جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مجلس مجدداً به CFT رأی مثبت داد!

مجلس مجدداً به CFT رأی مثبت داد!

 

گزارش لحظه به لحظه از جلسه بررسی CFT در مجلس شورای اسلامی
مجلس مجدداً به CFT رأی مثبت داد/برخی مفاد CFT به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که دستگاه‌های مختلف با نامه نگاری به موضوع تحریم‌های مضاعف اشاره کردند، گفت: آخرین دستور رهبری آن بود که مخالف بررسی CFT در مجلس نیستند و مسیر قانونی باید طی شود.

به گزارش تابناک، علی لاریجانی در پاسخ به اخطار حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)‌در جلسه علنی امروز چهارشنبه گفت: آقای حاجی دلیگانی بحث‌های شما مربوط به زمان بررسی لایحه CFT است. اکنون ما در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان هستیم؛ که باید در این باره اخطار دهید.

وی افزود: بنده آخرین بار درباره‌ی صحبت‌های این‌چنینی پاسخ دادم. بعداز بیانات رهبری درباره‌ی کنوانسیون‌ها ما بررسی لایحه CFT را دو ماه متوقف کردیم به کمیسیون هم گفتیم که کاری نکنید تا تکلیف مشخص شود. منتها بعد از آن دستگاه‌های مختلف مستمرا نامه نگاری کردند. نمونه آن وزارت‌خانه‌های اقتصاد و خارجه و بانک مرکزی است مبنی بر این که ما در آستانه تحریم مضاعف هستیم.

رئیس مجلس افزود: این نظرات به مقام معظم رهبری منعکس شد با این مضمون که با توجه به صحبت‌های شما تدبیر چیست؟ ایشان عنوان کردند بیاناتشان مربوط به کنوانسیون‌ها به صورت عام و نه مشخصا این کنوانسیون است؛ لذا مخالفتی با بررسی در مجلس نداشته و سیر قانونی باید طی شود. این آخرین دستور رهبری معظم است.

لاریجانی ادامه داد: ما مطابق این موضوع بررسی کردیم و همان موقع مخالف و موافق‌ها صحبت کردند. الان اگر اخطاری دارید باید در مورد نحوه کار کمیسیون امنیت ملی برای حل مشکل شورای نگهبان بیان کنید.

حاجی دلیگانی در اخطار خود با استناد به اصل ۱۱۰ گفت: در ابتدا لازم است از رئیس مجلس تشکر کنم که در روز گذشته بعد از فرمایشات رهبری درباره‌ی قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به آقای جلالی دستور رسیدگی داد.

وی افزود: سوال ما این است که چطور این روند درباره‌ی CFT نشد یعنی آن زمانی که رهبری صحبت‌هایی پیرامون معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی مطرح کردند، شما چطور آن موقع این دستور را ندادید.

ترسو کسانی هستند که از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ – ۱۰:۵۶

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان این که سیاست‌های غلط ما عامل فقر و گرسنگی و بدبختی است، گفت: ترسو کسانی هستند که از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در جریان بررسی لایحه CFT در واکنش به تذکر نادر قاضی‌پور اظهار کرد: بحث آقای قاضی‌پور توهین بود این که ما فکر کنیم ما نترس هستیم و دیگران ترسو هستند گذشته و سابقه افراد مشخص است که چه کسی در جبهه بوده و شهید داده و اسیر شده و چه کسی خواب بوده است. این که ما جو را به گونه‌ای نشان دهیم که برخی ترسیده اند این حرف‌ها در مجلس مسخره است.

وی اضافه کرد: روندی که طی می‌شود به گونه‌ای است که می‌خواهیم هیچ تاجری نتواند تجارت کند و هیچ صنعت‌گری نتواند کار کند یا هیچ پولی نتواند معامله شود. این چه ربطی دارد که کسی ترسیده است، ما قرار است در این مملکت تصمیم بگیریم که خود را تحریم نکنیم. این حرف و شعار است که عده‌ای ترسیده‌اند.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: ترسو کسانی هستند که در این مملکت زندگی می‌کنند، فقر و بدبختی و گرسنگی به وجود می‌آید و خود را به کوچه علی چپ می‌زنند و پشت تریبون از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند. عامل فقر و گرسنگی و بدبختی سیاست غلط ماست که باید اصلاح شود.

پزشکیان یاد آور شد: عامل این موضوع کسانی هستند که ندانسته و ناآگاهانه فریاد می‌کشند نه کسانی که بر اساس آگاهی می‌خواهند از سرنوشت کشور دفاع کنند. این چه ربطی به کاپیتولاسیون دارد. در آنجا سگ آمریکایی هم محترم است. ولی اینجا هم ما می‌گوییم قانون تصویب کنیم و سرمایه گذار و تاجر تسلیم نشود. ما در مجلس با قدرت ایستاده‌ایم و رای می‌دهیم تا مردم بدانند چه کسی این وضع اقتصادی را برایشان به وجود آورده است.
مخالفان و موافقان CFT حرف بزنند تا نترس‌ها و ضعیف‌النفس‌ها مشخص شوند
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ – ۱۰:۵۴

نماینده مردم ارومیه در مجلس از رئیس مجلس خواست در جریان بررسی لایحه CFT مخالفان و موافقان صحبت کنند تا به گفته‌ او نترس‌ها و ضعیف‌النفس‌ها مشخص شوند.

به گزارش ایسنا، نادر قاضی پور در اخطاری مستند به اصل ۱۵۳ قانون اساسی و در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم گفت: هرگونه قراردادی که موجب سلطه بیگانه بر شئون کشور شود ممنوع است. من از زحمات شما ( لاریجانی) درباره‌ آمریکاستیزی تشکر می‌کنم ولی در این مورد خاص اجازه دهید مخالفان و موافقان به اندازه حرف بزنند تا ملت بدانند و بشنوند تا نترس‌ها و مردان شجاع چه کسانی هستند و افراد ضعیف‌النفس هم مشخص شوند.

وی اضافه کرد:‌ ما هر چه داریم از اسلام است و پیروزی نهایی هم از آن اسلام است.

علی لاریجانی در پاسخ به اخطار وی گفت: تذکر و اخطار باید مستند باشد در حرف‌هایتان به بقیه تعریضی نداشته باشید.

اظهارات قاضی‌پور واکنش برخی از نمایندگان را نیز در پی داشت. از جمله پروانه مافی در تذکری مستند به ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس گفت: آقای قاضی پور با چه اجازه‌ای بیش از نیمی از نمایندگان مجلس اعم از زن و مرد را به بی شجاعتی، ترسویی و صفاتی که در نطقتان داشتید متهم می‌کنید.
ایرادات مجمع تشخیص و شورای نگهبان برطرف نشود CFT خلاف منافع کشور است
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ – ۱۰:۵۳

محمد دهقان به عنوان مخالف تصویب لایحه‌ الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس گفت: وقتی طرح یا لایحه‌ای مصوب می‌شود به شورای نگهبان فرستاده می‌شود و شورا ایراد می‌گیرد که مجلس نمی‌تواند در مواردی که شورای نگهبان وارد نشده، وارد شود و چیزی را بررسی کند.

وی اضافه کرد: در تبصره ماده واحده شورای نگهبان هیچ ایرادی نگرفته بود. تنها به دلیل این که نوشته شده بود « لیست سیاه» و شورای نگهبان گفته بود لیست سیاه نداریم این کلمه باید به عنوان « لیست کشورهای غیر همکار» تغییر کند. خود دوستان در داخل لیست سیاه را مطرح کردند و آن را در ادبیات سیاسی کشور جا انداختند.

این نماینده مجلس اضافه کرد:‌ کمیسیون امنیت ملی حق ورود به این تبصره را نداشته. جز این که باید عبارت لیست سیاه را به « کشورهای غیر همکار» تغییر می‌داد. ضمن این که در زمان تصویب لایحه کمیسیون عدد نداشته و تنها ۱۵ نفر در جلسه بودند که لازم است آقای فلاحت پیشه توضیح دهد.

دهقان تصریح کرد:‌ در نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مطلبی آمده که می‌گویند اگر این اشکالات برطرف نشود خلاف منافع کشور است. من به آقای ظریف هم گفتم بیانیه آخر FATF را بخوانید به محض این که ما شروط را می‌نویسیم گروه FATF می‌نویسد که این شروط وافی به مقصود نیست
برخی مفاد CFT به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ – ۱۰:۵۱

نمایندگان ایرادات شورای نگهبان به برخی مفاد CFT را وارد ندانسته و با 124 رأی موافق، 58 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه با نظر کمیسیون امنیت ملی مبنی بر اصرار بر مصوبه قبلی مجلس موافقت کردند.

گفتنی است این مفاد CFT به شرح زیر است: جز (ب) بند (1) ماده (2)، ماده (7) و بندهای آن، بند (6) ماده (9) اطلاق استرداد در بندهای ماده (11)، بند (2) ماده (12)، ماده (15) و ماده (17).
مصوبه کمیسیون امنیت ملی ناظر بر رفع ایرادات شورای نگهبان است
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ – ۱۰:۵۰

حشمت الله فلاحت پیشه در تذکر شفاهی خود با استناد به ماده 79 آئین نامه داخلی مجلس، بیان کرد: آقای دهقانی در مورد تعداد نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی در جلسه ای که ایرادات CFT بررسی می شد بیان کرد تعداد به حدنصاب نرسیده بود و آقای فلاحت پیشه در این زمینه توضیحاتی ارائه دهد باید بگویم نباید به کمیسیون توهین کنید. نوار ضبط شده کمیسیون موجود است و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حدنصاب لازم برای بررسی ایرادات CFT را کسب کرد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای دهقان بیان کردند به زعم شورای نگهبان ایرادات CFT غیرقابل اصلاح و خلاف امنیت و منافع کشور است در حالی که آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جلسه بررسی ایرادات CFT مطرح کرد در صورت عدم رفع ایرادات موجود، این لایحه خلاف منافع ملی است اگر ایرادات برطرف شود خلافی وجود ندارد.

وی بیان کرد: این ایرادات با اجماع افرادی از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان برطرف شد؛ جناب آقای شاهرودی به آقای لاریجانی نامه ای نوشت که 2 نفر از مجمع تشخیص مصلحت در کارگروه بررسی ایرادات CFT حضور داشته باشند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: با نظر تمامی افراد کارگروه در جلسه 6 ساعته به اجماع رسیدیم؛ همچنین در شرط دوم در این لایحه بیان شده به شرطی ماده 6 اعمال می شود که مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران نباشد بنابراین CFT ایرادی ندارد.
به منظور تأمین نظر شورای نگهبان؛
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ – ۱۰:۵۰

مجلس مجدداً به CFT رأی مثبت داد

نمایندگان در نشست علنی امروز با اصلاحات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم با 125 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

اصلاحات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در CFT به شرح زیر است: جهت رفع ایرادات شورای نگهبان در ردیف های ۱، ۲، ۳، ۵، 6، 8 (ایرادات مربوط به بندهای ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ ماده 9 موضوع ردیف ۹)، ۱۰، (ایرادات مربوط به بندهای ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ ماده ۱۱ موضوع ردیف ۱۱)، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ ماده واحده و شروط آن به شرح زیر اصلاح شد:

ماده واحده – به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (مصوب 18/9/1378 برابر با ۹ دسامبر ۱۹۹۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد) مشتمل بر یک مقدمه، بیست و هشت ماده و یک پیوست را با اعلام شروط زیر پذیرفته و سند ذی ربط را مطابق مقررات این ماده نزد امین اسناد تودیع کند.

دولت موظف است شش ماه پس از تودیع سند الحاق این کنوانسیون نزد امین اسناد، وضعیت تعامل با گروه ویژه اقدام مالی به ویژه مسئله خارج شدن قطعی جمهوری اسلامی ایران از لیست دول غیرهمکار را ارزیابی کرده و در صورت تعلل و عدم اقدام اعضای این گروه عضویت در کنوانسیون را مورد تجدید نظر قرار دهد

شروط:

1- مفاد کنوانسیون در موارد تعارض با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران لازم الرعایه نمی‌باشد.

۲- با توجه به بند سوم ماده اول قطعنامه شماره ۵۰ / ۶ مورخ ۲۴ اکتبر ۱۹۹۵ که در مقدمه کنوانسیون منعکس شده است و «تأیید مجدد حق تعیین سرنوشت همه مردمان با توجه ویژه به وضعیت مردمان تحت سلطه استعماری و هرگونه سلطه بیگانه و یا اشغال خارجی» را مورد تأکید قرار میدهد، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران مصادیق افراد، گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی مندرج در جزء (ب) بند (۱) ماده (2) کنوانسیون را تعیین نموده و جهت اجرا به مراجع قانونی کشور ابلاغ خواهد نمود. مفاد ماده (۶) کنوانسیون نمی تواند این حق مصرح در مقدمه کنوانسیون را محدود نماید.

۳-دولت جمهوری اسلامی ایران به موجب جزء (الف) بند (۲) ماده (۲) کنوانسیون، اعلام می نماید که مفاد آن دسته از کنوانسیون‌ها و تشریفات (پروتکل)های مندرج در پیوست کنوانسیون را که به عضویت آنها در نیامده است، به عنوان بخشی از کنوانسیون تلقی نمی نماید و الزام آور شدن مفاد ماده (۲۳) در خصوص اصلاح فهرست موافقتنامه‌های منضم به کنوانسیون برای جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت اصول (۷۷) و (۱۲۵) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

۴- حل اختلاف موضوع بند (۱) ماده (۲۴) در خصوص ارجاع به داوری و یا دیوان بین‌المللی دادگستری کنوانسیون برای دولت جمهوری اسلامی ایران لازم‌الرعایه نمی‌باشد. دولت می‌تواند در مواردی که ارجاع به داوری هنگام بروز اختلافات به مصلحت باشد، با رعایت قوانین و مقررات داخلی اقدام نماید.

5- الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون به معنای شناسایی و برقراری ارتباط با رژیم اشغالگر صهیونیستی نیست.

6- صلاحیت مقرر در بند (۵) ماده (۹) کنوانسیون برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تنها در چهارچوب اسناد حقوق بشر دوستانه‌ای که جمهوری اسلامی ایران به آنها ملحق شده است، پذیرفته می‌شود.

7- دولت جمهوری اسلامی ایران درباره بند (۴) ماده (۱۱) کنوانسیون، موضوع استرداد مجرمین را مطابق قانون اساسی و قوانین مصوب خود عمل خواهد کرد.

گفتنی است دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به علی نجفی خوشرودی بیان کرد: برخی نمایندگان مطرح می‌کنند ایرادات اصلاح شده توسط کمیسیون بیشتر از آن چیزی است که شورای نگهبان مد نظر قرار داده است. اصلاحات انجام شده با نظر شورای نگهبان صورت گرفته یا خیر.

علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دو دسته ایراد از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم وارد شده بود که جلسات متعددی برای رفع این ایرادات با حضور نمایندگان شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
برزگر در موافقت با مصوبه کمیسیون درباره لایحه CFT؛
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ – ۱۰:۴۹

لزوم تصویب CFT و جلوگیری از برخورد جناحی و اعمال سلیقه سیاسی در این خصوص

شهروز برزگر کلشانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه الحاق دولت به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم اعاده شده از شورای نگهبان در موافقت با اصلاحیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفت: برخی موارد اعاده شده از شورای نگهبان اصلاح و در مورد برخی از مواد اصرار شد اما هیچ ماده ای برخلاف موازین شرعی تصویب نشده است.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تصویب این لایحه پاسخ قاطع به دشمنانی است که به دنبال تحریم ایران هستند لذا ما نباید بهانه ای به دست آن ها دهیم و خودتحریمی را رقم بزنیم.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی و سیاسی کنونی کشور، افزود: ما برای فروش نفت و کمک به دولت نیاز به تصویب این لایحه داریم لذا نباید در مسیر دشمن بازی کنیم به ویژه آن که در سال 98 با مشکلاتی روبه رو خواهیم بود که مجلس نباید مسبب آن ها باشد.

برزگر یادآور شد: این لایحه در حضور وزیر امور خارجه، کارشناسان و سخنگوی شورای نگهبان و دولت بررسی و نظرات شورای نگهبان مورد توجه قرار گرفت بنابراین از برخورد جناحی و اعمال سلیقه سیاسی باید جلوگیری شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: برخورد جناحی به منافع کشور و مردم آسیب می زند ما منافع و قدرتی داریم که می توانیم به نحو احسن از آن ها استفاده کنیم. مجلس در پیچ تاریخی قرار گرفته و با تصویب این لایحه کشور را نجات می دهیم.
کمیسیون امنیت ملی ایرادات شورای نگهبان به CFT را با نظر اجماعی رفع کرد
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ – ۱۰:۲۵

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نظر نهایی کمیسیون امنیت ملی درباره رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT براساس نظرات اجماعی در کارگروهی با حضور نمایندگانی از شورای نگهبان و مجمع تشخیص است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) با استناد به اصل 75 قانون اساسی در اخطاری، گفت: آقای دهقان در صحبت‌هایشان مطالبی را بیان کردند که توهین به کمیسیون محسوب می‌شود ایشان بیان کرد که ما در کمیسیون عدد نداشتیم و رای‌گیری صورت گرفته است، اما نوار ضبط شده جلسه کمیسیون وجود دارد و چنین چیزی صحت ندارد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری گفته شد که شورای نگهبان بیان کرده ایرادات غیر قابل رفع و خلاف منافع ملی است، اما عین صحبت‌های کدخدایی که گفته شورای نگهبان در صورت عدم رفع ایرادات موجود، آن را خلاف منافع ملی می‌داند ما ایرادات را رفع کردیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که کار اجماعی صورت گرفت حتی جلسه‌ای با مجمع تشخیص مصلحت برگزار شد که آقای هاشمی شاهرودی به لاریجانی نامه نوشت و دو نفر را به کارگروه بررسی ایرادات شورای نگهبان دعوت کرد همه نظرات داده شد و ما به نظر اجماعی رسیدیم.
مجلس لایحه CFT را اصلاح کرد
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ – ۱۰:۱۶

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس قرار گرفت که نمایندگان بخشی از این لایحه را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند و در مورد ایراد دیگر شورای نگهبان بر مصوبه‌ی قبلی خود اصرار کردند.