جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » افشاگری مایک پمپئو دردسرساز شده و حالا شورای امنیت سازمان ملل آزمایش موشکی ایران را بررسی می‌کند!

افشاگری مایک پمپئو دردسرساز شده و حالا شورای امنیت سازمان ملل آزمایش موشکی ایران را بررسی می‌کند!

 

اولین بار مایک پومپئو  وزیر خارجه آمریکا خبر آزمایش مخفیانه یک موشک بالستیک ایران را منتشر کرد و متذکرشد که موشک آزمایش شده قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد

به گزارش بی بی سی فارسی به گفته منابع دیپلماتیک در سازمان ملل، قرار است امروز، سه شنبه، ۱۳ آذر (۴ دسامبر)، اعضای شورای امنیت در جلسه‌ای که پشت درهای بسته تشکیل خواهد شد مساله آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی و امکان تعارض آن با مصوبات شورا را مورد بررسی قرار دهند. این جلسه به درخواست بریتانیا و فرانسه، از اعضای دایم شورای امنیت تشکیل می‌شود.

سه روز پیش، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در توییتر خود خبر داد که ایران یک فروند موشک بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده است. آقای پومپئو این آزمایش را مغایر قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید برجام دانسته است. یکی از دلایلی که مقامات آمریکایی حکومت ایران را به نقض “روح برجام” متهم کرده بودند ادامه برنامه موشکی و نقض قطعنامه فوق بوده است.

این قطعنامه، که مصوبات قبلی شورا حاوی تحریم بین‌المللی ایران را لغو کرد، از جمهوری اسلامی می‌خواهد تا از تولید و آزمایش موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌ای خودداری ورزد و کشورهای دیگر جهان را از انتقال فناوری و اقلام مورد استفاده در برنامه موشکی ایران منع می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه آزمایش اخیر موشکی ایران را “تحریک آمیز و عامل بی‌ثباتی منطقه” توصیف کرد و گفت که این اقدام با قطعنامه ۲۲۳۱ انطباق ندارد. جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در بیانیه‌ای گفت که آزمایش موشکی اخیر ایران “تحریک‌آمیز، تهدید کننده و مغایر قطعنامه شورای امنیت بوده است” و افزود که بریتانیا قاطعانه خواستار “توقف اینگونه آزمایش‌هاست.”

مقامات جمهوری اسلامی با رد این اتهام که در صدد دستیابی به تسلیحات اتمی یا تجهیزات مرتبط با استفاده اینگونه تسلیحات هستند، برنامه موشکی خود را جدای از مصوبه شورای امنیت راجع به برجام دانسته‌اند. در واکنش به انتقاد کشورهای غربی از آزمایش موشکی اخیر، بهرام قاسمی، سخنگیو وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت: “هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.” وی آمریکا را به خاطر خروج از برجام بار دیگر مورد انتقاد قرارداد.

همچنین، سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز گفت که ایران به برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد.

در واکنش به آزمایش اخیر موشکی ایران، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، از کشورهای اروپایی خواسته است به تبعیت از ایالات متحده، ایران را مشمول تحریم قرار دهند. با وجود خروج ایالات متحده از برجام، کشورهای اروپایی، چین و روسیه همچنان به این توافق پایبند مانده اند.

خبر آزمایش موشکی اخیر ایران پس از یک دوره وقفه در آزمایش‌های موشکی منتشر شده است. پس از دستیابی به توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی به آزمایش موشکی ادامه داد و اعتراضات دولت وقت ایالات متحده و کشورهای دیگر غربی در این مورد را نادیده گرفت. با انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و هشدار قبلی او در مورد احتمال خروج از برجام، این برنامه‌ها به نحو چشمگیری کاهش یافت و برای مدتی متوقف شد.

با توجه به خروج ایالات متحده از برجام و فشار ایالات متحده بر کشورهای باقیمانده برای خروج از این توافق، انگیزه جمهوری اسلامی از آزمایش اخیر مشخص نیست. برخی این نظر را مطرح کرده‌اند که ممکن است هدف ایران، هشدار به کشورهای باقیمانده در برجام برای تسریع در اقداماتی عملی جهت کاهش فشار ناشی از تحریم‌های آمریکا باشد.

در همانحال، در صورتی که شورای امنیت ایران را در نقض مصوبات شورا مقصر بداند، احتمالا کشورهای غربی برای تجدید نظر در رویکرد خود نسبت به برجام تحت فشار بیشتری قرار خواهند گرفت حتی اگر شورای امنیت با صدور مصوبات تنبهیی دیگری علیه ایران مبادرت نکند. چنین مصوباتی مستلزم توافق تمامی اعضای شورا، از جمله روسیه و چین است که از حق وتوی مصوبات شورا برخوردارند.