جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آقای شهردار، وارد بازی جنجالی «دشمن سازان داخلی» نشوید!

آقای شهردار، وارد بازی جنجالی «دشمن سازان داخلی» نشوید!

نقدی بر پاسخ حناچی به یک سئوال حاشیه‌ای؛

اما از جهاتی هم باید به شهردار جدید تهران حق داد، چون او از ابتدای مطرح شدنش برای مسئولیت شهرداری تهران با این موضوع که «یکی از بستگانش در سازمان منافقین عضویت دارد» تحت فشار قرار گرفت و 3 هفته با همین موضوع او به یکی از سوژه های خبری رسانه ها تبدیل شده بود، موضوعی که حتی بسیاری از نهادها و مسئولان نیز در مورد آن صحبت کردند و عامل مهم و عمده ای بود که سر راه شهردار شدن او قرار داشت.

«پیروز حناچی» شهردار جدید تهران چند روز پیش در حاشیه مراسم ختم والده رئیس سازمان پدافند غیرعامل اولین مواجهه جدی را با خبرنگاران داشت. او در پاسخ به این پرسش که آیا عضویت برخی نزدیکانش در برخی گروه‌های مخالف و معاند نظام صحت دارد یا خیر؟ پاسخ جالبی داد و گفت: «کسی را در قبر کسی دیگر نمی‌خوابانند. شما هم بروید برای آخرتتان کار کنید!» پاسخی که بسیاری آن را به معنای امتناع شهردار تهران از شفاف سازی یک موضوع برای افکار عمومی خواندند.

به گزارش «تابناک»، اگرچه در طول دوره مطرح شدن تا صدور حکم حناچی این مساله در بسیاری از رسانه ها به صراحت مطرح شد و شاید خیلی ها امروز از چند و چون آن باخبر باشند، اما برخی فعالا سیاسی، رسانه ها و خبرنگاران این پاسخ شهردار تهران را به معنای عصبانیت آقای شهردار از یک پرسش دانستند و بر این نکته تاکید کردند که حناچی باید در مقابل طرح مسائل حاشیه ای کنترل بیشتری در پاسخ دادن داشته باشد و به اصطلاح زود از کوره در نرود.

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به پاسخ شهردار تهران به طرح این سئوال از سوی خبرنگاران ابراز عقیده کرده که او (حناچی) باید پاسخ روشنی به این سوال می‌داد. عبدی در توییتر خود نوشته است: «آقای حناچی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا عضویت برخی نزدیکانش در گروه‌ معاند نظام صحت دارد؟ گفت: کسی را در قبرکسی دیگر نمی‌خوابانند. شما هم بروید برای آخرتتان کار کنید! به نظر پاسخ درستی نیست. اگر قرار باشد از ابتدا عصبانی شود مشکل خواهد شد. بهتر بود یا پاسخ نمی‌داد یا در ۱ کلمه می‌گفت: بله»

برخی روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای نیز نظری مخالف با عبدی دارند و اعتقاد دارند که شهردار تهران پاسخ مناسبی به این سئوال داده و عده ای هم طرح چنین سئوالی آن هم در حاشیه یک مراسم ختم را زیر سئوال برده اند و ابراز عقیده کرده اند که نباید در چنین مراسمی اینگونه سئوالات از مسئولان پرسیده شود.

اما «حسن نمکدوست»  استاد علوم ارتباطات و مدیر مرکز آموزش موسسه همشهری نیز ضمن موافقت با نظر «عباس عبدی» بر لزوم پاسخگوی شهردار جدید تهران تاکید کرده و یاد آور شده است «یکی از ده‌ها مصیبت یک نظام به‌غایت سیاست‌زده گزینش این است که آدم یا واقعیت خود را (می‌پیچونه) و یا کتمان و انکار می‌کند؛ تأسف‌بارتر وقتی که خطا و خلافی هم مرتکب نشده.»

اینکه شهردار تهران باید با آرامش و سعه صدر بیشتری به سئوالان رسانه ها و نمایندگان افکار عمومی پاسخ بدهد، موضوعی درست و منطقی است که نه در مورد شهردار، بلکه در مورد هر مسئولی که مسئولیتی را به عهده می گیرد، صدق می کند، شاید بهتر بود که حناچی در این مورد با آرامش بیشتری پاسخ می گفت و توضیح اضافی هم به خبرنگاران در مورد اینکه بروند و برای آخرت خودشان کار کنند، نمی داد.

اما از جهاتی هم باید به شهردار جدید تهران حق داد، چون او از ابتدای مطرح شدنش برای مسئولیت شهرداری تهران با این موضوع که «یکی از بستگانش در سازمان منافقین عضویت دارد» تحت فشار قرار گرفت و 3 هفته با همین موضوع او به یکی از سوژه های خبری رسانه ها تبدیل شده بود، موضوعی که حتی بسیاری از نهادها و مسئولان نیز در مورد آن صحبت کردند و عامل مهم و عمده ای بود که سر راه شهردار شدن او قرار داشت.

بواسطه همین موضوع استعلام شهردار جدید تهران برای تصدی مسئولیت شهرداری توسط یکی از نهادهای ذیربط نمی آمد و همین عامل باعث شد که پس از رایزنی های گسترده بالاخره در وقت اضافی حکم تصدی کرسی خیابان بهشت برای «پیروز حناچی» از سوی وزارت کشور صادر شود. برای همین می توان فشارهایی که به شهردار جدید تهران از این ناحیه وارد شده است را قابل درک دانست.

در حقیقت او خوان بزرگی را پشت سر گذاشت. در طول مدت مطرح شدن حناچی برای شهرداری تهران هیچ نقدی به سابقه و عملکرد و تحصص او نشد و صرفا به واسطه اینکه یکی از اقوامش در یکی از گروه های معاند نظام قرار دارد، شهردار تهران مورد نقد و ارزیابی قرار می گرفت. در حالی که باید به بخش مربوط به سوابق، تخصص و عملکرد او در مجموعه هایی که مسئولیت داشته بیشتر توجه می شد.

درست است که باید یک فرد تمامی ملاک ها و معیارها را برای تصدی مسئولیت بر عهده داشته باشد، اما بهم زدن تاریخ برای پیدا کردن نقاط صرفا تاریک در مورد افراد باعث می شود که سنگ روی سنگ بند نیاید و البته این موضوع در جامعه اسلامی خلاف اخلاق هم هست. برای همین بهتر است در مورد شهردار جدید تهران حالا که نهادهای رسیدگی کننده که باید صلاحیت او را تائید می کردند، به تائید این مساله پرداخته اند، نقد عملکردی کنیم.

بهتر است که برای بهبود وضعیت پایتخت و مردم چشم انتظار اقدامات آقای شهردار و تیمش بمانیم و در این مورد نظارت و دقت نظر بخرج بدهیم تا در نهایت رضایت شهروندان حاصل شود. پاسخ اخیر شهردار تهران به رسانه ها را می گذاریم روی حساب فشارهایی که او در طول 3 هفته اخیر برای تائید شدنش تحمل کرده است، اما از این پس حناچی باید در مورد اقداماتش برای بهبود وضعیت شهر تهران با سعه صدر، آرامش و متانت پاسخ بدهد.

ملاک و معیار برای سنجش عملکرد شهردار جدید و تیمش چیزی جز رضایت مردم و مشاهده عینی بهبود کیفیت زندگی در تهران نخواهد بود، لذا انتظار می رود «پیروز حناچی» که اتفاقا تحصیلات مرتبطی با حوزه مسئولیتش دارد و به زعم اصلاح طلبان در امور شهری متبحر است، ضعف ناشی از تغییرات مدیریتی در شهرداری تهران طی یک سال و نیم اخیر را جبران کرده و ضمن رفع کاستی ها به بهبود شرایط شهر تهران فکر کند.