شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » فارین پالیسی نوشت: دولت ایالات‌متحده سعودی با نیروهادر روز پنج‌شنبه شواهد جدید مبنی بر این‌که ایران تسلیحات در اختیار ستیزه جویان در یمن و افغانستان قرار می‌دهد، بیان کرد.

فارین پالیسی نوشت: دولت ایالات‌متحده سعودی با نیروهادر روز پنج‌شنبه شواهد جدید مبنی بر این‌که ایران تسلیحات در اختیار ستیزه جویان در یمن و افغانستان قرار می‌دهد، بیان کرد.

فارین پالیسی نوشت: برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران و مشاور  ارشد وزیر امور خارجه  آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه، اعلام کرد آنچه که او دراین‌باره گفته، مربوط به قطعاتی از سلاح‌های ایران است که در یمن و افغانستان کشف شده. هوک گفت که نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در سال 2017، شواهدی از گسترش سلاح‌های ایران را در این کشورها نشان داده است. اما هوک گفته که این فهرست اکنون توسعه یافته است، که نشان‌دهنده افزایش حمایت ایران از شورشیان حوثی در یمن و سایر گروه‌های ستیزه جوی است.

نمایش ضد ایرانی جدید ترامپ برای فرار از فشارهای ناشی از روابط با عربستان

هوک گفت: “تهدید ایران در حال افزایش است و اگر ما نتوانیم وارد عمل شویم، خطر گسترش این فعالیت‌ها در منطقه افزایش می‌یابد.” “این مسئله ناشی از تعهد بی‌وقفه ایران است که بدون در نظر گرفتن رنج‌های حاصل از اقدام خود ، سلاح‌های بیشتری را در اختیار نایبانش قرار می‌دهد.”

اگر ایران درواقع اقدام به ارسال سلاح در خاورمیانه کند، این امر نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد خواهد بود.

این سخنرانی، که دومین نمونه از ماه دسامبر به این‌سو است، بخشی از تلاش گسترده‌تر دولت برای بسیج حمایت از مبارزات انتخاباتی خود در راستای برای منزوی کردن تهران و راهی برای کاهش فشار انتقادات کنگره از حمایت مداوم دولت آمریکا از جنگ سعودی در یمن است که تبدیل به بدترین بحران انسانی در جهان شده است. به نظر می‌رسد این سناریو طراحی‌شده تا نشان‌دهنده نقش کلیدی عربستان سعودی در کمک به ایالات‌متحده برای جلوگیری از نفوذ بدخیم ایران و حفظ ثبات در خاورمیانه باشد.

بااین‌حال، زمان‌بندی آن کاملاً مشکوک است. این سخنرانی تنها یک روز پس‌ازآن ایراد شده که اکثریت دو حزب بزرگ در مجلس سنا به پیشبرد قطعنامه‌ای که خواستار پایان دادن به حمایت ایالات‌متحده از ائتلاف تحت رهبری سعودی در درگیری یمن است رأی دادند. تفاوت رأی 63 به 37، نشان‌دهنده نگرانی‌های گسترده در مورد نقش ایالات‌متحده در جنگ و خشم قانون‌گذاران نسبت به حمایت مداوم دولت ترامپ از دولت عربستان سعودی، پس از کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست در کنسولگری سعودی در استانبول، است.

هوک از این شواهد جدید استفاده کرد تا جامعه بین‌المللی را برای تشدید فشار بر ایران و جلوگیری از تشدید درگیری در یمن متقاعد کند. او به لبنان به‌عنوان نمونه‌ای از این‌که ایران از طریق فروش اسلحه نفوذ خود را به دست می‌آورد  اشاره کرد و در خصوص “لبنان سازی” یمن هشدار داد.

هوک تأکید کرد که ایالات‌متحده و سازمان ملل متحد در تلاش برای پایان دادن به خشونت هستند، و متحدان آمریکا باید مراقب باشند تا “نقش ایران را به‌عنوان یک بازیگر سیاسی در یمن تأیید نکنند.” او هشدار داد که ایران می‌تواند از نفوذ جدید بهره‌برداری کند تا ثبات منطقه را تهدید کند. مقامات ایالات‌متحده و گروه‌های حقوق بشری مدت‌ها است که نگران هستند که حوثی‌ها تهدیدی برای حمل‌ونقل بین‌المللی و از طریق نقطه حساس دریایی باب المندب بین یمن و شاخ آفریقا ایجاد کنند.

هوک گفت: “فقط تصور کنید که در آینده یمن شاهد حضور مداوم و پایدار ایران باشد.” “ما از قبل می‌دانیم که این فیلم چگونه به پایان می‌رسد و نمی‌توانیم قدرت گیری آرام نسخه جدید حزب‌الله لبنان را در شبه‌جزیره عربستان شاهد باشیم.”

ایران چندین بار هرگونه ارسال به حوثی‌ها را انکار کرده است.

هوک در طی سخنرانی خود، یک موشک صیاد 2 از نوع زمین به هوا، را که یکی از دو سیستم موشکی است که در اوایل سال 2018 توسط دولت عربستان سعودی در یمن ره‌گیری و منهدم شده بود، به نمایش گذاشت. وی بیان کرد که ایران قصد داشته این موشک‌ها را به حوثی‌ها تحویل دهد. او به نشانه فارسی در کنار موشک به‌عنوان مدرکی مبنی بر طراحی و تولید آن در ایران اشاره کرد.

هوک همچنین موشک‌های ضدتانک هدایت‌شونده، ازجمله یک نوع جدید موشکی که در یمن توقیف شده را نیز نشان داد.

همچنین در طول این نمایش، موشک‌های فجر که توسط ارتش افغانستان در هلمند، در نزدیکی فرودگاه هوایی قندهار بازیابی شده، به نمایش گذاشته شد. هوک گفت، ایران از سال 2007 به طالبان تسلیحات ارسال کرده است.

علاوه بر این، هوک بقایای یک سیستم هوایی جدید بدون سرنشین ایرانی، به نام شاهد 123 را که پس از سقوط در اوایل سال جاری در یمن توسط نیروهای ائتلاف در افغانستان بازیابی شده بود را نمایش داد. درنهایت، او به چندین اسلحه کوچک جدید ازجمله تفنگ تک‌تیرانداز و نارنجک‌انداز اشاره کرد و همچنین اسلحه و نارنجک‌های دستی را که توسط بحرین به ایالات‌متحده ارائه شده، اشاره کرد.