جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور!

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور!

بسته ویژه خبری-تحلیلی!

ظریف در مجلس

اگر ظریف آمریکایی بود و ادعای ناصحیح «پولشویی» را مطرح می‌کرد، چه اتفاقی رخ می‌داد؟!

*** 

«حنابندان» روحانی و اصلاح‌طلبان در شب ناکارآمدی شهرداری

حکم شهرداری «پیروز حناچی»، سومین شهردار انتخابی اصلاح‌طلبان طی یکسال و چندماه گذشته؛ بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، در روز چهارشنبه گذشته صادر شد.

این در حالیستکه در محافل سیاسی گفته می‌شود وزارتین کشور و اطلاعات برای تأیید حکم او ابهاماتی داشته‌اند و به عبارتی حاضر به ثبت امضا پای ورقه صلاحیت حناچی نبوده‌اند اما دست آخر با فشار ستاد دولت، این کار عملی شده است.

چه اینکه ساعاتی قبل از انتشار این خبر؛ محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور بود که خبر داد حکم حناچی بزودی امضا می‌شود.[1]

جدای از اینکه واعظی از کجا خبر داشته که چالش چند روزه امضای حکم شهردار، چگونه و در کدام ساعت حل می‌شود! برخی رسانه‌ها نیز از این گزارش داده‌اند که یک نفر از ستاد دولت از وزارت اطلاعات خواسته است صلاحیت حناچی را تأیید کند و حضور برادر او در کادر سازمان منافقین را نادیده بگیرد.

کسی که قاعدتاً غیر از رئیس‌جمهور روحانی نمی‌تواند، باشد و خبر داشتن واعظی از صدور حکم حناچی نیز از همین روست.

*اگر تا امروز، محمد خاتمی، لیدر اصلاح‌طلبان بعنوان مقصّر اصلی ناکارآمدی شهرداری و شورای شهر پنجم تهران شناخته می‌شد؛ از این به بعد، کارنامه شهرداری تهران به نام رئیس جمهور روحانی هم نوشته خواهد شد.

در واقع، ستاد دولت با اصرار با امضای حکم حناچی و تأیید پر حاشیه‌ی آن، دچار یک هم‌خونی بیشتر با اصلاح‌طلبان شد.

بدیهیست که رئیس‌جمهور روحانی می‌توانست در روی کار آمدن دو شهردار قبلی منتخب شورای شهر، خود را بیگناه جلوه دهد و اثبات کند که نقشی در روی کار آمدن نجفی و افشانی و ناکارآمدی شهرداری نداشته است اما حالا و با صدور حکم حناچی از ناحیه ستاد اعتدال، این حلقه در ریز تا کلان عملکرد شهرداری اصلاح‌طلبان نیز دخیل می‌شود.

البته خیرخواهان و آگاهان سیاسی امیدوارند با انتخاب حناچی، تهران از حالت تعطیلی 2 ساله خارج شود و بتوان اثری از مدیریت اصلاح‌طلبان را در بزرگترین شهر ایران دید اما برخی تحلیلگران نیز معتقدند که مدیریت حناچی به دلیل حاشیه‌های پیش‌آمده از قوت لازم برخوردار نخواهد بود. ضمن اینکه این افراد از این می‌گویند که اساساً حلقه سخت اصلاحات بنا به دلایلی به دنبال ناراضی‌سازی مردم تهران است.[2]

***

اگر «ظریف» آمریکایی بود…

«حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری»، دادستان کل کشور به تازگی درباره پاسخ محمدجواد ظریف به دستور کتبی قوه قضائیه برای ارائه سند پولشویی گفته است: بنده وقتی مطالب ایشان را شنیدم بر اساس وظیفه و تکلیف، نامه‌ای نوشته و خواستم که مستندات را برای پیگیری به دادستانی کل ارسال نمایند.

به گزارش مشرق، او می‌افزاید:

یک نامه ۱۲ صفحه‌ای را چند روز قبل برای بنده فرستادند که یکسری بیانات خودشان را در آنجا باز توضیح داده بودند، همچنین حاوی مسایل دیگری بود که خیلی مرتبط با آنچه ما خواستیم نبود و درآخر هم اشاره کردند که دلیل و مستندی ندارم که بخواهم بفرستم و یکی دو مورد بوده که به آقای رییس جمهور داده‌ام.

منتظری با اشاره به اینکه نامه ۱۲ صفحه‌ای آقای وزیر محترم امور خارجه در پاسخ نامه بنده حاوی هیچ مستند و دلیل و مدرکی که قابل تعقیب باشد نبود، گفت: بنده منتظر هستم که از ناحیه ایشان و هر مقام اجرایی دیگری اگر مستندانی هست به ما ارسال شود و مطمئن باشند که ما تعقیب می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انتظارم این است که دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر تعامل و همکاری داشته و در مورد افرادی که ضربه به اقتصاد کشور میزنند، مدارک و دلایل را بفرستند تا بررسی شود.[3]

در همین حال، قرار است ظریف به منظور پیگیری طرح استیضاح خود بواسطه مواردی چون ناکارآمدی برجام و شکست چندسال مذاکره، بی نتیجه ماندن مذاکرات با اتحادیه اروپا و اظهاراتش درباره پولشویی، طی هفته جاری در مجلس حاضر شود.

چهره‌های اصلاح‌طلب و دولتی در دفاع از ظریف در مقابل پیامدهای ادعای ناصحیح وی، از عبارت‌هایی مثل «استیضاح ظریف به سود کشورهای معاند است»، «استیضاح‌کنندگان به فکر مصالح ملی نیستند» و «ظریف از استیضاح فرصتی برای منافع ملی خواهد ساخت»! استفاده کرده‌اند.

*جنجال اظهارات ظریف درباره وجود پولشویی کلان برخی نهادهای کشور[4] همچنان ادامه دارد و به نظر نمی‌رسد تا اجبار ظریف به عذرخواهی یا اثبات ادعاهایش تمامی داشته باشد.

این رخدادها و مسئله استیضاح ظریف در حالی است که طبق قوانین قوه قضائیه اگر یک مقام دولتی یا هر مقام دیگری ادعای فساد گسترده و رو کردن پرونده را داشته باشد بایستی توسط مقامات قضایی «احضار» شود و اسناد ادعای خود را ارائه کند.[5]

اتفاقی که هنوز درباره ظریف رخ نداده است.

گفتنیست، مسئله «ادعای دروغ» در فضای افکار عمومی و قانونی سایر کشورهای دنیا به شدت مذموم است و فرد ادعاکننده بایستی یا «عذرخواهی» کند یا اینکه از طرق قانونی مورد برخورد قرار گیرد.[6]

نگاهی به قوانین فدرال آمریکا در این زمینه و ایضا سرنوشت مقاماتی که مثل ظریف مرتکب ادعای دروغین شدند، نشان می‌دهد که بحث ادعای دروغ در کشورهای دیگر و از جمله آمریکا، نوعاً قابل منسی شدن و فراموشی نیست و بحث «گذاشتن و گذشتن» هرگز درباره آن رخ نمی‌دهد.

اتفاقی که برخی معتقدند در پیامد ادعای ناصحیح ظریف پیرامون پولشویی گسترده برخی نهادها در ایران ممکن است رخ دهد…

***

آموزش رفتار با دوست‌دختر در شبکه سلامت!

به تازگی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی نشر یافته که یک خانم کارشناس در برنامه تلویزیونی “حال خوب” در شبکه سلامت مشغول صحبت درباره آموزش به نوجوانان در تعامل با جنس مخالف است.

این خانم که گویا از پژوهشگران و استادان یک دانشگاه در استرالیا نیز هست، در بخشی از صحبت‌های خود تأکید می‌کند که بایستی به پسر و دختر آموزش داد که اگر دوستی از جنس مخالف داشتند بدون اجازه او، بدنش را لمس نکنند! نباید در دوستی همه مسائل را با هم قاطی کرد!

فرد مذکور همچنین با لحنی توجیه‌گرانه، در اشاره به دوستی با جنس مخالف از این می‌گوید که 120 نوع دوستی وجود دارد…

کارشناس اشاره شده از حجاب چادر برخوردار است.

مجری برنامه مذکور نیز در یکی از همین سلسله برنامه‌ها گفته است ابراز علاقه فرزند نوجوان ما به جنس مخالف جای شکر دارد زیرا نشان دهنده سلامت جنسی اوست

*ما قضاوت درباره این رخداد و صحبت‌های مطرح شده در این برنامه تلویزیونی را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم…

پیش از این نیز فردی به نام ف.ح در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا پیرامون حذف «عشق» از ادبیات نوجوانان هشدار داده و خواستار ترویج «عاشقانه‌های پسران و دختران نوجوان» در ادبیات شده بود.[7]

برخی معتقدند این قبیل اباحه‌گری‌ها و ترویج رفتارهای خلاف شرع، می‌تواند ناشی از برخی توافقات خارجی صورت گرفته طی سال‌های اخیر نیز باشد.

گفتنیست، ترویج این مقولات غیر شرعی و چشم‌پوشی در قبال مفاسد رابطه حرام با جنس مخالف در یک برنامه تلویزیونی، در حالی صورت می‌گیرد که مدتی قبل‌تر؛ حضور یک خانم با روبند در یک برنامه تلویزیونی یا تأکید یک کارشناس زن بر احترام به همسر و شستن پاهای او در هنگام خستگی، موجی از جنجال را در رسانه‌های اصلاح‌طلب سبب‌ساز شد.

***

1_ http://www.irna.ir/fa/News/83115519

2_ mshrgh.ir/909500

3_ mshrgh.ir/915095

4_ mshrgh.ir/910512

5_ mshrgh.ir/912193

6_ http://af.farsnews.com/world/news/13960210000368

7_ https://www.farsnews.com/news/13931127001604