سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ‘تسلیحات ساخت کارخانه های اسلحه سازی رژیم ایران و مورد استفاده شبه نظامیان حوثی’ در واشنگتن به نمایش درآمد!

‘تسلیحات ساخت کارخانه های اسلحه سازی رژیم ایران و مورد استفاده شبه نظامیان حوثی’ در واشنگتن به نمایش درآمد!

دولت آمریکا تسلیحاتی را به نمایش گذاشته است که می گوید ایران در اختیار گروه های شبه نظامی در خاورمیانه گذاشته است.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پنجشنبه در پایگاهی در نزدیکی واشنگتن مجموعه ای از تسلیحات سبک و سنگین را به خبرنگاران نشان داد که به گفته او به وسیله ایران در اختیار شبه نظامیان حوثی در یمن و طالبان در افغانستان قرار گرفته است.

به گفته آقای هوک بعضی از این تسلحیات که شامل یک موشک زمین به هوا و چند پهپاد بود، در جستجو از کشتی های باری راهی یمن و بخشی دیگر به وسیله نظامیان عربستان سعودی به دست آمده است.

به گفته مقام های آمریکایی، نوشته ها و نمادهای درج شده بر این تسلیحات نشان می دهد که متعلق به ایران هستند.

آقای هوک در حالی که یک موشک سفیدرنگ پشت سرش قرار داشت، به نوشته “موشک صیاد-2C” که به فارسی بر روی بدنه آن درج شده بود، اشاره کرد و گفت این نشان می دهد این موشک ایرانی است.

آقای هوک گفت: “نوشته هایی که به زبان فارسی هستند نشان می دهند که آشکار شدن نقض قطعنامه های سازمان ملل متحد برای دولت ایران مهم نیست.”

به گفته آقای هوک دولت ایران قصد داشت این موشک را به دست حوثی ها برساند تا با آن هواپیماهای نظامی ائتلاف به رهبری عربستان را هدف قرار دهند.

آقای هوک همچنین در سخنان خود به تسلیحات ضدتانک اشاره کرد که به گفته او ایران در اختیار طالبان قرار داده است.

به گفته آقای هوک ایران از سال ۲۰۰۷ از طالبان افغانستان پشتیبانی تسلیحاتی کرده است.

آقای هوک از کشورهای اروپایی خواست تا برای محدود کردن نفوذ منطقه ای ایران تلاش کنند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز سال گذشته در برنامه مشابهی، ایران را به انتقال موشک های بالستیک به حوثی های یمن متهم کرده بود.

سخنان آقای هوک یک روز پس از آن بیان شد که نمایندگان سنای آمریکا با بررسی طرح منع پشتیبانی نظامی آمریکا از عملیات عربستان در یمن موافقت کردند و فشار بر دولت دونالد ترامپ در رابطه با جنگ یمن رو به افزایش گذاشته است.