جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

نامه ایران به سازمان ملل در مورد اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره ایجاد قحطی در ایران، توقف صادرات سلاح هلند به عربستان، مصر و امارات، لغو توافقنامه گازی بین اردن و رژیم صهیونیستی و شرط آمریکا برای همکاری با روسیه برای حل مشکلات در سوریه، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ادعای رسانه آمریکایی در مورد دستیابی سلاحی جدید برای نابودی آمریکا نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وبسایت آمریکایی واشنگتن اگزمینر با اشاره به گزارش جدیدی که توسط ارتش ایالات متحده آماده شده، ادعا کرد، ایران به سلاحی الکترومغناطیسی دست یافته که می تواند آمریکا را از صحنه روزگار محو کند.

گزارش جدیدی که ارتش آمریکا به منظور هشدار به مقامات دولتی تهیه کرده است، می گوید، وقوع یک حمله با بمب الکترومغناطیسی که اکنون در اختیار کره شمالی، روسیه و ایران است، می تواند ایالات متحده را کامل محو و میلیون ها تن را کشته یا بی خانمان کرده، و حتی هواپیماهای در حال پرواز را به زمین بیندازد.

این گزارش که توسط دانشکده هوایی نیروی هوایی آمریکا تدوین شده و در اختیار واشنگتن اگزمینر قرار گرفته است، هشدار داده است که حمله الکترومغناطیسی تهدیدی علیه آمریکا، دموکراسی و نظم جهانی محسوب می شود.

این گزارش که تمرکز اصلی آن بر تأثیرات مخرب حمله الکترومغناطیسی روی ارتش آمریکاست، به کنگره آمریکا هشدار داده که وقوع چنین حمله ای می تواند 90 درصد جمعیت ساکن در ساحل شرقی ایالات متحده را در طول مدت یک سال از میان برده، شبکه برق رسانی را نابود یا مختل کرده، و ترابری، فرآوری مواد غذایی و خدمات درمانی را فلج کند.

ادعای رسانه آمریکایی در مورد دستیابی ایران به سلاحی جدید برای نابودی آمریکا/نامه ایران به سازمان ملل در مورد اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره ایجاد قحطی در ایران/توقف صادرات سلاح هلند به عربستان، مصر و امارات

طبق این گزارش، در صورت قطعی برق 99 رآکتور هسته ای در آمریکا به دلیل عدم توانایی در خنک شدن ذوب خواهند شد و 4.1 میلیون تن که در اطراف تأسیسات هسته ای زندگی می کنند به دلیل خطر تشعشعات رادیواکتیو، مجبور به ترک خانه های خود می شوند.

این گزارش همچنین افزود، هواپیماهای نظامی و غیرنظامی، از جمله جت های ایرباس، در صورت وقع چنین حمله ای سقوط خواهند کرد.

نامه ایران به سازمان ملل در مورد اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره ایجاد قحطی در ایران

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه ای در واکنش به اظهارات اخیر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا ـ که ملت ایران را به قحطی تهدید کرده بود ـ خواستار محکومیت این اظهارات غیرمسئولانه و تحریک آمیز شد.

در این نامه که روز سه شنبه به امضای اسحاق آل حبیب، سفیر ایران در سازمان ملل رسیده است، از اظهارات مایک پامپئو به عنوان بخشی از سیاست های آمریکا برای اعمال فشار و تهدیدی عملی برای به راه انداختن جنگ اقتصادی علیه مردم ایران یاد شده است.

نمایندگی ایران در نامه خود به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد، اینگونه اقدامات به مثابه مجازات جمعی یک ملت و مصداق بارز نقض اصول بنیادین حقوق بین الملل است.

این نامه با اشاره به این که اعمال مجدد تحریم های آمریکا مانع دسترسی مردم ایران به نیازمندی های اساسی از قبیل دارو و لوازم پزشکی و درمانی می شود، بیان می کند که اقدامات کاخ سفید نمونه بارز جنایات علیه بشریت است.

نمایندگی کشورمان همچنین اقدام آمریکا در اعمال مجدد تحریم های یکجانبه علیه ملت ایران را نقض تعهدات این کشور تحت برجام، قطعنامه 2231 شورای امنیت و حکم دیوان بین المللی دادگستری خوانده است.

ادعای رسانه آمریکایی در مورد دستیابی ایران به سلاحی جدید برای نابودی آمریکا/نامه ایران به سازمان ملل در مورد اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره ایجاد قحطی در ایران/توقف صادرات سلاح هلند به عربستان، مصر و امارات

نمایندگی ایران در پایان با تأکید بر اینکه سازمان ملل و اعضای آن باید این گونه اظهارات زورمدارانه مقامات آمریکایی را محکوم کنند، از جامعه جهانی خواسته است تا با ایستادگی در مقابل این سیاست ها ـ که بنیادهای سازمان ملل و چندجانبه گرایی را تهدید می کند ـ آمریکا را به خاطر سیاست ها و اقدامات غیرمسئولانه، پاسخگو نگه دارند و آن را وادار کنند تا به اصول و اهداف سازمان ملل پایبند باشد.

توقف صادرات سلاح هلند به عربستان، مصر و امارات

«سیگرید کاگ»، وزیر تجارت خارجی هلند طی اظهاراتی در پارلمان این کشور عنوان کرد: سلاح های هلندی در صورتی به سه کشور عربستان، مصر و امارات صادر می شود که ثابت شود در جنگ یمن مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی اظهار داشت: دولت هلند برای اینکه سلاح های ساخت این کشور در جنگ یمن مورد استفاده قرار نگیرد، شروط سختگیرانه ای را وضع کرده است.

کاگ افزود: دولت هلند بر شروط خود برای صادرات اسلحه جهت ممانعت از به‌کارگیری آنها در جنگ یمن تأکید می‌کند.

پیش از این فنلاند و دانمارک نیز در بیانیه ای اعلام کرده بودند، این کشور صادرات سلاح و مهمات جنگی را به عربستان سعودی و امارات متحده عربی متوقف کرده است.

لغو توافقنامه گازی بین اردن و رژیم صهیونیستی

«صالح العرموطی»، عضو مجلس نمایندگان اردن با اشاره به اینکه توافقنامه گاز بین رژیم صهیونیستی و اردن به تصویب مجلس الامه نرسیده، گفت: این توافقنامه باطل است.

مجلس الامه اردن متشکل از دو مجلس نمایندگان و مجلس سناست.

العرموطی افزود، توافقنامه گاز بین اردن و رژیم صهیونیستی، وضعیتی مشابه با توافقنامه تحویل جنایتکاران بین اردن و آمریکا را دارد که در سال ۱۹۹۵ امضا شد؛ اما با تصمیم دادگاه تجدید نظر اردن این توافقنامه لغو شد، زیرا به مجلس الامه برای تصویب ارائه نشده بود.

العرموطی همچنین اظهار داشت: توافقنامه گاز با دشمن صهیونیستی ظلم بزرگی در حق ملت اردن و حمایت از رژیم صهیونیستی است و این توافقنامه غیر قانونی است.

به گفته وی، قانون اساسی اردن تأکید دارد که تمامی معاهدات و توافقنامه‌هایی که خزانه دولت و حقوق عمومی و خصوصی اردنی‌ها را تحت تأثیر می‌گذارد، تنها با موافقت مجلس الامه قابل اجراست.

وی اشاره کرد: ساخت خطوط لوله گاز در اراضی شهروندان در شمال اردن، به حقوق اردنی‌ها لطمه وارد می‌کند.

شرکت برق اردن در سال ۲۰۱۶ توافقنامه‌ای با شرکت «نوبل انرژی» آمریکا برای واردات گاز طبیعی مایع از سرزمین اشغالی امضا کرده که از سال ۲۰۱۹ این توافقنامه قابل اجراست و این توافقنامه از حدود یک سال پیش در مجلس نمایندگان اردن در انتظار بررسی است.

شرط آمریکا برای همکاری با روسیه برای حل مشکلات در سوریه

جیمز جفری، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور سوریه در جلسه استماع کمیته امور بین الملل مجلس نمایندگان کنگره مدعی شد، هدف کنونی دولت ایالات متحده در سوریه کاهش مناقشه نظامی، برقراری رژیم آتش‌بس در سراسر این کشور و تسریع در روند حل و فصل اوضاع سیاسی سوریه است و مقامات واشنگتن آمادگی همکاری با روسیه در این زمینه را دارند.

وی افزود: «برای رسیدن به این اهداف و برقراری آتش‌بس در سراسر خاک سوریه، ما با سازمان ملل، جامعه بین الملل و حتی با روسیه همکاری داریم.»

ادعای رسانه آمریکایی در مورد دستیابی ایران به سلاحی جدید برای نابودی آمریکا/نامه ایران به سازمان ملل در مورد اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره ایجاد قحطی در ایران/توقف صادرات سلاح هلند به عربستان، مصر و امارات

نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه همچنین تأکید کرد، روسیه باید به تلاش‌ها برای مقابله با اقدامات «بی‌ثبات کننده» ایران در سوریه بپیوندد. این دیپلمات گفت: «اگر روسیه مایل است با آمریکا درباره حل و فصل مشکلات در سوریه و پایان یافتن مناقشه نظامی در این کشور همکاری داشته باشد، باید به تلاش‌ها برای جلوگیری از تقویت نفوذ ایران در سوریه کمک کند تا این کشور تحت فرماندهی ایران قرار نداشته باشد.»

جیمز جفری با اذعان به این که بخش اعظم جامعه جهانی از تلاش‌های آمریکا برای سرنگونی دولت بشار اسد در سوریه حمایت نمی‌کند، یادآور شد: «ما موضع گیری رسمی در این باره نداریم، ولی معتقدیم بشار اسد بدترین انتخاب برای در دست داشتن قدرت در هر جایی است. البته خوب یا بد، بخش اعظم جامعه جهانی از تلاش‌های ما برای سرنگونی دولت بشار اسد حمایت نمی‌کنند برای اینکه تاریخ نشان داده که چنین اقدامی نتیجه خوبی به دنبال ندارد. به همین دلیل ما اقدام مشخصی در این باره انجام نمی‌دهیم.»