پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

اتفاقی بی‌سابقه در قلب عربستان، تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، بیانیه گروه طالبان افغانستان در رابطه با ادعای دریافت سلاح از ایران و تلاش جدید آمریکا برای مصادره دارایی های ایران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به جدال بر سر آزمایش موشکی ایران و پاسخ خواندنی ظریف به مایک پمپئو نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه با اشاره به رویکرد متناقض آمریکا در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت واشنگتن رفتاری ریاکارانه دارد.

ظریف در واکنش به اظهارات اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در توییتر نوشت: «سورئالیسم اکنون به مشی امور خارجی ایالات متحده بدل شده، در حالی که خود، قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می‌کند (و حتی به تهدید دیگرانی می‌پردازد که نمی‌خواهند با اجرای تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده این قطعنامه را نقض کنند) حالا به غلط، ایران را به نقض دقیقا همان قطعنامه متهم می‌کند؛ ریاکاری»

روز جمعه پامپئو با طرح ادعای آزمایش موشکی جدید توسط ایران، جمهوری اسلامی را به «نقض» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کرد.

هنوز جزئیاتی در مورد آزمایش موشکی ادعایی آمریکا و انگلیس منتشر نشده، اما در صورت صحت این ادعا نیز، آزمایش موشک‌های بالستیک توسط ایران به تصریح کارشناسان حقوقی و مقام‌های سیاسی از جمله وزیر خارجه روسیه، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیست، چراکه ادبیات بند موشکی این قطعنامه الزام‌آور نیست. این قطعنامه که در سال ۲۰۱۵ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تأیید کرد، از ایران خواسته روی موشک‌هایی که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند»، کار نکند. همین موارد موجب شده تا کشورهای اروپایی در واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران، از عبارت «ناهمخوان با قطعنامه» به جای «نقض» استفاده کنند.

«مارک فیتزپاتریک»، مدیر اجرایی مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی آمریکا و از کارشناسان برجسته مسائل موشکی، در واکنش به اظهارات پامپئو که ایران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ متهم کرده، در توییتر نوشت: «نمی‌خواهم آزمایش موشکی ایران را توجیه کنم، اما این نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست، چون این قطعنامه صرفا از ایران درخواست می‌کند که چنین آزمایش‌هایی انجام ندهد.»

وی افزود: «این قطعنامه همچنین از تمام کشورهای عضو درخواست می‌کند از اقداماتی که اجرای تعهدات برجامی را تضعیف می‌کنند، خودداری کنند؛ بنابراین، اگر ایران نقض کرده باشد، ایالات متحده هم این کار را کرده است.»

اظهارات پامپئو و پس از آن هانت، در حالی مطرح شده که دولت آمریکا اوایل امسال رسما از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و در عملی ناهمخوان با قطعنامه شورای امنیت، تمام تحریم‌های یکجانبه رفع‌شده ذیل برجام را علیه ایران احیا کرد.

اتفاقی بی‌سابقه در قلب عربستان

الانبا مرقس، اسقف کلیسای “شبرا الخیمة” واقع در شمال قاهره در گفت وگویی با روزنامه اخبار الیوم فاش کرد، در جریان سفرش به عربستان که بنا به دعوت دفتر پادشاهی عربستان صورت گرفت، اولین آیین عشای ربانی مسیحیان در عربستان برگزار شد.

الانبا مرقس که از اسقف‌های ارشد کلیسای مصر است و تاکنون چند بار به عربستان سفر کرده، اظهار کرد: سفر اولم به عربستان برای دیدار با قبطی‌ها در عربستان و جویا شدن احوال آنها در کشور دومشان انجام شد.

این مسئول کلیسای مصر تأکید کرد: قبطی‌ها در کشور دومشان اقامت دارند. سفر کنونی با دعوت دفتر پادشاهی عربستان انجام شده و تا ۱۷ ماه جاری میلادی ادامه می‌یابد.

اسقف کلیسای «شبرا الخیمه» در این گفت وگو فاش کرد، اولین آیین عشای ربانی در عربستان و دقیق‌تر در ریاض با حضور ده‌ها قبطی برگزار شد.

وی در ادامه ساخت هرگونه کلیسا در خاک عربستان تا این لحظه را تکذیب کرد.

کلیسای مصر و مسیحیان عربستان تا این لحظه هنوز رسما برگزاری این آیین مسیحیان در عربستان را تأیید نکرده‌اند.

تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین با بیان این مطلب در ادامه گفت: امیدهایی برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در آینده نزیک وجود دارد.

پسکوف در ادامه به گفت وگوی «ولادیمر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، در حاشیه نشست جی بیست اشاره کرد و گفت: دو طرف در این دیدار درباره سوریه و تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور رایزنی کردند. در این گفت وگوها اعلام شد که تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بر اساس خروجی نشست اخیر آستانه، در حال پیشرفت است.

سخنگوی کاخ ریاست جمهور روسیه در ادامه افزود: کار در این رابطه (تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه) در حال انجام است و دلایل کامل روشنی برای امید داشتن به شکل گیری کمیته قانون اساسی سوریه در آینده نزدیک وجود دارد.

جدال بر سر آزمایش موشکی ایران و پاسخ خواندنی ظریف به مایک پمپئو/ اتفاقی بی‌سابقه در قلب عربستان/بیانیه گروه طالبان افغانستان در رابطه با ادعای دریافت سلاح از ایران/ تلاش جدید آمریکا برای مصادره دارایی های ایران

در خصوص کمیته قانون اساسی سوریه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز با بیان اینکه مذاکرات در مورد کمیته قانون اساسی سوریه بسیار دشوار بوده و نیازمند صبر زیاد است، گفت: کار در این باره با دقت در حال انجام بوده و نیازمند صبر بیشتر است. البته ما در تلاش برای تحقق این مسأله هستیم و تاکنون نیز پیشرفت‌هایی حاصل شده است. به همراه ترکیه از هر فرصتی برای رایزنی درباره سوریه استفاده می کنیم.

بیانیه گروه طالبان افغانستان در رابطه با ادعای دریافت سلاح از ایران

«قاری محمد یوسف احمدی»، سخنگوی گروه طالبان افغانستان با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه رسمی این گروه ادعای مقامات آمریکایی در ارتباط با دریافت سلاح از ایران را به شدت تکذیب کرد.

سخنگوی طالبان در این بیانیه گفته است، ادعای اخیر مقام آمریکایی «برایان هوک» در ارتباط با تحویل سلاح از ایران به طالبان که در راستای جعل اخبار است، به شدت رد می‌شود.

قاری محمد یوسف احمدی در این بیانیه اعلام کرد، طالبان تمام تسلیحات خود را از جهادهای پیشین و ذخایر تسلیحاتی متعدد در بخش‌های مختلف افغانستان در اختیار دارد و همچنین بخش زیادی از تسلیحات مدرن نیز در نبرد با دشمنان به غنیمت گرفته شده است.

به گفته سخنگوی طالبان، آمریکا با طرح ادعاهای بی اساس، به دنبال منحرف کردن افکارعمومی جهانی و مردم آمریکا نسبت به شکست بزرگ در جنگ افغانستان هستند.

سخنگوی طالبان همچنین از آمریکا خواسته است تا با حقیقت کنار آمده و شکست در افغانستان را بپذیرد.

پیش از این، برایان هوک، مسئول گروه ویژه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا با نمایشی برنامه‌ریزی شده و نشان دادن قطعاتی از تسلیحات، مدعی شده بود این تسلیحات از سوی ایران در اختیار گروه طالبان قرار گرفته است.

این ادعا با واکنش سفارت ایران در افغانستان روبه رو شد و سفارت ایران اعلام کرد، طرح این اتهامات در راستای تلاش آمریکا برای برهم زدن روابط دو کشور دوست و همسایه عنوان شده است.

تلاش جدید آمریکا برای مصادره دارایی های ایران

رسانه‌های آمریکایی یکشنبه شب از تلاش‌هایی در این کشور برای طرح دعوی حقوقی با موضوعیت اتهام‌زنی علیه ایران خبر دادند.

به نوشته وبگاه «میلیتری تایمز»، این دادگاه قرار است فردا دوشنبه ادعای نقش‌آفرینی ایران در کشته شدن بیش از ۱۰۰۰ نظامی آمریکایی در عراق بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ را بررسی کند.

به نوشته این وبگاه ، اینک در دادگاه فدرال آمریکا سند ۱۰۰۰ صفحه‌ای علیه ایران جمع آوری شده است.

این دادگاه سه روزه فدرال در حالی برگزار می‌‌شود که یک شرکت حقوقی کوچک از ایالت نیوجرسی و یک وکیل سعی دارند ایران را مسئول آموزش، حمایت، ارائه تجهیزات نظامی و کمک‌های مالی به گروه‌هایی در عراق که با نیروهای اشغالگر آمریکایی مبارزه کردند، معرفی کنند.

طرح‌کنندگان این پرونده در تلاشند با مرتبط کردن ایران با این حوادث، ۱۰ میلیارد دلار غرامت طلب کنند. در صورت صدور رأی ضد ایرانی در این دادگاه، مبلغی بابت خسارت از برخی بانک‌های طرف معامله با ایران غصب و به قربانیان پرداخت می‌شود.