمن خروج از اتحادیه اروپا، آن را در بازار مشترک اروپایی نگه می‌دارد.

ممکن است پارلمان به تعویق یا تعلیق مهلت قانونی خروج از اتحادیه اروپا رای بدهد و به این ترتیب بریتانیا برای خود زمان بخرد، تا با بحران‌های ناشی از خروج بی توافق روبرو نشود.

اما حتی احتمال تحولات بزرگتری هم وجود دارد که همه‌پرسی دوباره، یا انتخابات زودرس از آن جمله هستند.

همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا، بریتانیا را به جامعه‌ای دوپاره تقسیم کرده است. خیلی‌ها از طرف بازنده، یعنی هواداران ماندن در اتحادیه، هنوز از مخالفت کامل با برگزیت دست برنداشته‌اند.

در حالی که خیلی‌ها پیشتر موضع آنها را به عنوان موضعی ضددموکراتیک توصیف می‌کردند، به تازگی نمایندگان بیشتری می‌گویند خواهان همه‌پرسی دوباره هستند و حتی مقام‌های حزب کارگر هم دیگر احتمال حمایت از همه‌پرسی دوم را رد نمی‌کنند.

احتمال دیگر آن است که ترزا می استعفا دهد، یا با رای عدم اعتماد هم‌حزبی‌های خودش روبرو شود.

بسیاری در حزب کارگر می‌گویند راه خروج از بن بست فعلی برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی است. انتخاباتی که آنها امیدوارند در آن پیروز شده و با نخست وزیری جرمی کوربین، بتوانند مشکل برگزیت را به شکلی متفاوت از خانم می حل کنند.

ولی این گزینه‌های دیگر هم، مانند طرح ترزا می برای برگزیت، بدون اما و اگر نیستند. حتی اگر حزب کارگر پیروز انتخابات فرضی باشد، جرمی کوربین در حزب خود با منتقدان جدی روبرو است.

اگر همه‌پرسی دومی هم برگزار شود، تضمینی نیست که خروج از اتحادیه اروپا دوباره رای نیاورد.

در این صحنه سیاسی آشفته بریتانیا، شاید تنها چیزی که می‌توان از آن مطمئن بود، ادامه نااطمینانی است